Chippen dan nu toch verplicht :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:13

nano schreef:
en wat zijn de kosten ongeveer als je moet chipen?ik ben vel tegen de chip en daarom is mijn paard ook nog niet geschipt mijn pony is namelijk verkeerd gechipt en kun je helemaal voel/zien zitten maar die is 4 jaar geleden gechipt zijn de kosten veranderd?mag je wel buiten rijden zonder chip?



ik had gehoord 35 euro maar ik weet het niet zeker.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:15

Anoeska schreef:
Je weet nooit of je ze gaat vervoeren, bij voorbeeld in een noodgeval, met spoed naar Utrecht, dan worden ze ook vervoerd.


Tsja, alsof het mij op zo'n moment nog kan schelen dat ik eventueel een boete krijg?

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:16

nano schreef:
mag je wel buiten rijden zonder chip?


Nu nog wel, nu moet je er alleen een hebben om te vervoeren, per 1-2-05 moet je ook registratie/chip hebben om een paard alleen maar te houden (dus ook buitenrijden)

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:44

tjonge en die 35 euro is zeker alleen nog maar de chip.hoe zit het met aan sprakelijkheid als het bv mis gaat?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:45

Mooi dat ik dus niet mee doe aan deze poppenkast!
En hoe willen ze het uberhaupt controleren?
Dat is volgens mij helemaal niet haalbaar,
domme bueaucratie! Boos!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:47

ik vind het wel een goed sisteem eigenlijks, ik zit dr temenste niet mee dat royena nu met een chip rond loopt.
Ik vind het wel een veilig gevoel eignelijks Haha!
zo is ze temenste te herkennen.
ik denk niet dat ze je paardje in de wei gaan conteroleren op chip, als ie de weg op gaat moet het wel, dan kan dr wel geconteroleerd worden.
ik vind het niet echt nodig om idd een paard te gaan chippen die je toch niet vervoert ofzo... maar das mijn idee

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:55

Cassidy schreef:
Ja mijn merrie is ook geregistreerd. Maar ik weet niet of ze die registratie accepteren...De AQHA accepteerd iig niet als het hier is gedaan...maar of dat omgekeerd ook zo is?

Dat is inderdaad de hamvraag. Maar de NQHA valt onder de AQHA en deze accepteren het wel.

Calice

Berichten: 9851
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:08

ik werk op een paardenrusthuis met een hoop paardjes van rond de 30 en ik denk niet dat alle eigenaren hun paard willen laten chippen Scheve mond ...dus ik hoop niet dat er dan een van mijn schatten dan dood moet want dat zou ik afschuwelijk vinden! ik vind het eigenlijk voor sommige dieren best zinloos want ik denk niet dat je een paard van 35 nog gaat laten chippen Scheve mond . dat is mijn menig het kan zijn dat jullie mening anders is.
en ik vind kritiek op mijn opmerking ook goed.... Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:16

Mijne is al gechipt en ik heb er nog nooit problemen mee gehad! Vind t een prima oplossing, met paspoort enzo erbij!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:17

ik dacht dat het al lang verplicht was Verward wij hebben iig laatst wel 2 pony's laten chippen omdat we dachten dat het al verplicht was.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:38

Ik laat over 5 weken ong. m'n pony castreren.
Zou ik hem dan ook moeten laten chippen?
Ik vind het niet nodig in ieder geval.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:45

mijn paard is met dat ik hem kocht ook gelijk gechipt. Waarom zijn jullie tegen? Er gebeurt toch niks mee, mijn paard heeft er niks geen last van

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:54

Wat als de chip gaat dwalen?
Ga daar maar aan staan, een chipje van 1 cm zoeken in een paard van 600 kg!!! (is mij gebeurt! nou ooit duikt het chipje wel weer op... hoop ik...?)

En wat dachten jullie van al die paarden handelaren?
Het bedrijf waar alle paarden geregistreerd heb zeker niks te doen!!!

Tuurlijk heeft het ook zo z'n voordelen maar tot nu toe zie ik er nog steeds te weinig!

ALLERMAAL ONZIN DUS!!! (vind ik)

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:01

Paulatjuh schreef:
Ik laat over 5 weken ong. m'n pony castreren.
Zou ik hem dan ook moeten laten chippen?
Ik vind het niet nodig in ieder geval.


Wat heeft dat met elkaar te maken dan Schijnheilig niks toch?

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:04

Nienke schreef:
Wat heeft dat met elkaar te maken dan Schijnheilig niks toch?


nee niet zoveel maar de dierenart die mijn pony komt castreren vind het wel verplicht.
Dus kan hij zeggen dat ik hem moet laten chippen als hij hem komt castreren.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:22

Dringende vraag: ik ga zondag naar het Horse Event in Deurne. Mijn paard is niet gechipt, maar ik moet hem wel vervoeren over de Nederlandse weg..
Is er een uitzondering voor een "Belgisch" paard?
Anders moet ik morgen de veearts nog bellen om hem dezelfde dag nog te komen chippen, en moet hij 2 dagen stilstaan (of toch niet werken) en dan pas zondag er weer op tijdens het Horse Event zelf, dat komt niet goed
Wat is de kans dat er gecontroleerd wordt?? En wat is het risico als ze je tegenhouden met een niet gechipt paard?
Mijn paard heeft ook geen stamboekpapier, dus hoe moet ik dan weten hoe oud hij is en dergelijke? Verward
Heel dat circus met dat chippen is ongelooflijk dom en onrealistisch Boos!
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:54

Fijn... Scheve mond

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:24

KimS..Het is nu nog niet verplicht..Weet niet hoe dat in Belgie is (of staat dat gelijk aan Nederland?? ) Die van mij zijn alle 2 gechipt gelukkig.. Ben blij dat ik t gedaan heb..Heb ik straks dat gezeur ook niet.. Denk dat er evengoed een hoop mensen tegen zijn.. Maar wat doen we er verder nog aan??

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:31

Pfioew Gelukkig
Ik ga uiteindelijk mijn paard ook wel laten chippen, maar het is er gewoon nog niet van gekomen.
xxx

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 10:07

Nienke schreef:
Nu nog wel, nu moet je er alleen een hebben om te vervoeren, per 1-2-05 moet je ook registratie/chip hebben om een paard alleen maar te houden (dus ook buitenrijden)


Volgens mij is dat zelfs 31-12-2006. Ik wacht het iig tot die tijd nog af. Misschien wordt het in de tussentijd toch nog afgeschaft. Lachen
Ik heb laatst een foto gezien van een paard waarbij een bult te zien is waar de chip zich ingekapseld heeft. Leuk... je paard voor altijd verminkt. Ik vind dat er nog te weinig over de gevolgen op de langere termijn bekend is.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:36

volgens mij heeft dat 2005/2006 te maken met of je paard wel of niet geregistreerd staat bij een stamboek (rare manier van onderscheid maken eigenlijk!)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:01

@KimS: een paspoort moet je wel hebben....bij eventuele controle kun je vermelden dat je een aanvraag ingediend hebt of niet op de hoogte ivm geen lid stamboek of andere organisatie.

@Tessebes: er zijn wel onderzoeken geweest over langere termijn...heb ze al eens eerder vermeld (anders PB even geef ik je de links )

@Nienke: de paarden die stamboekgeregistreerd zijn zijn gemakkelijker te traceren/vinden dan stamboekloze (of die die niet op naam staan)
Fokkers nog gemakkelijker omdat die hun veulen laten registreren en zo dus "simpel" merrie en veulen gechipt kunnen worden...

Zat me net te bedenken dat alle anti-chippers die dus ontheffing aangevraagd hebben nu dus bekend zijn bij oa PVE/PVV en gemakkelijk te traceren...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:25

Alane schreef:
@KimS: een paspoort moet je wel hebben....bij eventuele controle kun je vermelden dat je een aanvraag ingediend hebt of niet op de hoogte ivm geen lid stamboek of andere organisatie.


Huh?? ik heb helemaal geen enkel papier van mijn paard!! Hij is namelijk niet ingechreven bij een stamboek ofzo...
Ik bel de veearts op om een afspraak te maken voor volgende week te komen chippen... Wat een geldklopperij zeg Boos!
Nuja, als ze controleren, weet ik niks hoor Boos! Trouwens dat is wel erg kort dat ze die termijn zetten?? Je hebt 2 dagen tijd om plots alle paarden nog te gaan chippen, wil je er zaterdag nog mee van het erf gaan Boos!
xxx
ps hoe kan ik dan in godsnaam een paspoort hebben van mijn paard? Ik rijd geen wedstrijd, hij staat niet ingeschreven bij een stamboek, .... ???? Dat mag de politie die controleert mij dan wel eens haarfijn uitleggen Boos!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:34

Paspport heb ik het over... Haha!
Een paspoort is al langer verplicht echter werd daar nooit echt op gecontroleerd. (behalve veemarkten en stamboeken, wedstrijden)
Je wordt geacht de wet te kennen en dus ook te weten dat een paspoort nodig is.
Als je paard niet geregistreerd staat bij een stamboek zit je dus in de overgangsregeling (ben echter niet geheel bij gelezen wat dat betreft) en kun je je daar op beroepen, en ik weet niet hoe dat in België is geregeld qua paspoort en chipverplichting (kan namelijk zijn dat de chipverplichting een verstrakking/extraatje is van de NL-overheid op de europese regelgeving)

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:49

In België is het volgens mij niet verplicht om te chippen? Daar is nooit wat over gezegd geweest... De meeste paarden hebben een stamboekpapier en als dat niet zo is, tja, dan heb je eigenlijk geen enkel bewijs dat hij / zij van jou is.
Maar een tijd geleden las ik ergens dat een registratiepapier met chipnr enzo, dat dat ook niet geldt als eigendomsbewijs. Met andere woorden kan eender wie m'n paard uit stal halen en beweren dat hij van hem / haar is? Verward
Ik vind heel de wetgeving op niks lijken...
Alleszins ik laat hem volgende week chippen. Morgen lukt dat niet meer, omdat ik dan niet meer kan rijden vóór het horse event.
Hij is trouwens wel ontwormd en ingeënt, maar dat staat niet op papier, omdat er niks is om het op te zetten Scheve mond
Ik weet helemaal niet wat ik moet doen...
xxx