Tulandro schreef:Als de paarden eenmaal gewend zijn om met sporen gereden te worden, is het voor de betere ruiters erg moeilijk om zonder sporen de paarden vooruit te krijgen.. Bij ons mag niemand met sporen rijden, ik vind het een geweldige regeling.
Bij ons op de (western)manege rijden veel ruiters met (western)sporen (en sowieso alle "gevorderden"). Bij western is een zweep ook niet echt gebruikelijk
. Ik ben er zelf niet zo dol op, maar draag ze de laatste maanden ook. Het paard waar ik op rij is zo gewend aan geraakt om met sporen gereden te worden, dat er situaties optreden waarin hij mijn been negeert (bijv. bij zijwaarts op zijn slechte kant). Ik wil ze zelf niet gebruiken om te "straffen" of "wakker te maken", maar (probeer) ze puur te gebruiken om een beenhulp voor wendingen/zijwaarts kracht bij te zetten.
Oftewel, ik sluit me aan bij Tulandro dat als je eenmaal paarden met sporen gaat rijden, het voor de niet-sporenden (
) wel erg moeilijk (kan) worden. Maar ... (zoals met de meeste dingen) kun je sporen op een goede en slechte manier gebruiken. Niemand met sporen laten rijden is misschien een goede oplossing, maar ik ga niet over het beleid op de manege
.