Gisteren belde ik op om wat te vragen over aansprakelijkheid op wedstrijden. Na navraag bij haar collega bleek het gedekt te zijn. (paard breekt los, verwond iemand, etc.)
Dus ik dacht mezelf weer een lang gesprek te besparen door de algemene voorwaarden meteen maar op te vragen. Dan kan ik zelf nalezen wat wel en wat niet gedekt is. Bijvoorbeeld: Als mijn kleine nichtje erop zit en ervaf valt, wat dan? Zegt de mevrouw dat er voor paarden geen Algemene Voorwaarden zijn, maar onder de huisdieren aansprakelijkheid vallen en dat is via de wet geregeld en daar staat dus 1 regel over in de Algemene Voorwaarden. Er viel dus NIETS op te vragen waar in staat wat wel en wat niet gedekt is....
Hoe zit dat?
Moet ik het wetboek kopen om te kijken wat er over huisdieren instaat? Is daar wel een apart hoofdstuk 'Paard'? En zo niet, hoe kun je een hond gelijk trekken aan een paard?
En moet je als bank niet een opvraagbaar lijstje hebben waar de regels/uitsluitingen instaan? Zo kan ik niet vergelijken welk aansprakelijkheidspakket vollediger is.
En om het verhaal nog langer te maken:
Bij Fairmount kun je een extra aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor je paard.
Daar staat:
De aansprakelijkheidsverzekering is feitelijk een WA-verzekering, en keert alle schade uit die niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed (secundaire dekking) door uw eigen WA-verzekering. In de meeste WA-verzekeringen is namelijk niet het risico van schade aan derden tijdens wedstrijden verzekerd.
Hieruit haal ik:
- niet alles is dus gedekt in je eigen WA polis. Maar opvragen wat wel en wat niet gedekt is bij je verzekeraar is ook niet mogelijk.
- zijn wel verschillen tussen de polissen van verzekeraars waardoor het dus niet standaard bij wet geregeld is. (bij de ABN is het wedstrijdgebeuren wel gedekt.) En er ergens een verschillenlijstje moet zijn
Kortom: Wie biedt licht in deze verzekerduisternis..