Gebruikservaring Pagony dekens

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:13

Ik heb hetzelfde probleem als vele anderen hier, de pasvorm voor is bagger ... Mijn Welsh z'n borst schuurt helemaal kaal van dat deken en knelt aan de schoft.
Dek ligt nou in een hoekje, voor mij geen Pagony meer.

Ik heb overigens niet de Tiger maar de senior ofzoiets. (iig geen waterdichte)

De eerste dagen lag hij goed, en toen ging het enkel maar bergafwaarts ... >;)

paars

Berichten: 5948
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:26

(even off-topic voor Impress Breeze,
Waarom zet je je jaarling eigenlijk onder een deken Verward ??? Dat is echt niet nodig hoor en je loopt grote kans dat je er een kasplantje van maakt. Mijn (ongevraagd Schijnheilig ) advies: niet doen!)

Voor de andere paarden: Rambo heeft superkwaliteit dekens, echt goed waterdicht, mooie pasvorm en blijven ook waterdicht na wassen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 11:53

paars schreef:
(even off-topic voor Impress Breeze,
Waarom zet je je jaarling eigenlijk onder een deken Verward ??? Dat is echt niet nodig hoor en je loopt grote kans dat je er een kasplantje van maakt. Mijn (ongevraagd Schijnheilig ) advies: niet doen!)

Voor de andere paarden: Rambo heeft superkwaliteit dekens, echt goed waterdicht, mooie pasvorm en blijven ook waterdicht na wassen.



Dat je van een jong paard met een deken een kasplantje maakt is zo'n onzin! Sorry dat ik ongevraagd reageer, maar het ene paard is nou eenmal het andere niet en Paints kunnen net als Quarters hele harde paarden zijn, maar er zitten ook types bij die helemaal niet hard zijn. Vaak zijn dit paardjes die een vrij dunne huid hebben en bijna geen wintervacht krijgen. En door een paard zijknat buiten te laten staan maak je'm echt niet harder, alleen maar ziek.

Mijn Paint heeft als veulen en jaarling zonder deken gelopen, maar na twee winters elke keer binnen zetten als ze nat was geworden omdat ze dan zó enorm stond te rillen van de kou, heb ik er de derde winter toch fijn een deken op gegooid. Nu kan ze lekker de hele dag naar buiten zonder het koud te krijgen. Het gaat nog niet eens om een dikke warme deken maar puur een dunne regendeken want het is niet zozeer de kou waar ze last van hebben maar het nat worden.
Waar ze nu staat kan ze zelf in en uit haar stal. Ook mét deken gaat ze snel op stal al het hard waait of langer doorregent... ze heeft het gewoon snel koud. (Ze krijgt ook bijna geen winter haar 's winters). Vandaar dat ze dus nu ook (net als haar moeder vroeger) een deken met hals/hood krijgt... blijft ook haar nekkie lekker warm. Want in tegenstelling wat ik in een ander topic over halsdekens heb gelezen verliezen paarden wel degelijk veel warmte op hun hals.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:02

ik heb ook een pagony tiger (wel een gevoerde). hij ligt goed en hij is ook goed waterdicht maar er zat binnen 2 weken wel een behoorlijk gat in Scheve mond (hij is 600D), en dat vond ik toch wel erg jammer.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:45

ImpresBreeze schreef:
ondertussen nu bijna anderhalf ja


Waarom een deken op Verward

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:31

paars schreef:
(even off-topic voor Impress [***],
Waarom zet je je jaarling eigenlijk onder een deken Verward ??? Dat is echt niet nodig hoor en je loopt grote kans dat je er een kasplantje van maakt. Mijn (ongevraagd Schijnheilig ) advies: niet doen!)


Ow daar gaan we weer Scheve mond
Tis ook bijna alleen maar negatief op bokt he...
Ik heb dezelfde redenen als Francis, thnx voor de duidelijke uitleg OK dan!
Als je goed kijkt zie je dat het paardje zelf een aardige wintervacht heeft, deze regendeken kreeg ze dus ook alleen maar om met echt slecht weer buiten, niet als ze binnen was!
Verder gaat het hier om een ONGEVULDE deken, dus echt alleen maar om der een beetje droog te houden.
Ga me ook niet verder verantwoorden hier, ik denk dat ik genoeg ervaring heb om te kunnen beoordelen wanneer ik er idd een kasplantje van maak, is niet mijn eerste paard...

Topic ging over dekenkeuze, niet over wanneer een deken...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:58

ImpresBreeze schreef:
Ow daar gaan we weer Scheve mond
Tis ook bijna alleen maar negatief op bokt he...
Ik heb dezelfde redenen als Francis, thnx voor de duidelijke uitleg OK dan!
Als je goed kijkt zie je dat het paardje zelf een aardige wintervacht heeft, deze regendeken kreeg ze dus ook alleen maar om met echt slecht weer buiten, niet als ze binnen was!
Verder gaat het hier om een ONGEVULDE deken, dus echt alleen maar om der een beetje droog te houden.
Ga me ook niet verder verantwoorden hier, ik denk dat ik genoeg ervaring heb om te kunnen beoordelen wanneer ik er idd een kasplantje van maak, is niet mijn eerste paard...

Topic ging over dekenkeuze, niet over wanneer een deken...


Nee, helemaal niet negatief. Ik sla er stijl van achterover waarom iemand een jaarling een deken op doet. En vele bokkers met mij. Dat vind ik zo'n ontzettende geld verspilling en dat je een paard niet sterk genoeg maakt in de beginnende jaren. Hier blijven ze nog jaren last van krijgen!

Wij hebben zo'n 15 paarden, die alleen maar een deken op krijgen als ze in de wedstrijden rijden. Daarnaast staat alles buiten zowel met 5 graden als met -50, geen haar aan m'n hoofd die er aan denkt om ze naar binnen te halen/ een deken om te doen! Zo krijg je alleen maar zieke paarden.

Het is je eigen keuze, ik hoop dat je er goed over nadenkt. Ik neem aan dat je geen zieke paarden wilt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:04

Wat is dat nou voor onzin!! Zieke paarden door een deken... en de jouwe worden niet ziek door ze zijknat in de vrieskouw te laten staan?? Da's dan heel mooi voor je... Ik weet wel dat als mijn paard staat te rillen van de kouw (letterlijk, ik overdrijf hier dus niet) dat ik mijn paard dan binnen haal of zorg dat ze't niet meer koud heeft.
Geldverspilling?? Vind ik niet... Bij mij komt de dierenarts alleen om te enten. Nooit een verkouden/grieperig/diaree paard gehad. Terwijl ze toch een deken op heeft, net als haar moeder voor haar...
Wat denk je dat er gebeurt als jij in je blote kont buiten gaat staan in de kouw terwijl je nat bent... reken er maar op dat de kans op longontsteking (belangrijke doodsoorzaak bij veulens en jonge paarden overigens!) erg groot is... En dan kun je zeggen dat een paard niet in z'n blote kont staat... Nou goed, in je hemd dan...want daar komt het dunne vachtje van mijn paard op neer.
Zoals ik al eerder zei is het de grootste bullsh!t (excusé le mot) dat je een paard sterk maakt door em nat en koud buiten te laten staan.

Maar ik zou beter moeten weten dan hierop te reageren...
Ieder z'n manier van paarden houden... jij de jouwe, daar bemoei ik me niet mee... ik de mijne, bemoei je daar dan ook niet mee.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:06

Amen Francis! OK dan!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:15

Om toch even te laten zien dat er ook meerdere bokkers zijn die een jaarling een deken op doen, reageer ik ook even. Mijn jaarlingen krijgen ook een deken op staan niet in de opfok, komen snachtes gewoon in hun eigen stal en worden net als alle andere paarden "behandeld". Ze worden er ook niet ziek van, zijn hartstikke gezond.

Niet iedereen gaat om met jonge paarden zoals "de meeste bokkers" maar dat wil helemaal niet zeggen dat het direct verkeerd is of voor zieke paarden zorgt.

Overigens heb ik nu al 6 jaar een deken van Pagony, geen regendeken, en die is nog steeds prima! Past ook erg goed, maar ligt op mijn NRPS merrie die toch wat smal van voren is. Indien hij past, zou ik zo weer een Pagony kopen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:21

Thanks Jeddah! Hoe zou jij Dot qua schouder inschatten in vergelijk met Jeddah? Zou een Pagony bij Dot ook wel goed liggen, of is ze toch te breed? Ben wel achter de Weatherbeeta aan't aanbellen geweest, heb nog geen antwoord, maar mocht dat niks worden, dan moet ik toch wat. Want Dot krijgt natúúrlijk wél een deken op.. mét hals! *LOL* En mam's oude Bucas is écht te klein... ik heb paard over aan de achterkant! Tong uitsteken

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:23

ik was laatst bij divoza en heb de pagony dekens ook wel bekeken, maar ik vind ze niet echt super aanvoelen eigenlijk... vond vooral de voering van de ongevoerde regendeken maar niets, voor mijn gevoel was die zo kapot Clown

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:45

Nou bij ons zijn er 15 paarden opgegroeit en nog nooit eentje is ziek geworden door vrieskou en neerslag....

Als het wel zo goed voor jaarlingen is om met een deken op te lopen, waarom doen die opfokstallen het dan niet?

Ik vind het zo vreselijke onzin........

Die van ons zijn nog nooit door een buitje en vrieskou ziek geworden, sterker nog; een DA komt alleen voor de jaarlijkse enting en dan zien we hem nooit weer! Vooral bij de geharde rassen is het gewoon onzin (Shets, Tinks, haflingers en Fjorden), dan maak echter op termijn de paarden weker mee!

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:47

Ik ken 15 vreselijk gezonde paarden die als jaarling ook met dek gelopen hebben Schijnheilig
Hebben ook alleen maar de veearts nodig voor de entingen e.d.

Dus wie ben jij om te bepalen dat jouw manier beter is dan die van anderen???

Alikesflame

Berichten: 5249
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:10

ik ben ook antideken bij veulen jaarlingen en twenters. waar mijn nrpser gefokt is (veel arabisch bloed met een heeeeeel dun huidje) lopen ze lekker zonder dekens rond meet een dun wintervachtje en ze zijn nog nooit ziek geweest. Toen ik mijn paard kocht was ze daarvoor door andere mensen behandeld als een klein teer ding. beest was dus lekker ziek. gewoon in het land gegooid met weer en wind. en nu na 2 jaar ziet ze er goed uit. en kan overal goed tegen. heb inmiddels wel een deken op omdat ik opwedstrijden zo'n lange vacht geen potje vind.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:18

Ja iedereen moet voor zich weten of hij/zij een deken gebruikt, en bij welk paard. Vind dat je die mening moet respecteren en niet jouw manier beter dan die van een ander moet vinden!
Plus dat het in western eigenlijk bijna normaal is om je jaarling onder dek te zetten als je wilt gaan halteren, want net wat je zelf zegt, op een wedstrijd is zo'n lange wintervacht geen potje!

Maar goed, ik vind dat ieder voor zich moet weten, al gooi ik er 3 dekens op, is toch mijn pakkie aan dan?
Ik weet dat ik geen kasplant van mijn paard maak, dus wat jij ervan vind maakt me nou niet echt uit...

(edit typfoutje)

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:25

LuvdaTossa schreef:
Wij hebben zo'n 15 paarden, die alleen maar een deken op krijgen als ze in de wedstrijden rijden. Daarnaast staat alles buiten zowel met 5 graden als met -50, geen haar aan m'n hoofd die er aan denkt om ze naar binnen te halen/ een deken om te doen! Zo krijg je alleen maar zieke paarden.



Bij ons the same OK dan! . Ook alleen de paarden die wedstrijd rijden een deken op, de rest gaat elke dag overdag naar buiten zonder deken (en de wedstrijdpaarden dus met deken). Met regen, wind, sneeuw, hagel, vrieskou noem maar op. Heel gezond, blijven ze paard van Knipoog !

On topic: geen ervaring met Pagony. Wel hele goede met Rambo en Bucas . Door de lange levensduur ben je hier denk ik uiteindelijk toch goedkoper mee uit, het vergt alleen wel even een investering Boos! .

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:42

LuvdaTossa schreef:
Nou bij ons zijn er 15 paarden opgegroeit en nog nooit eentje is ziek geworden door vrieskou en neerslag....

Als het wel zo goed voor jaarlingen is om met een deken op te lopen, waarom doen die opfokstallen het dan niet?

Ik vind het zo vreselijke onzin........

Die van ons zijn nog nooit door een buitje en vrieskou ziek geworden, sterker nog; een DA komt alleen voor de jaarlijkse enting en dan zien we hem nooit weer! Vooral bij de geharde rassen is het gewoon onzin (Shets, Tinks, haflingers en Fjorden), dan maak echter op termijn de paarden weker mee!


Ik denk helemaal niet dat het 1 beter is dan het andere! Het zijn gewoon 2 verschillende manieren. In de opfok is niet te vergelijken met een paard aan huis denk ik, overigens ben ik helemaal anti opfok, maar wil ik helemaal niet zeggen dat het voor elk paard slecht is. het is gewoon waar men zichzelf het prettigst bij voelt.

Ontopic:
Ik weet het niet, Jeddah is best heel smal van voren, maar heeft wel wat schouder, het zou best kunne dat Dot er wel in kan, alleen heeft Dot wel meer Borstkas dan Jeddah natuurlijk.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:44

jeddah schreef:
Ik denk helemaal niet dat het 1 beter is dan het andere!


Weetnie of dit op mijn opmerking slaat? Knipoog
Want die was nie voor jou bedoeld Jeddah! Ik doe het namelijk precies hetzelfde met mijn jaarling als jij...

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:46

Citaat:
Ik denk helemaal niet dat het 1 beter is dan het andere! Het zijn gewoon 2 verschillende manieren. In de opfok is niet te vergelijken met een paard aan huis denk ik, overigens ben ik helemaal anti opfok, maar wil ik helemaal niet zeggen dat het voor elk paard slecht is. het is gewoon waar men zichzelf het prettigst bij voelt.


Onze jeugd staat dus aan huis (en niet bij een opfok) zonder deken. En de fokmerries ook... En de bejaardenclub ook... Haha! . Oftewel, alle leeftijden vertegenwoordigd en allemaal oersterk .

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:50

Mijn fjordje heeft de pagony lite en medium vorig jaar opgehad.
Hij paste bij haar niet fijn op de borst, ging openstaan en schuren.
Ze krijgt dit jaar daarom een bucas.
Maar qua waterdicht en ademend vond ik hem super! Ze heeft ook eens met wat warmer weer dan voorspeld er mee buiten gestaan en ze heeft er niet zwetend onder gestaan.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:50

Mijn paarden staan ook al onder deken hoor. Niet een hele dikke maar wel een gevoerde.

MAar goed, zal ik maar gewoon een antwoord op de oorspronkelijk gestelde vraag geven?

Ik heb vorig jaar Pagony's opgehad. De Tiger heavy en de ultra. Ik ben er op zich tevreden over. Ze doen hun werk maar meer ook niet. Ze schuren op de schoft (dus elk jaar een stuk manen weg). Ze zijn wel scheurvast tenzij je echt tegek er mee omgaat. Ze zijn warm en houden wind en regen goed buiten.

Alleen, nu ik twee WB dekens heb, tja, dan kan ik toch het verschil in kwaliteit merken. 220 grams, waterdicht, de dekens die ze nu 's nachts ophebben. TJa, dan wil je toch liever niet anders meer hoor.

LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:44

Ik heb 2 pagony dekens gehad.
de 1e deken (pagony special dacht ik, met staartflap, zonder loopsplitten) heeft het 2 seizoenen volgehouden, 1 seizoen met Honey, 1 bij de pony van een stalgenoot, die elke deken sloopt (zijn we nu achter Haha!)
Heb hem weggedaan omdat ie te groot voor Hon was.

Voor Jamaica heb ik de pagony deluxe gehad (dacht ik). Erg fijne deken, alleen de voorsluiting (van die haakjes) ging continu los