Pol: wat doe jij aan hoefverzorging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak krijgen jou paard zijn hoeven extra aandacht?(met uitzondering van krabben)

iedere dag
18 (15%)
1 a 2 keer in de week
29 (25%)
enkele keren per maand
8 (6%)
1x per maand
4 (3%)
als ik zie dat het nodig is
52 (45%)
als ik er tijd voor heb
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 115


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:48

Ik vet ze nooit!
gaan ze alleen maar van scheuren

bartsegeste

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:49

smurf schreef:
steentjes in de straal al sie in de wei staat???? op wat voor grond staat jouw paard dan???

Ik krab nooit hoeven uit, ik borstel ze uit met dat borsteltje dat op de hoevenkrabber zit, dat metalen haakje gebruik ik om een steentje los te peuteren als mijn paard op straat heeft gelopen.

Ik lach ook altijd vriendelijk naar de smid, en hij naar mij *LOL*


Er kan altijd een steenje liggen het was maar een voorbeeld en uitborstelen is ook wel goed als je maar elke dag even chekt!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:15

bartsegeste schreef:
Niet iedereen doet het maar het is het beste als je elke dag de hoeven uitkrabt, vooral als hij in de wie heeft gestaan ofzo, dan kunnen er bijv. steentjes in de straal zitten Knipoog , heb ik ook wel eens bij een paard gehad.

Dus krab elke dag en zie de hoefsmid met een lach!

Bart


Nogmaals... je zegt het iets anders... maar waarom is dit "het beste"??? Hoe gaat dat in de natuur ?? doen de kaboutertjes dat dan ?...
Dat de hoefsmid lacht kan ik me wel iets bij voorstellen trouwens... die moet ook aan het werk blijven immers ...

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:23

Ik krab ze alleen uit en spuit ze elke dag even af na het rijden om er vocht in te houden.
Invetten doe ik zelden,dat hoeft niet volgens mijn smid;ze zijn nu namelijk goed.
En teren doe ik alleen als ze erg zacht zijn.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:25

Onze paarden worden allang niet meer natuurlijk gehouden. In de natuur staat een paard niet in z'n eigen toilet en daar zijn ook geen grindpaden etc.
Ik krab ze dagelijks uit om de zooi eruit te halen en te controleren op steentjes, verder probeer ik zo weinig mogelijk over de zool heen te schrapen. Hij heeft hardnekkig rotstraal, dat gaat nu heel goed door intensieve behandeling, is er zo goed als vanaf, maar dat vraagt toch nog wel wat aandacht, al is het maar ter controle.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:28

Ik vet/teer alleen als het nodig is.
Mijn paarden lopen zonder ijzers, worden gewoon normaal bekapt (geen natural balance of iets) gewoon simpel, normaal.

Met bijv elke dag vetten maak je een normale, gezonde hoef naar mijn idee juist week

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:34

Niets.
Zo om de 8 weken komt de smid langs en kijkt welke pony's bekapt moeten worden.
Uitkrabben doe ik nooit (zou er een dagtaak aan hebben met bijna 50 hoeven Clown ) vetten doe ik niet eens meer voor een keuring.
Ze lopen hier het hele jaar 24/7 buiten en onder alle weersomstandigheden blijven de hoeven goed.

Alleen mijn 29 jarige ruin staat voor op ijzers.
Zonder loopt hij te gevoelig.
In de winter gaan er zooltjes onder zodat hij ook in de sneeuw buiten kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:38

ik krab wel elke dag even uit,en borstel dan gelijk de hoef even schoon.
soms doe ik dat met water.
en zo eens per week doe ik er hoefgel op.
verder om de 8 weken wordt hij bekapt, mijn paard heeft mooie sterke hoeven
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-02-19 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard vervangen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:15

als ik zie dat het nodig is. en als ik er zin in heb. het is eigenlijk nooit nodig bij die van mij. Tong uitsteken

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:47

Ik spuit ze minstens een paar keer in de week af om ze vochtig te houden (zomers iig), daarnaast vet ik 1 maal per week de kroonrand.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:04

De smit komt om de 7 a 8 weken.. Veten en teren doe ik nooit.
Uitkrabben een paar keer per week. Maar niet dagelijks..
Na een buitenrit controleer is wel altijd op steentjes en dergelijke

bartsegeste

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:21

lageveld schreef:
Nogmaals... je zegt het iets anders... maar waarom is dit "het beste"??? Hoe gaat dat in de natuur ?? doen de kaboutertjes dat dan ?...
Dat de hoefsmid lacht kan ik me wel iets bij voorstellen trouwens... die moet ook aan het werk blijven immers ...



Paarden in de wilde natuur lopen op heel ander terrein dan de zogenaamde stal/wei paarden, deze "wilde" paarden kunnen mede door dat terrein hun hoeven zelf (onderbewust) hun hoeven een beetje bijhouden en schuren.

Ten tweede paarden worden steeds afhankelijkerer van ons een stal/wei paard kan lang niet zo goed voor zichzelf zorgen als een "wild" paard.

Ten derde jij laat toch ook de hoefsmid komen, gebeurt in het wild ook niet (denk daar maar over na want dat kun je dan weer verglijken met het uitkrabben/borstelen verhaal)


Bart

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:46

Suusiej schreef:
Ow, nou dat is mooi als ie superhoeven heeft Lachen Maar dar teer is echt ene dikke, vieze brij.. (bij ons dan, jaja we hebben een potje staan) Waar smeer je het op dan, kroonrand en de rest? Of ook aan de binnenkant. onze verzorgpaarden zijn altijd beslagen


Teer zou ik nooit aan de bovenkant smeren, dat is voor de zool van de hoef bedoeld...

Bij mijn pony die altijd 24u per dag op de weide staat worden de hoeven regelmatig uitgekrabt (en ze wordt natuurlijk regelmatig bekapt), nooit problemen mee gehad.

Bij mijn paard (ook onbeslagen maar wel op stal) worden de hoeven iedere keer dat ze gepoetst wordt uitgekrabt. Af en toe spuit ik de hoeven af en maak ik ze proper (met de hand, niet met een borstel, want dan verwijder je de natuurlijke vetlaag) en dan smeer ik met een penseel wat hoefzalf op de kroonrand. Op de onderkant smeer ik niks. Soms lijkt haar straal wat zacht ipv droog, maar ik durf daar bijv geen teer op smeren, omdat ik bang ben dat ik de hoef niet goed genoeg proper gemaakt zou hebben en teer toch alles afsluit. Ik ben dus aan het denken om Hoef & Zool (een zinksulfaat-oplossing voor grondig reinigen en weerbaarder maken van de zool en de straal. Hoef & Zool is vloeibaar (waterbasis), trekt daardoor diep in en sluit het hoorn niet af) van de paardendrogist te bestellen om af en toe op de onderkant te smeren.

Als iemand ervaring zou hebben met dit product: tell me Knipoog

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:01

Heej.. ik doe elke dag uitkrabben.. en soms 1 keer per week met hoefbalsem.. en af en toe invetten.. teren doe ik eingelijk nooit...

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:01

Ik doe er ook bijna niks aan.

Uitkrabben doe ik alleen als ik denk dat er steentjes inzitten.
Verder niks.

Vetten doe ik alleen als ik een wedstrijd/keuring heb....mijn pot vet is nog uit de prehistorie (1989 ofzo) en pas half leeg Tong uitsteken )

Omdat mijn paarden s'winters ook dag en nacht buiten lopen en de grond nogal nat is dan wil ik nog wel eens een keertje teren.

Paarden met rotstraal neem ik mee naar de zee.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:05

ik was de benen, dus ook de hoeven elke dag van mijn paard, en doe elke dag hoefolie op de hoeven, zowel onder als bovenkant. en ik krab de hoeven van het paard voor dat ik ga rijden, en na dat ik gereden heb uit.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:21

Als het weer van dat droge weer is dan smeer ik ze iedere dag in met hoefvocht Lachen Maar normaal gesproken smeer ik er niks op

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:36

Ik doe er eigenlijk maar weinig aan muv uitkrabben.
Als ik zie dat de zool zacht word teer ik die en als de hoeven droog worden maak ik ze regelmatig vochtig. Maar dit komt bijna nooit voor.