Ik heb een lief verzorgpaard, en het gaat heel goed. Het rijden, poetsen enz. gaat goed, maar ik had een aantal vragen die gaan over wat ik wel moet toestaan en wat niet?
1. Mag hij tijdens het poetsen naar een vlieg stampen (lees: trappen) onder zijn buik?
2. Als ik in de stal poets (normaal buiten maar als het regent o.i.d.) mag hij dan zomaar beginnen te lopen en bijna op mijn tenen gaan staan of moet ik dan aangeven dat dit dus niet mag?
3. Het is hem aangeleert om netjes te blijven staan in zijn stal als de deur open gaat. Meestal gaat hij wat strootjes pikken totdat ik het hoofdstel heb omgedaan, maar 1x vloog hij eruit omdat hij schrok van hun hondje die altijd in de stal rondzwerft en dus ook vaak een inschiet. Hij ging gelukkig naar de box van een ander paard dat weg was -ik denk die gaat buiten staan keten-. Kan hij dit gaan associeren (hoe schrijf je dat?
) met "als ik dat doe kan ik lekker gaan keten in de bak"? En als hij dit nog eens doet moet ik hem dan straffen of juist niet omdat hij schrok?4.Wanneer hij onder het rijden plotseling stopt om vliegen weg te jagen, moet ik hem dan even zijn gang laten gaan en daarna doorgaan of moet hij meteen doorgaan en zich niet aanstellen?
Er zitten misschien wazige vragen bij, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen