Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Omdat ze vanalles op hun rug hebben en gewoon geleerd hebben om rustig te zijn. Tuurlijk ze hebben allemaal wel is een drukke bui, maar ze zullen nooit zo fit en rennerig zijn als een eigen paard wat niet zo vaak loopt, er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn!
Manege paarden staan meestal niet op wei weten soms niet wat je bedoeld met hulpen omdat er telkens iemand anders op zit en als ze dan keer wat fout doen krijgen ze verschrikkelijk (nouja meestal) op hun flikker. Eigen paarden hoeven minder uur per dag te werken en zijn daarom actiever...eigen paarden hebben ook 1 iemand die ze elke dag zien dus zo kunnen ze je ook vertrouwen en kun je een goede band krijgen. Pony´s en Paarden die goed en leuk lopen voor een manege. Worden meestal na een paar weken verkloot omdat er telkens iemand anders op zit en ze gewoon de hulpen niet meer kunnen onderscheiden en slordig gaan lopen zonde van vele paardjes vind ik zelf! Devica schreef:ik vind het soms ook wel zonde dat de manege's ook super paarden koopt. Bijv. Oble helemooie schimmel ruin van 4 of 5 jaar. Ik zou die het liefste willen kopen, omdat hij in mijn ogen niet op een manege hoort.
En als je een manege dier koopt, dan heb je dus veel kans dat je lieveling je lieveling niet meer is. Omdat ie heel anders is!
Ik heb veel lievelingen op de manege. Maar ik zou er nooit 1 kopen, tenzij de manege falliet gaat. Maar Lexia (zo'n lief beest) zou ik anders nooit kopen! Ja misschien als ze over 10 jaar ouder dan 25 jaar is. Dat ze rust nodig heeft.
Maar het klopt niet echt wat jullie zeggen. niet alleManege paarden zijn braaf. Want Lexia schijnt vroeger te zijn mischandeld, en daarom is ze bij veel mensen heel schuw. Bij mij niet, maar ik ken haar al 5 jaar en ik vind dr 2 jaar al hardstikke tof.
(niet penny-achtig bedoeld!)
xxdevica
)evatjuuh schreef:je kan (vind ik) manege paarden niet met eigen paarden vergelijken
manege paarden zijn meestal niet erg slim (sorry) ze laaten iedreen op hun rug (geld voor zommigen) ze reageeren niet op been (jah een beetje maar als het niet lukt geven de meesten een klap)
. Dat zijn geweldige paarden, ze zullen zichzelf niet overbelasten en daardoor kunnen ze meerdere uren op een dag lopen. Goed opgevoede 'eigen paarden' laten ook iedereen op hun rug. Dat dit voor sommige paarden niet op gaat heeft meer te maken met bijvoorbeeld 'jeugdigheid'. Het niet reageren op been komt enkel en alleen door de ruiters die erop rijden. Als manegepaard heb je te maken met beginners en gevorderden. Consequente ruiters en inconsequente ruiters. De paarden stompen dan makkelijk af. Dat heeft niets me maken met intelligentie. Citaat:een eigen paard reageert wel op been (heel goed (als je zeg maar een gewoon paard heb ) en ik neem aan dat je niet meteen gaat meppen)
en ik denk zelf dat die ook niet iedereen op hun rug mag .....(iest eigenweizer wanteen manege paard moet allis inprincipe toe laten)
Citaat:het karakter verschil totaal maar ook kwa soort paard er zijn ook slimme manege paarden:D (die kindjes er afgooien en dan zig een half uur niet laten pakken dat vind ik egt knap wel weer mooi een half uur niet gelopen)
groetjes eva
Dan hebben jullie die van ons nog niet gezien!? Daar zitten drie merries tussen en een ruin en die vier samen zijn een ruiter zijn/haar ergste nachtmerrie
Die doet nogal lastig en staan nogal hevig, dus euh ... degene die durft zeggen dat manegepaarden braaf zijn? Kom eens even naar ons
wedden dat je al gauw verandert van mening
. Neem nu mijn verzorgpaardje, ook een manegepaardje. Niet te doen ! Beginners krijgen nix van haar gedaan ! Gevorderde ruiters hebben met haar al een M-proef gereden! Daarom wordt zij gewoon niet veel gereden ( 4uurtjes in de week (waarvan 2 privé )) en is zij even goed als een eigenaar! Het verschil zit tussen ruiters en aanpakken ! Trouwens, heb hier ergens gelezen dat manegepaarden bijna niet op de wei staan enzo? Pardon, maar ik vind dat echt wel zever !!! Sorry daarvoor, maar zo is het wel ! shadow0 schreef:Er zijn veel verschillende manegepaarden, dus het moeilijk om er wat algemeens over te zeggen. Maar meestal zijn manegepaarden best wel intelligent, al gebruiken ze hun intelligentie niet vaak om een mooie Z-proef te lopen.
Maar veel manegepaarden passen hun lopen aan aan de ruiter: bij zeer onervaren ruiters lopen ze voorzichtig, zodra de ruiter praats krijgt zijn ze verschrikkelijk, en kun je nog beter rijden dan kunnen ze nog heel aardig dressuren (en zijn ze ook een stuk minder afgestompt). Dat vind ik best knap eigenlijk.
Wat mij is opgevallen is dat manegepaarden vaak veel stabieler lopen: 1 tempo, rechtdoor. Ze kunnen beter hun balans houden. (Dat is natuurlijk ook erg logisch)

Marliesje schreef:De manegepaarden blijven natuurlijk ook wel braver doordat ze veel meer uren lopen als eigen paarden.
klien schreef:Sommige paarden raken aardig afgestompt en worden weer zichzelf als ze privé paard worden.
Andere kunnen zichzelf slecht sparen en zullen vroegtijdig verslijten. Deze veranderen dus niet van karakter.