Ik hoop dan ook dat iemand mij hier uit kan leggen wat een 'normale' ademhaling is en of wat Son doet echt abnormaal is. Ik weet het dus echt niet meer.
Even in het kort wat er allemaal gebeurd is de afgelopen zomer: Son was al even niet tof, wat te stil eigenlijk. Dit begon met het warme weer. Vlak voor de hittegolf zagen we dat ze ineens raar ademde en veel te snel. Tijdens de uitademing trok ze haar buik in. Ik in paniek, VA erbij en bloed getapt. Uit het bloedonderzoek bleek bloedarmoede, dit verklaarde al erg veel van haar slome gedrag. Maar niet de ademhaling natuurlijk. De VA hoorde wel een kraakje in haar longen en dacht aan een lichte dampigheid.
Ze is echter nog nooit echt verkouden geweest en heeft ook nooit gehoest. Wel merkten we dat het langer duurde voordat ze op adem was na het rijden, maar het was toen ook net van dat warme weer. Ook hoesten heeft ze nooit gedaan. Het enige wat ik weleens zag (dat noemde ik dan verkouden) was een waterige, heldere neusuitvloeiing en als ze tijdens het werk brieste, dan zat er soms een wit vlokje in. Tijdens de hittegolf was het een drama, ze stond de hele dag te puffen en kon duidelijk niet meer tegen die warmte. Uit de zon dus, in stal gezet waar het lekker koel was. In combinatie met de 10-daagse Ventipulminkuur knapte ze goed op. Nu is Son bijna de oude, ze kan weer een half uur stappen (werktempo), met af en toe een drafje tussendoor, zonder buiten adem te raken. Ook heeft ze haar streken weer terug... maakt het hek open om extra voer te bemachtigen e.d.
Maar... ze ademt nog steeds heel af en toe uit met haar buik erbij... Dus als ze uitademt zie je dat ze haar buik optrekt van achter naar voor. Het lijkt op de beweging die de buik maakt als een paard ineens schrikt of briest. Volgens mijn vriendin die haar ook op haar slechtste momenten dagelijks zag, is ze weer aan het naknijpen. Mijn smid ziet echter niets bijzonders, heeft het over een normale buikslag. Ikzelf zie af en toe een klein knijpje, maar gezien het bokkeweer van gisteren (veel regen) nog verklaarbaar. Over anderhalve week komt de VA weer voor controle bloed tappen, hij luistert dan ook weer naar haar longen. Ik vraag me af of deze manier van ademen binnen het normale valt of dat het toch een dampige ademhaling is. Of dat het nog het gevolg is van de allergische reactie op iets in combinatie met de hitte... Weet iemand het?