Opstapbeugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Opstapbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 23:54

Kom ik weer eens aan met een vraag... Lachen

Ik heb moeite om om mijn paardje te komen, ben niet zo lenig geloof ik Bloos Ik verleng mijn beugel nu altijd, maar ja, dat is soms wel onhandig als je erop zit en het paard is druk en je moet je beugel nog verstellen. Er moet dus altijd iemand bij helpen zeg maar, beetje onhandig. Nu zag ik bij Divoza dat er een opstapbeugel is, zodat je wat lager kunt opstappen.
Heeft iemand zo'n beugel in gebruik en is dat handig? Is zo'n ding niet snel krom? Stapt het handig op? Hoeveel gaatjes scheelt het ongeveer op de beugelriem?

Daarnaast is hij bij Divoza bijna 60 euro en bij Ooteman nog geen 25,-, dus dat scheelt nogal. Vandaar dat ik me afvraag waar jullie ze gekocht hebben om zo het verschil te ontdekken (waarschijnlijk in kwaliteit..?).

Bedankt OK dan!


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 00:07

ik heb gehoord dat het een soort van dubbele beugel is die je open kan klappen, dus de lengte verschilt 1 hele beugel.
maar het lijkt me toch dat als je op je paard zit de beugel weer moet inklappen en dan lijkt me die gaatjes verstellen het handigst..
ik weet niet of de beugel open kan schieten tijdens het rijden zelf (je weet nl nooit wat er gebeurt)
mij lijkt me het niet echt handig, maar misschien hebben meerdere mensen ervaring met dit..

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 00:13

ja eigenlijk, dan moet je de beugel omhoog trekken om het terug te klappen
ofwel dat er een veer inzit
dat je dus opstijg, voet moet losdoen van de beugel
beugel klapt dicht
voet in de beugel
en weg ben je...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 06:37

ben ook wel benieuwd naar dit antwoord !

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 07:08

Ja, ik ken ze en het werkt goed. Die beugel blijft zitten waar ie zit, tijdens het rijden. Het opklappen gaat redelijk makkellijk, even voet met beugel optillen, opklappen en weg ben je..... *LOL*
Wat het verschil zou zijn tussen Ooteman en Divoza, geen idee, maar bij een dergelijk prijsverschil denk ik toch wel aan India-kwaliteit. Beugels zijn van levensbelang, ik zou daar niet op bezuinigen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:23

Ik ken ze, heb ze een keer geprobeert en vind ze compleet waardeloos!! Echt, het gevoel of je ieder moment door die beugel heen naar beneden kunt donderen!!

Een goedkoper alternatief: Een krukje!! en voor de wedstrijden een beentje van je helper.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:35

Mij landgenoot, meot ook haar beugel verstellen, en op een paard stappen dat nogalle... snel wil lopen, Ik houd hem daardoor altijd even vast, zodat zij op kan stappen, en ze haar beugel weer terug stelt. Gaat harstikke goed.. Mischien je paard leren stil te staan totdat jij hem zegt dat hij mag lopen?

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:43

Als ik op de enorme tuiger van een stalgenoot stap doe ik dat ook via een uitklapbeugel, werkt perfect, zelfs mijn logge 80 kilo zakt er niet doorheen en open klappen met rijden kan niet als je hem weer goed opklapt.

Vroeger had ik iets anders, een beugelriem die met een haak verlengd kon worden, er zat dan een stuk dubbel onde je zadel. Dat hadden toen bijna alle jachtruiters, werkte ook perfect en schoot ook nooit los met rijden

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:12

ik vind dat je met een krukje op je paard moet stappen.
dat is veel beter voor zijn rug.

je bent namelijk ongeveer 2.5 keer zo zwaar als je aan je beugel hangt(hefboomwerking) Bloos!

dus dat betekent dat hij elke dag extra word belast aan de linker kant van de rug en dat is toch niet zo lekker en
dat 365 dagen per jaar
dus reken maar uit hoeveel keer en hoeveel kilo's er aan te pas komen in een paarden leven

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:15

ik stap al jaren met een stoel of krukje op, maar bij sommige paarden, die dat niet gewend zijn, lukt dat niet.......

er is net een paginalange discussie geweest over opstappen met of zonder krukjes, welk topic weet ik zo niet meer, maar het was deze week, dus misschien staan daar nog bruikbare tips in *zoekfunctie*

offtopic: rijd jij je paard 365 per jaar????? doet ie nooit een dagje iets anders? Haha!

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 11:59

Ik ben pas met een kistje opgestapt, maar aangezien ze nog wel eens een stap zet met opstappen voelt dat ook niet echt veilig.
En ik wil ook graag kunnen opstappen zonder dat er iemand bij is die het krukje weg moet zetten e.d. Maar ik zal eens kijken of ik in dat topic wat kan vinden, thanks!

En wat betreft de 365 dagen per jaar, we rijden haar 2 keer per week onder het zadel, dus dat valt best mee Lachen

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:14

krukje misschien in de hoek van de piste zetten?
of op de wasplaats, daar opstappen, en naar de piste stappen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:41

Als ik zonder zadel wil rijden, heb ik dus ook een kruk/stoel/grote emmer nodig. Ik laat het gewoon in het midden staan waar ik opstap en daar kan ik dan gewoon om heen rijden.

Ik vind trouwens een pootje altijd makkelijker, maar ja, moet er wel iemand in de buurt zijn.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:27

ja het is maar een voorbeeld van die 365 dagen hoor

maar in ieder geval is het beter om met kruk op te stappen .
en dan moet je het hem leren om stil te staan

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:11

Ik vind een opstapbeugel ideaal. Het klapt heel gemakelijk in en daardoor kan je sneller wegrijden dan als je je beugelriemen nog moet verstellen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, judithM en 33 bezoekers