endurancevraag: halsterhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

endurancevraag: halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:43

Ik heb voor mijn endurance-debuut nog tweedehands een halsterhoofdstel weten te vinden. Knipoog Maar nu had ik een vraagje:

Ik rij met watertrens, en een neusriem is dan (toch? Verward) wel nodig om het bit op de plaats te houden, of heb ik dat nou mis...? Ik rij nu met mijn leren hoofdstel met een lage neusriem. Ik kreeg toen ik een vraag stelde over de voor- en nadelen over endurancehoofdstellen / halsterhoofdstellen op bokt, van iemand een reactie, "je kan de mond van je pony kapot trekken". Nou rij ik normaal buiten met een normale teugel, hij geeft zelf half na maar de teugel staat op dat moment niet strak, dus hij loopt hoe het voor hem het fijnst is. Lachen (koppig als hij is, zou hij het anders nml niet doen.) Dus daar zal het niet aan liggen, dat ik te streng zou zijn, hij luistert ook super naar remmen (behalve uit rengalop, maar dat was ik toch net niet van plan Tong uitsteken.), maar mijn paard is nogal koppig en houd niet van stilstaan; als ik ernaast sta, geef ik hem een ruk aan de teugels als hij wil gaan grazen of lopen terwijl hij van mij moet stilstaan. Als ik erop zit probeer ik dit ook aan te houden, aangezien het aan de hand al werkt, met teugels erover ook, maar als ik erop zit wil hij nog weleens naar de zijkant / achteren / enzovoorts walsen (door paard en mens heen, enigszins onsubtiel, vandaar dat ik het wil afleren Frusty) Kan dit kwaad? Ik wil m'n ponytje namelijk niet mollen met dit hoofdstel... Scheve mond Heb ik een andersoortig bit nodig, bitringen, of moet ik me gewoon niet teveel zorgen hierover maken?

Alvast bedankt, experts!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:46

Je hebt geen neusriem nodig om je bit op zn plek te houden.
Ik maak zelf paarden het liefst zadelmak met zo'n nylon halsterhoofdstel- degelijke uitvoering. En daar zit dus gewoon een 'halsterneusriem' aan, wat dus niets doet.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:28

Ik zou me geen zorgen maken hoor. Ik heb gewoon een dubbelgebroken watertrens aan mijn hoofdstel hangen. (Zie profiel)

Bit gebruik je tijdens een wedstrijd amper. Met de teugels wijs ik de weg en een enkel keertje (vooral na de massa start in klasse 2) moet ik in de ankers maar haar mond is nog nooit open gegaan. De neusriem heb ik gewoon op halsterstand loshangen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:25

Ik rijd zonder neusriem, maar met kinriempje. Dit zou voorkomen dat je het bit eventueel door de mond kan trekken, en een stille mondligging (functie oa neusriem) bevorderen. Mijne zat rond de 6 euro bij een westernshop.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:30

Ik rijd zonder neus-, front- en keelriem (heel ijslands met een Fjord) dus het lijkt me dat je makkelijk zonder neusriem kan rijden. Ik rijd Ilonk al jaren zo en ze heeft haar mond nog nooit stuk gehad en ik kan je vertellen dat ik er al HEEL hard aan heb gehangen om te zorgen dat we niet met 20 km/uur rond gaan.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 17:45

Maar Jorie, mijn paard heeft nogal stilstaanprobleempjes, hij krijgt nu een heropvoeding Schijnheilig, en soms kan ik dus weleens korte rukjes geven, omdat hij anders gewoon echt niet leert stil te staan. Hij staat al veeel beter stil dan 'in het begin' of 'eerst', en ik zie dit probleem wel bij meer paarden, dus ik merk wel dat het de goede richting uit gaan met z'n ongeduldigheidsprobleem. Ik moet wel toegeven dat Ganna met haar verhaal me weer iets hoopvoller maakt... Maar rij je ook met een watertrens, Ganna? (ik heb ook dubbelgebroken)