is het slecht dat ik mn veulen nu al longeer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkipJarig

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:40

Ik heb dat ook af en toe gedaan met mijn pony, toen ie nog zo jong was. maar daar heb ik nu alleen maar profijt van, nu luisterd hij nl. heel goed naar mijn stem en weet ze goed wat de bedoeling is. Longeer hem alleen niet te lang, een kwartiertje is meer dan voldoende. maar ik longeerde hem ook vooral zodat hij zijn energie goed kwijt kon en op stal verveelde hij zich ook erg, dus..... ik ben het trouwens ook wel met ikke eens, maar ja ieder zijn eigen mening.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Suleika op 2001-11-14 08:42 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Suleika op 2001-11-14 08:50 ]</font>

lila
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Pesse

longeren met 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:01

Sjonge, jonge wat zijn we weer aardig voor elkaar... Als je hier een vraag stelt kun je erop rekenen dat je antwoord krijgt en die moet je dus ook kunnen incasseren! Het is opbouwende kritiek hoor!!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:39

ikke schreef:
Longeren in de zin dat ie moet leren rondjes te lopen om jou heen, is helemaal niet slecht. Opvoeding begint bij de geboorte. Het is noodzakelijk dat een veulen bij soortgenoten opgroeit, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat je hem weg moet zetten tot ie drie is en er dan pas mee beginnen. Dan kom je dus drie jaar te laat. Je kan hem nu al leren voetjes geven, verkeersmak maken, bomproof maken, NVVR-proof zelfs. Hoe eerder je daarmee begint hoe beter het is. Zorg dat ie alles wat ie ooit, potentieel, in zijn leven zou kunnen tegenkomen al eens heeft meegemaakt. Niks is te dol, alles moet ie kunnen, mits je je eigen en zijn veiligheid niet onnodig in gevaar brengt.
Hang er bijvoorbeeld gerust een bit in. Niet iets doen met het bit, maar gewoon, een bit in zijn mond moet net zo normaal zijn als gepoetst worden. Zet hem gewoon aan een halster, doe er een hoofdstel met bit overheen en ga hem poetsen. Alles wat je doet moet ie normaal vinden. Leer hem bijvoorbeeld dat het uitkloppen van een deken pal naast hem de gewoonste zaak van de wereld is. Hoe eerder je met dit soort oefeningen begint hoe makkelijker en beter het zal gaan.
Succes, Gery, eigenaar van NVVR-proof paard



hier ben ik het mee eens! ik wil er nog wel even bij toevoegen dat hij zowel swinters als zomers bij soortgenoten op het land moet staan. daar wordt hij `hard` van! Haha! heel veel suc6 met het paard. leer hem gewoon dat dingen die jij doet goed/vertrouwd zijn. dn moet jij daar natuurlijk geen fouten meee maken, maar daar ga ik vanuit *LOL*

p.s. wat is NVVR-proof paard, gery?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:47

ikke schreef:
Dan laat ik jou mijn toekomstige paard niet zadelmak maken Greetje.Er is een groot verschil tussen geduld hebben en niks doen. Een veulen leren dat er geluisterd moet worden. Paarden regelen dat onderling wel, maar vertellen er niet bij dat dat ook voor mensen geldt. Dat zullen wij moeten doen. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter. Verder kun je het veulen leren dat wapperende zeilen, rammelende vrachtwagens, gierende motoren en feestgedruis geen dingen zijn om eng te vinden. Al dit soort zaken kun je ze geleerd hebben voor ze twee zijn. Vervolgens is het maar een kleine stap om vanalles op, aan, onder en tussen je paard te hangen. Dat zal dan weinig problemen opleveren.Tegen die tijd is ie drie en kun je er een zadel en een hoofdstel ophangen. Dat zal op dat moment geen enkele reactie meer oproepen. Het is gewoon de volgende vreemde actie van de baas, het zal wel goed zijn.
Als je aan deze hele cyclus nog moet beginnen als ze al drie zijn dan zijn ze zes voordat ze ook maar iets kunnen. Als je ze tenminste nog zover krijgt.
Geduld is een schone zaak, maar rust roest.



ook mee eens. er is een verschil tussen geduld en gewoon niks of weinig doen. ik zou hem niet op een zware bodem longeren en wel heeeeeeel veel stappen. als je hem aan enge dingen wil laten wennen, doe dit dan bij een erg vertrouwd en braaf paard± een ervaren iemand erbij! verder kun je hem wel een heel klein beetje poetsen, maar niet teveel voor het huidvet!

verder is het ook zo dat veel arabische veulens keuringen lopen enzo, die overleven het ook wel! ik ben ook heel vaak bij de africhting van die beestjes geweest en die werden ook op vroege leeftijd al gelongeerd enz.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:55

Amigolover schreef:
thnxx voor de tips ik geloof jou eerder dan die andere bokkers die nog nooit een paard hebben ingereden of hebben beleerd! Knipoog


Ik heb wel diverse paarden ingereden, en ben geen voorstander van paarden longeren voordat ze 2,5 zijn. Voor argumentatie zie bv Nimber, Jippie, runningkawa. Hoe weet jij trouwens dat zij nog nooit paarden hebben ingereden? Dat klopt nl niet.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:04

ik ben een beetje van gedachte veranderd. ik denk dat longeren toch niet het beste is. voor de benen en de groei niet. wel afspuiten verkeers en deken mak maken enz.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:07

er is een groot verschil tussen een veulen leren aan de hand mee te lopen, een halstertje om te hebben, te laten snappen wat wel en niet mag ed dan echt aan het werk zetten.

natuurlijk moet je je veulen al van jongs af aan dingen leren, maar met beleid. longeren op zo'n rondje lijkt me niet gezond voor een opgroeiend paardje, en daarbij, het veulentje is er geestelijk nog niet klaar voor!
je probeert een kleuter van 2 toch ook niet jou huiswerk te laten doen??

ik zou hem gewoon lekker met andere paardjes op laten groeien, die voeden hem ook een beetje op! en pas als hij 2,5 jaar is, echt aan longeren, hoofdstel in ed beginnen!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:16

tot zijn derde laten staan op een landje en 1 keer per week gaan kijken vind ik heel erg. Stel je veulen heeft wat, komt ergens vast te zitten, is gewond of ziek. Wie ziet het??? Dan kan je wel zeggen dat ze in het wild ook niemand hebben die op ze let, maar dan moet je dat paard ook niet op zijn derde gaan inrijden, in het wild worden ze ook niet bereden.

Ik vind dat je gewoon elke dag bij je veulen moet gaan kijken, wel wat met hem doen. Niet longeren ik denk dat je dat beter op zijn 2,5 kan doen.
Gewoon lekker mee stappen, mak maken voor alles.

Als je veulen een prettig gevoel bij je heeft bouw je een band op en zal deze jou vertrouwen, wat van pas kan komen bij verkeersmak maken enz.
Als het beestje tot zijn derde jaar bijna nog geen mens heeft gezien is dat heel anders

maar dit is mijn mening.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:46

Ik vind niet dat je een veulen in de wei moet laten staan en er dan niet meer naar omkijken. Dat vind ik niet kunnen en je krijgt dan helemaal geen band met je veulen.
Het is prima om een veulen met zijn soortgenoten te laten staan hoor daarniet van maar ga dan wel een uurtje met hem oefenen: hoefjes geven en zoals sommige al hebben gezegd is het goed om met hem te trainen en daar bedoel ik dan mee stapje voorwaarts en achterwaarts.
Hoe meer je traint en oefent hoe beter het later gaat
En dat voorbeeld van Amigolover overkwam mij ook met de hoefsmid. Want Vickey deed hij toen gratis.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 04:33

Ik vind niet dat je veel met een veulen/ jong paard hoeft te doen. Wandelen, poetsen ed kan natuurlijk wel maar longeren niet. Niet omdat het zo fout is om te leren luisteren maar omdat het verschrikkelijk slecht is voor de ben. En commando's als stap en draf zijn ook aan de hand te leren en dan kun je je paardje nog verkeersmak maken.
Maar doe ook niet te veel met een veulen. Ik ken een pony die volledig in to mens is en dus niet zonder mensen kan ondanks het feit dat zij wel in een kudde staat er daarin is opgegroeit.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 12:43

ik heb een vorige maand een keer gereageerd maar las nu allerlei andere reacties door.... Lips are sealed

Pienke heb ik van de zomer toen ze zo;n 14 maanden was leren longeren.. op advies van de DA! Ze was zo energiek en dan racede ze door de wei maar al die slydingstops die ze maakte waren ook niet goed!
1x in de 2 weken liet ik haar ff uitrace aan de lijn,... en dat ging dat erg hard en ze reageerd goed op me stem dus een zweep ofzo is absoluut niet nodig! Ze vind het hartstikke leuk dat merk je aan alles,... 1x Stap en ze stapt... 1x draf en ze zit in draf.... 1x galop en ze zit in galop (al doe ik dat bijna niet, zeg maar gewoon amper)
Ook ren ik vaak aan de hand met er... gewoon om die energie kwijt te raken want ze zit echt gewoon vol energie...

En leren longeren is ook een manier om "respect" te leren, in een kudde jagen ze ook de veulens weg en die mogen pas terug komen als ze "onderdanig" zijn ..

Maar ja blijkbaar kun je hier niks vragen of je wordt helemaal de grond ingeboord! ERRUG zwak... Lips are sealed

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:45

Ik denk niet dat ze de grond in geboord wordt,ik denk eerder dat de mensen die hierop gereageerd hebben haar antwoord gaven,maar op een dusdanige manier dat het hard overkwam.Ik neem aan dat dit niet hun bedoeling was.Ook denk ik dat Amigolover het nu wel vaak genoeg gehoord heeft,en dus geen zin meer heeft om het hele -lange- verhaal opnieuw aan te horen.Amigolover mag met haar paard doen wat ze wil,en ik vind het heel verstandig van haar dat ze het vraagt of het wel goed is. Aan haar om daar wat mee te doen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:27

Lila, het is niet nodig om een topic van 14-11 naar boven te halen.

Als er op een topic meer dan week niet gereageerd is en de reactie die er vervolgens (ruim een maand later, in dit geval) op geplaatst wordt geen toegevoegde waarde aan het onderwerp heeft...
dan wordt deze meestal verwijdert en verdwijnt het topic weer waar het vandaan kwam.

Deze is er duidelijk tussendoor geglipt,
aangezien er nu inmiddels meerdere reacties bij gekomen zijn.
Sluit ik dit topic.