Uitstappen... wanneer klaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wanneer stop je met uitstappen?

Paard op adem
59 (73%)
Paard helemaal droog
5 (6%)
Na vaste tijdsduur
10 (12%)
Anders
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 80


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:08

Ik stap meestal wel een minuut of tien uit om spierpijn en stijfheid zoveel mogelijk te vookomen en daarbij is een eis voor mij gewoon dat mn paard helemaal op adem is. Meestal ga ik gewoon buiten even een rondje stappen, voorkomt ook weer teveel sleur.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:13

roosje84 schreef:
Ja maar op adem vind ik weer iets anders dan dat de spieren een cooling down hebben gehad!


Vind ik ook! Een cooling down zorgt ervoor dat de afvalstoffen beter afgevoerd worden uit de spieren, daardoor zal je paard minder last hebben van spierpijn e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:16

Tessebes schreef:
Vind ik ook! Een cooling down zorgt ervoor dat de afvalstoffen beter afgevoerd worden uit de spieren, daardoor zal je paard minder last hebben van spierpijn e.d.


Maar het gaat ook om uitstappen niet om afwerken. Uitstappen is inderdaad wat anders. Cooling down is het afwerken zodat je paard niet van zware arbeid in ene bijna stilstaat en naar stal gaat, maar langzaam afbouwen van de traning.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:38

Ik reken de cooling down ook als uitstappen. Tijdens de cooling down komt het paard ook al op adem, aangezien ik dan ook aan het stappen ben en minder zware arbeid vraag.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:41

eerst lekker uitdraven aan de lange teugel, en daarna nog stappen totdat ze goed op adem is.. als het warm is daarna nog ff de benen afspuiten..
als het kouder is wrijf ik dr verder droog met stro

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:42

ik stap altijd iig. uit totdat hij op adem is, en soms nog totdat hij droog is.. maar dat ligt er maar net aan

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:53

ik stap in ieder geval uit totdat-ie op adem is. Maar 's zomers vaak maar eerst een rondje, dan even afspuiten en dan echt uitstappen, totdatie dus op adem is. In de winter stap ik hem meteen helemaal uit tot hij op adem is, als hij dan nog niet helemaal droog is (of nog helemaal niet) gaat de zweetdeken er nog even op op stal.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:07

Tot hij op adem is en ook redelijk droog is.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:38

Als hij op adem is, heb ik gestemd...

Niet als hij gestopt is met zweten, want vooral met warme dagen blijven de paarden vaak nog een tijd nat... Vliegendekentje om na het afspoelen en klaar.

Ik heb niet echt een tijdsduur van hoelang, maar iig als het paard op adem is, maar vaak ook nog wel langer.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:33

Tot hij op adem is maar toch minstens een minuut of 10 meestal...zomers maakt het niet uit als ze nog nat zijn, lekker rollen op de wei en ze zijn weer droog.
S'winters gaat na een minuut of 10 het zadel eraf, dan een zweetdeken op, nog een paar minuten stappen en dan op stal. Zweetdeken af als ze droog zijn en dan de winterdeken op

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:38

Dat hangt er maar helemaal van af... Als het heel heet is vind ik het genoeg als Pjelk een beetje op adem is want kouvatten door bezweet buiten zijn gebeurt dan toch niet. Op niet zo hete dagen en bij een normale vacht stap ik liefst wel tot hij behoorlijk droog (en dus ook op adem is). Hij moet iig afgekoeld zijn en grotendeels droog.
Mijn uitstaptijd varieert (ook afhankelijk van hoelang en hoe intensief werken) van 10 min tot een uur.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:20

Met dit warme weer stop ik als ze op adem zijn en haal ze dan onder de slang door. Vervolgens lekker de wei in. Even rollen en ze zijn zo goed als droog.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:20

eerst stapte ik haar meestal uit tot ze op adem was. dan was ze ook wel iets droger. maar nu heeft ze al twee keer een flinke verkoudheid gehad. dus nu stap ik haar voort helemaal droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:05

Ik heb gekozen voor een 'vaste tijsduur'. Ik stap namelijk meestal tussen een half uur en een uur uit! Nou ja, de molen doet dat voor mij Haha!.

Als ik uitgereden ben, stap ik een paar rondjes, zadel ik snel af en was ik mijn paard (ook snel). Vervolgens gaat hij door naar de molen waar hij nog zo'n half uur tot een uur stapt. Dan weet ik zeker dat alle afvalstoffen goed zijn afgevoerd.

Daarnaast is stappen op het harde goed voor de pezen, bijkomend voordeel dus!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:47

Ik stap altijd 15 minuten los en 15 minuten droog. Om de spieren ruimschoots de kans te geven af te koelen.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:15

Ik stap totdat mn pony op adem is. Dat is meestal niet zo lang, soms maar een rondje of 3.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:13

Is dat niet wat weinig? Ik vind da je tussen de 7 en 10 min. moet uitstappen, want het is ook dat hij/zij geen spierpijn krijgt....