moet ik hem verkopen of toch weer niet..?
Hier mijn verhaal: (Hoop dat het een beetje duidelijk is!)
Oscar kwam ongeveer 5 jaar geleden toen hij 3 maanden was met zijn moeder hier naar toe omdat mijn vriendin die moeder had gekocht.
Oscar moest nog even een tijdje bij Esther (moeder) blijven.
Toen hij oud genoeg was mocht hij bij Esther weg en ging Oscar terug naar de fokker.
Hier bleef hij ook niet lang meer want een kennis van mijn vriendin had Oscar weer teruggehaalt door hem te kopen voor haar neefje.
Haar neefje deed er natuurlijk weinig mee, en zij had ook weinig tijd voor Oscar. Daarom mocht mijn vriendin Oscar verzorgen. Maar die had weer geen ervaring met veulens dus Oscar werd min of meer verwaarloost. En ik als pennymeisje kon dat natuulijk niet aanzien en ging Oscar stiekem verzorgen.
Na een tijdje kwam de eigenaresse van Os er achter en ik mocht Oscar blijven verzorgen...!
Een half jaartje later kreeg ik een telefoontje van de eigenaresse, ze wilde Oscar verkopen. Ik helemaal in tranen!!!
Mijn ouders zijn toen gaan nadenken. Oscar is een Shetlander dus kon heel het seizoen buiten blijven staan. Dit had hij ook al een jaar gedaan. Dit zou weer schelen in de kosten en daarom was Oscar niet zo 'duur', om het maar zo te zeggen. Ik kreeg Oscar en hij kon in het weiland 5 min. van mijn huis vandaan, blijven staan. Ideaal!!!
Hij stond heel het seizoen buiten, dit ging eigenlijk prima. Toch vond ik het zielig om hem 's winters in de sneeuw te zien staan.
Ik vond een goedkope stalling, daar kon hij in de winter blijven, in de zomer kon hij weer terug naar het weiland waar hij stond.
Dit was een super oplossing! Maar helaas moest die stalling waar hij 's winters stond, worden afgebroken! Hij kon daar dus maar 1 jaar staan. Ik ging een beetje op zoek naar andere stallingen in de buurt, maar die waren of te ver of veel te duur!
Toen was er helaas weer maar 1 oplossing.. Weer heel het seizoen buiten. Dit ging op zich wel goed maar weer zat ik met hem in m'n maag als het keihard regende, stormde enz.
Mijn zus zou een Shetland veulen gaan kopen en had voordat ze hem kocht, al een stalling bij haar in de buurt gevonden. Daar zou hij komen te staan. Omdat we voor Oscar nog steeds niks hadden en het toch wel zielig was vonden we een oplossing.
Oscar en dat veulen konden samen in 1 stal. Maar dan zou ik Oscar wel alleen nog in de weekenden kunnen zien, doordeweeks was het te ver om naartoe te gaan. Dit vond ik toch het beste.. Os had een stal en omdat ik er sowieso al weinig heen kon doordeweeks zou het niet veel uitmaken. De koop van het veulen ging toch niet door en Oscar stond nu dus alleen in die stal. Niet dat dat veel uitmaakte, want hij stond er best!
Oscar staat nu bijna 2 jaar daar. 2 jaar lang logeerde ik in de weekenden bij mijn zus en kon ik naar Oscar. Doordeweeks had/heeft hij een verzorgster.
De laatste tijd zie ik hem steeds minder, dit omdat mijn zus veel moet werken enzo. Daarbij heb ik nu ook niet echt veel zin meer om elk weekend weer weg te zijn, ik wil nu ook eens wat anders in m'n weekenden! Ik kan niet uit, niet met vrienden weg enz.
En deze maand heb ik hem nog maar 2 keer gezien!
Mijn ouders vinden dat Oscar voor deze situatie te duur wordt. En ik kan ze daarin wel begrijpen.
Al een tijd denk ik erover na hem te verkopen, ook omdat ik eigenlijk een beetje te groot voor hem ben. Hij is 1.16m. en ik ben 1.65m. Op zich maakt dat niet veel uit, maar ik heb er minder plezier in zeg maar.
Om die 2 redenen zou ik hem kunnen verkopen. Maar er komen nog zoveel dingen bij... Ik hou echt zoveel van hem!
Tranen springen in m'n ogen als ik me voorstel dat ik hem nooit meer zie, of dat hij niet meer bij me is als ik hem nodig heb!
Ik probeer allemaal manieren te vinden om hem toch bij me te houden.
Het weiland hier dichtbij zou eigenlijk de enigste oplossing nog kunnen zijn. Maar ik vraag me af of hij het nog redt, heel de winter buiten, door weer en wind. Hij is een Shet x Arabier, hij heeft meer weg van een Shet dan van een Arabier en heeft elke winter weer een hele dikke vacht!
Daarbij staat hij nu ook heel de zomer buiten en je weet hoe de weersomstandigheden zijn geweest deze zomer en dit heeft hij ook kunnen 'overleven'... Maar omdat hij toch steeds een stal heeft gehad ben ik bang dat hij daar misschien aan is gewent? 1 jaar heeft hij buiten gestaan, 1 jaar binnen, 1 jaar weer buiten, en toen 2 jaar binnen.
Zou het weiland nog een optie kunnen zijn misschien? Het is helemaal kaal, zonder bomen of afdakje.
Sorry voor het lange verhaal en bedankt dat je de moeite hebt genomen het te lezen!

)