Bij mij bijrijdpaard heb ik een bak tot mijn beschikking, een privébak, welteverstaan, ik ben de enige die er rijdt.
Maar de bak is niet erg groot, ik schat zo'n 10 bij 20 meter. Het klinkt erg klein, valt in het echt best mee. Hier even een foto zodat je een idee krijgt:
de foto is vanaf het midden van de lange zijde genomen.
Maar het probleem is dat de bodem, zoals je ziet, niet erg fijn is, prima om te rijden, maar het water loop (bijna) niet weg, zodat er in 1 hoek altijd een diepe plas staat, waar ik niet goed kan rijden.
Daarom wend ik meestal halverwege, of op driekwart van de bak af, en komt het er meestal op neer dat ik alleen maar voltes rijdt.
Is dit slecht voor een paard?
Ik kan eventueel ook in de wei rijden, en dus wel lange stukken rechtuit rijden, maar mn paard vind in de wei rijden nogal spannend, en zo rijden we dus bijna elke dag in de bak.
Ik rijd hem nog niet zo lang, een paar maanden, nadat hij 8 maanden niet heeft gereden. Het rijden gaat steeds beter, hij gaat nageven en loopt steeds soepeler, maar kan het geen kwaad om alleen op de volte te blijven? Ik merk niet echt dat hij zich ertegen verzet of dat hij niet lekker loopt, maar iets zegt me dat het misschien heel fout is en ik veel verpest.
Binnenkort gaan we weer veel buitenrijden en ook vaker 'recht' rijden, maar voor het dressuurwerk zullen we toch in de bak belanden.
Help!
had niet alle reacties gelezen toen ik reageerde 

heb vandaag ook in de bak gereden, probleem is dat hij denkt: wei = vrijheid = rennen
dat dacht hij in het begin, maar later gelukkig niet meer. ik heb heel even in de wei gereden, maar het ging best goed en ik ga nu vaker denk ik
maar das wel fijn ja, en ook voor het oefenen van zijgangen, want eer ik eenmaal ben begonnen ben ik al weer bij de bakrand