Weten schimmels dat ze schimmel zijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:24


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:42

Pipo schreef:
Tja..........hoe zit dat dan met Lippizaners en Andalusiers. Maken die zich in de kudde vies Verward



Uit ervaring kan ik je vertellen dat het proberen te veranderen in een bruin paard een van de favoriete bezigheden is van een hele hoop lipizzaners. Bij voorkeur de dag voor de wedstrijd.

Maar dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met schimmel zijn. Volgens mij rollen en smeren alle paarden net zo veel, het valt alleen veeeeeel meer op als je paard wit is. Je kunt mij niet wijs maken dat een paard bewust denk: "goh, ik ben wit, laat ik mijzelf maar een schutkleur aanmeten."

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:48

anky zal het wel weten toch ik ben er niet zeker van mijn paarden rollen ook en maken zich vies en het zijn geen schimmels hoor. maar ik weet het dus niet!!!!!!!!!! Haha!

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:50

Mirza weet het misschien wel, maar ze vindt het niet erg en houdt zich daarom (bijna) altijd heel mooi schoon en wit.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:55

volgens anky wel Tong uitsteken

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:14

ik denk dat het wel klopt wat anky zei.
chamaya heeft het ook niet echt op lichte kleuren, ze slaat (althans probeert ze Knipoog )alleen naar haflingers en schimmels.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:56

Alle paarden worden volgens mij even vies.........
Alleen bij die bruine valt het niet zo op........... borsteltje erover en het lijkt al heel wat.

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 09:21

CGJ12 schreef:
Alle paarden worden volgens mij even vies.........
Alleen bij die bruine valt het niet zo op........... borsteltje erover en het lijkt al heel wat.

Volgens mij niet hoor. Bij schimmels zie je veel vaker van die harde mestplekken dan bij donkere paarden. En echt niet alleen omdat je dat beter ziet.

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:28

ik ken een shetland die niet weet dat ie een shetland is Haha!
(volgens hem is hij de grootste en knapste die er bestaat Tong uitsteken )

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:45

Bij schimmels gaan de vlekken er sowieso moeilijker af. Dat heeft te maken met de structuur van de haren. Bij witte haren staan de haarschubben verder open waardoor vuil dieper binnendringt. Hierdoor kruipen witte haren ook heel gemakkelijk in dekens, kleding etc. en krijg je ze er bijna niet uit!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:54

ikke schreef:
Volgens een kennis van mij ruiken schimmels anders. Ik weet niet of het zo is, maar ze had een heel goed ontwikkeld reukvermogen, dus misschien heeft ze wel gelijk.


ha ha, ik geloof dat ik dat was en daarbij ging het speciaal over een bepaalde lippizaner Schijnheilig , jou welbekend
Ik hoor idd bij de mensen met een zeer goed reukvermogen en ja, ik vind schimmels echt anders ruiken, een beetje weeig, ik kan het niet zo goed uitleggen...

Overigens heb ik wel van een dekhengst gehoord die absoluut geen schimmels wilde dekken, ze moesten eerst een donker dek op Knipoog .

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:11

Hier ook een schimmel die hield van in zn eigen mest rollen

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:18

Ja maar hoe zit dat dan met een wit paard ??

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:25

Ik ben momenteel sociale psychologie aan't leren (herexamens), en daar komt een interessant experiment in voor, dat misschien hier ook wel van toepassing is.

Het gaat om kuikentjes die ofwel hun natuurlijke kleur behouden (=geel), ofwel groen of rood geschilderd worden.
Vervolgens worden er voor elke kleur 2 condities gecreerd:
- Gedurende 8 dagen geen sociaal contact (=geïsoleerd)
- Gedurende 8 dagen samen met twee kleurgenoten

Na die 8 dagen worden de kuikens in een Y-doolhof geplaatst waarin ze moesten kiezen tussen 3 zichtbare sociale testgroepjes, van ofwel 3 gele, ofwel 3 rode ofwel 3 groene kuikentjes.

Resultaat:
- De geïsoleerd opgevoede kuikens zochten minder vlug contact met één van de drie testgroepjes.
Wanneer ze toch een keuze maakten, bleek dat ze een sterke voorkeur hadden voor kuikens van de eigen kleur.
- De sociaal opgevoede kuikentjes hadden een sterke voorkeur voor kuikens met de eigen groepskleur

Vraag kan natuurlijk zijn 'hoe weten die kuikens welke kleur ze zelf hebben'.
Het zou kunnen dat ze zichzelf zien in hun drinkwater, en natuurlijk zien ze ook hun eigen klaar wanneer ze hun vleugels spreiden of zichzelf krabben e.d.
Bij paarden zou het ook zo kunnen gaan, en is het dus zeker niet onmogelijk dat witte paarden weten dat ze wit zijn. Paard kan immers gemakkelijk met zijn lippen aan zijn buik en kan dus zo zien welke kleur hij heeft. Paard kan zich ook vaak zien in het drinkwater.


De theorie achter dit experiment is die van CONTACTCONDITIONERING.
Bij contact met een vreemde prikkel (een anderskleurig kuiken) treedt er een gevoel van negatieve opwinding op, en wordt die vreemde prikkel negatief geevalueerd. Toenadering tot de vreemde prikkel blijft uit.
Na herhaald contact met die vreemde prikkel, daalt de negatieve opwinding en wordt de prikkel positiever geëvalueerd, en zal er dus gemakkelijker toenadering plaatsvinden.

Toegepast op paarden.
Ik veronderstel dat er minder witte paarden voorkomen dan bruine of zwarte paarden.
Het is dus goed mogelijk dat bruine of zwarte paarden nog nooit (of maar zelden) een wit paard gezien hebben. Het contact met witte paarden is dus laag, en er treedt dus een negatieve opwinding op wanneer een donker paard een wit paard ziet, waardoor de vreemde prikkel (=wit paard) negatief geëvalueerd wordt. Toenadering gebeurt traag, en kan slecht aflopen.

Een wit paard daarentegen heeft wel vaak contact met witte paarden, het ziet zichzelf namelijk voortdurend (in drinkwater, bij krabben, e.d.). Een wit paard zal dus gemakkelijker toenadering zoeken tot een wit paard dan een donker paard.


Noot; deze theorie werd ook getest met aapjes en ook op mensen en de hypothese werd steeds bevestigd: HERHAALD CONTACT LIJDT TOT AFFILATIE/AANHANKELIJKHEID. Het is dus helemaal niet onwaarschijnlijk dat het bij paarden er ook zo aan toe gaat.

Zo, hopelijk zit er op het examen een vraag bij over dit onderwerp, ik ken het ondertussen helemaal vanbuiten Knipoog .


(Dit verklaart natuurlijk nog niet waarom witte paarden vaker zouden rollen. Klopt deze veronderstelling wel?)

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:26

Okay, mn vorige stukje is lang, maar ik raad toch aan om het even te lezen Knipoog .
Het kan interessant zijn, en een verklaring bieden voor waarom witte paarden niet gewaardeerd worden door donkere paarden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:37

abby schreef:
Bij schimmels gaan de vlekken er sowieso moeilijker af. Dat heeft te maken met de structuur van de haren. Bij witte haren staan de haarschubben verder open waardoor vuil dieper binnendringt. Hierdoor kruipen witte haren ook heel gemakkelijk in dekens, kleding etc. en krijg je ze er bijna niet uit!

Daar heb ik wel heel erg last van met mijn schimmeltje!
Haar haren komen echt IN haar dekens te zitten.. Scheve mond

Maar wat dat rollen betreft; Dat doet Dusty echt alleen maar als ze jeuk heeft van het zweten na het rijden Knipoog
Ze doet het uit puur genot

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:41

na dat verhaal met die kuikentjes schoot me plots wat te binnen =>
bij mensen is het toch hetzelfde? Ik ben helemaal niet racistisch ofzo,maar toch voel ik me minder snel op m'n gemak bij mensen met een hele donkere huidskleur,terwijl ze,eens ik ze wat beter ken,heel aardig blijken te zijn...
en hoe verklaar je racisme op zich...je bent bang voor mensen die anders zijn dan jijzelf

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:43

We hebben een schimmeltje op stal, die doet ook altijd erg zijn best om zo vies mogelijk te worden. Hij verbouwt zijn stal tot modderpoel en in de wei, hoppa rollen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen ja.

Mijn vriend is chinees en toen hij baby was ging hij janken als een blanke hem vasthield!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:56

heu... maar chinezen zijn toch blank..?

Ja, geen commentaar jullie weten wat ik bedoel >;) Tong uitsteken

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:30

guanacotje schreef:
na dat verhaal met die kuikentjes schoot me plots wat te binnen =>
bij mensen is het toch hetzelfde? Ik ben helemaal niet racistisch ofzo,maar toch voel ik me minder snel op m'n gemak bij mensen met een hele donkere huidskleur,terwijl ze,eens ik ze wat beter ken,heel aardig blijken te zijn...
en hoe verklaar je racisme op zich...je bent bang voor mensen die anders zijn dan jijzelf


Dat is inderdaad wat die kuikentjes (en bruine paarden die een wit paard zien?) ook doen ... ze discrimineren racistisch naargelang de huidskleur.
Dit onderzoek kan - er bestaan immers nog tal van andere verklaringen - als verklaring dienen voor racisme, maar ook voor hoe wij omgaan met mensen met een handicap.
Gelukkig toont het onderzoek ook aan dat na herhaald contact de situatie kan keren Knipoog .

En nu weer terug naar de schimmels Knipoog .

Mendi

Berichten: 2291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:22

Mijn schimmel denkt dat hij een zwarte hengst is of zo, want hij heeft zelf een hekel aan schimmels! Haha!
Wat ik het meest irritant vind zijn de opmerkingen dat ik meer moet poetsen omdat ik een schimmel heb, wat ik dus niet vind want ik vind dat iedereen goed moet poetsen, ongeacht de kleur van je paard. Alsof je een bruin of zwart paard minder goed moet poetsen... Bloos
Verder valt het mij op dat mijn schimmel steeds schoner wordt, hij rolt minder in zijn eigen mest. Vind ik natuurlijk niet zo heel erg... Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:29

Marloez schreef:
heu... maar chinezen zijn toch blank..?

Ja, geen commentaar jullie weten wat ik bedoel >;) Tong uitsteken


Ja met blank bedoel ik europees ras, blond enzo. Chinezen zijn gelig (ook al beweert mijn vriend van niet Haha! ) en hebben gitzwart haar en donkere ogen. Kennelijk kan een baby dat verschil al zien en begint op jonge leeftijd te discrimineren. Trouwens in de zomer worden chinezen wel poepiebruin .
Ik heb straks een arabiertje én een chineesje Haha! Haha!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:30

Het is mij wel opgevallen dat mijn schimmel meer interesse toont voor schimmels dan voor niet-schimmels. Dit zou toeval kunnen zijn, zeker weten doe je het nooit natuurlijk. Hijzelf wordt door paarden die hij niet vaak ziet vaak boos aangekeken tijdens de lessen... de stumper Haha!

@ SarahJ: Grappig, ik heb ook volgende week hertentamen sociale psychologie (studeer in Utrecht) en ik moest bij het lezen van dit topic ook aan dat experiment denken Haha!