Manege van Loon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:33

Ik ben er een jaar of 6 geleden op ponykamp geweest en ik vond het verschrikkelijk, de enige keer in mn leven dat ik heimwee heb gehad, en ook die dekjes enzo (kussenslopen met stro??), de pony's liepen soms 8 uur per dag... nee sorry ik vond het niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:56

Zal ik het dan voor de 300ste keer sinds het ontstaan van Bokt maar weer eens voor deze manege opnemen? Haha!

Strozakjes:
De manege heeft er voor gekozen om kussenslopen met stro te gebruiken onder het zadel omdat dit voor hen (en dus voor de paarden) meerdere voordelen heeft:
1. Makkelijk te verschonen
2. Altijd een droge strozak onder het zadel, dus geen broei.
3. Schokdempend voor de paardenrug (beter dan een enkel chabrakje)

Stands:
Tussen de ritten door staan de paarden inderdaad in stands. Daar kun je meteen negatief over oordelen, maar je kunt er ook vanuit het paard naar kijken en dan kom je helemaal niet zo beroerd uit:
Ze staan in hun eigen groep, en niet geisoleerd zoals in veel paardenboxen het geval is. Bovendien hebben ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking. Ook krijgen ze op deze plaats hun krachtvoer toegediend, zodat per paard de krachtvoerbehoefte gecontroleerd en gewaarborgd is.
Bovendien staan de paarden en ponies het grootste deel van de dag buiten, waar ze dus in groepsverband met elkaar leven. Je weet wel, datgene dat we altijd zo promoten met z'n allen Haha!

Kaal land:
Ik weet niet hoe ze het nu doen, maar vroeger was het in ieder geval zo dat er onbeperkt mais danwel hooi en/of kuilgras aangeboden werd. En het lijkt me stug dat ze dat nu veranderd hebben.
Dus niet meteen oordelen als je de grond ziet, maar eerst even kijken of er ook wat op staat Haha!

Logeerboxen:
Ik ben er meerdere malen met onze eigen paarden geweest (ik kom al bij Van Loon sinds ik een jaar of 10 ben) en ik heb nog nooit een niet schone stal gekregen. Doorgaans staan de paarden bijna onbeschoft hoog opgestrooid Haha! dus ik weet niet of het domme pech is als iemand iets anders aantreft, maar mijn paard had er best willen blijven wonen denk ik.... Tong uitsteken
Bovendien krijg je altijd meteen een grote plak stro en hooi naast je logeerstal aangeleverd, en kun je er onbeperkt in blijven gooien. Als het op is, vraag je nieuwe voorraad en wordt dat meteen bijgevuld.

Rengalop:
Gezien de brave en betrouwbare paarden die Jan altijd heeft lopen, lijkt het me stug dat er risico's gelopen worden tijdens de ritten. Er wordt soms lekker pittig gereden (naar wens van de groep), maar nooit roekeloos of onbezonnen. Ik heb dat in de slordige 20 jaar dat ik daar regelmatig te gast was in ieder geval nooit meegemaakt.


Meerdere ritten per dag
Tja jongens, let's be honest; die verwende knollen van ons lopen maar een uurtje per dag en dan vinden wij, tutjes als we zijn, dat ze hard gewerkt hebben en moe zijn. Dat gaat natuurlijk ook nergens over. We hebben het hier over getrainde paarden met een uitstekende conditie.
Ik durf hier en nu te beweren dat het gemiddelde manegepaard daar het in principe beter heeft dan mijn verwende knollen hier.
Die paarden werken hard voor hun eten, maar krijgen daar als ruil ook goed voer, een goede verzorging en een paardwaardig bestaan voor. Maar een manegepaard houden heeft nou eenmaal een andere grondslag dan een hobbypaard houden. Als je daar niet tegen kunt, moet je niet naar een manege gaan. (en een manege waar paarden slechts 1 uurtje per dag hoeven te lopen, kan nooit commercieel/financieel gezond zijn).

Vragen/opmerkingen?
Waarom niet gewoon even bellen of langsgaan? Ze beantwoorden je vragen graag en vriendelijk. Het is een commercieel bedrijf, waar de klant koning is (mits deze zich vorstelijk gedraagt Haha! )

En ook voor dit bedrijf geldt weer: ga eerst zelf kijken, stel je vragen, ervaar, en OORDEEL daarna voor jezelf.

Je zou toch geen dom schaap in een blatende kudde willen zijn die alleen afgaat op horen zeggen? Haha!

www.hotelmanegevanloon.nl

Groetjes,
Sonja

PS De reden dat ik het altijd maar weer voor dit bedrijf op blijf nemen is dat ik het er altijd ontzettend goed naar m'n zin heb gehad. Zowel als kampkind toenertijd, als als kampleiding later, en als hotelgast tegenwoordig.

Jatjana

Berichten: 81
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:54

Ik heb er een aantal jaren geleden voor zes weken stage gelopen en ik heb het daar toen ontzettend naar mijn zin gehad. De paarden zagen er goed uit en werden ook goed verzorgd. Ze mochten iedere morgen met het uitmesten van de stallen een uur los de bak in en aan het einde van de dag gingen ze met z'n allen de wei in tot een uur of tien 's avonds. De dekjes gevuld met stro is inderdaad wel even wennen, maar toch werkt het best goed en het is best hygienisch omdat er iedere dag een schone sloop voor wordt gebruikt. De paarden zijn over het algemeen heel braaf en als je een leuke begeleider hebt kun je op de buitenritten heel veel plezier beleven, maar ik zou zeggen ga er gewoon een keertje kijken.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:08

Ook ik ben positief. heb er twee gigantisch leuke ponykampen opzitten, leuke leiding, leuke paarden en leuke ritten. Ook losse buitenritten vind ik altijd goed gaan. Er wordt naar het niveau van de groep gekeken en als je iets niet wilt of kan wordt er een oplossing gezocht.

De paarden zijn heel lief en mak, schrikken (bijna) nergens van.

Ik raad het alleen maar aan!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:39

Hier zeer positief hoor OK dan! Ik ben er vroeger 2x op ponykamp geweest en heb het enorm naar m'n zin gehad. Ik was er in de tijd dat ze schimmel hadden, dat werd echt enorm goed opgelost...

Iedere pony had een schone sloop en een dik kussen die onder het zadel ging, ze hadden van de manege borstels die elke dag gewassen werden om de besmetting zo klein mogelijk te maken. Wie heeft er eigenlijk de schimmelinfectie veroorzaakt Verward Waarschijnlijk de kinderen die op ponykamp waren en hun eigen ongewassen bortels gebruikten.

Ik ben met meerdere begeleiders weggeweest en het was nooit saai, we namen elke keer een andere route en aan het begin van iedere buitenrit werd er verteld wat we gingen doen, je kon zelfs vlak voor vertrek nog overstappen naar een andere groep die een minder spectaculaire route namen.

Nee hoor heb het enorm naar m'n zin gehad, pony's zagen er prima uit en stonden vaak buiten...

Ik praat hier trouwens wel over 13 jaar geleden dus ik weet niet hoe het er nu is maar ik verwacht goed.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:44

Ook hier positief! Ik heb er meerdere keren buitenritten van 2 en een paar keer van 5 uur gemaakt, en dat is me prima bevallen. Ben er een paar maanden geleden nog geweest. En ik ben voor die zakken met stro(de voordelen zijn al genoemd).

LuckyBoy

Berichten: 552
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:50

Dank je voor jullie info, we gaan we toch geen Lachen En aan de telefoon deden ze heel aardig, en niet moeilijk over dat je laarzen aan moest en dat je geen chaps aan mocht. Zoals ze bij de andere manege deden!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:30

Citaat:
Gezien de brave en betrouwbare paarden die Jan altijd heeft lopen, lijkt het me stug dat er risico's gelopen worden tijdens de ritten. Er wordt soms lekker pittig gereden (naar wens van de groep), maar nooit roekeloos of onbezonnen. Ik heb dat in de slordige 20 jaar dat ik daar regelmatig te gast was in ieder geval nooit meegemaakt.

Dan is bij de begeleiding daar zeker ja=nee en nee=ja?

Tuurlijk zijn ze aan de telefoon heel aardig, immers klanten.

Citaat:
Als jullie paarden willen huren op de manege zelf, dan zou ik je bij de aangegeven 3 het je al afraden, maar goed.
Van Loon is een typische jij paard ik geld manege. kussenslopen met stro als dekje.. Alle paarden staan daar in een stand, de pony's ook maar dan meer in 1 grote box met allemaal een touwje richting de muur. Gaat er 1 gaan ze allemaal, dus niet te houden. De meeste paarden hebben een bijzet die d.m.v een touwje zelf gemaakt wordt. Ik heb daar 1(!) borstel gezien die constant in het water liggen, de harde borstel. De begeleiding is niet je van het, wij zijn 2 x geweest. Ook met grote groepen. Ze hielden geen rekening met onze wensen! Er was een langzame groep, die alleen een beetje wilde stappen en draven. Van die man moest en zouden ze in gelop gaan, omdat hij dat wou! Ik zat in de snelle groep, dus wij gingen wel galopperen. Nogmaals was de begeleiding niet erg vriendelijk. Slecht tuig, heb paarden met rugwonden gewoon mee zien gaan met de volgende groep, verplicht cap op(dacht ik). Paarden loop de hele dag(!) 's nachts gaan ze een kaal weitje op. Verschillende uursritten. Ze gaan het hele jaar door naar buiten, ongeacht welke weersomstandigheden.(dat is ook niet zo heel erg, want onder de bomen ben je redelijk beschut.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:36

Ik ben er ook meerdere malen ritten wezen maken en ook op ruiterkamp geweest. Ik vond het er erg fijn. De paarden hadden toenderijd plekken op hun rug en werden iedere dag met een spuitbus behandeld. En inderdaad rosborstels en slopen iedere dag in de was. Vind dat ze het goed aangepakt hadden. De paarden hadden vers stro in de stands en kregen veel te eten.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:49

Go Sonja, Go Sonja, bravo, eindelijk een medestander!
Ik kom daar ook al sinds 1985 en vermaak me er iedere keer weer prima, ben al meerdere malen kampleidster geweest en tuurlijk gebeurt er wel eens wat maar waar is dat niet?!

Ze hebben na ontzettend veel pogingen goede dekjes te vinden uiteindelijk die strozakjes uitgevonden en het werkt. Dat er paarden zijn met witte plekken komt doordat die paarden er al jaren lopen en in het verleden dus, met de niet werkende gewone dekjes, door ondeskundige kampkinderen werden opgezadeld en dus drukplekken kregen....

Inderdaad die schimmelinfecties zijn mij ook bekend en ik heb ook met de rugspuit imaverol rondgelopen elke avond, je kan er aan doen wat je wilt zolang niet iedereen de juiste hygiene in acht neemt en met schone borstels poetst (eigen borstels kampkinderen...) dan duurt zo'n schimmelinfectie natuurlijk lang. Daarom liggen die borstels in die bakken (met imaverol) te soppen en daarom moet je daarmee borstelen. Meestal is het na de zomerperiode vrij snel over, rara hoe kan dat nou???

kortom, ik ben ook een Van Loon-fan!

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:46

Goed te eten??
Toen ik daar was kregen de paarden een of andere vieze broodpap/brei. Niet eens normaal brok. En die voerbakken zien er ook niet uit door die broodprut. Lekker aangekoekt met hordes vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:09

Ik snap niet waarom iedereen het nou over die strozakjes heeft! Voor zover ik heb begrepen doen ze dit onder andere om nieuwe schimmelinfecties en drukkingen te voorkomen. Ze worden volgens mij nog iedere dag gewassen ook.
Ik ben er een hele tijd geleden op ponykamp geweest ('mijn' Fjord heette Bertus), en ik heb me prima vermaakt hoor! Ik verbaasde me over de paarden, zo lekker fit en energiek als ze waren.
Wat ik wat minder vond aan het ponykamp was de leiding, een aantal waren gewoonweg chagrijnig. Ik weet nog dat ik niet op een rodeostier durfde omdat ik daar eens heel hard vanaf gevallen ben, en als straf mocht ik die dag geen snoepjes kopen in het winkeltje.
Voor de rest; prima, hartstikke leuk!

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:24

Ik heb er een aantal buitenritten gemaakt en ben er een keer op ponykamp geweest en ik vond het geweldig!
Heb er eigenlijk weinig meer over te zeggen Haha!

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:45

Citaat:
Wat ik wat minder vond aan het ponykamp was de leiding, een aantal waren gewoonweg chagrijnig.


dan ben je niet bij mij geweest! Haha! Clown

er komen elke ponykampweek weer nieuwe mensen als leiding, vaak zijn het zelf ex-ponykampers, tja en daar zitten ook wel eens vervelende mensen tussen die sjagerijnig worden van het weinige slapen wat je nou eenmaal doet op ponykamp...

Je moest eens weten wat je allemaal moet doen als leiding, zware baan hoor! sochtends voor de hele bubs al opstaan om iedereen uit bed te trappen en snachts laat naar bed omdat je iedereen weer in bed moet trappen, reken maar uit hoeveel je dan slaapt.. GAAAAAPPP!!
en dan dat gejengel van al die kinderen om je heen, zorgen voor eten, les geven, alle activiteiten begeleiden, etc., valt niet mee om dat van te voren in te schatten als je voor het eerst een ponykamp gaat leiden/lijden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:03

Wacht, ik heb nog ergens een foto met handtekeningen van de leiding, kijken of jij daar ook tussenstaat Knipoog

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:10

cissy schreef:
dan ben je niet bij mij geweest! Haha! Clown

er komen elke ponykampweek weer nieuwe mensen als leiding, vaak zijn het zelf ex-ponykampers, tja en daar zitten ook wel eens vervelende mensen tussen die sjagerijnig worden van het weinige slapen wat je nou eenmaal doet op ponykamp...

Je moest eens weten wat je allemaal moet doen als leiding, zware baan hoor! sochtends voor de hele bubs al opstaan om iedereen uit bed te trappen en snachts laat naar bed omdat je iedereen weer in bed moet trappen, reken maar uit hoeveel je dan slaapt.. GAAAAAPPP!!
en dan dat gejengel van al die kinderen om je heen, zorgen voor eten, les geven, alle activiteiten begeleiden, etc., valt niet mee om dat van te voren in te schatten als je voor het eerst een ponykamp gaat leiden/lijden. Haha!


Klinkt alsof je niet van kinderen houdt en het maar een kl*te baantje vond. Haha!

Truus7
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: ergens in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:43

Sonja schreef:
Zal ik het dan voor de 300ste keer sinds het ontstaan van Bokt maar weer eens voor deze manege opnemen? Haha!

...... etc..


Sonja je omschrijft precies wat ik wilde zeggen!!
Ik vind het een zeer fijne manege, waar ik altijd met een goed gevoel naar toe ga om een buitenrit te maken. Zonder het gevoel te hebben dat ik paarden aan het misbruiken ben.
De dieren lopen met plezier en met gemak, en een paard is gemaakt om te lopen, niet om in een box stil te staan!
Op de wei krijgen ze idd kuil en ander bijvoer, was ik vergeten erbij te zetten.

Groetjes

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:35

Citaat:
Klinkt alsof je niet van kinderen houdt en het maar een kl*te baantje vond.

als ik het een kl*te baan zou vinden dan had ik niet al 9 x zo'n kamp geleid... dan was het eens maar nooit weer!
Maar het is wel een zware job en dat realiseren mensen zich niet altijd. Voor het geld hoef je het niet te doen want dat is 3x niks...

Citaat:
Wacht, ik heb nog ergens een foto met handtekeningen van de leiding, kijken of jij daar ook tussenstaat


denk het niet, kan me niet herinneren dat ik ooit een handtekening op een foto heb gezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:34

cissy schreef:
denk het niet, kan me niet herinneren dat ik ooit een handtekening op een foto heb gezet...


Wij kregen allemaal een foto, geplakt op een oranje papier, en voorzien van commentaar en handtekeningen van de leiding

Kan hem trouwens niet vinden..

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:11

ik ben daar een stuk of 5 keer geweest op ponykamp toen ik veel jonger was. ik heb daar een toptijd gehad!!

leuke sfeer en je deed allemaal leuke dingen met de paarden!! super!!

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:12

Shaseera schreef:
Wij kregen allemaal een foto, geplakt op een oranje papier, en voorzien van commentaar en handtekeningen van de leiding

Kan hem trouwens niet vinden..


een diploma met een eindcijfer
en dan een foto met het paard die je die week hebt verzorgd. ik heb er nog een aantal thuis!

had zelfs een 10 voor opruimen:D (?!?! daar wel en thuis niet.... Haha!)

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:27

En ...
Vergeet niet de prachtige omgeving daar van de Loonse- en Drunense duinen !
Zeker een pluspunt om daar naar toe te gaan

Voor een impressie van een buitenritje met onze 'mannenclub' kunnen jullie eens kijken op http://members.lycos.nl/ponypowernl/buitenrit/

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:33

dat met die foto's en oorkondes was voor mijn tijd. Tis al een aantal jaartjes geleden dat ik voor het laatst kampleiding ben geweest, ik was diegene met het westernpaard misschien dat mensen zich dat herinneren?

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:38

Ben ook zeerr tevreden over deze manege !!
Heb er al een aantal keren buitenritten gemaakt.. Lachen