Nu al dekens?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:03

Zoveel mensen zoveel meningen, zoveel paarden zoveel redenen
Ik ben absoluut niet tegen dekens (zou ik tegen mijn bron van inkomsten zijn Haha! ) maar het ene paard is anders dan het andere en ieder mens verschilt in zijn of haar mening.

Ik heb een Kevin, een Kwpn-er, die krijgt alleen een deken op als het overdag meer dan 5 graden vriest, hij staat nu dag en nacht buiten en in de winter toch van af 10 uur smorgens tot ongeveer 11 uur savonds, als het dan erg vriest krijgt hij een deken op maar alleen als het waait, meer heeft hij niet nodig maar het is dan ook geen sportpaard, hij wordt een paar x per week recreatief gereden.

Dan heb ik nog een Eirian, die blijft zomer en Winter 24/7 buiten dus krijgt niets op, haar zoon Eiliam uiteraard ook niet (is nu bijna 4 maandjes jong)

Dan heb ik nog een Mambo, een Welsh hengstje, die krijgt alleen als het erg koud is en er veel wind is een deken op net als Kevin, hij staat 24/7 buiten maar heeft wel een stal tot zijn beschikking.

Lorenzo, mini appie mag lekker een bolletje wol worden, dat hoort er bij bij hem in de winter, hij werkt ook niet.

Mister Freddy, shetlander, is een heel ander verhaal.
Het kan zomaar gebeuren dat deze man eind zomer begin herfst al onder een regendek staat terwijl hij hartje winter lekker in de sneeuw ligt te rollen bij -10 graden snachts en dan zonder dek! Fredje heeft problemen om zichzelf warm te houden met guur weer en regen, het hoeft nog niet eens echt koud te zijn en dan kan hij al staan rillen, zodra dat gebeurt gaat hij dus onder een regendek. (en de keren dat ik voor beul ben uitgemaakt en mijn shetje zou verstikken volgens sommige experts zijn niet meer op 2 handen te tellen, ach, als ik maar weet hoe het werkelijk zit Pling ) en hartje winter staat hij meestal zonder dek, dan heeft hij nergens last van.

Dan hebben we Mozart nog, hij is vorig jaar December bij ons gekomen en heeft voor zover ik weet erg veel binnen gestaan. Had een glad velletje waar nauwelijks haar op stond, tja, de paarden staan bij ons zowel zomers als in de winter volop buiten dus deze man kreeg ook al snel de bibberitus, hij is dus vrij snel onder een deken gegaan van 200gram die hij overigens binnen no time ook gesloopt had (is hij niet gewend) later toen hij niet meer zo rilde is hij gewoon zonder dek naar buiten gegaan wat wel als resultaat had dat hij erg laat zijn wintervacht heeft aangemaakt en nu, eind Augustus is hij net van zijn wintervacht af, hij heeft het deze zomer heel erg zwaar gehad met die dikke vacht, zeker tijdens de hittegolf.
Ik heb gedacht aan scheren maar gelukkig is de vacht er natuurlijk af gekomen maar hij gaat wel als eerste onder een dek hier. Op die manier de vachtgroei een beetje proberen te regelen en volgend jaar wat later, dan kan hij het jaar daarop ook zonder dek (mits hij niet te zwaar bereden wordt, dan gaan ze ook bij mij onder dek)

Ik probeer ze dus zo natuurlijk te houden maar ben het wel helemaal met Billy eens dat het in Nederland bijna niet mogelijk is om je paard natuurlijk te houden, dan moet je gaan emigreren en ook niet meer op je paard gaan rijden.
Mozart is het paard wat het meest intensief gereden zal gaan worden dus hij zal waarschijnlijk vaak met dek staan, niet geheel natuurlijk dus maar ja, dat is het rijden ook niet
De rest hou ik zo natuurlijk als het maar kan voor zover de lichamelijke gesteldheid van het paard/de pony het aankan

Bloos! Zooo, lekker lang verhaal weer Bloos Haha!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:08

Gisteravond heb ik m voor t eerst een zomerdeken op gedaan (hij staat in een buitenbox), vandaag heeft hij buiten een ongevoerde regendeken op gehad, vannacht weer met zomerdeken binnen en morgen afhankelijk van t weer (vnl de buien Knipoog) met of zonder regendeken naar buiten...

Voornamelijk de plotselinge daling van de nachttemperatuur (gistern 13 gr, vannacht 10 gr, vorige week nog 19 gr) is voor mij een reden geweest om de zomerdeken erop te leggen...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:26

Sommige mensen gaan wel erg ver met dekens vind ik.
Laatst was er een topic geopend met de vraag hoe lang mensen ongeveer rijden per dag.
De meeste mensen rijden zo'n 3 kwartier per dag.(wat ik trouwens erg weinig vind)
Maar goed........in de winter heb je toch al snel 15 minuten nodig om je paard op te warmen.
Dan blijven er dus nog 30 minuten over om te rijden en uit te stappen.
En dan lees ik in dit topic dat een paard in zijn wintervacht na een kwartier al zweet.
Nou.....en.......dan heb je toch nog een kwartier om uit te stappen?
En dat de vacht aan de buiten kant nat is maakt niet uit hoor.
Laat je paard rollen en het zand doet zijn werk wel.
Volgende dag een borstel over het op gedroogde zand heen en je paard is weer schoon.
Een stal genootje van mij doet dit al jaren zo bij haar paardje......paardje is 20 jaar en loopt nog lekker voor de kar.........beesie is nooit ziek.

Ik val niemand persoonlijk aan.........ik ken geen van de paarden hier en ook de meeste bokkers ken ik niet persoonlijk.
Ik heb dus geen idee wat de reden is waarom mensen een deken op doen bij hun paard.........en sommige zullen ongetwijfeld een hele goede reden hebben.
Maar ik denk dat er ook heel wat mensen zijn die gewoon mee lopen met de rest.
Zo van.....alle paarden dragen een deken dus doe ik die van mij ook maar een deken om.

Bij mij op stal zijn daar een aantal het levende bewijs van.
Laten hun shetlander scheren.
Shetje wordt niet bereden ofzo.
Vorrig jaar zei een stal genootje dat zij haar pony van toen 2 jaar het jaar er op zou laten scheren omdat als hij wordt in gereden dan zo snel zweet.
Snap je nou wat ik bedoel?
Hoe weet zij nou dat haar pony snel gaat zweten?Ze heeft er nog nooit op gereden.
Het is allemaal mee lopen met de rest.

En dat is nou zo jammer.
Maar je kan hier niemand wijs maken dat in sommige gevallen een deken helemaal niet nodig is.
Nee.....iedereen gaat hier meteen in de verdediging.
Met wedstrijden is het mooier.....het is mooier zonder winter vacht....makkelijker met poetsen........een leuk scheer patroontje is lelijk.....paard valt niet droog te stappen.....paard heeft het koud zonder deken......de eigenaar is bang dat hij er niet bij hoort als zijn paard geen deken om heeft Tong uitsteken .

Nogmaals........sommige paarden hebben wel een deken nodig,want niet ieder paard is het zelfde.
Sommige paarden hebben het echt wel koud of worden gewoon veel sneller ziek dan andere paarden.
Dus voel je nou niet meteen weer aangevallen.
Ik denk gewoon dat veel mensen volgers zijn.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:31

odje schreef:
Nogmaals........sommige paarden hebben wel een deken nodig,want niet ieder paard is het zelfde.
Sommige paarden hebben het echt wel koud of worden gewoon veel sneller ziek dan andere paarden.
Dus voel je nou niet meteen weer aangevallen.
Ik denk gewoon dat veel mensen volgers zijn.


Bij alles wat je doet moet je natuurlijk naar je eigen paard en eigen situatie kijken, zo ook met dekens...

Mijn paard en zijn 25 jarige buurman zijn bij ons op stal de enige paarden die nu 's nachts een dek op hebben...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:32

Tja, waarom dekens??

Ook die van mij gaan nu al onder een deken.
en wel om het feit dat ik ze graag dun in het haar wil houden.
Ik rijd wel wedstrijden en het scheelt aanzienlijk in conditie als ze dun in hun haren zitten.
Tevens vind ik het ook belangrijk dat ze snel droog zijn na het rijden, zodat ze zo min mogelijk af koelen.
En aangezien ze ook overdag buiten lopen, krijgen ze inderdaad behoorlijk dikke dekens op.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:45

ikke schreef:
Dekens zijn voor sukkels, bijzondere gevallen en oude paarden.
Oude paarden hebben vaak problemen met de kou en nattigheid, mede omdat hun spijsvertering vaak niet zo optimaal meer werkt. Dan kan een deken nut hebben.
Er staat bij ons op stal een paard wat in zijn jonge jaren twee keer een fikse longontsteking heeft gehad omdat ie zonder deken stond. Hij kan daar kennelijk niet tegen, dan heeft een deken nut.
In 95% van alle overige gevallen zit de noodzaak van een deken tussen de oren van de baas, omdat die redeneert vanuit z'n eigen kou-beleving en ziet voor het gemak maar even over het hoofd dat de warmte-beleving van een paard totaal anders werkt.
Rijden van wedstrijden is ook vrijwel altijd een slechte smoes, een goed gekozen scheerpatroon doet wonderen.
Blijft eigenlijk alleen over die situatie waarbij paarden potentieel op de tocht kunnen staan en dat zijn er niet zo veel.



Of het geval dat scheren echt geen optie is! Maddox raakt echt in paniek van scheren en vindt een deken prima. Ik begin altijd rond eind september en rond 1 april gaat de deken er weer af.

En ik neem toch aan dat jij over zo'n goedgekozen scheerpatroon ook wel een deken legt? Of bedoel je goedgekozen in de trant van: alleen de buik ofzo, zodat ze toch zonder deken kunnen blijven.

Deze discussie is al heel vaak geweest, als je je paard als sportpaard gebruikt en van hem eist dat ie presteert dan moet je ook de omstandigheden oké houden. En hem dus niet met dikke vacht in het zweet werken zodat ie te langzaam opdroogt.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:51

In principe ben ik anti-deken!

Tenzij je intensief traint en/of wedstr rijd dan kan ik me voorstellen dat het handiger en uiteindelijk ook beter voor het paard is.

Mijn paard loopt s'winters ook met deken, dit door een chronische aandoening, er zijn dus nogal wat redenen om een paard een deken om te gooien, maar persoonlijk vind ik dat als het effe kan dat ie zonder hoort te lopen!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:49

mijn paarden hebben nog geen dekens om, ze staan allebij in een buiten box.
meestal leg ik ze half september begin oktober pas op en dan een zomerdeken, wanneer het echt kouder begint te worden krijgen ze de winterdeken op.
willem scheer ik in oktober, dus de krijgt een wat dikkere deken op.
als ik willem nu onder een deken zou zetten zou hi zich kapot zweten. hij staat nu dag en nacht onder een vliegendeken, omdatie gigantisch wordt aangevallen door de vliegen als ik hem zonder zet, maar zelfs onder dat dunne luchtge ding wil hi nog heet aan voelen.

ben niet tegen dekensmaar het kan te ver gaan.
bij mij op stal staan er een paard die al de hele zomer onder een dikke zomerdeken staan. zelfs bi die temperaturen van 30 graden!! sorrie hoor, als je dan wilt beweren dat je paard het koud heeft ben e gewoon niet goed bij je hooft. die paarden zweten enorm en voelen zich er niet happy bij.. en in de winter?? dan staan ze onder 4!!! of 2 extreem dikke dekens.. ow en vergeet de stalbandages niet.. niet gek he dat ze het dan zo koud hebben..

bij dat soort dingen ben ik wel tegen dekens. dat vind ik gewoon belachelijk

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:56

ik ben gister begonnen met dekens Lachen

ze begon al lichtjes langere vacht te krijgen.
en ben er dus gister meteen mee begonnen.

het is wel een dunne katoenen zomerdeken,en erna ga ik dan opbouwen en na de winter weer afbouwen.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:01

Amber staat nu nog lekker te genieten van de buitenlucht en zal daar hopelijk tot rond 1 oktober blijven staan omdat ik wil dat ze er van genieten kan.Buiten blijft altijd beter als binnen toch?Althans zo denk ik er over.
Pas dan gaan we eens kijken waar de dekens liggen.
Vorig jaar heeft ze tot december met een zomer deken gestaan,met eigen vacht.En begin december is zij geschoren en toen is er een 200 grams deken op gegaan en voor de koude dagen een 300 grams.
Zij was geschoren ivm huidproblemen(allergie voor mais)en kon dat zo beter behandelen.
Dit jaar zien we wel of ze geschoren wordt.Is maar net hoe haar haar aan groeit en hoeveel ze zweet.
En ja ik kan haar dan wel wat langer uit stappen tuurlijk kleine moeite maar aangezien we 2 jaar lang hebben lopen tobben met haar luchtwegen en zij in een buitenbox staat loop ik het risico liever niet.
Ben blij dat ze afgelopen winter weinig problemen zijn geweest.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:03

de mijne krijgt in september een regendeken om en als het echt wat kouder begint te worden in oktober of zo, dan gaat zijn winterdeken om. dit doe ik inderdaad omdat ze gewoon bereden wordt en in de winter ga ik hiervoor naar een binnen manege waar ik s'avonds les heb. dit is ongeveer een kwartier stappen. als ze dan een lange vacht heeft duurt het erg lang voordat ze droog is en ik moet nog best ver naar huis stappen in de kou. dus dan kan ik moeilijk als ze nog heel nat is naar huis wandelen. ze krijgt trouwens wel een uitrijdeken met hals op als ik terug stap hoor.

mijn winterdeken is iets van 300 gram en das meer dan genoeg. voor mij dan tenminste want volgens mij is er bij mij op stal een rage: hoe veel dekens kunnen er op mijn paard?
echt er zijn mensen die een dik rambo deken op hebben met daaronder een onderdeken en over allebei de dekens nog een regendeken hebben. das volgens mij toch een beetje te veel van het goede.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:06

Als ze straks op stal komen dan gaan bij mij de dekens er pas op..Eerder nog niet... Wel worden die van mij straks geschoren..de 1 omdat ik er mee rij en de ander vanwege zn gezondheid..

Verder ben ik van mening dat je voor een ander neit kunt bepalen of die wel of niet een deken op moeten.. Ieder voor zich toch??

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:10

Ik zit dus een beetje in de twijfel met regen heeft ze dus al wel al haar ongevoerde regendek om maar voor de nacht twijfel ik nog of het niet nog te warm is of straks nog warmer gaat worden..

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:25

Hmmm, dus de topic over hoe lang je rijdt gemist. Maar, ik heb mijn paard langer dan 45 minuten aan het werk als ik aan het rijden ben. Incl in en uitstappen kom ik snel aan de 70 minuten. En, hij moet echt werken, dus niet recreatief rondjes hobbelen. Nu kom ik nog regelmatig van hem af, terwijl zijn kop, onder zijn dekje en tussen zijn voor en achterbenen het schuim dik staat en hij heeft een super conditie.

Dus, stel ik laat zijn haren groeien, dan komt er nog eens 2 uur bij om hem droog te krijgen, want zo lang duurt het bij hem. Hij heeft niet eens een lange vacht, maar heel veel haar die vrij plat liggen. Het werkt dus als een afsluitende deken waardoor hij slecht droogt.

Ben wel de enige op stal die nu een deken op z'n paard heeft. Sterker nog, hij staat nu in een buitenbox en heb zelfs een box verzocht binnen..... Echt, hij is een kouwkleum en wil niet weer een winter hebben dat hij paar dagen stijf is van de kou.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:41

Eleonoor schreef:
Dus, stel ik laat zijn haren groeien, dan komt er nog eens 2 uur bij om hem droog te krijgen, want zo lang duurt het bij hem. Hij heeft niet eens een lange vacht, maar heel veel haar die vrij plat liggen. Het werkt dus als een afsluitende deken waardoor hij slecht droogt.


Precies, en dat is nu ook mijn 'probleem'. Ik scheer niet voor mijn lol en kloot ook niet aan met dekens omdat ik het zo leuk vind of geld teveel heb. Mijn paard krijgt een hele dikke wintervacht. Dat vind ik helemaal niet erg want mijn oudste paard heb ik nog nooit geschoren en altijd wedstrijden mee gereden, en ik scoorde er niet minder om hoor! Haha! Maar, dat oudste paard was ook binnen 10 minuten uitstappen weer droog....en het belangrijkste, blééf ook droog.

Mijn jongste paard droogt op en gaat vervolgens weer 'nazweten'. Noem me een zeikerd, maar ik wil ook een keer naar huis. En ik ga niet weg voordat mijn paard droog is. Ik doe hem ook geen 'gewone' deken op zolang hij nog niet droog is.

Daarbij heb ik de afgelopen winters gemerkt dat die vacht hem echt dwars zit. Tijdens het rijden had hij er echt last van. Dan had hij het zo warm dat hij gewoon echt niet goed door kon lopen. Hij werd er echt sjagerijnig van. Ook werd hij sloom en lusteloos, net alsof die wintervacht hem energie kostte ofzo. Ik heb hem dus geschoren (jachtpatroon). Dat vond ie volgens mij niet verkeerd Haha!

Maar, ik twijfel nu weer hoor. Zal ik hem wel of niet scheren....ik weet het nog niet. Ik kijk eerst maar weer hoe dik hij in het haar komt. Maar ik weet wel zeker dat niet ieder paard gelukkig wordt van zijn wintervacht.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:21

Ik zit te twijfelen om voor de nacht met een 100 gram deken te beginnen.
Mijn paard begint al van dat donshaar te krijgen.
En met het rijden is ze nu al nat .
Wie heeft zijn paard nu ook al o nder een 100 gram.
Ze heeft nu de regendeken om (Ongevoerd)

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:41

De paarden waar ik op rij staan zomer en winter (=hele jaar door) met een deken op. De dikte wel aangepast aan de jaargetijde.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:53

Arsen staat nog 24 uur op het land en krijgt al wel een lekkere vacht, maar voorlopig geen deken op. Hij past zijn beharing duidelijk aan en wij kunnen ons rijden aanpassen aan zijn vacht / conditie. Als we hem nat rijden, dan nemen we ook de tijd om hem droog te krijgen. Hebben we minder tijd, dan rijden we minder intensief.
Blijkt het niet te werken, dan kunnen we altijd nog ingrijpen. Maar voorlopig proberen we het op deze natuurlijkere wijze. Van dekens krijgt hij vaak schuurplekken, zweten eronder omdat het toch te warm blijkt te zijn en kapot trekken door andere paarden. We staan dus niet echt te springen om er een op te doen. We hebben er ondertussen wel 6 liggen in verschillende diktes en uitvoeringen, daar ligt het dus niet aan.

Overigens heeft hij in zijn 7 levensjaren in Polen nooit een deken opgehad en ging van een warme stal 's nachts zo de sneeuw en koude in overdag. Hij heeft vorig jaar pas voor het eerst een opgekregen toen hij erg ziek was.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:00

Ik heb mijn paarden nu ook dekens op, ik heb ze liever niet te dik in de vacht zitten, ik moet vaak savonds rijden en dan staan ze swinters te nat op stal, vind ik.