Nu al dekens?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:10

Ik zet Ranouk savonds al onder de deken.
Ik mag haar niet scheren van mijn ouders, maar wil niet opgescheept zitten met een dikke vacht aangezien ik haar train voor wedstrijden. Lachen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:12

die van mij staan nog niet onder dekens. M'n 2 grote gaan straks onder een zomerdekentje sávonds. Die hebben een buitenstal, dus dat is geen overbodige luxe. Langzaamaan komt er of een regendeken voor in de plaats of eroverheen en zo bouw ik het op. M'n oudje krijgt een deken voor de kou en z'n vacht (hij zit nu best dik in het haar) en de andere omdat die behoorlijk intensief gereden word. Liever met dekens sjouwen dan met dierenarts rekeningen...
Met de shetjes moet ik nog ff kijken wat ik doe, de merrie heeft vorig jaar onder een 200 grams winterdekentje gestaan, maar dat kwam omdat ze niet uit haar vacht kwam. Ik zie het wel Haha!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:27

Mijn pony heeft afgelopen week ook een nachtje met een deken op gestaan, het had erg geregend en dan een flinke wind erop, en ze stond helemaal te trillen Bloos!
Dus maar even een deken opgedaan en toen was alles weer lekker warm....

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:09

Jippie schreef:
Apart dat ik die juist weer helemaal niet ken. Maar ik weet niet wat jij verstaat onder intensief.
Voor een sportpaard is het geen overbodige luxe om geschoren te zijn. Als atleet kleed je je in de winter [trouwens ook in de zomer] met speciale vezels. En als je je paard ziet als een atleetje dan hoort daar ook een aangepaste verzorging bij.

Wat te denken van een klasse vier endurance Fjord. IJslanders, ook degenen die op topniveau wedstrijden lopen, worden niet geschoren, sterker nog, die gaan gewoon nat, wel afgekoeld, de wei op. Verder ken ik diverse mensen die gewoon met hun WPN-ijsbeer op wedstrijd gaan en daar nooit problemen mee hebben.
Het wordt een ander verhaal als paarden zomer en winter 24/7 buiten staan. Dan spelen er andere zaken mee, waardoor veel gevallen een deken noodzaak kan zijn.

Voor scheren en dekens geldt ook dat men het doet, omdat iedereen het doet. Waarom het precies gebeurt weet bijna niemand, evengoed als dat bijna niemand kan vertellen hoe de vacht funktioneerd i.c.m. de warmtehuishouding van het paard. Zolang je daar geen antwoord op kunt geven, is het scheren en het gebruik van dekens op z'n minst discutabel.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:18

Juist ja, en hoe zit het dan met een paard dat in de winter sloom wordt omdat het door zijn dikke vacht zijn warmte niet goed genoeg kwijt kan?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:21

Bij opa Sepp is de deken inmiddels weer af. Hij was weer opgewarmd, het is weer droog en ook een pluk extra kuil doet een hoop goeds.

Zelf vind ik het maar klam weer, absoluut niet koud.
Straks rond januari/februari, dan wordt het pas koud.
En dan nog hebben ze (de overige pony's) hier geen dekens op en gaan ze niet naar binnen. Ze hebben de beste waterdichte en ademende deken van zichzelf, merk wintervacht.
Maar ze hoeven ook niet te werken, het zijn drachtige merries en opgroeiende pony's.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:45

Ik doe mijn paarden een groter plezier door op tijd met dekens te beginnen dan om ze te scheren.
Net of dat zo lekker voor ze is.

Verder doe ik het lekker ook voor mijzelf, ik wil niet met zo'n plukkerige harenbal rondrijden.

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:04

Ik heb zelf 2 paarden die in de winter met dekens staan.
In oktober leg ik een dunne deken op en na een maand de echte dikke dekens pas.
Ze hebben dan alleen een hele dunne wintervacht op de hals en buik, en ik denk dan: Dit bied alleen maar extra bescherming Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:51

ikke"]
[quote="CCCCorine"]Een goedgekozen scheerpatroon voor een wedstrijdpaard is toch echt helemaal kaal. Zo'n dekenmodel vind ik werkelijk geen gezicht
[/quote]

Wat JIJ vindt is jou probleem, maar dat wil niet zeggen dat dat het beste is. Ik ken hordes paarden waar intensief mee wordt gereden en die dat uitstekend doen zelfs zonder geschoren te zijn.
[/quote]

Wat ik vind is geen enkel probleem hoor, tenminste niet voor mij Knipoog. Ik houd mijn paarden dun in het haar, dat is mijn keuze. Ik scheer ze trouwens niet eens, omdat het door vroegtijdig beginnen met dekens niet nodig is. Ik geloof direct dat er paarden zijn die prima presteren met een dikke vacht hoor, maar ik vind het gewoon niet mooi. Zeker niet voor dressuur. Endurance vind ik bijvoorbeeld weer een ander verhaal, dan is zo'n dekenmodel juist wel weer praktisch.

[quote="ikke"]
[quote="CCCCorine schreef:
daarbij zweet je paard zich onder zo'n dekenmodel rot en dan droogt hij erg langzaam na het wassen. Ik begin liever tijdig met dekens, dan hoef ik niet te scheren.


Dat "zich rot zweten" zal wel los lopen en dat ie langzaam droogt is alleen maar de buitenkant, de huid is binnen enkele minuten droog. Bovendien, waarom zou je een paard uitgebreid wassen in de winter, dat is soliciteren naar problemen, enkel voor wat uiterlijk vertoon. Dat de kwaliteit van de huidige jury dermate slecht is dat uiterlijk vertoon zo belangrijk is, hoeft in mijn ogen niet ten koste te gaan van de gezondheid van je paard.
[/quote]

Ik was mijn paard nagenoeg altijd na het rijden, zowel in de zomer als in de winter. Ik doe dat trouwens gewoon met lauw water, niet met shampoo (die gebruik ik alleen voor wedstrijden). Op die manier blijven er geen zweetresten achter op het paard die voor irritaties kunnen zorgen. Verder ziet mijn paard er op die manier altijd goed verzorgd uit. Na het wassen zet ik mijn paarden in de molen, in de winter doe ik ze dan een wollen of fleecedek op (afhankelijk hoe koud het is).

Ik ben het met je eens dat de gezondheid van het paard heel belangrijk is! Maar het is heel goed mogelijk om een paard dat heel dun in het haar zit gezond te houden, hoor!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:56

Sjuimpje schreef:
Ik doe mijn paarden een groter plezier door op tijd met dekens te beginnen dan om ze te scheren.
Net of dat zo lekker voor ze is.

Verder doe ik het lekker ook voor mijzelf, ik wil niet met zo'n plukkerige harenbal rondrijden.


Inderdaad, ik begin ook vroeg met een dunne regendeken zodat ik niet hoef te scheren in de winter.
Mijn paard houdt een mooi dun vachtje en het ziet er nog mooi uit ook.

Het is toch ook niet praktisch, paard staat overdag in regen en wind in het land, rolt nog een keer lekker naar links en naar rechts in de modder en jij staat klaar met je zadeltje >;)
Daar wordt je niet blij van toch?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:25

Inderdaad Dione,
maar er zijn mensen die het back to nature gevoel belangrijker vinden dan het gemak.
Tja, ik weet niet waarom andere mensen een paard hebben, maar die van mij zijn er wel voor mijn plezier en niet andersom.
Daarbij heb ik paarden die generaties lang gefokt zijn met een bepaald doel voor ogen, ik denk niet dat survival skills een belangrijk punt waren waar rekening mee gehouden werd.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:28

Eleonoor schreef:
Hmmm, blijft deze week zo'n 17 a 18°C s'nachts, dus voor die van mij nog geen deken. Maar, bij ons op stal is een endurance paardje net geschoren, en die staat wel met een dekentje.

Ben ik toch benieuwd om welk paard het hier gaat...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:47

Ik heb San vorige week 1 nacht met deken op gehad. Dat was van vrijdag op zaterdag.. Ik was zadels aan het passen en het begon te hosen..
Ik heb toen een deken opgelegt. En hem er 's morgens op tijd weer afgehaald. Overdag een bui heb ik niet veel problemen mee maar als het echt gaat plensen 's nachts dan heb ik toch liever een deken op.
Als de nachten straks kouder worden dan een graat of 15 gaat mijn regendeken erop. Ik heb toch weinig trek in een teddybeer van de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:02

Is er dan zo een groot verschil in temperatuur?

Wel vaker gemerkt dat het noorden met het zuiden 5 graden kan schelen.

Hoorde dat er gisteren wateroverlast was ivm regen. Hebben we niet gehad, zelfs zon en een broeierige hitte.

Hoor ik dat er paarden zijn die al wintervacht hebben, die van ons ruien als een gek. Vrijdag op zaterdag was juist een heerlijke nacht hier.

Daardoor misschien ook wel verschil van meningen in dit topic.

Elke regenbui die hier valt, is een zege, eindelijk is de wei een beetje bekomen van vorig jaar.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:21

Ik heb net de avondtemperaturen bekeken op teletext maar zondag wordt het nog maar 10 graden 's nachts

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:24

ikke schreef:
Dekens zijn voor sukkels, bijzondere gevallen en oude paarden.


Is dat een feit of is dat jouw mening? En een beetje minder mag IMO ook wel. Ieder zijn keus, mits beargumenteerd.

Laat ik mijn paard dan maar als 'bijzonder geval' bestempelen, dan mag hij tenminste een dekentje op. Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:26

ikke schreef:
Wat te denken van een klasse vier endurance Fjord. IJslanders, ook degenen die op topniveau wedstrijden lopen, worden niet geschoren, sterker nog, die gaan gewoon nat, wel afgekoeld, de wei op. Verder ken ik diverse mensen die gewoon met hun WPN-ijsbeer op wedstrijd gaan en daar nooit problemen mee hebben.
Het wordt een ander verhaal als paarden zomer en winter 24/7 buiten staan. Dan spelen er andere zaken mee, waardoor veel gevallen een deken noodzaak kan zijn.

Voor scheren en dekens geldt ook dat men het doet, omdat iedereen het doet.


OK dan! OK dan!
Ha eindelijk iemand die ook tegen dekens is Haha! . Ik heb jarenlang paarden gereden met wintervacht. Ze werden wel een beetje nat, maar met uitstappen voel je op een gegeven moment dat alleen de buitenkant van de vacht nog nat is. Zeker als je ze op stal zet erna is er niets aan de hand.

Toen ik 10 jaar geleden met paarden begon, waren er maar heel weinig mensen die dekens gebruikten. In mijn ogen is het alleen maar na-apen van topruiters. Tien jaar geleden was het ook nog niet zielig om af en toe een paard aan een pen in de grond gras bij te laten eten op een buitendijks landje. Weet je wat ik sneu vind??? Al die belachelijke vliegendekens mét hals en vliegennetjes mét oren. Die beesten zien er niet uit.

Net als die sjabrakjes rage, heel veel kleurtjes speciaal dit speciaal dat. Wij reden met paardendekens. De enige functie is dat jíj je zadel minder vaak hoeft schoon te maken. Je kan ook met alleen zadel rijden! Al die gelpads verdoezelen alleen maar dat het zadel niet goed past.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:20

Tja, ieder zijn keus.
Ik rij graag er graag netjes en verzorgd bij, no way dat ik mijn paard er als een halve voddebaal bij laat lopen, ook al is dat misschien net zo functioneel als met mijn dure shabrackjes, dekens, beenbeschermers, tuig en kleding.

Waarom trekken wij eigenlijk leuke nette kleren aan als een overall met klompen ook werkt?
Waarom rijdt men gerust in > 100.000,00 euro auto's als je met een trabantje ook van a naar b komt?
Dat is echt niet omdat iedereen het doet, maar als je het kan permitteren ga je graag comfortabel en netjes door het leven.

Weet je wat pas zielig is?
Je paard zich tot bloedens toe laten openschuren omdat een deken geen gezicht is. Of je paard een paar maanden op de Prednisolon moeten zetten vanwege de hevige reactie op dazen beten. Nee, dan moeten ze maar de hele dag opgesloten op stal staan want zo'n deken is geen gezicht.

Ieder zijn lolletje hoor, maar wat meer respect voor mensen die op een andere manier paarden houden en rijden zou wel fijn zijn.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:26

Mijn paarden krijgen vrij vroeg dekens op, en ik scheer ze... soms zelfs 2 keer in de winter.

En ik scheer ze helemaal kaal, niets geen harige vlakken.

Verder kan ik mij erg vinden in Sjuimpjes reactie.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:28

Meestal komen ze bij ons eind augustus/ begin september onder de dekens staan. Ze maken haar niet per se aan als het koud gaat worden, maar vooral als de dagen korter worden en dat gebeurt rond die tijd.

Voor de rest zijn het alleen de wedstrijdpaarden die dekens opkrijgen, voor de rest is het niet nodig.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:30

Ik ga met Sjuimpje mee. Het is geen trend en koeien worden ook niet voor niets geschoren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:47

Dus mijn pony die zodra het na de winter weer iets warmer werd, vreselijk stond te zweten op stal kan ik maar beter niet scheren?
Het beestje had het echt veel te warm als de eerste lentedagen weer kwamen, dan doe je hem echt geen plezier met gewoon puur natuur zonder deken en niet geschoren laten staan
Verder ga ik ook met Sjuimpje mee.....

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:07

Karin schreef:
Is dat een feit of is dat jouw mening? En een beetje minder mag IMO ook wel. Ieder zijn keus, mits beargumenteerd.

Laat ik mijn paard dan maar als 'bijzonder geval' bestempelen, dan mag hij tenminste een dekentje op. Knipoog

Iedereen die goede argumenten heeft, gezondheid en welzijn van het paard, mag van mij dekens gebruiken.
Het enigste wat ik tot nog toe tegenkom is gemak, mooi, en blijken van geen inzicht in de warmtehuishouding van paarden. Zolang je daar geen inzicht in hebt, kun je ook niet op basis van feiten bepalen of dekens noodzaak zijn.
Ik zie op Bokt om de haveklap Fans' site langskomen, www.paardnatuurlijk.nl maar nu hoor ik daar niemand over........

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:13

Ik heb helemaal geen goede argumenten nodig. Ik doe mijn paard gewoon een deken op, omdat hij ander te dik in het haar komt. Of ikke of iemand anders daar problemen mee heeft, boeit me niet. Het is mijn paard, mijn deken en mijn centen. Als een ander wel een grizzlybeer wil is dat zijn zaak.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:22

ik ben niet tegen dekens, en ik deel de zelfde mening als sjuimpje
waarom is het sneu als je een paard onder een vliegen deken zet? het is geen gezicht? maar een lijf vol bulten,die jeuken dat kan geen kwaad want dat is puur natuur..
maar je kan wel met een deken onder je zadel rijden, want waarom moet alles toch netjes? nee het moet functioneel.
spreekt elkaar nogal tegen.
magned gaat dit jaar onder een regendeken, zodat ze langer buiten kan blijven en toch kort in het haar blijft.
als het echt kouder word gaat er een stal deken onder (200gram)
best sneu he, staat ze al vroeg in het jaar met 2 dekens buiten.
ach ieder zijn keuze en gelukkig kunnen we ook nog zelf kiezen en hoeven we de topruiters niet na te gaan. maar mogen we het lekker zelf weten Haha!