2 paarden ... te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:20

Ik heb 2 pony's naast mn havo...en dat gaat best moet ik zeggen. Maar mijn moeder springt ook bij als ik het niet red. Met bv. een keertje voeren of mesten.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 12:44

Bedankt voor jullie reactes. Het is wel duidelijk dat je het er niet zo maar even 'bij' kan doen. Ik denk dat ik de komende tijd mijn volle aandacht maar eerst weer aan mijn (enige) eigen paard ga geven en rustig bedenken of ik iets met een ander paard ga beginnen (eigen dan wel bijrijden)

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:47

ik heb er 5 en doe ze savonds. Rich werkt fulltime en ik ben fultime thuis. Na het eten doet hij of ik de kids op bed en dan gaat 1 van ons naar stal. Of jij alleen. Ik heb voor 2 paarden wel verzorgers maar moet nog wel de rest zelf doen. Mesten hooi geven voeren en beweging geven.
Ik ga dan rond half 7 7 uur weg en ben rond 9 uur half 10 weer terug.
Ik zie geen probleemn er mee. Meeste mensen vragen zich af waar ik tijd van daan haal!

Maarre.. tijd genoeg! Haha!

Ik heb al eigen paarden van af me 13 e. En heb altijd eerst me paarden uit school gedaan en savonds me huiswerk ( als ik dat maakte Schijnheilig )
En dan later op de avond me vrienden.
Ik heb noooit probleemn gehad met de tijd. en me ouders hielden het echt in de gaten!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:43

mm ik heb nu 2 eigen een een verzorg, en volgende jaar komt er nog een paard bij (eigen) tegelijkertijd werk ik nog en doe ik 2 studies tegelijkertijd. mm moet kunnen toch?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 14:49

Citaat:
Ik ga dan rond half 7 7 uur weg en ben rond 9 uur half 10 weer terug.


Hoe krijg je dan 3 paarden gedaan in 3 uur ????

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:13

Ik heb nu 3 paarden (nou ja, 2,5. Het "halfje" is de jaarling van mijn Ynskje Knipoog !)
Ik ben full-time thuis en heb ´s ochtend van 7.30 tot 13.00 de tijd voor mijn paarden.
De jaarling staat samen met andere veulens op een andere stal dan de 2 grote (de stallen liggen ong. 3 km uit elkaar).
Ik ga eerst naar de paarden om te voeren en te mesten. Als het een beetje redelijk weer is, rijd ik vaak met mijn ruin naar mijn jaarling. Hem zet ik dan een klein uurtje daar in de paddock en tuttel dan een beetje met Jaike.
Als ik terug kom op stal, pak ik de merrie en doe ik wat met haar (rijden, longeren, grondwerk).
Er zijn ook dagen dat ik allebei de paarden alleen in de bak rijd, of maar een van beiden.
Meestal rijd ik daarna met de auto nog even langs Jaike.
Soms is het me wel eens teveel (ik heb ook nog eens een groot huis/tuin én niet te vergeten: 2 kinderen!), zeker met Jaike erbij Scheve mond !
Maar ja... die kleine Jaike is echt zo´n lekker ding Lovers , ik kan het niet over m´n hart verkrijgen om haar te verkopen!
Gelukkig is mijn zoon van 10 nu begonnen met rijlessen en "wil hij Jaike wel hebben" Knipoog , dus tegen de tijd dat ze wordt ingereden, hoop ik dat mijn zoon inderdaad nog ambities heeft om haar te rijden Knipoog .
Voor mij zijn 2 paarden goed te doen, maar ik kan het me wel voorstellen dat het happig is als je naast de paarden ook nog werkt !
(Voor mij zijn 2 paarden overgens wél dubbele vreugde en daar doe je het tenslotte voor Knipoog !)

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:17

Hee wat leuk dat jij ook een Ynskje hebt! Wat is de afstamming?
Tja jij hebt zeg maar 6 uur de tijd om je paarden te doen. Als ik om 18 uur op stal ben (en dan moet ik errug haasten) dan ben ik om 12 uur weer thuis. Om dan om half zes weer op te staan, valt niet mee denk ik.
Dus zou ik minder moeten gaan werken, maar dán weer geen geld om mijn paarden te houden! Dilemma, dilemma!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:19

Voor mij niet, ik zou dat niet in mijn dag kunnen passen.
Eentje gaat net... Haha! Is maar goed dat ik er maar eentje heb...Knipoog

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:45

cornelie schreef:
Zoals in mijn onderschrift te zien is heb ik er sinds 1,5 week een paard bij, nou ja, nu nog een jaarling Knipoog Ik werk zelf halve dagen dus ik het sowieso de hele middag nog. Omdat het met pride niet mogelijk is om op een leuke manier dressuurwedstrijden te rijden heb ik ervoor gekozen om er een merrie bij te kopen. Zij is er gewoon wat meer geschikt voor. Pride verkopen was ook geen optie, daarvoor hebben we al teveel meegemaakt en het is gewoon een ontzettend leuk dier met veel streken. Pride wordt nu dan wel een beetje een recreatiepaardje, de druk is er af. Ik moet ook nog zien of het allemaal haalbaar is maar ik denk dat ik meer spijt zou krijgen als ik het níet zou doen. Maar ik heb in elk geval al meer tijd dan jij begrijp ik, dus dat scheelt ook al.


Bij mij eigenlijk hetzelfde verhaal,alleen ik heb hele dagen de tijd voor de paarden gezien ik niet werk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:36

Ik heb er twee om te doen. Ik had gedacht dat ik ze makkelijk zou kunnen doen. In theorie is dat ook heel goed mogelijk, alleen in praktijk valt dat vaak tegen.
Gelukkig is de ene nog maar drie en werkt toch al niet dagelijks.
Straks wil ik graag een paar uur minder gaan werken, zodat ik 1 middag in de week vrij heb. Dan komt het even iets beter uit met vooral het huishouden en de boodschappen Knipoog

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:59

Ik heb vier paarden. twee jaarlinger en twee rijpaarden en ik vind het goed te doen naast mijn werk en huishouden.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:12

Ik werk 40 uur per week en heb zelfs 3 paarden + een pensionpaard die ik ook nog een beetje doe. Ik persoonlijk vind dat het makkelijk kan, k hou zelfs nog genoeg tijd over voor mijn vriend. Oke er zijn wel eens dagen bij dat ik te moe ben om te rijden, maar de verzorging is altijd het eerste wat ik doe als ik thuis kom. Maar nou heb ik een nieuw paard (geruild met mijn haffie) en deze knaap heeft heel wat aandacht nodig daarom heb ik uiteindelijk wel voor een bijrijder gekozen. Maar als je puur voor de lol rijd maakt het naar mijn mening niks uit of je paardje een keer een dag stil staat. (daarmee bedoel ik niet rijden, tuurlijk moeten ze wel elke dag beweging hebben)

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:35

ik werk ongeveer 30 uur per week in de gehandicaptenzorg, 10 uur per week op stal, dan mijn eigen stalletje nog waar op het moment 7 paarden staan, 2 in pension 3 om te rijden, 1 voor keuringsklaar maken, en een pony voor mijn nichtje, en het is leuk hoor, !!
maar wel kwestie van heel goed plannen.
maar heb dan geen vriend. ( mocht je man zijn veel geld hebben, en een grote auto, dan mag je via pb reageren hahahah, heb ergens tussen 23.00 en 00.00 uur, nog wel tijd hahah)

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:39

ik vindt het eigelijk verschikkel veel ik heb er ook 2 en daarvan is er 1 nog m,aar 2 maar toch kost het verschikkelijk veeeeeeel tijd. Ik heb bijna geen vrijetijd meer over en vaak geen fut of zin ook meer om wat anders te doen ik studeer in amsterdam 4 dagen in de week naar school met de trein dus tjaaa en dna nog werken ik vindt het gewoon verschikkelijk zwaar moet er ook nog even niet aan denken als ik die andere ook moet gaan rijden elke dag gelukkig duurt dat nog 2 jaar minimaal

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:44

ik heb sinds kort 3 paarden. of het echt gaat kan ik nog niet zeggen, want nummer 3 is er pas sinds deze zomervakantie en heb nog geen school.. in de winter zal het even kiezen zijn, wie ga ik rijden? nou is het voor mij wel makkelijk, met 1 kan ik eigenlijk alleen nog mennen, en in de winter is het daar vaak toch echt te koud voor plus zn ijzers gaan er in de winter af, dus dan kan mn verzorgstertje er lekker mee rijden. vip moet ik wel iedere dag longeren(twenter)(behalve zondag), maar dat is maximaal een kwartiertje, dus ook wel goed te doen. rydar rijd ik eigenlijk iedere dag, behalve op zondag dan(mag dan niet in de wei rijden van staleigenaar, buitenrit kan wel..) maar gelukkig kan hij er ook wel tegen als je hem een dagje laat staan(hij staat 24/7 buiten, dus het rondje lopen kan hij wel) we zitten er zelfs aan te denken om een bouwlamp bij de wei te zetten, zodat ik ook kan rijden als het donker is, maar dat zien we dan weer wel.. nu mest ik iedere dag uit, maar dat ga ik wel wat verminderen als ik weer naar school moet, bv. 1 of 2 keer in de week samen met de andere pensionner oid. zie wel hoe mn schooltijden zijn(ga nu naar 4 havo, heb wel is gehoord van een dag vrij, maar weet niet of ik die heb?)
huiswerk doe ik dan na de paarden. als het lang licht is lukt het sowiezo makkelijk, dan kun je ook 's avonds rijden.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:57

Ik werk vier dagen in de week. Drie dagen om 7 uur weg en om 6 uur thuis. En meestal een dag om 6 uur weg en om half 5 thuis. Thuis heb ik dus 7 paarden staan. Ik rij er gelukkig maar maar twee. De andere zijn te jong of hebben een verzorger. Mijn vriend helpt mee met de verzorgen maar is zo'n 15 dagen in de maand in het buitenland. Dan is het vroeg opstaan. Hengst en ruin in de bak, rest voeren, douchen etc. Ruin en hengst op stal, de rest de bak in. Overige beesten voeren en naar het werk rijden. 's Avonds wordt alles gemest. Iedere dag moet ik dus een paard rijden willen ze niet teveel stil staan. En als ik een dag niet rij moet ik de dag ervoor en erna er twee rijden. Inderdaad echt in de agenda een planning maken wie er wanneer gereden wordt. Dit jaar had ik het rustig omdat een merrie een veulen heeft gekregen en had ik alle tijd om de ander voor het eerst uit te brengen. Hopelijk krijgt deze volgend jaar een veulen en kan zij het weer iets rustiger aan gaan doen. Ik heb dus eigenlijk maar een wedstrijdpaard waar ik ook mijn lessen mee volg. De ander wordt wel gereden maar minder wedstrijd gericht.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:04

ik heb er drie . maar ze staan wel altijd buiten overdag. en als ik geen zin hebt of tijd hebt om te rijden, dan laat ik ze lekker samen in de bak rennen
zo raken ze hun energie ook wel kwijt. of ik longeer de een en rij de ander. net waar ik zin en fut voor hebt. maar denk er maar heel goed over na. want ik zou er ook best wel eens eentje willen hebben hoor.
maar ik heb gelukkig een goede verzorgster die me helpt. want alleen is het echt te druk hoor, naast mijn volledige baan. Ach gut

Mews

Berichten: 5501
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:09

Ik heb een rijpony waar ik vaak 2 a 3 uur op weg blijf, zelfs met school erbij aan 't einde van vorig schooljaar... En nog twee andere pony's, een staat erbij sinds begin zomervakantie, een is in het voorjaar wat zadelmak gemaakt maar we zijn er nog mee bezig. Ze staan aan huis, en ik moet alles doen - poep opruimen (ze staan in paddock en overdag in de wei), water bijvullen (met de hand pompen en sjouwen Tong uitsteken), voeren, enzovoorts... Ik ga aankomend jaar naar atheneum 6. Al moet ik toegeven dat ik tot vorig jaar iig erg weinig voor school heb gedaan buiten mijn schooluren zelf... Bloos Dus een echt schoolvoorbeeld ben ik niet. Knipoog Als ik naar school ga wil mijn vader ook nog wel de paarden 's morgens doen, als ik bijv om 8 uur al op school moet zijn. Vooral in de winter is dat voor mij lastiger namelijk. Uiteindelijk wil ik ook graag wat vaker op de merrie die nu zadelmak/ingereden wordt, ze was een tijdje kreupel maar we bouwen nu weer langzaam op (tot nu toe alleen aan de hand). Voor mij is het wel te redden dus, soms kan ik daardoor minder (of niet sommige dagen) achter de computer zitten maar het is het dubbel en dwars waard voor mij! OK dan!

Nog veel succes met het maken van je beslissing, en je eventuele tweede paardje natuurlijk!

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:14

Ik heb al 9 jaar 2 paarden. Hoewel ik er enorm veel plezier aan beleef en ze beiden niks te kort doe is het gewoon zwaar! Ik sta in pension waar je zelf moet uitmesten en voeren dus het is een aardige dagtaak en zeker in de winter. Het is te doen, ik werk ook 4 dagen en heb een huishouden maar je zult meer tijd in je paarden moeten steken waardoor je er kwalitatief niet goed meer van kunt genieten. Dat zou zonde zijn plus het feit (en dat heb ik nu) dat je op een punt komt dat je iets ouder wordt en beseft dat je misschien toch geen 2 paarden nodig hebt...ik heb dus besloten er 1 weg te doen waar ik erg verdrietig over ben en wat ik had kunnen voorkomen door het gewoon bij 1 paard te houden.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:17

ik heb nu 2 Pony`s te doen, ookal is Mick dan niet een-pony-waar-je-4 uur-mee-bezig-bent, je steekt er nartuurlijk wel tijd in.
mischien komt volgend mijn 3de pony Haha!

ik zit op school, ga naar de 3de, en begin met mijn proefwerken jaar, stage enzovoorts, als ik in de 4de zit heb ik 3 pony`s te doen, dus of ik het redt ?!
maar ik kan mn derde pony altijd in de opfok gooien, dus dat is het probleem ook niet.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:45

ynskje21 schreef:
Hoe krijg je dan 3 paarden gedaan in 3 uur ????

ik zet ze eerst buiten en mest ze. ( ikmest ze om de dag. dus de ene dag 1 en de ander dag 2)
dan gooi ik de ene los in het padock. de ander longeer ikof rijd ik,. en daarna gooi ikde ander weer in de bak en jaag ik op.
daarna hooi geven. enklaar!

en daarna is er tijd voor een peukie en lekker kletsen! *LOL*

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:51

Ik was hetzelfde van plan
Maar zie er toch maar vanaf.
Ook ik werk fulltime en heb zelfs een bijrijdster.
Maar soms ben ik zelfs te moe van mijn werk om mijn paardje te rijden.
Dus lijkt het mij in de eerste plaats niet eerlijk om er een bij te nemen.
Denk dan dat ik een van beiden te kort zou doen.
Bovendien heb je dan amper meer tijd voor jezelf.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:52

Ja, dan ben ik heb ik dus in 10 minuten 5 paarden gedaan. Ik gooi ze gewoon los in de bak en ze jahen elkaar wel op. Maar als je een beetje doelgericht wil trainen ben je toch echt meer tijd kwijt. En dan heb ik het gewoon over de basissport.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:32

Tja daar ben ik het met je eens Dendro. Als ik mijn tweede paard alleen beweging wi geven, dan red ik het wel. Maar twee paarden serieus trainen is een heel andere zaak.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:30

Hoi Ynskje,

Alles goed?Ik lees dat je met een dilemma zit.Zoals je weet heb ik zelf ook een aantal jaren 2 paarden gehad.(Up-date, ik heb weer een nieuw paard in training maar dat hoor je later wel)

Ik begrijp je wens heel goed om met een 2de paard een trainings traject aan te gaan.Ieder paard is anders en je leert ontzettend veel van het werken met een ander paard.Niet af en toe maar om met jouw kennis en vaardigheid een ander paard op te leiden is een mooi traject voor jouw en voor het paard.

Qua tijd is het voor mij goed te doen, je moet wel plannen en je kan er niet veel hobbies naast hebben Haha! maar dat is een keus, net wat je belangrijk vind.

Als dat is wat je graag wilt ( en je hebt geen man die thuis veel tijd vraagt Tong uitsteken ) dan zou ik zeggen : ga ervoor!!

Je rijdt de paarden niet 7 dagen per week, je kan de rust dagen en overige afwisslingen mooi combineren.

Denk er goed over na, wat voor jouw de voor en nadelen zijn maar aarzel niet om een grote wens door twijvel tegen te laten houden!!

(voor de mensen die nu denken dat ik mensen aanmoedig om ondoordacht een paard aan te schaffen: Ynskje denkt altijd heeeel goed na Knipoog )

groetjes, Boontje