Afspuiten na het zweten slecht?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:58

ik spuit Morrie met dit weer lekker af, iedere dag, al doet ie niets! met water uit de kraan, ik sta bij een boer en heb nu eenmaal geen warm water.

Ik begin bij de benen en werk dan omhoog en Morrie vindt het heerlijk!
Ik neem het ergste even af met een zweetmes, laat hem dan rollen in de bak en dan gaat ie als een zandkroket naar de wei, het goedkoopste en meest natuurlijke middel tegen vliegen!

De dag erop is ie meestal stralend schoon, tenzij het regent zoals nu en hij lekker gaat liggen rollen op de wei....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:13

Ik doe het ook elke dag sowieso. Ik heb helaas niet de luxe van warm water, dus moet het maar zo. Imo aangenamer voor Lic dan gewoon bezweet weer de wei opgooien...

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:43

ik blijf lekker met de spons in de weer Haha! heb ik ook nooit last mee gehad

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:46

Als mn paard het niet lekker vind gaat ze vanzelf lopen draaien en rotzooien..
Dan stop ik even en verkoel ik eerst de beentjes.
Wij gebruiken grondwater op stal, dus als het ontzettend warm is is het water meestal toch ook iets warmer

En zoals iemand al eerder zij.. wij doen exact hetzelfde, als we het warm hebben.. Koud water.
Meestal ren ik er niet in 1 keer in, eerst wennen (dus zo ook bij mn paard, eerst laten wennen aan het koude op dr benen)

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:48

Ik pak voor het lichaam altijd lauw water, benen worden wel met koud afgespoten.
Maar ik bevind me dan ook in een luxe van warm water op stal hebben....
Verder vind ik wat MArwszjeuh zegt ook wel een goede tip: eerst laten wennen, niet gelijk huppakee die slang er op.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:12

Zhanna spuit ik na het rijden meestal wel even af, vooral om de zweetresten te verwijderen. Ik stap haar wel altijd van te voren goed uit en omdat ik 's avonds rij is het zoiezo al niet meer zo heel erg warm.

Leuke anekdote> Laatst had ik de kraan aangezet om de badkuip met water te vullen en stond daarna met de eigenaresse van de paarden te kletsen. Opeens zegt ze, joh! de bak loopt over! Dus ik kijk om, en ja hoor, er ligt al een hele plas omheen Bloos. Dus ik snel de kraan uitgedaan, kom weer bij de wei. Zie ik 1 van de jaarlingen die aan het proberen is om op d'r knieen in de plas water te gaan liggen. Alleen de ruimte om de waterbak heen is beton met een dun laagje zand, dus dat lag niet zo lekker. Heb haar toen maar even afgespoten met koud water, had zo het idee dat ze daar behoefte aan had Knipoog

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:25

ik deed dat met mijn (verzorg) paard altijd naar het rijden, maar dan alleen de benen..
als het warm is en ze heeft niet gezweet dan sproei ik haar wel eens helemaal af, alleen niet met heeeeel erg koud water.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:31

Met deze warmte is het leidingwater over het algemeen ook niet echt koud
Bij ons op stal duurt het al snel 10 minuten voordat er fris water uit de leiding komt, dus het lijkt me iets overdreven allemaal.
Wel wordt het afgeraden om ijswater over je paar te gooien, maar water van een graad of 20 is prima hoor Lachen

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:33

Citaat:
Wel wordt het afgeraden om ijswater over je paar te gooien


dat heb ik van de week gedaan: ik had een flesje water in de vriezer gelegd en Morrie was erg benieuwd wat er in dat flesje zat, dus ik heb hetover z'n hoofd gegooid Clown hij vond het best lekker

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:38

smurf schreef:
dat heb ik van de week gedaan: ik had een flesje water in de vriezer gelegd en Morrie was erg benieuwd wat er in dat flesje zat, dus ik heb hetover z'n hoofd gegooid Clown hij vond het best lekker

ocharme dat zielig beestje
jij bent zeker ???
geef me vlugeens het nr van de DB, dan zal ik bellen, DIERENBEUL!!! Boos!

Haha! Haha! ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:25

Citaat:
10 minuten voordat er fris water uit de leiding komt

ben je dan niet bang voor legionella?
Hier komt er na 20 sec al koud water uit.
en zelfs met lauw water begin ik met de benen...

en wat een gedoe hier over zielig
het ging er toch over of het gezond was en of het afkoelen dan werkte of niet...dus wat dat zielig ermee te maken heeft..?

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:29

RK:mijn reactie was dus sarcastisch Haha!
ik denk koud water rechtstreeks op de spieren niet zo goed uit, daarom ook het belang van goed uitstappen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:31

ja die van jou wel, maar er waren een paar posts meer Haha!

Maar wanneer is goed uitspappen ook echt goed genoeg?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:34

ik stap ook altijd goed uit en dan spoel ik mijn paard ook gewoon met koud water af. we hebben niet eens warm water op stal. en daarna maak ik haar droog met een zweetmes. dan gaat haar vliegendeken op en mag ze op stal.
Stappen jullie je paard na het afspuiten ook nog droog?

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:36

owq, snap het Haha!

wanneer goed genoeg?
tot ze op adem is, ze rustig is, en het zweet koud aanvoelt
dat ze nat zijn is geen probleem, maar het zweet moet koel aanvoelen, dus niet meer dampen...
het afspuiiten is waarschijnlijk "uitgevonden" om te zorgen dat ze koel aanvoelen, ipv je paard wvan zweet te ontdoen Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:38

Ik zet sporadisch de slang op slang zijn lijf.. Toevallig is het 2 x gebeurd dit jaar en dat komt omdat ik ook niet meer over warm water beschik op stal.
Ik spons hem wel af met lauw warm water.. (neem een termoskan mee met heet water en dat meng ik dan) En dan ligt het nog aan het tijdstip van de dag. Ik rijd meestal 's avonds en wil hem niet nat het land op hebben... met sponsen zijn ze sneller droog.. Zondag was het extreem warm en na een buitenrit van 2 uur heb ik hem dan wel even gedoucht maar wel heel langzaam laten wennen.. Mijn idee is toch nog steeds dat die spieren het echt niet prettig vinden om z'on kouwe plons op hun bast te krijgen..

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:40

daarom moet je beginnen met de pezen, as je het goed wil doen moet je iedere pees 5-10 minuten koelen, dus dat is 20-40 minuten, tegen dan zijn de spieren genoeg afgekoeld om afgekoeld te worden

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:46

Citaat:
Stappen jullie je paard na het afspuiten ook nog droog?


ja aan de fiets als ik hem naar de wei breng, maar dat wordt meestal galopperen i.p.v. stappen..... maar ja, ik heb een koudbloed, dat zal wel weer anders werken dan een dressuurpaard die echt moet werken voor de kost....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:47

Princess schreef:
jij gaat zelf toch ook niet bezweet in bed ligge?


Nee dat niet, maar ga toch zeker ook geen ijskoude douche nemen Haha!

Maar ik dnek dat als je idd goed uit stapt en dan rustig laat wennen aan het koude water *laten we in stijl blijven, zelf wennen we ook eerst voordat we koppie onder gaan* je daarna best kan douchen....alhoewel ik sponzen toch fijner vind Haha!

Par trouwens ook

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:56

Ik denk dat er nog iets belangrijks vergeten wordt. Wanneer je een paard met dit weer afspuit is dat erg lekker voor ze maar zet ze nooit nat in de wei.... De haren die nat zijn sluiten de huid helemaal af wat als gevolg gheeft dat het paard zijn warmte niet kwijt kan. Dus stijgt de lichaamstemepratuur. Dus of idd eerst na het afspuiten laten rollen in het zand zodat de haren weer open gaan staan of eerst op stal droogwrijven en laten drogen...

Ik spuit ook gewoon met de slang af... Vind ie erg lekker...

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:12

als ik 's middags heb gereden en het is uberwarm weer..
Dan spuit ik eerst een tijdje op de benen en dan ook haar lichaam.. vid ze heerlijk.. dan laat ik dr lekker los in de wei.. gaat ze lekker wild doen Haha!
Kan geen kwaad als het zo warm is hoor..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:26

Die van mij krijgt op het moment ook elke dag na het werken een douche. Ik doe dit met gewoon koud water, begin wel bij de benen.
Het gaat mij er vooral om dat het zweet weg is, dus niet zozeer om het koelen.
Mijn paardje staat het gehele jaar buiten dus als hij met (opgedroogd) zweet rondloopt trekt hij alleen maar vliegen en steekbeesten aan. Dus daarom de douche.

Gister werd hij achtervolgd door steekvliegen dus hij liep zich lekker in het zweet te werken in zijn vrije tijd. Dus toen heb ik hem ook maar weer even onder de douche gezet en weg zijn de beestjes.
En dat over de natte haren die ervoor zouden zorgen dat het paard zijn warmte niet meer kwijt kan klinkt mij een beetje vreemd in de oren. Volgens mij gaan 9 van de 10 paarden meteen rollen nadat ze een douche hebben gehad. Dus dan heb je er al geen alst van.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:31

sabineG schreef:
Ik denk dat er nog iets belangrijks vergeten wordt. Wanneer je een paard met dit weer afspuit is dat erg lekker voor ze maar zet ze nooit nat in de wei.... De haren die nat zijn sluiten de huid helemaal af wat als gevolg gheeft dat het paard zijn warmte niet kwijt kan. Dus stijgt de lichaamstemepratuur. Dus of idd eerst na het afspuiten laten rollen in het zand zodat de haren weer open gaan staan of eerst op stal droogwrijven en laten drogen...


Hmmm... ik gooi hem gewoon de wei op, maar het eerste wat hij doet is dan wel rollen, dus ik neem aan dat mijn paard dus het beste weet wat goed voor hem is Haha!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:47

Idra schreef:
Hmmm... ik gooi hem gewoon de wei op, maar het eerste wat hij doet is dan wel rollen, dus ik neem aan dat mijn paard dus het beste weet wat goed voor hem is Haha!


doet mijne ook, en er is nix mis mee Haha!
Wilde paarden gaan na een regenbui toch ook niet naar binnen Vork

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:57

Ik spuit die van mij altijd af met koud water even het sweet er van dan zweet mes er over en dan weer op slat of in het land.
Zo ode ik het altijd al en zo word het bij ons op stal ook door de rest gedaan er heeft nog nooit een paard wat aan over gehouden.