Afspuiten na het zweten slecht?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:21

Dit vind ik wel een leuk topic. Als er 1 een muts is met het hele paard afspuiten dan ben ik het wel. Haha!
Ik was dan ook altijd van mening dat het niet goed is: een paard is door en door heet van de zon ( of door het werk) en dan ( ook al begin je bij de beentjes) de koude straal erop is ronduit slecht!
Maar een paar jaar geleden las ik een stukje in een blad ( ik dacht de bit maar dat weet ik niet meer zeker) over een vrouw die endurance reed en haar paard elke dag of het nou 30 graden of 0 graden was haar paard na het werk helemaal afspuitte.En niet met warm water...... ( al ging er bij lagere temperaturen dus wel een dekentje op Knipoog )
Oa voor de afkoeling maar ook om zweet en vuil weg te spoelen.
Ik stond hier raar van te kijken, volgens haar was het oa goed voor de vacht,bloedsomloop, en dus voor de afkoeling.
Ik ben er nog steeds sceptish over en begin nog steeds trouw bij de beentjes maar ik spuit nu mn paardje na het werk helemaal af als hij flink bezweet is ( niet bij lage temperaturen maar met dit weer zeker wel) en idd hij lijkt er van op te knappen, geen sporen meer van zweet en vuil en een mooie glanzende vacht.
Vandeweek heb ik mn ponytje van 30 jaar gewassen, daar ben ik helemaal voorzichtig mee. Ik ben altijd bang dat ze een hart attac krijgt van het koude water dus heb ik haar buiten afgespoeld met warm water omdat de slang buiten heel de dag in de zon ligt. Tegen de tijd van het uitspoelen was het water wel koeler maar toen was ze er al aan gewend.
Ze gaan idd altijd uit hun eigen al liggen rollen als ze afgespoeld zijn dus dan gaan de haartjes vanzelf weer uiteen staan. Paarden zijn wel slim... Schijnheilig Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 05:16

Als je lauw water hebt, is dat beter. Anders eerst stappen, zodat je paard al afkoelt, en dan bij de benen beginnen met spuiten. Zo kan je paard wennen. Daarna kan je gewoon zijn lichaam afspuiten.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:18

Volgens mij zweet je paard om zo de warmte kwijt te raken. Koud water sluit idd af en krijgt je paard t extra warm! Beter is het om eerst uit te stappen tot je paard droog is en dan lekker onder de slang, liefst lauw water. Mijn paard vindt het heerlijk om drijfnat te worden gemaakt. daarna stap ik hem weer droog of laat m idd rollen, al is ie daarna weer smerig dus dat doe ik vlak voor n wedstrijd maar niet. In de laatste Bit (of die daar voor) staat er ook n stukje over.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:06

Bedankt voor jullie reacties! OK dan! Zoals ik al schreef stap ik mijn bijrijdpaardje altijd eerst netjes uit, voordat ik hem onder de spuit zet! Hij vind het echt heerlijk om te douchen en daarom begreep ik de reactie van die vrouw op stal niet helemaal... Scheve mond
Ik kan me voorstellen dat als je hem zonder uit te stappen meteen onder de spuit zet dat het niet echt lekker voor hem is. Ik stap daarom dus wel goed uit en begin net als de meesten die hier reageren altijd braaf bij de beentjes... Vervolgens bewerk ik hem met het zweetmes om hem vervolgens weer te laten rollen, helemaal op de manier zoals jullie zeiden dus... Ik ga dus bij dit weer gewoon lekker mee door!!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:08

@ ShirleyA: Helaas lees ik als westernruitertje de Bit niet Bloos , omdat er zo weinig (zeg maar gerust geen of is dat tegenwoordig anders?!?) aandacht besteed wordt aan de westernsport!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:17

Marl1tje schreef:
@ ShirleyA: Helaas lees ik als westernruitertje de Bit niet Bloos , omdat er zo weinig (zeg maar gerust geen of is dat tegenwoordig anders?!?) aandacht besteed wordt aan de westernsport!



Heel soms staat er iets leuks over westernrijden in. Maar als westernrijter zou ik ook niet voor het Bit gaan.