smokey cream

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:55

Hebt je de kleuren van zijn ouders kunnen achterhalen? Toen ik de alleeerste foto's zag dat ik aan een Perlino.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 17:57

Moeder buckskin, vader palomino... maar dan nog kan ie perlino EN smokey cream zijn...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:09

Nee, "EN" kan hij niet zijn wel "OF". De verschil ligt in het erven van de Agouti gene !

Agouti (heterozygoot of homozygoot) op zwart (heterozygoot of homozygoot) maakt bruin + dubbel verdunning van creme (=homozygoot) = Perlino

Zwart (heterozygoot of homozygoot) + homozygoot creme - aanwezigheid van Agouti = Smokey cream

Met een combinatie van moeder buckskin en vader palomino kan hij:
cremello OF perlino OF smokey cream zijn Bloos! *LOL*
Bij zo'n combinatie kan alleen een DNA test de uitslag geven of welke combinatie rode genen hij draagt en of hij de Agouti gene draagt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 18:11

ja ok, ik bedoelde of, hij kan geen twee kleurtjes tegelijk hebben Knipoog

Maar cremello kan genetisch gezien wel ja, maar qua fenotype viel dat al af Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:26

Cremello's kunnen van off-white tot een vieze geel zijn dus betreffend fenotype (hoe hij eruit ziet) zit er toch nog een kans in dat hij een cremello is.
Of hij cremello is of niet ligt zuiver aan of de buckskin heterozygoot of homozygoot is voor zwart. D.w.z. of de tweede kleur genen een zwarte of een rode is. Als het een rode is, is dan dit in combi met de rode van papa de basis kleur van cremello (=vos).

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:19

Cremello was afgevallen vanwege het roodachtige pigment dat duidelijk te zien is Lachen En het kleurverschil van manen en staart met het lichaam. Bij een cremello is dat nl dezelfde kleur.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:49

Cremello's zijn niet altijd geheel creme of wit van vacht en hun behang evenmin. Zie foto geheel links onder.
http://www.doubledilute.com/cremello.htm

Bij volgende foto's zie geheel links onder= een smokey cream die bijna volledig creme kleurig is.
http://www.doubledilute.com/smokycream.htm

Op deze site zie je een perlino merrie met haar cremello veulen ... geen verschil in de kleuren ... en de foto daar langs van een cremello merrie met 'donkere' behang. Deze merries zijn DNA getest op hun kleur.
http://geocities.com/cremellocapital/broodmares.html

Omdat er wat 'kleur' in het behang zit, moet je cremello niet uitsluiten.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:51

Ja, dan weet ik t ook niet meer, dit is gewoon wat de kenners hadden doorgegeven....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:23

Welke kenners zijn dat ? Ik vraag omdat wij altijd op zoek zijn naar keurders voor onze show.

Ik keur al verschillende jaren voor de Palomino stamboek en kom regelmatig cremello's tegen die vanwege de afstammeling alleen perlino's kunnen zijn en vv. Tot nu toe ben ik geen een enkele smokey cream tegen gekomen! Weet wel een merrie staan dit een bewezen smokey black is maar dat is alles tot nu toe.

Als het echt niet uit de afstamming te halen is, dan raad ik altijd een DNA test aan. Met deze, trouwens niet duur, test kom je te weten of hij cremello, perlino, smokey cream is of hij homozygoot of heterozygoot is voor rood (en bij uitsluiting zwart) en/of Agouti.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:25

Peterina schreef:
Welke kenners zijn dat ? Ik vraag omdat wij altijd op zoek zijn naar keurders voor onze show.



Onder andere de makers van de site die jij als link gebruikte 2maal.... en de makers van de site: www.kinsky.de, die Baron van vroeger kennen en hun konden ons vertellen dat deze kleur op zijn papier staat...
Laatst bijgewerkt door snowdon op 12-08-04 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:26

Peterina schreef:
Als het echt niet uit de afstamming te halen is, dan raad ik altijd een DNA test aan. Met deze, trouwens niet duur, test kom je te weten of hij cremello, perlino, smokey cream is of hij homozygoot of heterozygoot is voor rood (en bij uitsluiting zwart) en/of Agouti.


Niet duur? Waar moet je dan ongeveer aan denken?

Maar zo belangrijk zou ik het niet vinden om daarvoor een DNA-test te laten doen, het lijkt mij vrij prijzig nl...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:31

snowdon schreef:
Maar zo belangrijk zou ik het niet vinden om daarvoor een DNA-test te laten doen, het lijkt mij vrij prijzig nl...


Nouja dan weet je wel wat voor kleuren hij kan fokken, als hij bv wel homozygoot is voor zwart kan je nooit een palomino krijgen...
Als hij agouti draagt kan je zonder dat de merrie het heeft valken krijgen enz...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:32

Nou, Wesley.. je leest het... misschien een ideetje voor je ooit eens? Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:33

snowdon schreef:
Onder andere de makers van de site die jij als link gebruikte 2maal.... en de makers van de site: www.kinsky.de, die Baron van vroeger kennen en hun konden ons vertellen dat deze kleur op zijn papier staat...

Van wat er op papier staat zo ik maar niet van uit gaan dat dat dan ook klopt Cool
Je wilt niet weten hoeveel Quarters er rond lopen met een verkeerde kleur op hun papier (of op hun lichaam, tis maar net hoe je het bekijkt Haha! )

Dit komt omdat a. de mensen niet weten wanneer een bepaalde kleur die kleur wel is of juist niet kan zijn. M.a.w. met gaat puur op eigen (te weinig) kennis af. En b. omdat de Quarter-club tot voor kort maar een zeer beperkt kleurenpalet ter beschikking had om op het papier te zetten.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:35

Sugarmiss schreef:
Van wat er op papier staat zo ik maar niet van uit gaan dat dat dan ook klopt Cool

Vandaar ook dit topic en de verwarring/interesse Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:38

Toen Baron's foto's eerst op de forum kwamen in een andere topic was mijn eerste reactie ook = een Perlino. Maar toen werd dat in twijfel getrokken ivm zijn afstamming.

Een DNA onderzoek kost bij UC Davis US $50, maar er is ook een lab in Frankrijk die de test kunnen doen ... weet alleen niet hoe duur ... kan er wel achter vragen als je het wilt. Een bestuurslid van de R.B.P. heeft contact met deze lab.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:38

Sugarmiss schreef:
Van wat er op papier staat zo ik maar niet van uit gaan dat dat dan ook klopt Cool
Je wilt niet weten hoeveel Quarters er rond lopen met een verkeerde kleur op hun papier (of op hun lichaam, tis maar net hoe je het bekijkt Haha! )

Dit komt omdat a. de mensen niet weten wanneer een bepaalde kleur die kleur wel is of juist niet kan zijn. M.a.w. met gaat puur op eigen (te weinig) kennis af. En b. omdat de Quarter-club tot voor kort maar een zeer beperkt kleurenpalet ter beschikking had om op het papier te zetten.


Hij heeft vroeger een dna test gehad. en daar is duidelijk Zilversmokey uit gekomen. Maar zou het voor de zekerheid nog een keer laten doen. ook op papier staat zilversmokey.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:42

Als hij smokey cream is dan is hij nog zeldzame !!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:47

Peterina schreef:
Als hij smokey cream is dan is hij nog zeldzame !!


Jeps... daarom vonden we dit ook uiterst interessant *LOL*

Maar naast die 50 dollar zullen ook andere kosten komen denk ik.. je zal wat op moeten sturen bijvoorbeeld... etc, etc, etc Verward

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:47

Peterina schreef:
Als hij smokey cream is dan is hij nog zeldzame !!


Dat weet ik Maar zo verre ik weet hebben ze een test laten doen en is daar uitgebleken staat ook zo op papier. ik ben wel van plan om de test nog een keer te laten doen. maar kan nu nog niet gelijk omdat ik mijn handen vol heb met de dierenartskosten. Hij heeft een zware kneuzing tussen zijn schouderblad en schoft omdat die een slag heeft gehad van een ander paard. Dus word nog ff wachten Lachen Ben zelf wel heel benieuwd omdat ik dit allemaal zo hoor. Heb er zelf nog niet zo heel erg veel verstand van. in iedergeval van die verdunnings factoren. Maar ga me er zeker in verdiepen ook ivbm de fokkerij.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:24

Bij het Van Haeringma Lab in Wageningen kun je ook DNA laten testen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:07

Dr. Van Haeringen Laboratorium b.v.
P.O. Box 408
6700 AK Wageningen
The Netherlands

+31 (317) 416 402, Fax +31 (317) 426 117

http://www.vhlgenetics.com
info@vhlgenetics.com

Prijs:
Coat Colour
Red-Black factor Blood (EDTA), hair roots 58,15

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:04

harstikke bedankt zou het zeker laten testen jullie horen er zeker nog over maar denk dat ik hem pas over 3 maanden laat testen Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:13

Van Haeringen labo verzamelen de blood/haren voor DNA tests en sturen ze door naar UC Davis. (Tenminste dit is mijn verteld nav een creme test aanvraag) Een DNA onderzoek ivm afstamming is niet hetzelfde als een onderzoek achter genetics. Verder moet je vragen achter een combi test voor RED EN CREAM.
Bij UC Davis en Frankrijk is het een combinatie test en krijg je uitslag van rood, agouti en cream aanwezigheid.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:26