hengst thuis houden,is dat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

hengst thuis houden,is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:16

We hebben namelijk in de opfok een nu 2 jaar en 2 maanden oude kwpn hengst ,het liefst zou ik hem nog lekker een jaar in de opfok willen houden want het word een flinkerd,nu al iets van 1.67 en aardig lang,verhoudingen kloppen wel aardig.

Alleen nu is het zo dat hij 1 hoefje anders ontwikkeld dan het andere(niet kreupel of zo,puur uiterlijk),als veulen geen last,laatste half jaar begonnen,en omdat er geen verbetering in lijkt te zitten willen we hem dus vaker en beter laten bekappen,en eventueel ijzer wat dus niet in de opfok kan.(ivm gevaar andere paarden door ijzer enz.)

Dus 1 sept komt hij naar huis,we zijn hem een aantal keren wezen bezoeken en een keer met hem naar emmeloord geweest en het is een echte goedzak tot nu toe,maar goed hij staat dan wel niet in buurt van merrie's.maar zoals ik al zij tot nu toe erg braaf,beetje lompig.

ik weet dat het dus per paard wel verschillend is hoe dit gaat,maar wanneer krijgen de mannetjes over het algemeen praatjes,en stel we laten hem castreren hoe lang duurt het dat je het 'effect' van de castratie gaat zien.

We hebben de paarden aan huis,en veilige hoge paddocks,dus het liefst houd ik hem hengst zodat hij lekker kan uitgroeien en vooral zijn hals is nog erg slap.
Dus liefst nog iig half jaar tot jaar hengst,tenzij we hem verkopen ondetussen.
Maar we hebben wel 2 merrie's op stal,die regelmatig hengstig zijn.(daar staat hij niet naast)
Deze zomer gaat hij dan verder paddock in maar goed dan is t al sept dus dat is hoogstens een maand,dan komt hij aparte graspaddock.

Ik hoor graag jullie ondervindingen van het houden van een hengst aan huis.

bedankt nathalie OK dan!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:29

ligt echt aan de hensgt zelf.. onze dekhengst staat naast merries op stal. hij hinnikt er wel naar maar verder niks.
Hij is ze gewend. =bij het begin zal het wennen zijn voo rhem. en zal hij zich zelf tonen. Maar gun hem de tijd om zich zelf rustig te houden. probeer het en anders kan je hem altijd nog laten snijdwen.

Het is wel zo als er een vreemd paard het erf op komt dan staat hij wel te springen en zo in zn stal . hij weet gewoon dat het vreemd is dan.
zo lang jou hengst niet dekt zal hij rustiger zijn dan als hij wel dekt.

Maar geef hem geen vinger. dus over al stroomop en denk niet ooooooooo hij is zo mak.. hij doet niet zo veel. houd hem wel kort. want als ze weten dat jij makkelijk bent dan is het gedaan

heel veel suc 6

ps: onze hensgt is 165

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:31

Ik heb ook een hengst op een pensionstal met 60 paarden en dus een stapel merrie's. S winters staat hij gewoon naast de merrie's in zijn paddox. zomers is het wat moeilijker, omdat hij dan wil dekken. (hij heeft elk jaar zomers gedekt, dus is wel logisch) maar het geeft verder geen problemen, dus bij jou kan het ook allemaal goed gaan hoor. Lekker zolang mogelijk hengst houden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:33

Mijn kennis heeft dekhengst ook bij huis. Dat gaat prima. Al vanaf ruim 3 jaar. Daarvoor heeft hij altijd in een koppel gelopen.
En het gaat prima met hem. Hij maakt zich nergens druk om.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:35

Ik heb 2 hengsten aan huis staan, die van mij zijn dan wel pony's maar hengst is hengst Haha!
Ik heb mijn merrie ook aan huis staan en het gaat allemaal prima maar je moet wel de boel hengst proof maken.
Het is bij mij wel eens fout gegaan met 1 van de hengsten die dwars door een deur heen is gebroken omdat hij de merrie die op dat moment hengstig was, kon ruiken, hij ging dwars door de deur (massieve dichte deur, hij kon haar niet zien) en daarna nog door een heel dik hek heen (dit baasje is maar 1.15mtr.) nu heb ik maatregelen getroffen, hengsten staan aan huis op stal of in het land, merrie staat bij de overburen op het land.

Dit probleem heb ik in de winter niet hoor, dan staan ze gewoon bij elkaar in de buurt op stal maar niet samen op het land (uiteraard) maar zodra het voorjaar zich aandient en het zonnetje gaat weer schijnen wordt ik wat voorzichtiger

Maar niet alle hengsten zijn zo natuurlijk, scheelt ook enorm of de hengst gedekt heeft of niet (die van mij dekt regelmatig) maar ook dan zijn er veel hengsten die gewoon rustig blijven

O ja, die van mij begon "echt hengst" te worden rond 2 jaar.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:48

Pony van onze buren is ook hengst, staat ook aan huis. Hij heeft overigens wel gedekt (goedgekeurde dekhengst - tinker) maar hij staat samen met een merrie, dus hij breekt niet uit als hij een merrie langs ziet komen.

Over de castratie: bij mn verzorgshetje werkte het gelijk zegmaar, die is op latere leeftijd gecastreerd omdat hij toch wel erg hinnikerig was op merries en dat voor kleine kinderen niet fijn is. Gelijk toen het genezen was zijn de kinderen er mee de straat op gegaan en hij keek niet eens meer naar die merries Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:06

Je kunt het proberen, maar nu snijden zal misschien 5 cm in lengte uitmaken, en misschien groeit hij wel helemaal niet meer (ik begrijp uit het feit dat je nu nog niet wilt castreren, dat je vindt dat hij te groot wordt? Ruinen groeien namelijk nog wat langer door dan hengsten.)

Hoe langer je wacht met castreren van een hengst, hoe groter de kans op complicaties. De boel wordt daar dan toch beter doorbloedt. Ik begrijp ook uit je bericht dat je paard niet echt hengstenkwaliteit heeft...dus waaom zou je hem hengst laten? Weet je al hoe je hem zou willen laten casteren? Op het land, in de kliniek, via ouderwetse snijmethode of via kijkoperatie?

Dat zijn allemaal factoren die meewegen in je beslissing. Hoe je paard uiteindelijk op de merries zal reageren is punt 1. Maar midden in de winter op de klassieke manier casteren - in het geval dat hij niet als hengst te handhaven is - gaat een probleem worden.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 15:44

nou ja we hadden er dus ook aan gedacht,uit de opfok halen en dan gelijk langs kliniek rijden en daar te laten voor castratie,en na 2(of zoiets) dagen weer op te halen,das ook een idee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:06

Als je niet met je hengst wilt fokken is hij beter af met een castratie. En die dan zo vroeg mogelijk.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 22:29

hhm ik denk dat je gelijk heb ga morgen even informeren wat het kost,en dan gaan we direct uit de opfok langs de kliniek,is het maar gebeurt,kunnen ze gelijk ook even het hoefje bekijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:25

OK dan! Heel verstandig, zo zouden er meer moeten denken. Ik hoop dat alles met de castratie goed verloopt, en er geen complicaties bij komen kijken.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:57

Wij hebben ook 5 dagen een hengst op stal gehad om een van de merries te dekken. En geen centje pijn, alles begint bij de opvoeding. En ik vind dat veel mensen een hetze van hengsten maken. Hoe later je ze castreert hoe mooier ze vaak worden is mijn mening.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:27

Ik ga helemaal met Cassidy mee en vindt het een goed idee van de topicstarter om bij het ophalen uit de opfok ineens langs de kliniek te passeren.
Mijn persoonlijke mening is ook dat je enkel een dekhengst of potentiƫle jonge dekhengst, hengst laat, zo heb je de minste zorgen en heeft het dier (als ruin dan) een veel socialer en normaler leven.
Hoe een paard als hengst is, zal verschillen van paard tot paard. Onze rijvereniging telt een gekeurde AES hengst die zeer regelmatig mag dekken. Die heeft werkelijk een super karakter. Komt in een vrachtwagen vol merries mee naar de wedstrijd, staat een hele dag op zijn plekje achteraan in de vrachtwagen met de klep open, naar alles te kijken en hinnikt zelfs niet eens. Gisteren stond hij omwille van de hitte (hij is zwart en de zon stond op de achterkant van de vrachtwagen) naast de vrachtwagen met een touw gebonden. Zelfs dan geeft hij geen krimp, staat wat te kijken naar de merries in de vrachtwagen en staat vooral te slapen. Hij loopt mee in het achttal en ook daar geeft hij geen krimp, echt een super dier van karakter.