Alle dominantiepunten op een rij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 02:12

Kan me volledig vinden in de reactie van Lovely OK dan! !

Verder "mogen" mijn paarden geen stap verder doen, op het moment dat ik (abrupt) stil sta! Doet ze dit wel, kunnen ze 3-4 stappen achteruit doen:+ !
Het is respectloos als ze gewoon verder stappen terwijl ik sta.

Als ik aan het poetsen ben, of als ik van de stal naar de paddock loop (of omgekeerd, als we ´s avonds richting voer lopen Knipoog ), wil ik dat de paarden op mij letten (dus een oor bij mij hebben). Als dat het geval is, zullen ze tijdens het lopen/poetsen minder snel schrikken en/of op mijn voeten trappen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 11:15

Jaa ik ben het daar wel mee eens, stilstaan is stilstaan.. Maar zoals longeren, dat is ook allemaal een kwestie van respect enzo toch..

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:55

irish_lady schreef:
[image]

zijn wij nu vriendjes of hebben we een dominantie probleem?



Wel oppassen ,om in zo,n houding voor een veulen te gaan staan . Voor je het weet zit ie op je rug.
Wel grappig beestje overigens

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:52

[image]

zijn wij nu vriendjes of hebben we een dominantie probleem?




ik denk dat jij geen dominatieprobleem heb hoor Haha! ik kriebel ook altijd met de veulens hahah gaan ze terugkrabben en pluisen of zo egt heel lief hoor hahahahahahah

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:46

altijd lastig te bepalen hoor vind ik..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:48

Vind je? Als je het heel simpel bekijkt moet je paard beleefd tegen jou zijn. En alles waarbij je denkt (of zou moeten denken) 'hey, moet dat nou?' is dus niet goed...

Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:46

in ieder geval het paard niet voorbij je laten lopen, je omver laten lopen en niet laten schuren (maar als ie echt jeuk heeft wel even krabbelen, tenminste dat doe ik altijd)

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:56

hoe verklaren jullie het dan dat ik een alles behalve dominant paard heb, maar gewoon een ontzettende lomperd, als ik hem bv in zijn boks sta te poetsen dan draait hij wel eens om zonder dat hij uberhaubt in de gaten heeft dat ik er sta, zo heb ik ook een keer klem gestaan tussen de muur en hem in terwijl hij doodleuk kuil stond te eten, na een aantal malen een por gegeven te hebben en een brul, keek hij eens om met zo'n blik van....verrek er staat iemand tussen...en ging ook gelijk opzij.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:56

Maar ja, als je bv. wandelt, en je paard probeert lekker gras te scoren omdat hiij/zij dat gewoon lekker vind, is dat dan meteen respectloos? Ik sta het in principe nooit toe, dus ze doet het ook niet meer maar ken genoeg mensen die dit probleem wel hebben.. Paard denk gewoon yummie gras! Haha!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:57

Slaat dat dan zozeer op jou? respectloos, of is het gewoon iets van paardje zelf?@

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:59

Judithh, jouw paard is niet echt geboeid door wat je doet, je kunt proberen hem er meer bij te betrekken.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:01

Lovely schreef:
Judithh, jouw paard is niet echt geboeid door wat je doet, je kunt proberen hem er meer bij te betrekken.


Jaaaa, inderdaad .. Maar.. Aan de andere kant, als hij jou echt ziet als zijn leider dan zou hij je overal in de gaten moeten houden en plaats je eens in het kudde gedrag, een paardje uit de lagere rangorde zal nooit de leider omver lopen..Neem ik aan, dus aan de andere kant is het dan toch geen goed teken?! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:05

Het is geen goed teken als je door je paard omver gelopen wordt.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:07

Nee daar ben ik het wel mee eens, maar die lompheid, is dat nou echt respectloos gedrag van hem tegen over haar?

In vergelijking met kuddegedrag misschien wel.. Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:17

Het is een gebrek aan respect ja. Had hij echt respect dan zou hij 1) weten dat je er stond (want dan lette hij op je) en 2) onder geen voorwaarde in jou 'persoonlijke ruimte' komen.

Dat is dus ook een dominantiepuntje; jou persoonlijke ruimte moet gerespecteerd worden. Doet hij dat, dan staat een paard nooit op je tenen of hakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:23

Dat klopt Arwenlune. Maar ik dacht het nog een beetje aardig te brengen Haha!. Het is voor judithh wel tijd om de aandacht van haar paard op te eisen. Dat kan op allerlei manieren, maar ik zou beginnen met hem nieuwsgierig te maken, veel kletsen en aanraken bijvoorbeeld.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:24

Jaaa inderdaad...

En dat gras feitje, is dan eigenlijk toch ook gebrek aan respect of niet?!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:25

Megantjuh schreef:
Maar ja, als je bv. wandelt, en je paard probeert lekker gras te scoren omdat hij/zij dat gewoon lekker vind, is dat dan meteen gebrek aan respect??? Ik sta het in principe nooit toe, dus ze doet het ook niet meer maar ken genoeg mensen die dit probleem wel hebben.. Paard denk gewoon yummie gras! Haha!


Deze bedoelde ik..

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:34

Lovely schreef:
Het is geen goed teken als je door je paard omver gelopen wordt.


het vreemde is dat hij verder dus wel heel erg respect voor mij heeft, dat dwing ik ook duidelijk af, er is geen paard die mij domineerd, ik heb eerder het idee dat het bij hem gewoon lompigheid is, het is ook alleen maar als hij staat te eten of hooi heeft, hij heeft op dat moment geen aandacht voor andere dingen, hij is trouwens heel erg gefocust op eten, is een vreselijke hongerlap

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:38

hij heeft trouwens nooit door me heen gelopen met aan de hand lopen of losgooien, als ik "ho" zeg staat hij ook gelijk stil, weet dat hij niet mag schuren, gaat gelijk opzij als ik het zeg...als hij niet staat te eten...en met rijden toont hij ook geen dominant gedrag, verder een heel fijn paard

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:42

Lovely schreef:
Dat klopt Arwenlune. Maar ik dacht het nog een beetje aardig te brengen Haha!. Het is voor judithh wel tijd om de aandacht van haar paard op te eisen. Dat kan op allerlei manieren, maar ik zou beginnen met hem nieuwsgierig te maken, veel kletsen en aanraken bijvoorbeeld.


ik ben altijd erg druk met hem in de weer, het is ook een paard wat erg graag aandacht heeft, en die krijgt hij ook meer dan genoeg, ben ik bezeig met poetsen ef wat dan ook, dan ben ik altijd tegen hem aan het kletsen of kriebelen of wat dan ook, het is gewoon als hij wat te eten heeft dat hij geen oog meer heeft voor andere dingen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:01

Weglopen met opstijgen is gewoon aangeleerd gedrag, niks natuurlijks aan. Heeft niet met dominantie ofzo te maken, de een vind dit wel erg, de ander niet. Persoonlijk vind ik dit vervelend, maar het is je eigen keus of je dit accepteert of niet.

Het gras eten is sowieso natuurlijk gedrag, maar het is wel de bedoeling dat ze met je meelopen, en goed op jou blijven letten. Dus jij bent de eerste op wie ze moeten letten. In het geval dat jij doorloopt, en zij vrolijk gaan stilstaan en eten bv. getuigt dit niet echt van veel respect. Maar wanneer jij stilstaat, is het wel natuurlijk van ze om te gaan eten. En zodra je dan weer doorloopt moeten ze weer netjes volgen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:15

Ik heb ook 2 puntjes.
Als een paard op je tenen gaat staan is ook een vorm van dominantie.
Mijn ,toen nog hengst,ging ook altijd op mijn tenen staan als hij aan het grazen was.
Ik ben het gewoon terug gaan doen.

En tijdens het hoeven uitkrabben mag het paard nooit met zijn hoofd gaan rusten op jouw rug.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 12:07

Die laatste 2 kloppen ook wel ja, beetje aso van je paard om jou als leuning te gebruiken Tong uitsteken

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 12:35

Nog zoiets!

Als ik Gracy aan het poetsen ben en ik kom met de borstel bij haar hoofd dan vind ze dat heel lekke,r dus daar borstel ik altijd iets langer.. Ze gaat dan ook echt duwen met haar hoofdje tegen de borstel zo van, doe een harder!

Is dit ook soort van schuren!? Gebrek aan respect? Nee toch?