Vlas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:07

Fasel, tip voor jou als Drent: volgens mij levert de Gebr. Dolsma (Wijster) goedkope vlas, dat zie ik steeds in de krant staan hier. Wij hebben nu ook nog vlas van Linabox (van Ecobodem, dus). Tussen Ecolit en Linabox zit niet veel verschil, de eigenaar van dat bedrijf gebruikt zelf ook Linabox, dat zegt wel iets denk ik. Linabox is ook goedkoper.
Verder kan ik alleen maar met Dees meegaan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 07:37

Sigrid72, kun je niet even bellen naar mijn leverancier, misschien levert hij ook wel over de grens, dat scheelt je dan toch weer een hoop geld.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:24

Morrie staat in de winter 's nachts op stal en ook op vlas, omdat ie een strobed in 10 minuten opeet.
Het bevalt mij super, ik heb diverse merken gehad, maar het maakt mij niets uit welk merk ik heb. Ik neem gewoon van de foutagehandel die het gratis op stal komt brengen.

De boer heeft liever geen paarden op vlas, omdat het hele terrein ermee vol ligt als je met die paarden gaat lopen en omdat hij de zooi op de mesthoop duur verkoopt, en van vlas heb je bijna geen mesthoop, het is na 6 weken helemaal verteerd.

Ik heb een super stof allergie, maar heb geen last van vlas, alleen als je het erin gooit even.

Ik raap alleen de mestballen met een speciale vork (ballenwipper Haha! ) en verder prik ik niet in de bodem, ik strooi een halve baal per week op, soms zelfs minder en het blijft een nette bodem. Alleen de kleur is minder, maar dat boeit me niet zo.

Morrie vreet alles, maar geen vlas.

Tips:

begin met voldoende pakken, liever 1 teveel dan te weinig, daar heb je later profijt van
prik niet met een riek in de bodem, dan gaat het stinken
gooi er de allereerste keer een paar plakjes stro overheen, want het kan glad zijn (je gaat zelf ook op de plaat als je er met rubberlaarzen in loopt (ervaring Schijnheilig )

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 08:38

In alle eerlijkheid, geld maakt me niets uit als mijn beesten daarmee vooruit gaan. Nee ik ben niet rijk maar zelf schapjes bij Aldi en Lidl doen en dan kan dat ook nog goed uit.

Gisteravond stond er een mooie pallet te pronken op mijn erf Haha!. Morgen dus stallen leeghalen en dan vlas erin. Alleen, vanaf vanavond gaan de paarden 24/7 de wei op (wei is op 10 meter van onze slaapkamer) dus ik hoef in ieder geval drie weken niet te mesten Haha!.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:45

Dan zou ik vanavond nog niet de vlas erin gooien. Eerst even de stallen helemaal ontsmetten, daar heb je nu de kans voor!
Dan over een week, als alles goed gedroogd is, je vlas erin doen. De eerste 2 balen beetje natmaken, de derde en vierde baal er dan pas over strooien. Zo hebben je beessies een lekker bedje. OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 08:50

Da's ook wel een goed idee ja Lachen. Maar ja, mocht het tussendoor regenen of onweren dan moeten ze hoe dan ook naar stal (ben mietje Haha! ) en dan moet het wel klaar zijn. Oooooow die dillemma's altijd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 19:58

Nou het ligt erin hoor. Haha!. Wat een zaligheid. Fris, fruitig en makkelijk. Ben zo benieuwd.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:35

ik ben ook een overtuigd vlasgebruiker, heb 1 varken op stal en zelfs bij haar werkt het goed, kreeg 3 weken geleden het "compliment" dat mijn stallen ruiken als een ziekenhuis Verward Haha!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:04

Normaal gebruik ik gehakseld koolzaadstro, maar door de stof wou ik vlas wel eens uitproberen.
ik heb vorige maand een pallet met vlas als proef voor 5 stallen geprobeerd.

Ik moet zeggen vlas (Lavor) is minder stoffig als koolzaadstro, maar ik vind het wel erg glad. In het begin krijg je dus geen goede bodem (had ik zeker nat moeten maken)

Hoewel in koolzaadstro meer stof zit, werk ik toch liever met koolzaadstro. Eerst 3 of 4 pakken koolzaadstro in een schone vochtige stal en dan gewoon stro er over heen(voor de knabbel). Dat gaat met vlas niet - dat wrodt een rommeltje. Bovendien aten 3 van de 5 paarden het vlas en dat vond ik niet echt fijn (te nare verhalen over gehoord).

Dus ehh nee, geen vlas maar koolzaadstro voor mij, bovendien is het voordeliger. Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:36

ik ben niet zo kapot van vlas
die stekels gaan in je broek zitten en pikken de hele dag
het word gauw een rommeltje zoals suzan al zegt
ook word het erg hard
ik ben ook voor koolzaadstro OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 18:03

Het zit er nu een paar dagen in. De paarden heb ik nu overdag in de koele stal vanwege de hitte en geen schaduwplekken op de wei. HEt bevalt prima. Is even wat glad maar te doen. De paarden gingen eerst graven, rollen, graven nog meer rollen en toen nam Raak een grote hap. Maar besloot dat het niet erg lekker was Haha!. Het uitmesten is helemaal een feest. Kost gewoon niet eens kracht.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:20

op de pakken vlas die ik had, stond een erg uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Daar stond ook bij dat je i.v.m. eventueel kunnen uitglijden van je paard, je de eerste dag er wat stro overheen moet gooien

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:22

Ik neem ook vlas en mij zul je er niet over horen klagen.
Ik vind schaveling te stoffig.
Je paard gaat hoesten.
En sommige paarden eten er ook van.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:37

Dees schreef:
De symptomen die jij beschijft passen helemaal bij een zaagselbodem. Vergis je je niet?

Mijn Smid en DA zeggen juist dat vlasbodem ideaal is Haha!
En mijn paarden tonen hun gelijk.


Het is tog echt vlas waar ik hetb over heb dees...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:25

Ik ben begonnen met stro, daarna een hakselaar gekocht omdat het uitmesten me te zwaar viel. Dat bleek dus erg stoffig te zijn en erg veel werk.
Toen Aubiose, heel stuk makkelijker uitmesten en de mesthoop groeide lang zo snel niet.
Toen Hemparade, ook prima.
Op de een of andere manier kwam ik bij vlas terecht en dat vind ik het prettigste. Verschillende merken gehad maar ik heb tot nu toe niet zo'n voorkeur.
Wat betreft stof is mij verteld dat je je niet druk moet maken om het stof dat je ziet, maar juist om het stof dat te klein is om te zien. Daar krijgen ze last van.
Ik heb dus ook nog drainage matten eronder liggen en hoef daarom geen onderlaag op te bouwen, ze zullen toch niet op de koude, natte vloer komen te liggen. Mijn buurman doet dat wel omdat hij een stenen vloer heeft en dat bevalt ook goed. Hij haalt de stal ook helemaal leeg na 2 tot 3 maanden, ik doe dat alleen zomers als ze 24/7 buiten staan.
Ik heb een draaitol op stal maar ik weet precies waar ze plast en haal de natte plekken eruit wanneer ik zie dat ze "door" komen naar boven. Het vlas is dan inderdaad rood en kleddernat, de bovenlaag dus niet. De kleur verandert wel door de vertrapte mest, dat ziet er misschien minder schoon uit maar het is nooit nat.

Wat jullie met plaspaarden bedoelen, begrijp ik niet helemaal. Ze plassen volgens mij allemaal dezelfde hoeveelheid en bij voorkeur lekker op stal!!!
Het handigste van een merrie is dat ze naar achteren plast en in het midden slaapt. Een ruin plast natuurlijk net wat meer naar het midden toe.
Ik hoef van mijn leven geen stro meer, dit bevalt het beste.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:40

Even deze topic nieuw leven inblazen!

Ik woon in Purmerend, en de paarden bij ons op stal staan nu dus op zaagsel. Maar het bevalt alle pensionklanten helemaal niet.
Ik vind het erg duur, (wij betalen 6,25 per baal!) en t wordt allemaal nat en vies.

Nu willen we dus over op vlas, maaaaar dan moeten we de stalbaas wel zo ver krijgen.... iemand nog tips.

En weet iemand toevallig waar je vlas kan bestellen in de omgeving van purmerend (noord holland vlakbij amsterdam) en dat het geleverd wordt. Welk merk kunnen we het beste nemen en jullie ervaringen?

Alvast bedankt!!!

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:23

Wij hebben ook vlas
ik ben er wel tefreden over, het verteerd mooi snel op de mest bult en het blijft schoon
alleen laz ik hier dat jullie de onderste laag natmaken
hoe dan en hoeveel want ik wil de bodem wat vlakker laten worden.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:33

Het nat maken van de bodem is geloof ik alleen als je voor het eerst je stal opstrooit (dus als hij nog helemaal leeg is) dat las ik iig op internet toen ik vanmiddag de zoekfunctie gebruikte.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:17

Valentinotje schreef:
E
En weet iemand toevallig waar je vlas kan bestellen in de omgeving van purmerend (noord holland vlakbij amsterdam) en dat het geleverd wordt. Welk merk kunnen we het beste nemen en jullie ervaringen?

Alvast bedankt!!!


www.staldebelofte.nl die komen het altijd bij ons brengen, vlak bij purmerend. Bel hem (marcel sneek) eens voor info.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:06

Waarschuwing: wij hebben er 1 laten afmaken nadat ie zoveel van het vlas had gegeten dat ie er een verstopping aan had overgehouden. De dierenarts is er 3 dagen mee bezig geweest maar toen begon ie zo opgeblazen te worden (paard, niet dierenarts) dat we eigenlijk moesten laten opereren. Nou, het was een beestje van 2500 euro, dus dat is niet gebeurd.
Enfin, bij ons geen vlas meer maar alles weer op stro.
O ja, en op stro nooit hoefzweren gezien en op vlas bij 1 paard 2 in een maand en bij de ander net als ergens hierboven wittelijnsziekte.
Nee, meneer de vlasverkoper mag die balen mooi ergens anders in douwen, maar niet in mijn stal....

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:43

als je een paard van het vlas ziet eten, moet je geen vlas als bodembedekker gebruiken. Van stro kunnen ze ook koliek krijgen (alleen is het vaak minder erg, vlas is dan inderdaad moeilijker weg te krijgen ) en houtvezel is slecht voor de luchtwegen.

Iedere bodembedekker heeft zijn voor- of nadelen. Het is per paard verschillend wat het beste is.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:42

astridh schreef:
Valentinotje schreef:
E
En weet iemand toevallig waar je vlas kan bestellen in de omgeving van purmerend (noord holland vlakbij amsterdam) en dat het geleverd wordt. Welk merk kunnen we het beste nemen en jullie ervaringen?

Alvast bedankt!!!


www.staldebelofte.nl die komen het altijd bij ons brengen, vlak bij purmerend. Bel hem (marcel sneek) eens voor info.



Heel erg bedankt!
Ik heb op de site gekeken en ga bellen!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:11

Ik wil ook over op vlas. Dus misschien kan iemand wat sites hier neer zetten van verschillende merken. Ik ben nl de kluts kwijt van de vele merken die hier genemd worden.

Ilsuuuh

Berichten: 704
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Vianen

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:04

wij hebben ook vlas, LAVOR, et is egt super spul hoor mensen!! geen last van vliegen, stank, en stof egt relaxed spul... je moet alleen wel dagelijks de drollen er uit halen... wij mesten ze een keer in de week zo uit dat de natte plekken er uit worden gehaald.... de rest verspreiden wij over de bodem.. en der komen 1 a 2 nieuwe baaltjes over heen!!!! egt superrr!!

Anoniem

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:23

voor de belgiesche bokkers:

Flaxman uit bregt levert ook prima vlas...je zou even moeten googlen voor hun site!