Veulen in de trailer, praktijkervaring.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Veulen in de trailer, praktijkervaring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 10:00

Straks moet Zanzibar als pas gespeend veulen van huis naar het opfokadres gebracht worden... Ik zie daar best tegenop, want hoe pak ik dat aan? Ik heb een 2-paardstrailer, zet ik hem vast of niet? (Hij heeft nog nooit veat gestaan) Hoe doen jullie dat?

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:03

Ik heb het tussenschot erin gelaten. Xara vastgezet zodat ze niet over de balk kon springen. Zeiltje dicht en gelijk gaan rijden. Onderweg nog een keer gestopt om te kijken of alles goed ging en daarna gelijk weer verder. Ze heeft geen stapje verkeerd gezet onderweg.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:07

Ik heb ons veulen geleerd vast te staan toen ze een maand oud was. Dat ging prima. Ook heb ik haar geleidelijk afgespeend van mams. Al toen ze een paar weken was ben ik begonnen om haar telkens eventjes alleen te laten (beginnend met 5 minuten). Tegen de tijd dat ze echt afgespeend werd, kon ze zeker 3 uur alleen zijn, geen enkel probleem. Ik vind dit ook voor de moeder een goede manier om er aan te wennen dat het veulen er niet (meer) is. Toen ons veulen een paar maanden oud was, zijn we ook begonnen met 'trailertraining'. Eerst achter mams aan de trailer in wandelen, en later ook zonder mams. De dag dat ze naar de opfok ging, hebben we haar een heel klein beetje gesedeerd omdat ht ook best een lange rit was, maar echt nodig was het (achteraf bezien)niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:09

Ik kreeg idd net een PB van Karin dat hij nog niet vast kan staan, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:16

Misschien een idee om dan nu alsnog te beginnen met leren vaststaan?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:57

ja idd ben het met abby eens

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:59

Altijd los!
schot eruit en maak er een stal van! OK dan!
Dan moet je natuurlijk wel de trailer ook van achteren helemaal dicht kunnen maken.
Anders heb je een veulen die over de klep heen gaat! (dat wil je niet meemaken)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:12

Op afspeen leeftijd vervoer ik ze het liefst zoals je met een volwassen paard ook zou doen,
dus gewoon vast zetten (Je hebt nu nog tijd zat om te oefenen).
Overigens vond Bossje het best eng die trailer, ook al had hij met mams ook al een paar keer een ritje gemaakt. Ik heb hem dus gezellig met Ozep naar zijn opfokadres gebracht, Ozep maakt graag kilometers en was bijzonder gek met Bosje dus die vond het ook geen probleem Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:22

altijd los zetten, ik heb zoveel enge verhalen gehoord over paarden die zichzelf ophingen etc etc etc.
we hebben het veulen (we hebben het dan wel over een kleintje, maar in verhouding is mijn 2-paards net zo groot als jouw 2-paards) van Oxborn opgehaald, die moest 3 uur in de trailer.
We hebben het tussenschot erin gelaten voor wat steun en Star los in de trailer gezet, is prima gegaan.
Toen we Sharif op 4 maanden gingen halen hadden we nog een kleiner trailertje en ook hij heeft los gestaan.
Maar zorg er wel voor dat je de achterkant helemaal dicht kan maken, als het veulen over de klep gaat wordt je ook niet vrolijk.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:28

Veulens altijd los laten staan: alles uit de trailer halen (balken e.d.), zeiltje dicht en rijden maar!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:29

Mijn merrie stond vast. Ben onderweg 1x gestopt om te kijken of ze nog goed stond en daarna zijn we snel weer verder gegaan, want ze werd erg onrustig als we stilstonden. Wel het zeiltje dichtgedaan voor het 'geval dat'...

Offtopic: waar gaat je veulen in de opfok?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:31

Quellian schreef:
Offtopic: waar gaat je veulen in de opfok?


We willen hem hier naartoe brengen.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:51

In ieder geval niet de merrie meenemen wanneer je het veulen naar de opfok brengt. Het moooist is nu nog leren vaststaan zodat dat in de trailer ook gewoon kan. En de trailer aan de achterkant dicht.

Wat Sjuim heeft gedaan, met een maatje (maar niet de moeder) is ook een goed optie.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:55

Als vaststaan niet zijn favoriete bezigheid is zou ik het veulen los vervoeren, het tussenschot eruit. Moeder wel mee.

[o]

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:01

KarinvdM schreef:
We willen hem hier naartoe brengen.


Ziet er netjes uit

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:04

Ik zou zeker niet de merrie meenemen naar de opfok, dat kan hele vervelende situaties opleveren.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:20

Ik heb Velvet toen los vervoerd, omdat ze ook nog niet vast kon staan. Alles dicht maken zodat ze er iig niet uit kan.

Wat ik ook wel eens hoor, is zo'n hals band ipv een halster en die vast maken (ivm hangen). Maar Velvet is zo de 1e keer na het afspenen vervoerd en ongedeerd aangekomen. Ik meen dat we haar de 2e keer wel hebben vastgezet, maar toen kende ze het ook al!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:13

Ik heb Wise ook los laten staan.. Voorbalk eruit beetje hooi en rijden maar.. Hij heeft geen stap verkeerd gedaan..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:18

Tessebes schreef:
Ik zou zeker niet de merrie meenemen naar de opfok, dat kan hele vervelende situaties opleveren.


Wij reden altijd met onze merrie naar de opfok en dan daar veulen achterlaten.
Werkte uitstekend.

Maar de merrie was dan wel al gewend om weer zonder het veulen aan het werk te zijn en het was een merrie die zeer veel reiservaringhad dus dat telt ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:00

Ik heb vorig jaar de Jetset vast gezet, het risico dat hij erover heen zou springen............no way!

Een week voor hij naar het opfokadres ging heb ik hem gespeend, daardoor was hij zonder moeder al niet meer in paniek. Daarna gewoon op de trailer gezet en als een normaal paard vast gezet. Ik heb nooit geoefend met hem, doe ik sowieso met geen enkel paard. Het is dan ook prima gegaan.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:45

Katja schreef:
Wij reden altijd met onze merrie naar de opfok en dan daar veulen achterlaten.
Werkte uitstekend.

Maar de merrie was dan wel al gewend om weer zonder het veulen aan het werk te zijn en het was een merrie die zeer veel reiservaringhad dus dat telt ook mee.


Zo is mijn veulen vorig jaar ook naar de opfok gebracht. Maar ik denk dat dat alleen fijn is als je een brave merrie hebt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:51

Ik ben voor los Haha! Haha! Haha!

Maar ik moet zeggen dat Sjuim (en ik bewonder haar creativiteit) haar methode me ook erg aanstaat

Zorg er iig voor dat de trailer goed afgesloten is. Doe nu alvast kleine ritjes maken met moeders ernaast.......... en ik zou moeders thuis laten.. en een week voor de datum het veulen afspenen

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:51

Ik heb het net als Sjuimpje gedaan, in plaats van een grote Ozep heb ik echter een welsh a-tje als veulenbegeleider! Enneuh niks is eng als je gezellig met je grote vriend op stap bent!!! Bambix vindt het normaal, dus veullie ook!

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:06

Ga voor los. Heb die discussie hier op stal toen ook gehad en uiteindelijk vast gezet. Dat was het veulen toen ook al gewend en kon ook alleen blijven in stal als ik merrie ging rijden.

Dit ging niet goed, hij hing al over de voorstang toen de achterklep van de trailer nog niet eens dichtzat. Terwijl we wel strobalen ervoor hadden gezet dat dit eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn. Dus been zal klem. Gelukkig konden we aan de buitenkant de buizen van de voorstangen losdraaien zodat deze zakte en veulen weer op eigen benen stond. Toen niet getwijfeld en alles eruit gehaald dus had hij een grote stal. Bovenklep uiteraard dicht en veulen niet gevoeld onderweg. Kwam ook rustig de trailer uit op plaats van bestemming. Als jaarling is hij wel gewoon tussen schotten in vervoerd maar als ze nog zo klein zijn ga ik absoluut voor los.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:24

Ik had Valencia samen met de merrie naar de opfok gebracht. Tussenschot eruit en veulen los. Ging prima, alleen de terugweg was erg rumoerig met een vrij heftige merrie in de trailer. Het veulen had er helemaal geen erg in, ze was een beetje overdonderd door de groep met veulentjes waar ze in terecht kwam. Ik heb natuurlijk daar niet getreuzeld. Direct na het uitladen ben ik weggereden. Mijn reden om hiervoor te kiezen was omdat het veulen nog niet geleerd had vast te staan.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers