merrie of ruin ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:52

Ik zou ten eerste zoals antoinette niet naar het geslacht kijken, maar naar hoet het klikt.

Ten tweede ik heb een ruin gehad en dat was een ongeloofelijke klier. Toen op jonge leeftijd gecastereerd, maar alsnog was het een klier in karakter.

Zelf heb ik nu 3 merries en daar merk je niks van aan hengstigheid. Ze zijn echt super...en daarbij bij een merrie kun je nog een veulentje fokken.

Maar ik zou nietn aar het geslacht kijken, maar naar hoe het klikt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:23

SuusJa schreef:
En wat het verschil zou zijn tussen een ruin en een merrie...ik zou het niet weten!!!


Nou ok, het verschil weet ik wel Tong uitsteken Knipoog

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:37

Ik vind het zelf weinig uitmaken, als het maar klinkt.

Toch zou ik jezelf maar eens goed achter de oren krabben als je haar op een stal wil stallen met veel hengsten. Dat kan wel problemen geven (langer, vaker, heviger hengstig en een 'ongelukje' zit ook in een klein hoekje).

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:42

Ik heb met zowel merries als ruinen ervaringen.
Mijn 2 pony's waren merries en die waren abdoluut niet lastig als ze hengstig waren. Fedde is een ruin en die is juistr veel lastiger, dekt de shetlander en rent achter andere paarden aan.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:04

geef mij maar n merrie, heb zowel merries als ruinen gehad en ik ben toch pro merrie, beetje pittiger soms maar kweet niet, ligt me gewoon beter.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:12

ik dacht altijd een merrie te willen om dat ik daar mijn klik wel kon vinden maar dacht jah het is een vroutje ze begrijpt beter wat verkeert is natuurlijk maar als ik of hij kopig is kan ik wel zeggen a die manen tog \ hahahahahaha

eva

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:49

Normaal gesproken kan ik altijd beter met merries dan met ruinen.
Maar toen ik mijn paardje kocht was het een ruin.
En wat voor 1! Hij was waarschijnlijk laat gecastreerd, dus hij gedroeg zich als een hengst en kan niet met andere paarden in de wei. Dus het is niet vanzelf sprekend dat ruinen makkelijk zijn en geen kuren hebben.
Ga eens kijken bij verschillende paardjes, kijk waar het het meest klikt en dan zie je wel wat het wordt.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:56

Het gaat idd om het karakter..
En de klik moet er zijn..
Mijn eerste paardje heb ik morgen waarschijnlijk (als ze door de keuring komt Schijnheilig en dat is ook een merrie..) geen problemen mee hoor, hartstikke leuke merrie Haha!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:00

Ik nam mezelf voor, nooit maar dan ook NOOIT een merrie te nemen..
3x raaie wat ik nu heb Rolleyes
Juist ja een merrie Tong uitsteken
De eerste paar maanden niks van gemerkt. .maar nu merk ik toch echt dat ze een vrouw is Nagelbijten / Gniffelen
Ontzettend dominant, een kreng tegen andere paarden, Behalve als ze hengstig is. Maar dan heeft ze ook nog voorkeur Tong uitsteken Alleen de pikzwarte met witte kol (ruin) vind ze leuk. En nog een bruine ruin is aantrekkelijk als ze hengstig is.. Maar anders is het zo'n kreng Lips are sealed

Ik zou.. voor een ruin gaan, maar al hou je van wat afwisseling.. Up's and Downs.. Uitdagingen.. zeker een merrie *LOL*

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:32

Pfff wat een vooroordelen. Niet elke merries zijn lastig hoor!

Wij hebben al tien jaar 2 merries en er is niks mee aan de hand. ook niet als ze hengstig zijn. Op stal staan ook 2 hengsten, we hebben zelfs hiervoor op een hengstenhouderij gestaan, maar nooit moeite mee gehad.
Ik zou idd gewoon gaan kijken bij verschillende paardjes en kijken bij welke het klikt. Misschien mag je em even op proef dan kan je (in het voorjaar dan he) meteen merken of je denkt dat je de hengstigheid aankan Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:06

Wij hebben altijd merrie's gehad en 1 keer een hengstje (veulen). 2 v/d 3 merrie's waren bijna nooit lastig en lieten het niet merken als ze hengstig waren. Maar 1 merrie (m'n vorige pony Knipoog) was zo'n zeikwijf Tong uitsteken als zij hengstig was piste ze zelfs voor een koe. Haha! En op stal was ze ook niet te genieten.
Maar zoeits heb je bij ruinen ook. Die zijn ook niet allemaal schatjes. Knipoog

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:07

Je hebt vervelende merrie's en vervelende ruinen. Ik zelf had een merrie en zij heeft nooit last gehad van haar hengstigheid. Al werd het wel iets meer toen we op een stal kwamen te staan met veel hengsten. Een vriendin van me heeft echter een pismerrie en als ik die zie (heb inmiddels een ruin) dan bedenk ik me heel vaak dat ik erg blij ben dat ik een ruintje heb.. Maar doe jezelf een plezier en ga eerst kijken naar het karakter.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:16

Vroeger zei ik altijd dat ik geen merrie wilde, maar mijn pony werd toch een merrie Lachen
Dat is me toen zo goed bevallen dat ik besloot weer een merrie te kopen, het voordeel is bij een merrie ook dat je haar altijd nog kan laten dekken als ze iets gaan mankeren (wat niet erfelijk is) Haha!