Met 12 jaar een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolijntjeh

Berichten: 298
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Lieren, bij Apeldoorn

Met 12 jaar een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:31

Ik vroeg me af of een pony op 12-jarige leeftijd nog een veulen kan krijgen, zonder dat er veel risico's aan verbonden zijn.
Ik heb er niet zo veel verstand van, kan iemand mij helpen? Scheve mond

[edit]Caps Lock uit titel verwijderd, Jantien[/edit]

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:33

Als de merrie al meerdere veulens gehad heeft is het geen probleem
Als dat niet zo is en de merrie is helemaal op en top gezond zal het ook nog geen probleem zijn. Maar is de merrie niet helemaal gezond dan zit er al meer risico aan.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:34

volgens mij moet dit niet zo'n probleem zijn
wel zou ik ervoor zorgen dat het paard op goede conditie is voor de bevalling

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:36

maakt niks uit hoor,
mijn merrie is ook drachtig, verwacht volgend jaar een veulen.
zij is 12 jaar en de DA zei dat het geen probleem was.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:05

Of ze nou 12 of 3 zijn maakt qua risico niets uit. De merrie wordt alleen vanaf circa 14 jaar iets minder vruchtbaar en zelfs dat gaat niet altijd op.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:12

Met een jaar of 12 zijn paarden nog in de bloei van hun leven. Zelf heb ik de grens voor een eerste veulen tussen de 13-15.
Het is algemeen bekend dat hoe ouder de merrie wordt dat het moeilijker kan worden. Waarom tussen 13-15? Je moet toch ergens een lijn trekken Knipoog

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:15

ja idd mijn merrie is nu 11 en krijgt haar 1e veulen, niet bij nagedacht eigenlijk. Ze is in een goede conditie, en die conditie zal ze moeten behouden.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:35

Net als bij mensen brengt het meer risico met zich mee om op een wat latere leeftijd voor het eerst een veulen/ kinderen te krijgen. Zo is deze grens bij paarden rond de 13 jaar en is het over het algemeen bij vrouwen boven de 35, richting 40 risicovoller.

Let wel, ik heb het hier niet over niet aan beginnen, maar gewoon de natuur e.d.
Paarden die rond de 13 voor het eerst een veulen krijgen hebben al een wat oudere baarmoeder en hier kan wat minder rek inzitten e.d.

Daarnaast vind ik, als je nuchter nadenkt, dat als je een gezond paard hebt in goede conditie dat het niet uit maakt of ze 3 of 13 zijn. Lees eens een hoofdstuk in een boek wat er allemaal mis kan gaan.....niet lezen dus, want dan zou je je paard nooit laten dekken.

Mijn paard is nu ook 12 jaar en drachtig, het is onduidelijk of ze ooit eerder een veulen heeft gehad. Ze is in goede conditie en gezond. Zorg dat je paard voldoende bouwstoffen binnen krijgt en hou haar in goede conditie tot aan de bevalling. De laatste maanden kun je dan alleen longeren ipv rijden bijvoorbeeld en rijd je wedstrijden stop daar dan eerder mee, ivm stress en de hogere eisen die je dan stelt met rijden.

Succes Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:39

De mijne kreeg op haar 11de haar eerste veulen.

Indd er wel voor zorgen dat je paard in goede conditie is, dat maakt het voor de merrie allemaal wat makkelijker Lachen Maar het kan nog best.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:14

Ze zeggen toch dat een merrie haar hele leven veulens kan krijgen? Terwijl dat bij de mens niet zo is. Bij paarden krijgen de hensten een 'menopauze'.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:15

Ik vind het een beetje eng om een 12-jarige voor het eerst te laten dekken. We hebben ooit een pony verkocht aan mensen die haar ook op latere leeftijd voor het eerst lieten dekken (ik meen ook 12 of 13), en zij heeft de bevalling niet overleefd. Sinds die tijd ben ik er helemaal een beetje huiverig voor. Dit jaar heeft mijn vorige paard bij haar nieuwe eigenaar ook een veulentje gekregen. Zij is 13 jaar. Ik was er behoorlijk zenuwachtig van, want ik zag het helemaal niet zitten dat het goed zou gaan. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en heeft ze een prachtig veulentje gekregen. Een goede afloop dus, maar ik zou het persoonlijk niet doen.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:22

Het is nu niet om te zegge dat het een wilde pony is, maar bij de wilde paarden krijgen de merrie's meestal tot late leeftijd veulens, omdat het de hengsten zijn die na een bepaalde ouderdom niet meer 'kunnen'!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:29

Paarden kunnen idd bijna hun hele leven veulens krijgen, meestal gaat het hier dan om de merries die fokmerrie zijn en "gewend" zijn veulens te krijgen. De cyclus loopt idd gewoon door.


Alleen was de vraag nu hoe het zit met het eerste veulen op latere leeftijd.

Natuurlijk is het altijd afwachten of alles goed gaat en ik hoop ook zeker niet dat ik Lis verlies bij de geboorte van het veulen, maar dit kan naar mijn idee ook bij een jonge merrie gebeuren.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:44

allé bij hamsters enz is het toch dat op latere leeftijd jongen krijgen zeer gevaarlijk is. De eerste nest dan hoor, omdat het bekken dan niet breder is geworden en dat op oudere leeftijd niet zo soepel meer is en het dan moeilijk is om te werpen. Als ze dan jonger zijn kan het bekken wel wat uiteen gaan omdat het dan soepeler is ofzoiets. Nu weet ik niet of dat bij paarden ok zo is, maar vraag anders eens aan de dierenarts of een fokker.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:36

heb ook weleens gehoord van fokmerries die tot hun 21 nog veulens kregen!! maarja die zijn er ook mee begonnen op hun 3e.
Ik zou gewoon de merrie laten dekken als ze gezond is en hengstig is.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:43

mijn paard is 17 en heeft nog maar 1x een veulen gehad en is nu drachtig

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:55

pohhbeer zei : "Mijn paard is nu ook 12 jaar en drachtig, het is onduidelijk of ze ooit eerder een veulen heeft gehad. Ze is in goede conditie en gezond. Zorg dat je paard voldoende bouwstoffen binnen krijgt en hou haar in goede conditie tot aan de bevalling. De laatste maanden kun je dan alleen longeren ipv rijden bijvoorbeeld en rijd je wedstrijden stop daar dan eerder mee, ivm stress en de hogere eisen die je dan stelt met rijden. "

ik dacht dat je een drachtig paard kon doorrijden tot de laatste maand?
wel voorzichtig natuurlijk

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:11

carola1 schreef:
ik dacht dat je een drachtig paard kon doorrijden tot de laatste maand?
wel voorzichtig natuurlijk


Het kan allemaal, maar waarom gun je je paard niet gewoon rust.
Er zullen vast mensen zijn die tot de laatse maand nog rijden en er zijn er ook die een paar maanden van te voren stoppen. Natuurlijk afhankelijk van op niveau rijden of gewoon lekker losjes... Beweging is immers goed...

Ik weet niet hoe het met zwangere vrouwen zit maar ik neem niet aan dat ze nog gaan sporten. (zal ook wel weer per vrouw verschillen)
Maar het punt is dat mensen zelf bepalen tot hoever ze kunnen gaan,
een paard laat het ook wel merken, maar niet alle mensen snappen de bedoeling in haar gedragsverandering.
Ik zou haar gewoon die rust geven. Je kiest toch ook voor het veulen, dan vind ik ook dat je de gevolgen van het niet/minder intensief rijden moet accepteren.


Maar om terug te komen op de vraag:

Als de merrie al 1 of (het liesfst) meerdere veulens gehad heeft en ze in goede conditie is zie ik geen probleem.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:07

sommigen van jullie doen of een paard met 12 al bejaard is!!?
ze zijn in de bloei van hun leven!!!!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:32

met 12 jaar kan nog zeker weten wel.

ik ken paarden ide hadden nog op 20 jarige leefdtijd een vuele

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:37

nou, rene, ik rijd echt heel weinig. (bijna nooit) dus het was maar een vraag hoor.
ik heb gewoon mensen horen zeggen dat dat kan,dat wil nog niet zeggen dat ik dat doe he.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:37

Mijn paard is 13 en hopelijk drachtig! Dus tja.. mijn mening is dus dat het makkelijk kan! Al hangt het natuurlijk wel van het paard af..!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:34

carola1 schreef:
nou, rene, ik rijd echt heel weinig. (bijna nooit) dus het was maar een vraag hoor.
ik heb gewoon mensen horen zeggen dat dat kan,dat wil nog niet zeggen dat ik dat doe he.



Ik bedoelde ook niet dat jij je hoogdrachtig paard nog intensief rijd.
Maar ik bedoelde het meer op mensen die dit wel doen.
Ik heb het een keer mee gemaakt. Dat meisje wilde dolgraag een veulentje uit haar merrie, maar haar merrie rust geven...ho maar!
Ze wilde wel gewoon kunnen rijden als eerst en niet minder.

Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd Bloos
maar het was niet persoonlijk op jou bedoeld. Ach gut
Toen ik dat zo las, kwamen bepaalde herrinneringen terug... en typte ik iets te overhaast Schijnheilig

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:12

ooo, dan snap ik het.
dan heb ik niks gezegt.
ben nl helemaal niet zo en heb er een hekel aan als mensen denken dat ik zo ben snap je?
ik ben super voorzichtig met haar en zal zeker niet te veel, te lang van haar vragen om iets te doen (doe er nu al bijna niks mee, maarja Bloos! )
ik hoop verder dat haar dracht goed verloopt *LOL*

Jolijntjeh

Berichten: 298
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Lieren, bij Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 19:22

Wat ik weet heeft ze 2 jaar geleden een hengstveulen gehad, dus
zoiezo al 1 veulen. Daarvoor is ze zo vaak verkocht (5 keer in één jaar!!!) Verdrietig dat niet meer te achterhalen is of ze nog meer veulens heeft gekregen.
Ik rij niet echt intensief met haar, gewoon recreatief, dus dat is niet erg zwaar. Cool
Het lijkt me heel erg leuk als ze een veulen krijgt, en ook voor haar zelf.
Ik wou alleen even weten of er ook negatieve kanten zijn aan zo'n geboorte? Verward
Ik ken namelijk een pony die bij de geboorte van haar veulen overleden is. Huilen