Ik wil dit wel eens voorleggen aan jullie:
Stel: Ik heb een super paardje, gezond, sterk, super sporttalent en ik kan straks door omstandigheden de kosten niet meer betalen, maar wil dr niet verkopen, dus ik denk: ga m ver-leasen dus te huur aanbieden.
Iemand wil dr wel huren maar wil daar niet teveel voor betalen omdat dat blijkbaar niet zo zou horen… en dat komt dan neer op ongeveer half/driekwart stalgeld. Ze wil er dan wel wedstrijden mee rijden en naar les en uitmesten doet ze wel zelf.
Dan zou ik toch gek zijn? Dat zou betekenen dat die huurder er alles mee mag en kan doen en ik voor meer dan de helft van de kosten kan opdraaien?? en de hoefsmid/verzekering/dierenarts etc zouden ook nog voor mijn rekening komen!
Dus dan zit ik feitelijk iemand anders zijn/haar hobby te bekostigen en loop ook nog eens alle risico's. Misschien is dat wel geen fantastische ruiter en loop ik ook nog eens de kans op een verpest paard?
Ik vind dat de toekomstige huurder ook de bijkomende kosten mag betalen, die zouden ze anders toch ook kwijt zijn met het hebben van een eigen paard? Dan zijn ze tenminste ook een beetje zuinig op mn spullen/paard.
Er blijft voor mij nog zat risico over...
Ik ben in totaal al bijna 250,- per maand kwijt en ik sta echt niet op een dure stal! Ik betaal 125,- stalling (zelf mesten), komt nog biks bij in de winter (3 kilo per dag x 7 mnd is ongeveer 280 per jaar) dan verder de smid 7 x per jaar 75,-, wormenkuren keer of 7 x gem 12 euro, verzekering (die is bijna 500 per jaar), entingen 2 x per jaar , alles bij elkaar totaal zo’n 3000,- per jaar.
En dat zijn alleen de vaste kosten! Daarbij komen nog alle andere zaken zoals zadel/hoofdstel, dekens onderhoud/wassen, tandarts, alle dingen die je er nog bijkoopt, zoutblokken, snoepjes, noem ze maar op!
Ik vind een huurprijs van minimaal 250,- normaal voor dat sportkanon van mij.
Vergeet niet dat er jaren training in zit en dat dier een berg talent heeft waar ook voor betaald mag worden!
Voor een Mercedes betaal je ook meer om te leasen dan voor een Dafje, toch?
Barst maar los!
Let op! Dit is maar een stelling, ik wil mn paard lekker zelf houden! Of er moet zich iemand aanbieden mijn paard te kopen en terug te leasen aan mij voor half stalgeld, stuk goedkoper voor me en geen risico meer…