Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:29

Ik heb geen slecht zadel.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:30

Tulandro schreef:
een goed passend zadel is het belangrijkst, maar ik zit zelf rustiger met bontje onder het zadel, het voelt alsof ik op een kussentje zit, en eigenlijk doe ik mezelf er alleen voordeel mee, maar mijn paard heeft geen last van het bontje. En ik vind het heerlijk rijden!


Precies! Ik heb ook een goed passend Passier zadel, twee jaar geleden nieuw gekocht en op maat laten maken (bij Van Rijs). Het enige was, bleek na een tijdje, dat ik altijd pijn had aan zitbeenknobbels, staartbeen, etc. Maar ja, het paard is het belangrijkste, dus ik stond daar niet al te lang bij stil . Jammer dan! Toen ging ik met een bontje (Christ) rijden, en dat zit idd een stuk zachter. De pijn is nu weg, ik kan mijn bekken gewoon weer ontspannen, en daardoor mijn benen lang maken. Weg flapperende onderbenen OK dan! ! Ik heb er voor de zekerheid Van Rijs naar laten kijken (omdat hij altijd van de katoenen sjabrakjes onder een goed passend zadel is), maar hij vond dat die onderlegger prima kon en dat het zadel nog steeds goed ligt! Vanuit het paard geredeneerd is het voor de show, maar vanuit mezelf geredeneerd, is zo'n bontje geen overbodige luxe .

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:30

Ik heb ook een lamsvel bontje onder het zadel liggen. Ik doe het vooral voor de temperatuur, dat het niet meer zo ontzettend heet wordt eronder. Ik merk dat Marco er fijner mee rijdt (en misschien dat mijn 'onbedoelde' bewegingen opgevangen worden Knipoog ).
Voor het uitzien doe ik het absoluut niet. Ik vind zonder iets eronder stukken mooier uitzien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:23

Als je een goed passend zadel hebt, dan kan een onderlegger daar niks meer aan verbeteren. Als je zadel goed past, dan zit een onderlegger eigenlijk alleen maar in de weg.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:06

Oscar schreef:
Ik vind het wel een interessante discussie, Geje

Mijn vraag aan jou: zou het rijden met een onderlegger een aanvullende waarde kunnen hebben ?


Naast de puur emotionele kant van het rijden met of zonder onderlegger (ja, de één vindt het mooi, de ander dus niet, of wil het gevoel hebben altijd het beste met zijn paard voor te hebben), geef ik zelf heel eerlijk toe dat ik ook alleen met mijn goed liggende Passier rij . Steeds wordt mijn zadel gecontroleerd en desnoods aangepast aan het paard wat daar op dat moment onder loopt. Wel rijden we met Polypad of Kavalpad omdat het gewoon makkelijk is, veel vocht opneemt en (toch ook) een stabiliserende werking heeft.

Een bontje gebruiken we alleen bij wedstrijden (en dan een witte met bontrand van Mattes, want die hebben een uitsparing in het midden waardoor de ruggegraad onbelast blijft)... ja.... puur voor het optische Haha!

Waar ik wel van overtuigd ben is de therapeutische werking van bont of foam. Paarden met rugproblemen door slecht passend zadel, scheef zittende ruiters of een medische oorzaak, kunnen er baat bij hebben. Uietaard is het wel de bedoeling dat genoemde problemen opgelost worden, want anders is de onderlegger slechts een "lapmiddel".

De huidge tendens bij de DA dat er gebruik gemaakt moet worden bij rugproblemen van bontje + gelpad oid vind ik wat teveel gaan.