Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:41

Ik gebruik gewoon een zadel hoor. In de "ijslanderwereld" is het normaal om zonder sjabrak te rijden. Ik heb me afgevraagd waarom (en geen antwoord gekregen). Ik heb een sjabrakje geprobeerd, er was er niet 1 die paste, en ik werd er GEK van (dat ding verschuift steeds!). Mijn zadel ligt goed, mijn paard heeft géén drukplekken, ik zie het nut er niet van in! Ja, je moet je zadel wat vaker schoonmaken, maar verder??

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 15:15

MissHIS schreef:
Ik heb een tijd geleden bij jou een bontonderlegger gekocht en daar ben ik heel goed over te spreken! Het zadel ligt nu ook een stuk beter, en het is een lust voor het oog Knipoog .


*LOL* Altijd blij wanneer klanten tevreden zijn over de proucten die ik ze verkocht heb! Ik ben alleen wel benieuwd naar de ervaringen van mede-bokkers om te horen/lezen waar hun voorkeur nu naar uit gaat. Ook in de ruitersport staan de ontwikkelingen niet stil en destijds is met het gebruik van de gelpad al een grote sprong voorwaarts gemaakt. Nu echter kiezen veel ruiters weer voor een natuurproduct, nl. lamsvel.

Blijven ruitersporters dan stiekum toch erg traditioneel? Dit in tegenstelling tot de producten die ze zelf dragen (ademend, waterdicht, 3 lagen systemen e.d.) ... Verward

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:43

Citaat:
ik zie het nut er niet van in


Het enige nut is idd dat je je zadel niet zo vaak schoon hoeft te maken.

Daarbij staat het toch altijd leuk bij al je gekleurde bandages en op de foto's voor bokt Schijnheilig

Ik gerbuik alleen een goede pad voor onder de barefoot maar dat is noodzakelijk net als dat ik een goede pad gebruik voor onder mijn westernzadel.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:59

Mijn zadel past goed, dus waarom zou ik een onderlegger gebruiken?
Die honingkleurige bontjes stralen wel luxe uit, maar om zo'n bedrag neer te tellen voor een beetje show? Ik koop nog wel een nieuwe kleur ankypad Knipoog

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:30

als je een dekje moet gebruiken om je zadel passend te maken, is er toch iets helemaal fout !!

Het enige voordeel is, om je zadel schoon te houden.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:53

wat vind je er zelf van?

ik heb er geen ervaring mee, ik denk wel dat het goed zou kunnen zijn voor paarden met ene gevoelige rug, naja goed! beter!

maar ik heb het idee dat grotendeels het gebruikt voor de show! bontje hier bontje daar!
ik moet zeggen dat ik het best stoer vind staan, maar dan praat ik wel als springruiter! al1 heb ik er nu nog geen geld voor over om zoiets aan te schaffen! die krengen zijn vreselijk duur! en ik heb er ook geen nodig! paard springt overigens super haha
als ik 1 kocht voor dit paard is het voor de show...

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:55

Volgens de zadelmaker, van Rijs dus geen onbekende , kun je er het beste alleen een schabrak onderleggen. Het belangrijkste is dat een zadel goed passend is.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:00


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:23

GeJe schreef:
Voor die bokkers die geen bontjes of andere dikke oplossingen onder hun zadel willen, heeft www.flexquality.nl nu iets ontwikkeld van speciale foam (wordt ook in de ruimtevaart en ziekenshuisbedden gebruikt)


Die heb jij toch ook liggen?

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:38

ik heb er ook sinds kort 1, ik heb hem bij gijsenkim gekocht en zei vertelde mij dat je dus die bonte onderlegger zo gelijk op de paardenrug moet leggen zonder sjabrak, ergens wel logisch anders zou het zijn werking niet hebben waar ze voor bedoeld zijn.

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:31

Ik heb voor Remi ook een bontonderlegger gekocht bij mijn nieuwe zadel. Remi's schoft richting buik, zeg maar, loopt een beetje peervormig, waardoor de meeste druk op zijn schoft en het gebied eromheen komt te liggen. Met die bontonderlegger is het gewoon fijner voor hem. Resultaat zag ik meteen al, omdat hij een stuk relaxter liep.

Mmmmmmmm, voor de show; eigenlijk ook wel een beetje. Het oog wil ook wat, toch? Haha! Maar als ik vond dat hij hem niet nodig had, had ik hem zeker niet gekocht. Kan wel andere dingen bedenken waar ik 60 euro aan kan besteden Pling

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:43

'vroeger' reden ze in de manege gewoon met opgevouwen paardendekens onder het zadel... Haha!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:06

Jantine2 schreef:
'vroeger' reden ze in de manege gewoon met opgevouwen paardendekens onder het zadel... Haha!


Jaaah! Die hadden wij ook! Het was alleen altijd zo'n crime om die dingen goed op te vouwen Bloos!

Zelf gebruik ik niks behalve een zo dun mogelijk dekje, anders ligt mijn zadel niet meer goed. Zelfs met een dunne gelpad ligt het zadel al zichtbaar "vreemd". (ooit eens geprobeerd omdat een stalgenoot me zo'n ding wilde aansmeren, is niet gelukt dus Tong uitsteken )Reden voor toch een dekje is dat ik een ouderwets synthetisch zadel heb en dat krijg je moeilijk schoon Knipoog .

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:40

ik rij met een gelpad. dit doe ik omdat mijn paardje nog jong is en eerst zijn evenwicht goed moet vinden. en met een geldpad heb ik altijd het idee dat het de klappen opvangt als ik een keer wat te hard in het zadel terugval. ik heb het zeker niet om mijn zadel beter te laten passen. Een zadel moet ook zonder iets goed liggen vind ik. Verder heb ik het ook niet voor de sier ik vind het niet eens echt mooi. er zit ook gewoon een onopvallende zwarte hoes omheen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132219
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:25

Ik rij met een goed passend zadel met een shabrakje.
Geen bontonderlegger / gelpad oid.
Misschien zijn er wel voordelen te noemen, maar ik heb vaak het idee dat het een kwestie van "mode" is en dat het vaak klakkeloos onder een zadel gefrommeld wordt omdat er nu eenmaal veel ruiters gebruik van maken.
Er zullen ook vast en zeker ruiters zijn die het wel bewust gebruiken en er misschien ook hun voordeel mee doen.
Ik vind een goed passend zadel nog steeds prioriteit nr. 1 en m'n paard doet het er goed op Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 08:01

Uiteraard is een goed passend zadel het allerbelangrijkste!
Helaas zijn er teveel niet goed passende zadels en/of paarden die toch gevoelige ruggen hebben.
Bontjes geven naast een luxe uitstraling wel degelijk een drukverdeling. Dat het bontje dan direct op de rug zou moeten liggen is volgens mij niet direct noodzakelijk.
De bedoeling van dit topic was om te zien welke onderleggers er gebruikt worden door jullie en wat de ervaringen zijn. Veel BOKKERS gebruiken dus een bontje, terwijl anderen juist liever niks gebruiken...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:56

Enige reden is mijns inziens dat de onderkant van het zadel schoon blijft (minder zweet/zout op het leer) en dat het het zweet opneemt. Het zweet gaat dus niet in de kussens van het zadel zitten als het al door het leer heen kan... Een shabrakje moet dun zijn, anders vult het of de kamer van het zadel helemaal op of gaat het toch op de ruggengraat drukken .

Verder moet het zadel zo goed passen dat extra's niet nodig zijn. Een goed zadel verdeelt de druk al (daar is tie voor bedoeld, toch???).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132219
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:08

Ik vind het wel een interessante discussie, Geje
Daarom ben ik ook best benieuwd naar je mening over mijn situatie.
Ook zou ik graag iets meer willen weten over die drukverdeling waar je over schrijft.

Voor mijn paard heb ik toen hij bij mij kwam een nieuw Euroriding Diamant zadel gekocht.
Door de zadelmaker zijn een paar zeer kleine aanpassingen gedaan zodat het zadel optimaal kwam te liggen.

In de acht jaar dat ik mijn paard heb, heeft hij nog nooit een drukplekje oid. gehad, ook geen last van een gevoelige rug.
De zadelmaker controleert de ligging regelmatig en het wordt telkens in orde bevonden.

Mijn vraag aan jou: zou het rijden met een onderlegger een aanvullende waarde kunnen hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:13

GeJe schreef:
Veel BOKKERS gebruiken dus een bontje, terwijl anderen juist liever niks gebruiken...

Dat komt doordat er iets over in Bit heeft gestaan .

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:35

Ik rij met een gelpad. Het zadel was voor Stan naar z'n rug gemaakt, maar hij kreeg drukplekken aan weerskanten van de schoft. De zadelmaker erbij en die zei dat ik er 's winters vulling bij moet laten doen en 's winters vulling eruit moet halen óf een gelpad moet gebruiken. En dit omdat Stan 's zomers onwijs veel dikker is dan 's winters.

Voor Quellian wil ik zo'n bont-onderlegger met rand, vind ik wel sjiek staan.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:12

GeJe"]
Uiteraard is een goed passend zadel het allerbelangrijkste!
[/quote]
Inderdaad, als het zadel goed past, heb je alleen een schabrakje nodig, voor de opvang van zweet. Dit is mij door Kootstra verteld en hierboven heb ik gelezen dat andere goede zadelmakers dit ook zeggen. Een goed zadel is aangepast aan de rug van je paard en geeft je de mogelijkheid om optimaal met je zithulpen te kunnen inwerken. Als je er dan nog van alles onder gaat leggen, verminder je alleen maar het contact met je paard.

[quote="GeJe"]
Helaas zijn er teveel niet goed passende zadels
[/quote]
Een niet goed passend zadel is geen goed zadel. Ik zit me wel eens af te vragen waarom sommige mensen juist het belangrijkste onderdeel van de hele paardrij-uitrusting 2e hands of zo goedkoop mogelijk willen kopen, om vervolgens voor een kapitaal aan alle overige spullen (in alle mogelijke kleuren) uit te geven. Het zadel beïnvloedt de manier van lopen van je paard, de kleur van je dekje niet. Maar hiervoor ben ik misschien een te nuchtere Noorderling Knipoog

[quote="GeJe schreef:
en/of paarden die toch gevoelige ruggen hebben.

Bij een ouder paard dat met zo'n onderlegger toch nog wat recreatief gereden kan worden, kan ik me het voorstellen dat je er gebruik van maakt. Maar verder zou ik me in eerste instantie afvragen wat de oorzaak is van die gevoelige rug, in plaats van aan symptoombestrijding te doen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:20

een goed passend zadel is het belangrijkst, maar ik zit zelf rustiger met bontje onder het zadel, het voelt alsof ik op een kussentje zit, en eigenlijk doe ik mezelf er alleen voordeel mee, maar mijn paard heeft geen last van het bontje. En ik vind het heerlijk rijden!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:52

Op advies van de DA gebruik ik altijd een gelpadje. Mijn paard heeft eens rugklachten gehad en volgens mijn DA zou een gelpad toch beter voor haar zijn. Zelf heb ik toch het idee dat ze beter loopt met gelpad maar dat kan natuurlijk ook aan mezelf liggen Knipoog Aangezien het op DA advies is blijf ik hem dus ook maar gebruiken.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:06

Ik heb zowel een gelpad (Action) als een bontje (lamsvel), ik gebruik ze allebei en heb geen echte voorkeur, net hoe het uitkomt. Het bontje is wat dikker en nu hij nogal in "overconditie" Schijnheilig is, wordt m'n singel daarmee wel erg kort, gelpad werkt dan fijner.
Ik gebruik ze omdat mijn zadel al wat ouder is en de kussens zijn vrij hard geworden en dat lijkt me niet erg comfortabel, tzt laat ik het wel een keer helemaal opnieuw opvullen, maar voorlopig gaat het zo ook best. Ook voor mezelf vind ik het fijner zitten, zachter. Mijn zadel heeft een hele wijde kamer en ik trek het spul goed omhoog, dat is dus geen probleem.
Dikke dekjes of pads gebruik ik niet, ik gebruik een simpel dun katoentje, dus ik denk dat het geheel niet of nauwelijks dikker is dan die "dekbedden" die nu zo in de mode zijn.
Feit is dat hij altijd narrig was met opzadelen en aansingelen en gevoelig met borstelen op z'n rug, dat is nu allebei zo goed als helemaal over.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:26

Toen ik vroeger (ik word oud..) mijn 1e nieuwe zadel kreeg, werd er door de zadelmaker gezegd dat ik het beste het 1e half jaar zonder dekje kon rijden zodat het leer en de vulling goed konden vormen naar de rug van de pony.
Daarna was een dun dekje voldoende. Alleen om te voorkomen dat je iedere keer de onderkant van het zadel met zadelzeep schoon moest maken.
Zadel werd netjes ieder jaar nagekeken (zadelmaker kwam daar op stal) en pas na zo'n 10 jaar en verschillende paarden en pony's moest er pas echt iets aan de vulling veranderd te worden.
Een goed zadel heeft geen dekje nodig en een slecht zadel krijg je niet passend met een dekje of onderlegger...