Knieën aan het zadel en handen rechtop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:42

Mijn instructeur (ook oud cavelerie) kan nog tijdens de les nog levendige verhalen vertellen hoe hij op de oud duitse manier heeft leren rijden. De eerste 20 lessen zonder zadel en dat soort praktijken.
Om vervolgens zonder adempauze meteen door te brullen: Rechtop, hou je handen recht en je knieen AAN HET ZADEL of ik DOE JE WAT!! Haha!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:57

smurf schreef:
grappig, ik ook!

het grootste verschil tussen toen en nu vind ik dat je toen je handen absoluut stil moest houden, die instructeur stond met de lange zweep in het midden en als ie ook maar een pinkje zag bewegen, kreeg je een klats dat je een week niet kon schrijven!

*


Bij ons geeft ook een instructeur les die deze methode schijnt te hanteren. Ik vind dit nogal ver gaan en dacht dat het gewoon iets erg raars van hem was maar dit is dus zelfs gebruikelijk geweest!? Maf hoor. Bij deze meneer bij ons lest trouwens nog maar een persoon...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:07

Jammer, want het werkt en heel snel. Maar tegewoordig mag je als instructeur (leraar) toch al niets meer zeggen of doen, zonder het risico te lopen minimaal een grote bek terug te krijgen en is het niet de ouders, dan zijn het hun lieve mondige kootertjes wel.
Bij ons wat dat toch iets anders. En als ik het zo bekijk zijn wij er heel zo slecht niet van afgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:25

smurf schreef:
Ook werd erin gehamerd dat wat er ook gebeurde, er werd niet gegild, al viel je je te pletter, je mocht geen kik geven, dat doe ik nog steeds niet..... als er iets gebeurt, blijf ik rustig en is het paard ook eerder weer rustig.



Zo ben ik dus vroeger ook gedrild Haha!
Viel een keer van mijn pony af en had mijn arm uit de kom maar moest er gewoon weer op en eerst verder rijden want als je er in het bos afvalt moet je ook zien dat je thuis komt

Een tijdje geleden viel ik van Usti af en brak m'n pols, ook toen ben ik er eerst weer opgestapt en heb nog even verder gereden om hem niet het idee te geven dat als ik er naast lig hij klaar is met werken Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:28

Godzijdank krijg ik dat nooit te horen,
ik sta ook helemaal niet achter dat houdings gedril.
Daarbij, met het knieën klemmen creëer je alleen maar spanning en van je handen rechtop houden krijg je vastgezette polsen.
Ik laat mijn benen gewoon afhangen en mijn handen hou ik in dezelfde hoek als de schoft, dat staat veel natuurlijker als geforceerd overeind.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:45

Wij moesten ook "dijen rollen" en amazonezit draven, veel gymnastiek enzo. dat is 25 tot 30 jaar geleden Lachen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:58

Ik ben begonnen met rijden toen ik 6 was (nu 23) toen ben ik wel gedrilled wat piano handjes betreft. Idd altijd handen netjes rechtop en anders moest ik maar pianoles nemen (kon geen vlooienmars spelen op het paard).

Maar dat van die knieen eraan heb ik niet geleerd (helaas, zou me een hoop valpartijen gescheeld hebben denk ik Verward )
Ik heb nu trouwens een eigen pony die die aanwijzingen dus hard nodig heeft want als ze 1 van haar buien heeft dan lig je er echt naast als je je knieen er niet aan heb Haha!

Wij deden vroeger (16 jr geleden) ook veel gymnastiek, dat zie ik nu ook bijna niet meer... (leerde je trouwens wel goed je evenwicht mee bewaren )

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:10

Citaat:
De eerste 20 lessen zonder zadel en dat soort praktijken.


ik mocht met zadel, maar zonder teugels en zonder beugels aan de longe en..... niet janken!!!

@Sjuim -> tijden veranderen en zoals alle methodes ook de manier van paardrijden, maar zo werd het 35 jaar geleden echt aangeleerd hoor.

Wat ik ook nog heb geleerd is om en om aandrijven, als het rechterachterbeen van het paard naar voren gaat, spoor je rechts aan en andersom, iedere pas aandrijven dus.... dat is tegenwoordig uit den boze en mijn huidige lesgever moet dat dus voortdurend zeggen, het is een automatisme van me, maar tegenwoordig een fout!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:11

Wel grappig dat je als eicelletje al les had Knipoog

Even ontopic. Mij is ook altijd geleerd dat de houding zo'n beetje het belangrijkste was. Zonder een onafhankelijke houding kun je je paard imo niet goed rijden.

Knieën tegen het zadel aanpersen vind ik persoonlijk ook niet dressuurmatig correct. Bij het springen allè, stevigheid om goed over de hindernis mee te gaan. Maar bij de dressuur is ontspanning zó vreselijk berlangrijk, wat nog altijd veel mensen niet beseffen, dat wanneer je je knieën gaat klemmen je niet meer ontspannen kunt zitten. Benen lang maken, langs het paard af laten gaan in een natuurlijke houding en als het goed is zijn je knieën dan wel aangesloten aan het paard maar klem je niet.

Wat betreft de handen, ook dat vind ik heel belangrijk, niet alleen voor het oog maar ook om correcte ophoudingen ed. te kunnen maken.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:42

Marreke schreef:
Handen rechtop, polsen rond, tenen naar binnen, hakken naar beneden, rechtop zitten... ik kan het wel dromen Knipoog

Ik las het en herkenning!!!!!

Ook regelmatig de beugels eraf(soms ook nog teugels in de knoop leggen) en rijden maar .....van dresuur tot springen.
En vooral niet te erg tegensputteren want dan kon ik gewoon met pony en al de les uit(en kreeg ook nog eens te maken met een boze ma).

Ik rijd al jaren niet meer dan recreatief(boscrosser Haha! ) maar merk wel dat het toch wel jong geleerd oud gedaan is(het blijft erin zitten zelfs na 20 jaar Bloos! )

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:54

Citaat:
Wel grappig dat je als eicelletje al les had


als dit voor mij bedoeld was: 35 geleden was ik 11 hoor Haha! en je mocht ind ie tijd vanaf je 10e op paardrijden i.v.m. het uitharden van de botten van je bekken

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:52

Tja, dat is ook zoiets. Tegenwoordig worden ze al brullend en tegenspartelent met 4 jaar al op een pony gestampt, want het staat zo leuk, of omdat de buurkinderen het ook doen. En tegen de tijd dat ze met pijn en moeite een B proefje kunnen rijden op een manege sikkie, verschijnt er een Z pony, want niets is goed genoeg. ( En de buren hebben er ook een)

En dan krijg je de drama's op het concours terrein. Doodsbange kinderen op pony's die ze nog in geen 10 jaar aankunnen, kwaaie ouders die die zelfde kinderen afblaffen of erger, omdat de resultaten met die stikdure Z pony uitblijven, waarop die kinderen het weer op een janken zetten en die pony gigantisch overstuur raakt en aan de kletter gaat. Pony terug naar de handelaar, want die (arme) pony is niet goed genoeg, geld erbij voor een nog duurdere en het verhaal begint weer van voren af aan.

Toen ik begon met rijden, was paardensport nog min of meer een elitesport, bedoeld voor de beter gesitueerden. (Was mijn vader echt niet)
Om toch te kunnen rijden, heb ik ieder g.v. rotbaantje aangenomen dat ik vinden kon en uiteindelijk begonnen als stagiaire op een rijschool aan de andere kant van het land.
Idd bij een ex bereden kolonel. En geloof me het was afzien, niet omdat we slecht behandeld werden, integendeel.
Maar het was hard, zwaar werk, 8 uur per dag, 7 dagen per week en om de 14 dagen een weekend vrij. Kost en inwoning + fl 10,== zakgeld per week, dagelijks 1 uur les en s'maandags de hele middag.

Maar ik heb daar gigantisch veel geleerd, niet alleen wat rijden betreft, maar op ieder gebied, van stront scheppen tot medicatie toedienen en alles wat er tussen zit.
En idd ook ik heb die hele drill (zuchtend maar zwijgend) moeten meemaken, maar tot op de dag van vandaag heb ik er nooit 1 dag spijt van gehad.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:58

smurf"]
als dit voor mij bedoeld was: 35 geleden was ik 11 hoor Haha! en je mocht ind ie tijd vanaf je 10e op paardrijden i.v.m. het uitharden van de botten van je bekken
[/quote]

Nee nee, niet voor jou Knipoog

[quote="Erna208 schreef:
Ik heb 30 jaar geleden 8 jaar privéles gehad van een instructeur die uit de cavalerie kwam. Ik ben nu 36 jaar en dus bepaald nog niet bejaard.


36-30=6 jaar en dan al 8 jaar les volgen is -2 Knipoog Ik was vroeg wakker vanmorgen Knipoog

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 19:31

Okkie1 schreef:
36-30=6 jaar en dan al 8 jaar les volgen is -2 Knipoog Ik was vroeg wakker vanmorgen Knipoog


Ik bedoel, 8 jaar lang les gevolgd.
Ik was 7 toen de lessen begonnen en circa 15 jaar toen ik geen les meer kreeg. Vervolgens heb ik tot mijn 19e gereden op een C-pony. Dat was tot eind 1988. Vervolgens heb ik in 1992 + 1995 elk een half jaar bij een manege gereden en dat is iets heel anders dan een eigen pony hebben. Tot 2003 niet gereden. Toen kwam er een volbloed arabier merrie op mijn pad waarmee ik nu al ruim een jaar veel plezier aan beleef.

Ik had op mijn 7e een hele slimme Welsh pony die heel goed door had dat zijn baasje niet kon rijden. Ik ben heel vaak aan de rechterkant (of aan de linkerkant) eraf gevallen omdat de pony in 1x links of rechts afsloeg en ik mijn knieën er niet aan had. Of de pony ging liggen met zadel en al en ik had net genoeg tijd om van de pony af te stappen. Haha!
Of hij deed zijn hoofd naar beneden en rukte me de teugels uit de hand....Of ik dacht dat hij wel de 2e sprong van de dubbelsprong zou maken, niet dus en donderde er aan de andere kant af. Alleen door doorzettingsvermogen en er iedere keer weer op te gaan, vastberaden als ik was en niet slaan of schoppen of weet ik wat voor geweld te gebruiken, heb ik die pony kunnen leren, dat ik toch echt wel de baas was.

Op deze pony heb ik echt leren rijden en dat kwam alleen maar heel goed van pas op alle andere pony's en paarden die ik in de loop van de jaren heb bereden.

Daarom kijk ik met verbazing en afgrijzen naar al die ruiters en amazones die zeggen goed te kunnen rijden, terwijl hun basis al fout is, door te rijden met liggende handen en/of knieën los van het zadel. Ik heb het hier niet over knieën die knijpen aan het zadel, maar knieën die heel goed tegen het zadel aan liggen, in elke gang en waarbij de benen lang worden gemaakt, want hakken horen naar beneden. En de hakken niet tegen de buik aan houden of schoppen, maar evenwijdig met de buik. Pas een hulp geven als dat nodig is en verder niet. Zo heb ik leren rijden. Niet met dril of wat dan ook, gewoon omdat mijn pony dat vereiste.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:35

Ik snap je wel.. Af en toe heb ik de behoefte om bijdehand te zijn Knipoog

Wanneer je onafhankelijk en ontspannen op het paard zit met de benen langs het paard af hangend (niet bungelend, begrijp me ajb niet verkeerd) dan sluiten je knieën als het goed is vanzelf aan het zadel aan, maar daarvoor hoef je geen extra moeite te doen. Wanneer je moeite moet doen om je knieën goed aan het paard te houden zit er ergens anders een fout in je houding en in de meeste gevallen verkramt de ruiter dan nog meer.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:42

*meldt zich*
Heb vroeger ook zo'n oude militair als instructeur gehad. Ik herken wel een boel in jullie verhalen. En schreeuwen dat ie kon... 3 km verder hoorde je hem nog als ie boos was. Vieze laarzen of pony niet goed schoon betekende dat je weer naar huis kon. Kletsen in de les mocht ook niet. (deden we toch stiekum) Wel veel gymnastieken etc. Voordeel is wel dat ik eigenlijk zelden van een paard afga (tenzij het paard ook tegen de grond gaat)
Dat van de knieën aan het zadel kon ik toen al niet en hoefde ik gelukkig ook niet af te leren. Vijf gulden onder de billen bleef trouwens wel de hele les liggen. Dat van die handen is idd ook een grote ergernis van mij. (vraag maar aan nienepien en fuurtje)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:44

De instructeur van wie ik paardrijden geleerd heeft het ook op de duitse manier geleerd. En dat bracht iet goed over op zn leerlingen. Handen rechtop, kan je dit niet, dan maar zonder handen rijden, zweep achter je aremen om rechtop te zitten en ook de knieeen aan het zadel. Ook altijd veel gymnastiek oefeningen gedaan, vond ik nooit geweldig, maar ik kan wel blijven zitten. Ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:06

"hakken laag"
"knieen tegen het zadel"
"schouders naar achteren"
"tenen naar binnen"
"handen rechtop"
"kijk waar je heen gaat en NIET naar de grond, daar is niks, alleen jij als je niet oplet" of in vriendelijkere bui "kijk over de oren van je paard"

Ik kan het rijtje wel dromen, maar het werkt wel! Ben ik al zo oud dat ik ook nog gedrild ben? 10 jaar geleden ofzo... Verward
'k reed op Manege De Vennen in Kwadijk Haha!
bij elke opdracht die ze gaf zei ze ook altijd 'mairus' ofzo, dan pas mocht je gaan. Eraf gegooid? Niet janken gewoon er weer op, anders word je bang Haha! .

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:27

Jantine2 schreef:
"hakken laag"
"knieen tegen het zadel"
"schouders naar achteren"
"tenen naar binnen"
"handen rechtop"
"kijk waar je heen gaat en NIET naar de grond, daar is niks, alleen jij als je niet oplet" of in vriendelijkere bui "kijk over de oren van je paard"

Ik kan het rijtje wel dromen, maar het werkt wel! Ben ik al zo oud dat ik ook nog gedrild ben? 10 jaar geleden ofzo... Verward
'k reed op Manege De Vennen in Kwadijk Haha!
bij elke opdracht die ze gaf zei ze ook altijd 'mairus' ofzo, dan pas mocht je gaan. Eraf gegooid? Niet janken gewoon er weer op, anders word je bang Haha! .


Mars Knipoog

Ik had toen ik begon bij de pony's ook zo'n instructeur. Hij vertelde altijd dat hij met een stuk hout op de vingers kreeg geslagen als hij niet goed op het paard zat.
En die schreeuwde ook aardig en gebruikte al die termen. Heb van hem wel heel veel geleerd. Maar nog altijd niet het knieën-gedeelte.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:10

okkie1 schreef:
Wanneer je onafhankelijk en ontspannen op het paard zit met de benen langs het paard af hangend (niet bungelend, begrijp me ajb niet verkeerd) dan sluiten je knieën als het goed is vanzelf aan het zadel aan, maar daarvoor hoef je geen extra moeite te doen


Met die dressuurzadels met die dikke wrongen van tegenwoordig wel!!! Haha! no problemo maar op mijn veelzijdigheid of springzadel of mijn oude pony zadel kost me het toch heeeeeeeeeel veel meer moeite en inspanning om ze maar netjes aangesloten te houden!!
Dus om mezelf te trainen rij ik nog vaak met mijn vzh.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:39

Citaat:
Handen rechtop, kan je dit niet, dan maar zonder handen rijden, zweep achter je aremen om rechtop te zitten en ook de knieeen aan het zadel.


Dat van die zweep komt me bekend voor Knipoog . Mijn instructeur hamert ook op m'n handen: rechtop en bijelkaar. Als ik m'n binnenteugel weer eens teveel beetpak, dreigt hij dat als ik die niet snel losser laat, maar zonder teugels moet rijden. En 'ja maar' is uit den boze!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:58

Toen ik een jaar of 11 was had ik een instructeur die me zelfs nog op het paard zette nadat ik in de wei van een pony een klap met z'n hoofd had gekregen.
Met hoofdpijn en helemaal onder het bloed van de gesprongen lip heb ik toen de les uitgereden.
En inderdaad de gymnastiek mis ik nu, en vallles.
Er word nu gezegd, ga maar op judo daar leer je vallen.
Ik vind dat een foute instelling, van je paard vallen is toch anders dan op een mat duiken.
Zo overwin je de angst om van die hoogte naar beneden te gaan niet.
Wij moesten met bierviltjes tussen knie en het zadel rijden, en ook lichtrijden zonder beugels.
Ik heb ook nog een instructrice gehad die inderdaad ook ons in colonnes liet rijden :"met enen links, marsss".
En daar heb ik waarschijnlijk mijn stabiele zit aan overgehouden, mooi rijden kan ik niet maar blijven zitten.....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:04

Knieën tegen het zadel en klemmen zijn in mijn optiek twee verschillende dingen. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Ik heb vroeger ook op die manier les gehad en dan spreek ik niet van 35 jaar geleden, maar van 17 jaar geleden.
Hakken naar onder, knieen aan het zadel (en niet klemmen), handen rechtop, rug recht en borstkast naar voren. Mijn instructrice kwam welliswaar niet uit de cavallerie, en heeft me nooit op de vingers getikt met een zweep, zij zorgde er wel voor dat het verbaal heel goed bij me binnen kwam. En geloof me, ik heb me toen vaak afgevraagd wat er nou eigenlijk zo leuk was aan het paardrijden. En praten tijdens de les was ook niet echt gebruikelijk, je gaf alleen antwoord als je iets gevraagd werd.

Citaat:
Ik heb ook nog een instructrice gehad die inderdaad ook ons in colonnes liet rijden :"met enen links, marsss".
En daar heb ik waarschijnlijk mijn stabiele zit aan overgehouden, mooi rijden kan ik niet maar blijven zitten.....


En die uitdrukking ken ik ook maar al te goed. En dan kwam er ook vaak nog bij: "HOE VAAK MOET IK NOG ZEGGEN DAT ER MINIMAAL 1 METER TUSSEN JOU EN JE VOORGANGER MOET ZITTEN" Haha!

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:19

Ik ben 14 en ik heb ook nog les gehad van een instructeur waar je naar moest luisteren. Terwijl er nu vaak door de kleintjes nee wordt geroepen en het dat ook is. Wel simpel ze roepen dus nee en dan moet het niet. Nu hebben we zaterdags een "nieuwe" instructeur en bij hem werkt de nee nie. Soms zitten de kinderen krijsend op het paard omdat ze niet willen galopperen, maar hij laat zich niet doen. Hij zegt dan dat ze , als ze niet willen galopperen maar bij de beginners moeten rijden. De pianohandjes zijn er nog wel en ook het klapperen met de benen. Maar dat duurt nu wel even voor dat er uit is denk ik. We hebben nu 2 "oudere" instructeurs die nog les geven volgens de oude methode en dat is wel tof, want die zijn ook niet altijd zo streng!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:05

Skipper schreef:
Met die dressuurzadels met die dikke wrongen van tegenwoordig wel!!! Haha! no problemo maar op mijn veelzijdigheid of springzadel of mijn oude pony zadel kost me het toch heeeeeeeeeel veel meer moeite en inspanning om ze maar netjes aangesloten te houden!!
Dus om mezelf te trainen rij ik nog vaak met mijn vzh.


Mijn dressuurzadel heeft absoluut geen dikke wrongen en ook op een springzadel oid heb ik er geen problemen mee Verward