Beetje rare vraag.... koe-rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:51

de koeien bij ons op de boerderij zijn zelfs wat eenkennig!
Ze worden 2 x per dag handmatig gemolken door ons "melkmeisje" (van dik in de 60 Haha! ) en o wee, als zij er een keer niet is, dan moet de boer zelf melken en daar zijn de dames niet van gediend Clown

Alle koeien hebben bij ons namen en luisteren daar ook naar.

Ik moet regelmatig door een weiland met koeien + stier Harry om mijn paard op te halen en roep dan enthousiast "kssst" dan gaan ze weg *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:54

Even iets heel anders Haha!
Door de huidige regelgeving wbt veeziektes is het niet makkelijk zomaar een koe te kopen, bedenk dat er een hele papierwinkel aan vast zit en je met erg regels te maken gaat krijgen.
Ik raad je aan eerst goed te informeren bij bijv. de AID en RVV.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:00

Vroeger wel altijd met mijn vriendin gezegd dat we een stier wouden hebben om mee te springen. Zij had daar ooit eens een plaatje van gezien.
Zijn die niet heel vierkant om op te zitten?
Lijkt me lastig een passend zadel te vinden.
Verder kan ik je niet veel helpen. Persoonlijk lijkt een gecastreerde stier (hoe heet dat?) het makkelijkst. Ook voor het beest zelf. Arme koe om met die uiers te moeten rennen/springen....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:01

Je vind die uier lastig, maar als een koe nooit een kalf krijgt (en als jij 'm van kalf af aan opvoed kan je daar natuurlijk voor zorgen) dan ontwikkeld die uier zich toch niet zo sterk? Ze geven dan in ieder geval geen melk, en ik kan me niet voorstellen dat een uier zich ontwikkeld als er geen melkproductie nodig is...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:02

ik heb ook gezien dat mensen met koeien over het strand reden, en dat ze met ze gingen springen.
wij hebben ook een leuke makke koe, we proberen er ook wel eens op te gaan zitten, maar dan maakt ie zn rug helemaal hol, niet van het gewicht maar meer van spanning volgesn mij. mij vriedn probeert haar ook wel eens te longeren, maar dat heeft ze niet in het hoofd.
nou ja voorlopig hou ik het maar bij paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:04

Heb de site bekeken, en dacht daarom nog aan de hoorns. Koop er eentje zonder hoorns, of een waarvan ze al weggebrand zijn. Ik adviseer om die weg te laten branden als ze nog erg jong zijn. Dan kan de DA ze verdoven, brand je die hoorns eruit, en gelijk de oormerken erin, makkelijk, en het beestje houdt er geen trauma's aan over. Het is een stuk veiliger, ook de makste en liefste koe kan je een kopstoot geven, en dat komt gewoon echt hard aan met die hoorns. En anders kan je ze later nog wegzagen, maar dat is een zwaar karwei, en de koe stelt het niet zo op prijs Haha! Het doet geen pijn, maar ze vinden het vaak niet zo leuk Haha!

Wij hebben alleen vaarsjes en stieren gehad, tot maximaal een jaar of 1,5 zijn stieren ook lief en te vertrouwen, daarna moet je goed uitkijken en nooit je rug naar hun toedraaien. Ossen heb ik geen ervaring mee. Qua karakter moet je ook eraan denken dat een koe eerder zijn kracht zal gebruiken om iets niet te willen. Ik denk aan, naast het hek gaan staan, op een trailer zetten etc. Als hij niet wil, dan wil hij niet, en moet je slimmer zijn, en kracht gebruiken, met paarden kan je dan nog psychologisch werken, bij koeien is dat niet zo Haha! Maar verder zijn het, als ze je vertrouwen en op je gesteld zijn, gewoon vriendelijke meegaande dieren.

Over die uiers, volgens mij denkt iedereen nu aan de uiers van melkkoeien, die zijn echt mega, de uier van onze blonde (vleesras) is qua grootte echt maar 1/3 tot de helft daarvan, en heeft ook al vele kalveren gehad. Koeien die niet kalven ontwikkelen wel een uier, maar ik schat tot een kwart van de grootte van een melkkoe.

Die Hereford ken ik niet, maar de site ziet er goed uit, ik zou zeggen, ga eens langs bij een fokker en oordeel zelf Lachen

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:14

bij ons hebben alle koeien horens.
Ze zouden Martin niet eens kunnen optuigen zonder z'n horens, kijk maar eens op de site waar ze hem op sturen.......hoe het "hoofdstel" in elkaar zit.

Het gaat trouwens heel erg langzaam met Martin voor de kar, hij stapt enorm traag en draf kan ie niet (voor de kar), maar het ziet er wel stoer uit!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:43

stomme vraag van mij naar jou toe... Waarom een koe of stier??? Haha! Waarom niet gewoon een paard? Die zijn er voor gebouwd en gefokt enzo...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:45

Een vroegere kennis van mij heeft jarenlang een circusact gehad, met een amerikaanse bison en een (vale?) gier. Hij reed hem onder het zadel en maakte er ook een paar sprongetjes mee. Maar ik ben diverse keren bij een training geweest en geef mij maar 10 wilde hengsten. Ik denk dat je het heel goed moet overwegen voor dat je er mee begint. Er zit een gigantische hoop werk aan vast en bij bv een nieuwe uitbraak van MKZ zit al je werk onmiddelijk in de gevarenzone.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:49

smurf schreef:
de koeien bij ons op de boerderij zijn zelfs wat eenkennig!
Ze worden 2 x per dag handmatig gemolken door ons "melkmeisje" (van dik in de 60 Haha! ) en o wee, als zij er een keer niet is, dan moet de boer zelf melken en daar zijn de dames niet van gediend Clown

Alle koeien hebben bij ons namen en luisteren daar ook naar.

Ik moet regelmatig door een weiland met koeien + stier Harry om mijn paard op te halen en roep dan enthousiast "kssst" dan gaan ze weg *LOL*

Dit is ook erg herkenbaar! Op de boerderij waar mijn verzorgpony staat hebben ze ook koeien, en die komen dus alléén naar binnen als de boer ze zélf ophaalt. De meesten luisteren ook naar hun naam, en sommige weten ook wat links en rechts is'en kan je dus een beetje 'besturen' Haha! . Maar om te rijden heb ik toch liever een paard Tong uitsteken

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:02

ja inderdaad, ook onze koe laat zich alleen door ons uitgebreid aaien en knuffelen, maar als een ander dat probeert deinst ie achteruit...

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 14:39

kimmy schreef:
stomme vraag van mij naar jou toe... Waarom een koe of stier??? Haha! Waarom niet gewoon een paard? Die zijn er voor gebouwd en gefokt enzo...

We hebben al paarden, 3 Ierse Tinkers. Maar dit is weer eens wat anders. Als kamelen makkelijker te houden waren hadden we misschien wel zoiets gewild.. Lachen Bijkomend is dat mijn zusje al heel lang helemaal weg is van koeien en je vaak genoeg plaatjes ziet van mensen die op koeien rijden.. Ik heb zelfs ook 1x een plaatje gezien van iemand die op een schotste hooglander schapen hoedde.. heb hem helaas niet meer kunnen vinden. Daarom, als jullie plaatjes hebben gevonden op internet van koeien onder het zadel, plaats ze dan graag hier.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:26

Wat voor zadel wil je er trouwens op gaan leggen? Koe heeft een echt rechte rug, zonder schoft. Ik denk niet dat een gemiddeld zadel daar netjes op ligt Knipoog

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 15:32

xtostarlight schreef:
Wat voor zadel wil je er trouwens op gaan leggen? Koe heeft een echt rechte rug, zonder schoft. Ik denk niet dat een gemiddeld zadel daar netjes op ligt Knipoog

Op de foto op pagina 1 ligt er een westernzadel op. Heb ook eens een foto gezien van een schotse hooglander waar een stocksaddle oplag. En anders kijken naar iets boomloos.

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:18

Pas op als je een stier neemt, deze worden eigenwijs en gevaarlijk als ze ouder worden. Neem liever een koe, die je vanaf kalf went om vanalles te kunnen. Ze worden zo ook het snelst tam, als je er veel mee doet!!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:28

In het land van ooit hebben we ook een rund die bereden wordt. Rak de Reiger rijdt namelijk op een rund en niet op een paard. Dit dier is dacht ik idd ook een koe en geen stier, maar dat weet ik niet zeker. En idd, een koe die niet kalft, krijgt nauwelijks een uier.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:51

Op een os valt ook goed te rijden hoor.
Ik heb vroeger ook nog op een koe gereden, daar hadden we een plat zadeltje op liggen.
Deze kon zelfs een klein hindernisje springen.
Deze koe was door de boer als knuffelkalf aangehouden, het had wat meer problemen bij de geboorte gehad en was met de fles opgegroeid.
Daarna werd het de enige koe die aan huis stond (dus niet in de koeienstal) en daardoor minder bang van mensen.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:00

hahahha ik heb het eens op concour gezien tijdens de parade rijden reed deze koe mee als parade( koe). heel leuk, ,,, dat was een blonde vleeskoe die met die grote koppen, bij de stal waar ik sta hebben ze er ook wat, ze zijn minder schuw dan de standaars melkkoe

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:08

Ik dacht dat je niet op een koe mocht rijden omdat die geen hoeven hebben , maar dus 2tenig zijn ?? Igg toch niet intensief of dagelijks Scheve mond . Er is natuurlijk een verschil tussen rijden en voor de kar.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:17

Citaat:
Deze koe was door de boer als knuffelkalf aangehouden, het had wat meer problemen bij de geboorte gehad en was met de fles opgegroeid.


zo is Martin de os bij ons ook gebleven, hij had het moeilijk na de geboorte en heeft in een box in de huiskamer gelegen, toen moest ie in de worst tenzij ie in z'n eigen onderhoud ging voorzien, de boer zei dat dat nooit ging lukken, maar de boerin heeft hem mak gekieteld (de os, niet de boer Haha! ) en beleerd en nu loopt ie met toeristen in de wagen door de polder, met hoefschoenen aan z'n voorhoeven *LOL*

In de winter heeft ie een enorm grote box en hoeft niet zoals de koeien in de groep te staan, als het een beetje weer is, mag ie zelfs in de winter naar buiten!
Hij is echt vet verwend en als ie gaat staan loeien, rent de boerin naar de wei om te kijken wat er mis is met hem Haha!

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:19

Ik denk dat het inderdaad het slimste is om stierkalfjes te kopen en die te laten castreren. Ossen zijn net als ruinen veel rustiger dan "echte mannen". Koeien hebben toch nog steeds last van de hormonen en zijn dus minder gelijkmatig van karakter. Ik zou zelf kiezen voor een ras dat wel gefokt is om te melken, dat kan dus ook een oud-hollands ras zijn. Bij deze rassen wordt er namelijk geselecteerd op karakter. Een wilde koe in de melkstal daar zit niemand op te wachten.

Misschien moet je er ook nog even rekening mee houden dat stieren erg groot kunnen worden. Dus een kleiner ras zou niet erg zijn, lijkt mij.

De regelgeving om koeien te houden is net zo lastig als de regelgeving voor geiten. Daar moet je je gewoon even in verdiepen .

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:30

Onze os is niet gecastreerd, maar gesteleriseerd Haha! z'n ballen hangen er nog, niet meer zo groot, maar ze zijn er nog..... ze hebben zelfs één of andere ontheffing voor hem dat ie kleinere oormerken heeft i.v.m. zijn optoming Clown

Hij weegt zo'n 1000 kilo en is denk ik wel zo'n 1.65 hoog, echt een joekel dus, maar wel lief, hij kwijlt alleen altijd zo, zal de leeftijd wel zijn, hij is al een jaar of 7 Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:51

Ik weet dat een koe die geen kalf heeft en niet wordt gemolken veel minder uier heeft, maar volgens mij toch nog altijd heel wat meer als bv een merrie. Vergelijk het met hardlopen met een cup B zonder bh. Lijkt me nog geen pretje (ik ben zelf de melkgevende koe qua borst..... )

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:06

wij hebben een koe met een bh *LOL* ze was tijdens de bevalling van haar aklf op haar uier gaan staan en dat was vies uitgescheurd en nu heeft ze een bh aan, cup super driedubbel ZZZZZZ Haha!

Harry, de stier, had het weer zwaar vandaag..... een tochtige koe drong zich op en hij snapt er nog steeds niets van...... we hebben hem weer uitgelegd wat er van hem verwacht wordt, maar hij kijkt wat wazig Rolleyes ,misschien tijd om hem maar te gaan beleren

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:57

Ik zou een koe nemen die nog nooit een kalf heeft gehad. anders lsingert dat uier zo lekker heen en weer. Haha! Qua ras. als je een beetje heavy ding wilt. zou ik een holsteiner nemen. en en wat rustiger een MRIJ (maas rijn en ijsselvee) je hebt ook van die vleesrassen. Die zitten denk ik wat lekkerder. Tong uitsteken Ik zou niet gauw een stier nemen. EEn stier kan nog zo lief zijn, maar ze blijven gevaarlijker als een hengst. Ik kan het weten er worden elk jaar nog heen wat boeren gedood door een stier. vooral de holstein stieren zijn wat agressiever. EEn belgische witblaue die zijn nog wel redelijk rustig. de meeste boeren laten de stieren ook als ze kreupel zijn, wat gevoelig lopen omdat ze dan minder vlug zijn. Dus BEWARE