Kan een slachtpaard een dressuurpaard worden ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:26

Het dier zal best een proefje kunnen lopen, welk lichamelijk gezond paard kan dat niet? Mits correct gereden natuurlijk Knipoog

Of die echt hoog zal komen is een tweede, maar ja, buiten dat het een ex slachtpaard is zijn er meer paarden die dat gewoon niet halen wegens verschillende redenen.

Het beest zal verder naar mijn idee weinig te lijden hebben van het gebrek aan extra voer, deken etc. anders had die zo mager als dat die is vast wel dood neer gevallen tijdens het verruimen en verzamelen Knipoog

Kijk eens om je heen, de meeste paarden staan in de zomer zonder dekens en frutsfrats op de wei met alleen maar gras te eten, evenals de mijne.

Juut

Berichten: 6904
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:28

Zag laatst een tweespan paarden wat succesvol marathonwedstrijden loopt..het ene paard komt van een slachttrein uit Polen, de anderis uit een dergelijke trein uit Rusland gehaald.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:30

Op de manege waar ik voorheen reed, is ook een paard van de slacht gered. Wat dus wel een redelijk, maar heet dressuurpaard was. Reden van slacht? Een gezwel in haar hoofd, waardoor er soms bloed uit de neus drupt. Niks ernstigs, het ziet er alleen soms niet smakelijk uit, op wedstrijden waarschijnlijk. Sommige (goede) dressuurpaarden kunnen bij de slacht terecht komen, maar hier zit dan altijd reden achter. Het is eerder een uitzondering dan de regel. Verder heb je natuurlijk altijd paarden die niet gefokt zijn als dressuurpaard, maar toch een behoorlijk endje weg kunnen lopen.
De tip over de achterhoef over voorhoef? Verward Nog nooit van gehoord en lijkt me zeer onlogisch en raar.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:34

Is misschien een goed dressuurpaardje geweest.
Zal niet voor niets bij de slaht terecht gekomen zijn.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:52

als het zo'n geweldig beest is vraag ik me af WAAROM je zo'n beest naar de slager brengt. er moet dan toch wel een gebrek oid zijn... dus ik zou hem maar is goed laten nakijken.
verder lijkt me je verhaal nogal erg onwaarschijnlijk, want bij de slager kun je niet zo makkelijk een paard kopen, de paarden die de slager koopt gaan de worst in... (hoe zou jij het vinden als jou paard naar de slacht ging omdat hij soms zoveel pijn had en je hem na een jaar een wedstrijd zag rijden?)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:53

Van wie ik dat 'overstappen bekijken' heb? Iemand die dressuurpaarden trainde en jonge paarden daar o.a. op bekeek. Allicht zal een paard dat stijf is omdat ie net van stal komt ook niet overstappen, maar het gaat om een losgereden paard. Natuurlijk zegt absoluut niet alles, maar hij gebruikte het als een indicatie. Het gaat er trouwens niet om dat hij echt over de vorige afdruk heen komt, maar op zijn minst óp de vorige afdruk van de voorvoet. Blijft de tweede afdruk ver achter de eerst dan is paardje lief stijve hark, maar dat kan natuurlijk met training wel verbeteren.

Hij had trouwens wel meer van die vage dingen. Bijvoorbeeld: een paard dat in zijn eigen voerbak scheit spoort niet en moet je niet kopen. Een paard dat alles keurig in één hoek deponeert is slim. Die vind ik ook wel errrrrrrg wazig! Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:51

Het is toch niet heeeeel toevallig dit paard he?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQCtAkYTNX3IIvgFgjKZu8oFfPrBBS8Cy5H64uhPNHPC8LMoWKqfK*VsdDTtYKjxtuse8Ex4Q23V!7J2mb9Fv6NF!egoRn5fPIzwkz3CmBE/28571(2).jpg?dc=4675478124431380836[/img]
Dit paard is namelijk het laatst gesignaleerd bij een handelaar in Belgie, tegen frankrijk aan.
Dit paard heet overigens Brando, dus mede daarom gingen er bij mij lampjes branden, de rest van de beschrijving komt ook overeen Scheve mond

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 01:11

Ja natuurlijk kan dat paard een dressuur paard woorden . Ik ken een paard dat kwam van de RENBAAN was een DRAVER en die is toen verkocht aan een vriendin van me en daar een vriendin van, en die heeft de Z GEHAALD OK dan! OK dan! !!!! Moet je nagaan *LOL* .
Ik denk dat het eraan ligt, als de ruiter het paard goed kan trainen dat het makelijk een dressuur paard kan worden!!

goetjes sanne



oja en hij gaat er echt niet dood van om zonder deken te staan,, het is zomer dan is het logies dat het paard een zomer vacht heeft. En als er genoeg gras op het land staat hoefd die ook niet bijgewoord te worden, en kan het paard drinken uit de sloot of uit een ton ofzo dan is dat ook goed.
als dat paard eten en drinken kan, dan is het echt niet erg dat die nu in de zomer lekker buiten staat.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 01:41

Skaterke_89 schreef:
Scum : dat paard staat daar nu te verhongeren op de weide Boos! en ik was erbij toen ze dat slachtpaard brachten en ze zeiden het zelf dat het een slachtpaard was...

runninkawa :dat beestje zit al in zen zomervachtje,maar in deze maanden regent het ook hoor...


Een goede en zeer informatieve site voor zowel jou als je'vriendin'....
www.paardnatuurlijk.nl
Een slachtpaard zegt me niks...waarom is het een slachtpaard....das veel belangrijker..
ELK paard kan een dresuur paard worden maar niet elk paard kan een hoog niveau behalen.En het is natuurlijk ook niet alleen het paard dat telt..
OOK de ruiter is belangrijk.
Wat IK echter veel belangrijker vind, mits het paard niet ongeneeslijk ziek is of veel pijn heeft, is het feit dat DIT paard weer een kans heeft gekregen.
Zoals je zult lezen op bovengenoemde site is het 24/7 buiten staan geen enkel probleem, mits het niet met een kaal geschoren vacht meteen in de winter gebeurd natuurlijk...het moet wel geleidelijk gaan..
Regen is voor een paard al helemaal geen probleem.
Kijk maar eens naar een paard dat WEL een schuilstal heeft in zijn wei, waar hij dus vrij in kan lopen, en verbaas je dan niet als je bij, wat wij dan hondenweer noemen het paard gewoon lekker buiten staat!
Als je 10 verschillende paarden in 10 verschillende weilanden bekijkt
wil ik met je wedden dat je er geen een binnen ziet staan...
Veel leesplezier op die site, als je iets niet snapt wat daar beschreven staat is er een forum waar je je vragen kan stellen en er staat/zit een heel team voor je klaar om je alles uit te leggen.
Groeten Nick

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 02:23

Tsja en er zijn ook nog eens paarden die al dressuur-paard zijn als ze naar de slacht gebracht worden

Kijk maar naar het paardje dat ik nu lease... die zou, als de manege eigenaar haar niet had opgekocht, naar de slacht gebracht worden.
alleen omdat ze te oud (!!!) werd voor de sport Rolleyes
enne... ze loopt nu ongeveer 5 jaar later nog steeds top Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 09:03

Skaterke_89 schreef:
Scum : dat paard staat daar nu te verhongeren op de weide Boos! en ik was erbij toen ze dat slachtpaard brachten en ze zeiden het zelf dat het een slachtpaard was...

runninkawa :dat beestje zit al in zen zomervachtje,maar in deze maanden regent het ook hoor...

ja en?
daar hebben ze hun vacht voor gekregen
ga jij nog maar ff de bieb in en lees maar eens wat over paarden want je l*lt hier nogal behoorlijke onzin

En een slachtpaard goed sportpaard
Denk van niet
hij zal er niet voor niets staan.
Misschien heeft hij erge pijn en wilde de oude eigenaren hem verder leed besparen en dan gaan jullie hem nu weer laten leven, arm dier.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:40

daarom hebben ze een keuring uitgevonden.. dan kunnen ze snel zien of er wat aan mankeert.. maja de keuring is nog duurder dan de aankoopprijs van dat beest zelf Haha!

sommige mensen hebben de ballen verstand van paarden en dat is zonde..
het is zomer.. er staan paarden het hele jaar buiten zonder deken!! okee dat zijn dan wel winterharde paarden zoals fjorden enzo en daar wordt nix mee gedaan maar toch, het kan zeer zeker.
stel je spuit je paard af he.. danmoet jij maar eens zien hoelang het duurt voordat zijn vacht ook maar echt doordrenkt is. in eerste instantie zal het water gewoon over de bovenste haren wegdruppen. veel paarden van mijn oude stal staan al sinds eind april op de wei zonder deken en die komen gewoon even gezond(inclusief dikke grasbuik) weer terug in september hoor.

dus heb een tip voor je.. leer eerst wat meer over paard in het algemeen, voordat je gaat oordelen over andermans dieren.
dan ben jij er vast ook zo 1 die paardjes in de wei bij gaat voeren omdat ze in jouw ogen te mager zijn en dan vooral wit brood enzo he Haha! zou me niets verbazen...

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:44

gekke_koei schreef:
dus heb een tip voor je.. leer eerst wat meer over paard in het algemeen, voordat je gaat oordelen over andermans dieren.
dan ben jij er vast ook zo 1 die paardjes in de wei bij gaat voeren omdat ze in jouw ogen te mager zijn en dan vooral wit brood enzo he Haha! zou me niets verbazen...


oeh, auw! Nagelbijten / Gniffelen Extreme duivel Clown

*kuch*Pennymeisje*kuch*

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:31

Wind... wil je een stophoestje? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:37

jarrah schreef:
Het is toch niet heeeeel toevallig dit paard he?
[image]
Dit paard is namelijk het laatst gesignaleerd bij een handelaar in Belgie, tegen frankrijk aan.
Dit paard heet overigens Brando, dus mede daarom gingen er bij mij lampjes branden, de rest van de beschrijving komt ook overeen Scheve mond


Wat is er met dit paard dan? Mankeert hij wat?

Slachtpaarden komen niet zomaar bij de slacht terecht. Misschien in Frankrijk wat eerder dan hier in Nederland, en een enkele keer zit er een paard tussen wat gewoon overcompleet is, maar verder gezond. Slachtpaarden in Frankrijk zijn de paarden waar veel vlees aan zit, Percheron en andere zware koudbloeden, een gewoon rijpaard zit daar niet zo vaak tussen. Het kan dus zijn dat het paard al een bepaalde basis had gehad...of hij hoog zal eindigen in de sport zal mede afhangen van het kunnen van de ruiter en het exterieur/interieur van het paard.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:40

Jantine2 schreef:
Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!

Jeuj, dan kan ik met Bill naar de Spelen van 2008, ik ga gauw trainen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:31

boeflover schreef:
als het zo'n geweldig beest is vraag ik me af WAAROM je zo'n beest naar de slager brengt. er moet dan toch wel een gebrek oid zijn... dus ik zou hem maar is goed laten nakijken.
verder lijkt me je verhaal nogal erg onwaarschijnlijk, want bij de slager kun je niet zo makkelijk een paard kopen, de paarden die de slager koopt gaan de worst in...

Iris -> bloedneus -> slager -> lutina... Niet de worst in dus.

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 15:51

Jarrah : dat issie !!!!! me die kol en die aftekeningen !!! ken je hem ??

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:53

voglens mij is dat paard eens gestolen, niet? Verward (sorry ben er wel niet zeker van Bloos )
ik ga even zoeken met de zoekmachine
edit: nee sorry, paard dat ik in mijn gedachten had was nog iets anders Lachen
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 27-06-04 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:56

jackim schreef:
Dit is de e-pony (!) Mumu, ooit zag een meisje Mumu voor de kar lopen, werd verliefd, kocht hem, heeft hem na een paar jaar weer verkocht en is uiteindelijk bij springruiter Carlos Ribas terechtgekomen, die vele nationale en internationale successen heeft behaald
[image]

Maar on-topic":
Zolang het paard lichamelijk niks heeft, én je "vriendin" hem goed dressuurmatig traint, kan het een dressuurpaard worden, élk paard dat aan bovenstaande eisen voldoet, kan een dressuurbasis hebben.



Zit nog een leuk tintje aan.

Want jaren geleden op CH Eindhoven moest ie ook springen. Hij was vroeger vuilnispaard geweest, en daarom wilde v Gansewinkel (je weet wel, het afvalverwerkingsbedrijf) hem sponsoren.

Vond ik een leuk initiatief!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:59

Klopt dit geheel is te lezen in een Club Penny.... Ik zal even opzoeken welk nummer Haha!

edit:

Hier is ie, was n.a.v. [VN] Afgedankt veulen als topper naar Athene

LuvdaTossa schreef:
Jaja samen met een pennyvriendin opgezocht... Dat was het paardje Mumu die voor de schillenkar stond en 1.54 en springt nu internationaal. Maar dat was Carlos Eduardos Mota Ribas...

Club Penny nr. 3 2000


Clown

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:30

Ik ken een halffjord uit van de slacht is gered, helemaal uit Polen! Dat meisje, of eigenlijk vrouw nu, waarvan hij is, heeft Z dressuur met hem gereden! Ik den kdat hij was afgekeurd daar omdat hij er gewoon niet mooi is, maar het is echt een superbeest om mee te werken! OK dan!
In andere landen doen ze nou eenmaal wat makkelijker over wanneer een paard naar de slager gaat of niet, paarden zat daar

Afbeelding

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:46

runningkawa schreef:
Ik volg er ook niks van
En een deken op in de zomer? of begrijp ik dat ook niet goed?


idd Verward
Vaag verhaal begrijp 't niet helemaal Scheve mond

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:05

Jantine2 schreef:
Van wie ik dat 'overstappen bekijken' heb? Iemand die dressuurpaarden trainde en jonge paarden daar o.a. op bekeek. Allicht zal een paard dat stijf is omdat ie net van stal komt ook niet overstappen, maar het gaat om een losgereden paard. Natuurlijk zegt absoluut niet alles, maar hij gebruikte het als een indicatie. Het gaat er trouwens niet om dat hij echt over de vorige afdruk heen komt, maar op zijn minst óp de vorige afdruk van de voorvoet. Blijft de tweede afdruk ver achter de eerst dan is paardje lief stijve hark, maar dat kan natuurlijk met training wel verbeteren.


Bovenstaande klopt wel, maar is wel wat kort door de bocht uitgelegd. Ik heb pas een boek gekocht over paarden met het zogenaamde lendenmechanisme. Paarden met deze eigenschap kunnen hun achterhand er beter onder krijgen en lopen van nature al wat verzameld. Vandaar dat die overstappen. Dat wil niet zeggen dat een paard die dat niet doet geen dressuur kan lopen, maar er moet veel meer aan gedaan worden. Als je in de stambomen van de meeste KWPN-ers kijkt en dan best ver terug, zie je allemaal renpaarden die vooral op de voorhand lopen. Gefokt om snel vooruit te gaan, terwijl een dressuurpaard zich moet kunnen oprichten van voren. In Duitsland hadden ze dit al vrij snel door en daar hebben ze veel met Arabisch bloed gefokt. Een bekende hengst waar dit mee begon is Amurath in 1881. Verklaart wel waarom Duitsland lang dominant is geweest in de dressuur. Tot Anky kwam met Cocktail en Bonfire, die overigens beiden een Duitse achtergrond hebben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:08

Jij moet je in F & A melden, zijn nog meer lendenmechanisme/amurath aanhangers Knipoog