Wat vinden jullie van een fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:55

waarom zou je debiel worden. Het is juist super dat je overal zo overnadenkt. weet je iig dat je niet dezelfde fout maakt als bij mika.
Straks zit je weer met een paard of pony en denk je nee dat is toch niet helemaal wat ik wou.. zonde van je tijd en geld en de nodige slapeloze nachten die er dan weer aan gaan.
Denk maar goed na maar nogmaals kom anders gewoon eens kijken bij osn op stal. kun je uit proberen etc. als je het 10 keer niets vind weet je dat maar als je helemaal in love bent weet je dat ook

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 16:57

Nimber, ik heb net al voor de 2 keer de site van de groningers helemaal doorgelezen....
Ik ben echt naar vanalles aan het kijken om te zien of dan nog steeds een fries bovenaan staat voor me......
Maar het is vooral het karakter wat me trekt, en de sokken en de manen en de staart en de..... Haha!

ik krijg er hoofdpijn van......en ik ben heel benieuwd wat mijn instructeur morgen zegt.....

Zijn er nog rassen die ik helemaal vergeet? Hebben jullie nog suggesties?

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:59

Ook friezen kunnen enorme heethoofden zijn, terwijl ze toch als rustig bekend staan. Zelf heb ik een hele hete fries gereden. Dit verschilt gewoon per paard, je moet het karakter bekijken als hij voor je staat.
Het klopt dat friezen niet zo'n goed uithoudingsvermogen hebben. Zelfs met training is die conditie van hem nooit zo goed worden als die van onze kwpn-er. Voor het mennen zijn het echte showpaardjes, enorm veel show en actie, maar weinig snelheid. Dit is dus iets waar je voor moet kiezen. Het ziet er wel enorm mooi uit. Haha!
Onder het zadel houden ze inderdaad hun nek hoog op, maar dit is geen echt probleem, ze zijn over het algemeen vrij makkelijk te sturen ondanks die hoge nek, ze maken er ook geen gebruik van door er vandoor te gaan. Verder rijden ze gewoon erg lekker en zijn ze behoorlijk sterk. Ze hebben meestal veel dressuuraanleg en buitenrijden kan prima met friezen.
Als je echt graag een fries wilt moet je er gewoon voor gaan en wat paarden gaan bekijken. Dan kun je die kiezen die qua karakter het best bij je past.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:05

Ik heb dus om dezelfde reden als Marij voord e cob gekozen,ongeveer dan. Ben gewoon heel bang, ene paard is te groot maar een 'normale' pony te klein en je kan wel bouwen op het karakter van een cob.En ze ijn niet zo groot. Groninger lijkt me,vooral ua karakter ook wel wat, maar die zijn toch groootZ!!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 17:30

een nieuwe stal moet er toch al komen.... Haha!
Tenminste als ik voor iets groots ga, wanneer ik bv een pony van ongeveer 140 ofzo koop, dan die er nog met gemak in, maar groter moeten ze niet worden....

Ik heb ook wel naar de Merens gekeken, en de fell enzo, maar daar kan ik zeker weten nooit op rijden...Maar misschien is het een optie om ermee te beginnen en dan later eens verder te kijken...
Maar zoals Sanderijn vanmiddag ook al tegen me zei, dan koop je een paardje met de gedachte dat het misschien maar voor 2 jaar is, en wil ik dat wel? Eigenlijk ben ik helemaal geen type om zomaar weer te verkopen, ik zeur mijn ouders oa de oren van het hoofd dat een groot paard eigenlijk wel gezelschap moet hebben enzo, om Mika niet te hoeven verkopen...... Haha!

En toch is een fries mooi........*zucht* Vroeger op de manege heb ik ook altijd veel op een fries gereden, misschien heb ik dat virus nog steeds wel bij me....... *LOL* *LOL*

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:32

groot wat is groot die van piggy is 156 een e-pony dus.
Die van mij is 163 en de merrie's bij ons lopen van 1.60 tot 164.
Expiriment die ik nu rijd is ook maar 163. alderic is 160 beide hengsten. maarja Graaf is weer 174 loopt erg uit elkaar dus

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:59

Hoi!

Ik zou ff heeeeeeeeeeeeel serieus na gaan denken.
Ik ben ook heel lang aan het twijfelen geweest. (tussen enkele barokke rassen) Ik wilde eerst ook graag een Fries, maar mijn ervaring met Friezen is: ze zijn erg tempreamentvol, de meesten, en groot. Ik heb nu gekozen voor een Haflinger, omdat ik me zekerder voel bij een kleiner type. Dan heb ik het gevoel dat ik de baas erover ben. Ik ben hartstikke gek op Friezen, tzijn mn lievelingspaarden. Ze hebben echt een super karakter, daar ligt het niet aan. Maar, ze kunnen ook temperamentvol zijn!!! (ennuh, er zijn ook nog Friezen zonder manen en met een klein staartje... Haha! ) Je moet heel erg opletten, er zijn veel Friezen die last hebben van zomereczeem, dit komt pas zo rond hun 4e jaar openbaar!

Suc6, groetjes, Danielle Lovers

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:05

Denk anders ook eens aan een Tinker. Dat wordt niet voor niets wel een bonte Fries genoemd. Zijn in maat meestal iets handzamer, in prijs ook iets voordeliger. En ook daar zitten hele brave dieren tussen. Maak sowieso geen overhaaste beslissing. ga eens bij verschillende fokkers en eigenaren kijken, en vorm zo een oordeel wat je wil (merrie/ruin, groot/klein, grof/slank, kleur, enzo....)

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:48

Waarom geen fries zonder papieren.
Op papier kun je tenslotte niet rijden dus wat maakt dat nou uit.
Jij wilt graag een fries en ik zou daar gewoon voor sparen.
Ik wou vroeger altijd een ijslander, maar die is er wegens geld kwestie en andere omstandigheden nooit gekomen. En als ik ze nu zie lopen denk ik echt wel eens oliebol!
Ik ben heel blij met mijn huidige 4voeters maar mocht ik het over doen dan kocht ik een ijslander.
Met wat je ook thuiskomt die fries blijft er altijd.
Je zult er altijd naar kijken en je afvragen waarom je het dan niet gedaan hebt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:57

je hebt echt gelijk, de fries heeft een goudeerlijk karakter, dit wil dan nog niet zeggen dat het zo bij elke fries is.
Een fries staat heerlijk voor de kar, en ze zijn ook lekker chique en sierlijk ja!
Ze zijn jammergenoeg zo duur anders had ik er thuis nu ook wel eentje staan! Ik heb zelf nu al bijna 4 jaar ervaring met friezen. Maar ik heb dan ook te maken gekregen met 3 totaal verschillende friezen.
Als 1e Jeltje:
een prachtige grote merrie, heel rustig, schrok niet snel, heel betrouwbaar en lief. Als ze eenmaal je vertrouwen had dan was het een gouden paard en kon je alles met dr.
Als 2e Irene:
ook een mooi paardje, heel druk, schirkkerig, moest echt weten wie de baas was. Toen ze dat eenmaal wist was het ook een goudeerlijk paard!
Als 3e Mathilda:
een echte tuiger en menpaard, heel lief, zou als de '11' bestond een 11 op stalgedrag hebben, best wel druk, niet schirkkerig.
Moest ook je vertrouwen hebben dan was een een lekker paardje!

Nu zie je al dat ze alle3 op het laatst errug lief werden, nu hoeft dat niet bij elke fries te zijn.
Maar tog klopt jou beschrijving op zich wel bij deze paarden.
De friezen die ze daar hebben zijn echt super lief!

Nu voor jou: ik vind dat je voor de fries moet gaan maar je moet je niet overhaasten bij het kopen van een of of je uberhaupt een fries koopt. Denke r goed overna want wat ej voor een Fries uitgeeft is niet nix, suc6 met het zoeken van eentje!

-xxx- Maaike

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 19:35

Een Haflinger kan ook heel mooi behnag hebben. Dat zie ik dan maar weer bij mn eigen paardje. Als ik die KL*TE video zover krijg dat ik er beelden vanaf kan halen, zal ik het je laten zien. Zij heeft eeeeeeeeerrrrruuuugggggg lange manen, en zo'n dikke staart heb je nog nooit gezien! Ik denk toch dat een Fries niet zo'n verstandig idee voor je is, ik moet zeggen, dr zijn echt uitzonderingen, maar de ideale Fries die jij in je hoofd hebt, komen maar zelden voor. Anders had ik er ook al lang eentje gehad Verdrietig . Ik zit nu een paar jaar "tussen de friezen" en ze zijn dus echt niet geschikt voor de marathon bijv. Ik zag net al iemand, weet ff niet meer wie, die zei dat ze zo snel leeg zijn. Da's echt waar. Tja, ik denk dat de WelshCob en de Haflinger wel een optie voor je is. Een Fjord vind ik zelf niet echt. Maar smaken verschillen he! Knipoog

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:47

Elk ras heeft over het algemeen bepaalde karaktereigenschappen. Dat wil echter nog niet zeggen dat ieder paard ze ook daadwerkelijk heeft.
Je moet je niet blind staren op de karaktereigenschappen die een bepaald ras heeft.

Iedereen heeft qua uiterlijk een type paard waar hij voor valt. Ik zelf hou bijvoorbeeld niet van bonten, maar als ik de keuze heb tussen een lief bont paard en een etter van een zwarte kies ik toch liever die bonte.

Laat je vooral dus niet verleiden door het uiterlijk, maar kijk naar karakter en temperament want daar zal je het mee moeten doen Haha!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:05

Friezen zijn heel mooi maar ik ken er een paar die beslist niet gemakkelijk te rijden zijn (erg veel temperament).
Tinkers zijn over het algemeen rustige paarden. Over het algemeen dan, want die van mij kan ook aardig druk zijn Haha! . Er zijn tinkers vanaf ong. 1.45m. en ze zijn erg sterk. Weet niet hoeveel je weegt maar een tinker kan wel wat hebben. Als hij volgroeit is tenminste. Ze hebben in elk geval veel behang Haha! . Als je je eens op de tinker wil oriënteren geef je maar een gil. Ik ken vast wel iemand bij jou in de buurt waar je eens een kijkje kan nemen.

Groetjes Alexandra

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 21:06

Ik heb ook zeker wel aan de tinker gedacht, die vind ik ook onwijs mooi....Maar voor mijn gevoel kom ik met een tinker niet ver......
Vraag me niet waarom, ik weet bv ook van de wedstrijden die Crosby rijdt enzo. Misschien is het een stom vooroordeel......
De prijzen zijn idd veel gunstiger....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:18

hmm ikw eet neit of ie nu nog te koop is, maar esmeralda had een prachtige tinker te koop die er nix aan vond om te rijden (buitenritten wel) en het prachitg vond voor de kar, kon goed vrijheidsdressuur, was 3.500,- met toebhoren
hij was zwart met een enkele vlek geloof ik, was in iedergeval bijna helemaal zwart....
ik zal es ff kijken of ie nog te koop is!
ohw ja hij had btw wel een stroallergie (moet dus 365 dagen per jaar buiten staan)

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:27

Die van Esmeralda is inmiddels verkocht. Ze heeft nu een merrie.
Je kan met tinkers ook heel ver komen, sommigen hebben natuurlijk meer aanleg dan andere. In Friesland zit iemand die les geeft op tinkers en ook tinkers te koop heeft staan. Dat is een heel goed adres met eerlijke mensen. Daar zijn ook tinkers bij die aangespannen kunnen lopen. Je zal denk ik sowieso een goed beleerd paard willen kopen, dus dan kan je meteen zien of zo'n paard in huis heeft waar jij naar op zoek bent.

Groetjes Alexandra

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 22:35

Wie bedoel je in Friesland? The sandy road ranch toevallig??
Daarmee heb ik weleens kontakt gehad een hele tijd terug, en dat zijn inderdaad hele aardige mensen....

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:38

Inderdaad, Gerda en Corry van de Sandy Road Ranche. Zij zijn echt begaan met hun paarden.

Groetjes Alexandra

Marjolein

Berichten: 11638
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:40

T ligt natuurlijk totaal aan t type tinker dat je koopt.
Bij ons op de manege loopt een tinker vanaf volgende week L1, confetti schijnt een tinker tot de z gereden te hebben. en heb van verschillende mensen al gehoord dat ze redelijk aan t dressuren zijn. Tinkers zijn er nu gewoon nog in verschillende types en juist daardoor kan je precies uitzoeken wat je wilt. Het voordeel van een tinker is dat ze ontzettend cool in hun bol zijn en vergelijken met een mooie fries redelijk goedkoop zijn. ze kunnen veel hebben en je kan ze verschrikkelijk veelzijdig gebruiken.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 22:41

klopt, ik heb Corrie weleens aan de telefoon gehad..
Een heel aardig mens, je kon er heel goed mee praten,ik heb toen ook verteld dat ik eigenlijk een beetje bang ben geworden om te rijden en wilde mennen enzo......
Ze hebben ook wel een mooie website...

Hoe ken jij hun dan? Aangezien je zover weg woont?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:02

Omdat ze altijd op het forum van tinkerwereld.nl komen en lid zijn van tinkerland. Ik heb ze nog nooit persoonlijk ontmoet, dat niet. Bij tinkerwereld.nl staan op de te koop pagina trouwens drie tinkers van ze te koop. Het is inderdaad een beetje ver weg. Ik ga er wel een keer langs denk ik. Soort combinatiebezoekje van de noorderlingen *LOL* .

Groetjes Alexandra

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:13

Ik heb ff gekeken bij tinkerwereld.
Die hengst FUN die te koop staat heeft wel wat.
Pittige uitstraling vind ik en eentje die ff iets luxer is en daardoor wellicht wendbaarder voor de wagen.
Hij ziet er stevig uit dus hij kan wel wat dragen.
Ik als er een moest kiezen zou ik deze zeker gaan bekijken. Er stond alleen geen leeftijd bij.
stokmaat 1.46.
o ik zie net dat hij iets van 1,5 is. Dus zal zeker nog groeien.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 23:30

Dus jullie denken dat een tinker ook wel een goed plan zou kunnen zijn....
Ik vind ze zeker weten mooi, een beetje "speelser" dan wanneer je gelijk zo'n chique fries koopt...
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen...

Ik ben zo benieuwd wat mijn instructeur morgen zegt....

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:40

Ze zijn fantastisch!!!

Had eerst mijn bedenkingen maar toen vond ik Parcival. En hoe meer ik er leer kennen, hoe leuker ik ze vindt!

Groetjes Alexandra

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 23:47

maar ik heb ook al veel gehoord die zeggen dat ze zo sloom zijn.........
dat zeg ik, misschien zijn het wel allemaal vooroordelen, zo goed ken ik de tinker niet, ik vind em alleen wel mooi......
en hoe zit het met die galop.....(niet dat ik van plan ben om te galopperen, maar toch.... *LOL* )