pessoa bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:47

xtwisterx schreef:

Zelf rijd ik op een buitenrit met mijn haflinger altijd met pessoabit. In de bak heb ik een bustrens bit. En nee, ik ben geen kindje van 7 jaar die niet weet hoe die daar mee om moet gaan... Ik rijd altijd op de bovenste ring, en als ze er vandoor schiet pak ik mijn onderste teugel er pas bij... In princiepe heeft het dus hetzelfde werking als iemand die op een bustrens rijd... Alleen heb ik net even wat meer te vertellen, mocht er iets gebeuren... Bij Twister is dit gewoon noodzakelijk, omdat het niet de makkelijkste pony is, en ik doe dit voor haar en mijn eigen veiligheid.



Bij mij precies dezelfde reden als ik net gequote heb. Alleen heb ik een Fjord onder mijn kont die heel braaf kan zijn maar het ook wel eens in zijn kop kan halen om onwijs sterk te worden en dan heb ik er buiten toch graag een noodrem aan hangen (de onderste teugel) voor mijn veiligheid, zijn veiligheid en de veiligheid van anderen. In de bak rijd ik hem gewoon op een dubbelgebroken watertrensje.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:48

pinolover met hoeveel ringen heb je?en moet er een ketting onder of kan het zonder?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:51

NatalieE schreef:
bedankt voor de reactie richtje,,het kan dus wel een oplossing zijn....

Een oplossing zou ik het niet willen noemen.... Wel een (tijdelijk?) effectief hulpmiddel Knipoog

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:52

Ik heb er 1 met 3 ringen dus onder de grote ring nog 2 ringetjes.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:52

en met welke ring maak je de teugels vast,en heb je met ketting eronder of zonder?

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:54

Ik rijd met 2 teugels 1 op de grote ring waar ik in feite mee rijd en dan het 2e paar op t onderste ringetje en die pak ik er alleen bij als hij echt te sterk wordt. Ik heb er geen ketting onder liggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:54

Ik vind een pessoa bit alleen een oplossing als je paard in de bak wel 100% onder controle hebt en dus goed aan de hulpen is.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:55

Richtje schreef:
Een oplossing zou ik het niet willen noemen.... Wel een (tijdelijk?) effectief hulpmiddel Knipoog


Dat is ook mijn gedachte bij hulpteugels, aparte bitten etc. Lachen

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:56

ik heb mij paard in de bak onder controle en aan de hulpen dus zou moeten lukken..

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:58

Waterkippie schreef:
dan moet je op het uitroepteken klikken natalie en kun je om een slotje vragen



Dat heeft ze gedaan maar er is op dit moment geen reden om het topic te sluiten.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 19:06

wie heeft er nog meer een pessoa bit??

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:47

Klein beetje offtopic maar ik vind het ook een beetje onzinnig wat er hier allemaal gezegd wordt. Ik rijd een haf met stang in de bak en buiten gewoonweg omdat hij anders niet te houden is. Zelf met stang dramt hij er nog wel eens door. En ik zou niets liever willen dan op een zachter bitje rijden..maar helaas is dat gewoon niet mogelijk!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:23

Wido4ever schreef:
Klein beetje offtopic maar ik vind het ook een beetje onzinnig wat er hier allemaal gezegd wordt. Ik rijd een haf met stang in de bak en buiten gewoonweg omdat hij anders niet te houden is. Zelf met stang dramt hij er nog wel eens door. En ik zou niets liever willen dan op een zachter bitje rijden..maar helaas is dat gewoon niet mogelijk!

En dat is imo (misschien niet door jou veroorzaakt, maar toch) wel een rijtechnisch probleem.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:52

Ik hang er buiten ook wel eens een pessoa in, als ik een tijd niet de weg op ben geweest en weet dat ze druk is. Maar dan rij ik verder ook echt met losse teugel, eigenlijk zonder contact. Ze is verder buiten ook superbraaf, het gaat me er ook puur om dat ik dan een noodrem heb als ik in een probleemsituatie kom.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:14

Het kan wel een oplossing zijn.

Je moet er eerlijk mee rijden, ik gebruikte hem bij mijn vorige Z pony.Die dramde ook overal dwars doorheen!

Mijn huidige Z pony moet ik er niet aan denken, volgens mij gaat die door het dak als ik dar mee rijden ga. Ze is zeer gevoelig, en alleen te rijden op een dubbelgebroken trens.
Afbeelding

Je kan proberen met dit bit het probleem op te lossen, zorg altijd dat je aan de hulpen(ook op zit) blijft rijden en niet het bit misbruikt.
De bitten zijn uitgevonden om te gebruiken en niet om in de kast te hangen!

De opmerking dat de teugels als noodrem dienen is niet waar en ook niet de opzet van de teugels!Ze dienen als extra controle middel, voor vb een ophouding of meesturen(dit doe je grotendeels met je lichaam).

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:17

Het kan wel een oplossing zijn.

Je moet er eerlijk mee rijden, ik gebruikte hem bij mijn vorige Z pony.Die dramde ook overal dwars doorheen!

Mijn huidige Z pony moet ik er niet aan denken, volgens mij gaat die door het dak als ik dar mee rijden ga. Ze is zeer gevoelig, en alleen te rijden op een dubbelgebroken trens.
Afbeelding

Je kan proberen met dit bit het probleem op te lossen, zorg altijd dat je aan de hulpen(ook op zit) blijft rijden en niet het bit misbruikt.
De bitten zijn uitgevonden om te gebruiken en niet om in de kast te hangen!

De opmerking dat de teugels als noodrem dienen is niet waar en ook niet de opzet van de teugels!Ze dienen als extra controle middel, voor vb een ophouding of meesturen(dit doe je grotendeels met je lichaam).

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 23:03

hoi concorde en makemyday ook bedankt voor jullie reacties!!!enn in welke situaties hadden jullie het nodig?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:42

MakeMyDay schreef:
Het kan wel een oplossing zijn.

Je moet er eerlijk mee rijden, ik gebruikte hem bij mijn vorige Z pony.Die dramde ook overal dwars doorheen!

Mijn huidige Z pony moet ik er niet aan denken, volgens mij gaat die door het dak als ik dar mee rijden ga. Ze is zeer gevoelig, en alleen te rijden op een dubbelgebroken trens.
[image]

Je kan proberen met dit bit het probleem op te lossen, zorg altijd dat je aan de hulpen(ook op zit) blijft rijden en niet het bit misbruikt.
De bitten zijn uitgevonden om te gebruiken en niet om in de kast te hangen!

De opmerking dat de teugels als noodrem dienen is niet waar en ook niet de opzet van de teugels!Ze dienen als extra controle middel, voor vb een ophouding of meesturen(dit doe je grotendeels met je lichaam).


Dus alles wat in de winkel hangt is nuttig Verward

Maar goed, het is dan misschien als oplossing voor het probleem te zien. Maar daarmee los je de gevolgen en niet de oorzaak van het probleem op. Zou het een oplossing van de oorzaak zijn, dan zou je immers daarna ook met een gewoon trensje kunnen rijden. En uit jouw verhaal maak ik op dat dat niet het geval was.

Ik zeg overigens ook niet dat de teugels als noodrem dienen, maar een extra teugel aan het pessoabit, of een hulpteugel (bijv. de slof) kunnen als noodrem dienen Knipoog

JazzOrlando

Berichten: 1405
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:27

Richtje schreef:
Maar daarmee los je de gevolgen en niet de oorzaak van het probleem op.


Ik sluit me aan bij Richtje!!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:26

Ik rijd mijn paard buiten ook op pessoa. Ik rijd dan met 2 teugels, eentje op de grote ring en eentje op de onderste. De onderste gebruik ik dan alleen als ze niet te houden is.
Ik heb nl. een gevoelig paard met helaas ontplofneigingen. Op het ene moment is ze zo mak als een lammetje en op het andere wordt ze gek en is er geen houden aan. Voor de veiligheid van wandelaars fietsers etc. is een goede rem dan wel handig.
Het fijne van 2 teugels vind ik dat je ook kunt rijden zonder de scherpe inwerking.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:42

Ik zei niet dat alle bitten gebruikt moeten worden die ontworpen worden. de pessoa is een relatief vaak gebruikt bit in de recreatie en de basissport.

Op de grote international concoursen zie je ladingen bitten hangen waaar je misselijk van word. Als je ziet wate r dan voor een werktuigen hangen...

Nee maar even serieus over het pessoa bit:
Je kunt hem gerust gebruiken, maar je moet hem niet misbruiken! Denk erom, je kan er veel schade mee aanrichten. Dit geld overigens ook voor andere bitten. Dit bit vergroot alleen de druk achter de oren, in de mondhoeken en op de lagen en tong van de mond. Denk gewoon om de kracht die je uitoefend(op de 1e ring verdubbeld je kracht 1x en op de 2e ring 2x ten opzichte van een trens.) De werking op de normale/grote ring haalt niets anders uit dan een gewone trens, omdat er gewoonweg geen hefboomwerking aan te pas komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:04

MakeMyDay schreef:
Ik zei niet dat alle bitten gebruikt moeten worden die ontworpen worden. de pessoa is een relatief vaak gebruikt bit in de recreatie en de basissport.

helaas wel, bij dresuur zijn ze gelukkig niet toegestaan

Op de grote international concoursen zie je ladingen bitten hangen waaar je misselijk van word. Als je ziet wate r dan voor een werktuigen hangen...
maar wel in ervaren handen, is wat anders dan bij ons prutsers Lachen


Nee maar even serieus over het pessoa bit:
Je kunt hem gerust gebruiken, maar je moet hem niet misbruiken! Denk erom, je kan er veel schade mee aanrichten. Dit geld overigens ook voor andere bitten. Dit bit vergroot alleen Vind het heel wat
de druk achter de oren, in de mondhoeken en op de lagen en tong van de mond. Denk gewoon om de kracht die je uitoefend(op de 1e ring verdubbeld je kracht 1x en op de 2e ring 2x ten opzichte van een trens.) De werking op de normale/grote ring haalt niets anders uit dan een gewone trens, omdat er gewoonweg geen hefboomwerking aan te pas komt!
Er komt wel degelijk een hefboomwerking als er nog een ring boven de grote ring zit.
Afbeelding



helaas word er te makkelijk door veel mensen over de kracht van dit soort bitten gedacht
En helaas word de oplossing ook te snel in bitten gedacht, ipv in je rijkunsten.
Zeker als ik alleen maar topics lees over welk bit, welk bit, welk bit moet ik nemen, gaan mijn haren heel erg overeind staan.
En denk ik Arm arm paard.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:06

Zit er soms bijna serieus over te denken er prikkeldraad met sambal in te hangen, denk dat dat nog het best werkt... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:10

Quellian schreef:
Zit er soms bijna serieus over te denken er prikkeldraad met sambal in te hangen, denk dat dat nog het best werkt... Tong uitsteken

Laat ik je verklappen dat ik een paard te rijden heb gekregen dat..schrik niet..
met prikkeldraad was gereden Verdrietig

hoorde ik ook pas toen ik na 2 min. in het zand lag

echt zulke idioten bestaan dus echt!!
Maar ja je moet wat als je niet kunt rijden en je de hele bitten winkel al gehad hebt.

Goede nieuws, na veel geduld is het allemaal goed gekomen met de pony.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:28

Er is geen hefboomwerkong als je de teugel op de 'grote' ring hebt, het ringetje erboven dient dan alleen als verlengde van je bakstuk, denk hier maar even simpel over na.

Rijkunstig gezien moet het bit ook niet nodig zijn, maarja, kijk naar de Internationale springruiters: Die rijden allemaal met weet-niet-wat in de muil van het paard. Je krijgt er af en toe gewoon kippevel van. Zij moeten rijkunstig toch zo goed onderledg zijn dat een ander bit dan een simpel trensje niet nodig zou moeten zijn, tenmiste volgens de theorien van jullie....