Mijn merrie heeft de laatste tijd heel erg weinig zin om te werken. Ze is verder wel heel vrolijk, ze eet goed en komt altijd vrolijk naar me toe als ik haar uit de wei kom halen.
Halverwege de rit (ik rij altijd buiten) heeft ze geen zin meer en wil ze eigenlijk alleen maar naar huis.
Ik moet dan vreselijk bijdrijven en wanneer we vlak bij huis zijn dan verhoogt ze haar tempo vanzelf weer. Ik heb dus niet het idee dat het iets medisch is, aangezien ze verder vrolijk is en er goed uit ziet. Volgens mij kan ze ook niet echt moe zijn, want ze moet een vrij goede conditie hebben. We rijden zes dagen in de week een uur. Ik wil heel graag langere tochten rijden, maar ik durf dat niet zo goed, omdat ze halverwege nog maar heel slecht vooruit wil. Ze probeert ieder zijweggetje richting huis in te slaan.
Aan de ene kant denk ik dat het een discipline/dominatie probleem is: Zij heeft geen zin meer, dus ze doet het gewoon niet meer. Aan de andere kant wil ik ook niet te hard gaan mopperen ,want misschien is er iets anders.
Ik krijg dus gewoon het idee dat ze niet wil werken. Ik heb al geprobeerd om afwisseling in de routes aan te brengen, maar dat helpt ook niet.
Heeft iemand een goed idee, want ik baal hier zo van. Er is echt niks vervelenders dan een paard dat voor je gevoel eigenlijk niet wil!
Begint ze niet een beetje overvraagd te raken en wordt het ook niet wat saai zo vaak rijden? Kijk eens of je wat beweging kan geven in de vorm van naast de fiets mee of 2 keer rijden en 2 keer in de week rondslingeren of vrij lopen. Als de basisconditie goed is, moet je het daar ook mee kunnen redden. Nu heb ik het idee dat die ijslanders dit warme weer ook niet prettig vinden.