Annetje schreef:Ik denk dat er een grote kern van waarheid in het standpunt van je ouders zit. Een paard/pony blijft nooit helemaal betrouwbaar, kán altijd schrikken, kán over je heen lopen wanneer hij schrikt of niet genoeg respect voor je heeft, natuurlijk kun je ook altijd van het paard vallen en er gebeuren ernstige ongelukken bij paardrijden.
Maar naast dit alles is er ook het plezier wat het geeft om zo'n groot en sterk dier van ongeveer 500 kg onder je kont te hebben, wat naar je luisterd wanneer jij iets van hem vraagt.
Een shetlander neemt deze 'gevaren' niet weg, een shet is soms zelfs gevaarlijker dan een groot paard. Ze zijn ondeugend proberen je vaak uit en ze zijn sterker dan ze eruit zien. Mensen onderschatten ze vaak en dáár zit nu juist het gevaar in.
Dat is zeker waar. Een Shetlander is niet per definitie ongevaarlijk. Sterker nog, de enige keer dat ik iets gebroken heb bij een val, was dat van een Shetlander.
Ik vind trouwens dat de kans op een 'ongeluk' echt te verkleinen is. Door les te nemen op een goede, veilige manege en je te verdiepen in de gedragseigenschappen van een paard.