waarom wordt de straal altijd drastisch ingekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

waarom wordt de straal altijd drastisch ingekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:16

Dat vraag ik me echt wel af.

Als je naar de hoef van een paard kijkt, lijkt het eerder "de bedoeling" dat de de straal in de hoef de grond raakt. Toch snijdt de hoefsmid de straal telkens zo af dat hij de grond niet meer raakt.

Wat is de achterliggende reden hiervoor?


Ik vroeg het mij vooral af omdat er bij onze tinker, als ze naar de hoefsmid gaat bijna niets van haar hoef af moet, maar altijd een groot stuk van de straal. Het lijkt wel of die straal in een week weer helemaal bijgroeit. Als ze naar de hoefsmid gaat is dat nooit omdat de hoeven te lang zijn (die blijven mooi altijd even lang), maar omdat "de straal ingekort moet worden".

Nu onlangs zag ik na het rijden dat haar straal een beetje over de grond had 'geschuurd'. Die was dus een klein beetje afgevlakt. Maar eigenlijk is het nog helemaal niet lang geleden dat ze bij de smid geweest is.
Laatst bijgewerkt door visje op 03-06-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Margreet

Berichten: 18323
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:19

Dat is dan typisch iets van jouw hoefsmid denk ik...

Die van mij heeft het de laatste paar keer vrij rigoureus gedaan om de rotstraal onder controle te krijgen, nu is het ok en gaat er ook niet meer zoveel vanaf. Net genoeg om 'm meer weer netjes en in model te krijgen.
Als je paard op ijzers staat moet die straal trouwens wel heel flink zijn om de grond te kunnen raken.

Nulla tenaci invia est via

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:22

Margreet schreef:
Dat is dan typisch iets van jouw hoefsmid denk ik...

Die van mij heeft het de laatste paar keer vrij rigoureus gedaan om de rotstraal onder controle te krijgen, nu is het ok en gaat er ook niet meer zoveel vanaf. Net genoeg om 'm meer weer netjes en in model te krijgen.
Als je paard op ijzers staat moet die straal trouwens wel heel flink zijn om de grond te kunnen raken.


Ze staat niet op ijzers omdat haar hoeven eigenlijk enorm stevig zijn. We werken ook nog niet veel met haar, dus ze zal ooit wel ijzers dragen als we intensiever mennen. Maar zolang we zonder kunnen, wil ik het wel zo houden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:27

Geen idee waarom jou smid het doet. Ik heb mijn paard op Natural Balance ijzers staan en een van de bijkomende principes is dat de straal niet wordt weggesneden. Mijn paard heeft dus zijn straal op de grond staan. Zo ver ik goed heb begrepen is dat gedaan om de doorbloeding en de ondersteuning zoveel mogelijk natuurlijk te laten verlopen en zo de mechanisme in de hoef goed te houden. Dus mijn paard heeft zijn straal op de grond staan en dat gaat eigenlijk heel goed. Oke, straal ziet er niet perfect uit als de smid is geweest, maar het wonderbaarlijke is dat ik er eigenlijk geen problemen mee heb in de vorm van rotstraal e.d.. Ook andere paarden bij ons op stal met NB ijzers hebben juist hiermee geen problemen.
Vraag het je smid een en zoek op internet naar NB ijzers.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:29

Mijn paard staat net als die van jou, visje, op blote voeten Lachen
Bij die van mij wordt de straal niet weggesneden Verward
Kennelijk verschilt dit dan per smid ??

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Barvrouwke
Berichten: 3704
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:37

Het lijkt mij niet de bedoeling om veel van de straal weg te snijden, meer om de straal weer netjes te krijgen zodat deze strak is zeg maar, als de straal heel slecht is, met flapjes losse straal, wordt dit eigenlijk altijd weggehaald om infecties te voorkomen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:45

Misschien slijt de hoorn sneller dan de straal, waardoor alleen de straal bijgewerkt moet worden.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:50

ja, hier was pas ook een topic over. ik zou het ook weleens willen weten waarom dat verschilt per hoefsmid. ik ga het vragen zodra ik hem zie

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:02

De straal is het gevoeligste deel van de hoef en het is niet de bedoeling dat die de grond constant raakt. De hoef zelf is het sterkste deel en kan het beste de schok opvangen. Wat er anders gebeurt is dat de straal gaat afslijten over de grond. Dan kun je hem beter gewoon weg laten halen.

I'm not weird, I'm gifted!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 08:08

Senja schreef:
De straal is het gevoeligste deel van de hoef en het is niet de bedoeling dat die de grond constant raakt. De hoef zelf is het sterkste deel en kan het beste de schok opvangen. Wat er anders gebeurt is dat de straal gaat afslijten over de grond. Dan kun je hem beter gewoon weg laten halen.



Mooie theorie, maar waarvoor dient die straal dan wel, als hij de grond niet raakt?


Het is niet dat hij de straal "helemaal" wegsnijdt. Hij doet het altijd (al jaren) zo: eerst langs de twee "gleuven" (tussen hoef en straal), dan er bovenop (evenwijdig met de grond) en dan gaat hij nog eens langs twee kanten lang het gleufje in het midden van de straal.

Er hangen inderdaad vaak stukjes los. Maar de laatste keer zei hij zelf: "hier moet wel een dikke biefstuk af!".

Ik dacht ook eerst dat de hoef was afgesleten en de straal niet. Maar dat bleek niet zo te zijn (ons paard kon volgens hem nog perfect zonder ijzers voort). De hoefsmid heeft bijna niets van de voetzool weggenomen en de rand van de hoef eens met een vijl bewerkt. Maar dat zag er gewoon in orde uit.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:19

Ik denk dat het echt per hoefsmid verschilt. Ik ken een smid die vind het juist goed als het paard op de straal loopt.

Ook zijn er veel hoefsmeden die de verzenen helemaal wegsnijden, waardoor de paarden op de ballen van de hoef lopen. Verzenen is een steunpunt van de hoef, evenzo een straal denk ik.

Het zal ook per hoef verschillen. Een tinker heeft een hele andere hoef dan een KWPN-er.

Je zou je smid kunnen vragen waarom hij deze helemaal wegsnijd. www.hoofcare.nl is een site waar dat netjes wordt uitgelegd.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:20

onze hoefsmid sneed ook altijd de straal netjes en kort.
Nu groeien Andrew's hoeven niet zo snel, en hoeft hij niet vaak naar de smid. Onze smid is niet voor standen rigoreus corrigeren als een paard uitgegroeid is omdat je dan andere gewrichten extra gaat belasten. hij heeft mij uitgelegd hoe ik moet veilen en ik veil de hoeven nu zelf netjes rond voor het afwikkelen. De straal blijft dus lang en echt vervelende losse stukje haal ik weg. Andrew blijft nu beter lopen dan toen ik hem vaker liet bekappen. Dan werd er toch ook een stukje draagrand en "eelt" van de zool weggesneden en was hij eerst weer een periode gevoelig.

Kan me alleen voorstellen dat steentjes minder snel de gevoeligere straal in worden gedrukt. Maar eigenlijk vind ik met hoevenuitkrabben alleen mar steentjes terug in de witte lijn/draagrand

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:41

Citaat:
waarvoor dient die straal dan wel, als hij de grond niet raakt


ik heb dat van de week toevallig gevraagd voor dat andere topic, dat ik nu ff niet terug kan vinden.

Volgens mijn smid heeft de straal een steunfunctie.
Mijn paard loopt achter nu 7 weken zonder ijzers en de straal is helemaal afgesleten, de smid zei dus: volgende week weer 4 ijzers zeker, maar dat wil ik dus niet.

Sterker nog, ik wil mijn paard volgend jaar, als hij 5 is en de beenstand kan niet verder gecorrigeerd worden, ook voor zonder ijzers hebben.

Mijn paard loopt niets anders nu ie zonder achterijzers op de straal loopt dan toen hij met ijzers liep, hij loopt niet korter, niet kreupel, helemaal geen verschil

Het mag duidelijk zijn dat ik zo min mogelijk op straat kom met hem, aar bij ons in de buurt ontkom je er niet helemaal aan om zo af en toe een viaduct over te moeten of een druk kruispunt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 17:05

smurf schreef:
Volgens mijn smid heeft de straal een steunfunctie.
Mijn paard loopt achter nu 7 weken zonder ijzers en de straal is helemaal afgesleten, de smid zei dus: volgende week weer 4 ijzers zeker, maar dat wil ik dus niet.


Wat bedoelt hij dan met steunfunctie? Want met ijzers om kan je toch nog moeilijk van steunfunctie spreken? En hoe kan je nu verwachten dat een zacht weefsel als een straal wel steunt maar niets afslijt?
Nu snap ik jouw hoefsmid weer niet... Verward

Als hij consequent zou zeggen dat de straal een steunfunctie heeft, dan zou het toch normaal zijn dat die samen met de hoefwand slijt en dus enkel in gevaar is als de hele hoef te kort slijt?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:06

Ik zal het morgen wel vragen... Ik snij zelf ook de straal weg, maar dat alleen omdat ik het zo geleerd heb... (wel van echte hoefsmid!!)

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:44

Citaat:
Wat bedoelt hij dan met steunfunctie? Want met ijzers om kan je toch nog moeilijk van steunfunctie spreken? En hoe kan je nu verwachten dat een zacht weefsel als een straal wel steunt maar niets afslijt?
Nu snap ik jouw hoefsmid weer niet...


als je de onbeslagen achtervoeten van mijn paard zou zien, zou je het wel begrijpen. Ik kan er helaas geen foto van maken, want ik heb 2 handen nodig om een voet op te beuren....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:17

Hé dit is een goeie. Oké ik zal vertellen wat ik weet. Op mijn site staat een heel stuk over de natuurlijke bekapping met veel info.

De straal heeft zoasl hier al gezegt een functie om het bloed goed door de hoef en been heen te pompen. Op het moment dat het paard zijn hoef neer zet openen zich de bloed vaten in de hoef doordat de hoe uitzet. Hierdoor word het bloed dus als het waren opgezogen in de hoef. Op het moment dat de hoef wer word opgetilt sluiten deze bloed vaten en word het bloed omhoog geduwd. Door deze doorbloeding kunnen alle afval stoffen goed uit de hoef komen en heb je minder last van hoef en zelfs been problemen.

De straal behoort ook 3/4 van de hoef te zijn. Toom behoort kort te zijn en de straal lang en in kontact met de grond.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:26

ik rij juist niet omdat de straal zo op de grond afslijt

dus ik kan volgens jou gewoon rijden Josien? Ik moet wel stukjes op de weg, maar het meeste kan in de berm en op bospaden.

Morrie loopt ook absoluut niet kort of pijnlijk met die afgesleten achterhoeven, hij loopt nu kreupel op voor omdat de hoeven over de ijzers zijn gegroeid in 7 weken tijd, lang leve de biotine!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:02

Ik ga met Josien mee; toch vind ik wel dat je onderscheid moet maken tussen onbeslagen en beslagen voeten. Bij een onbeslagen paard heeft de straal een functie (vergelijk maar eens voeten van paarden met die van beslagen paarden).
Bij een beslagen hoef word de functie van de straal ontrokken door het ijzer... daarom word er ook veel van de straal bekapt door reguliere smeden.

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:09

ik heb beide in 1 paard: voor ijzers i.v.m. correctie van toontredendheid en achter sinds 7 weken geen ijzers meer, omdat ie de voorijzers er iedere keer aftrapte....

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:09

Mijn 2 paarden lopen allebei blootvoets.

Felix heeft zo'n 8 jaar met ijzers gelopen, wat mij opvalt is dat zijn straal de grond amper raakt. Helaas kan ik me niet meer herinneren hoe het er voor die tijd uit zag.

Danno loopt zijn leven lang al blootvoets(excl vorig jaar 5 weken met ijzers hij is nu bijna 6 jaar). Zijn straal raakt wel de grond en is heel erg breed.
Mijn smid haalt bij hem altijd veel minder weg dan bij Felix.

Ik weet wel zeker dat de straal een functie heeft, net als alle andere onderdelen op een paard Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:11

smurf schreef:
ik heb beide in 1 paard: voor ijzers i.v.m. correctie van toontredendheid en achter sinds 7 weken geen ijzers meer, omdat ie de voorijzers er iedere keer aftrapte....


Dan heb je een leuk studieobject > maar dat wist je al... Haha!

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:05

Citaat:
Dan heb je een leuk studieobject > maar dat wist je al...


dat zegt de DA nu ook altijd al Scheve mond en stuurt vervolgens een vette rekening Boos!

Mijn smid vindt er niets aan hoor: een paard dat geen voeten kan geven en zich steeds boevenop hem laat vallen en hij weegt maar 700 kilo Schijnheilig

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:34

Misschien is het handig om eens de site http://www.paardnatuurlijk.nl goed te bekijken! Hier werden mij toch heel veel dingen duidelijk, ook over de functie van de straal. Een paard loopt namelijk altijd op zijn straal (in het wild) Nou, het is eigenlijk te lang om uit te leggen, maar lees die site maar even, ik was er best verbaasd over en er staan hele interessante dingen in!

:+: Caylinn Mae (v. Stedjeblakken x Sebastian x Haugeblakken x Holunder x Oswin) :+:
Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) Marga (v. Sebastian) :+:

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:52

die site heb ik gelezen en uitgeprint voor mijn smid, die heeft er hartelijk om gelachen, want het wordt gepresenteerd alsof dit de enige goede manier is, volgensm ij smid werkt dit alleen bij paarden zonder beenstandafwijkingen en met goede hoeven.

Moet je met een Hackney die concoursen looptniet mee aankomen bijvoorbeeld, maar ja die mensen hebben ook niet met paardnatuurlijk.

Ik vindt persoonlijk de site www.hoofcare.nl duidelijker en beter onderbouwd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, Sky_Britt en 7 bezoekers