Paardrijden, slecht voor je rug???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JazzOrlando

Berichten: 1405
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:18

MCSM schreef:
Wat wel een nadeel is, is dat mensen die niet paardrijden denken dat het dus erg slecht is voor je rug. Op mijn werk hebben ze er eigenlijk geen respect voor dat ik last van mijn rug heb (ik kan bijv. geen zware dozen tillen) maar ik rijd wel drie keer in de week paard.
Het is ook niet zo dat ik nooit last heb tijdens het rijden, als mijn bijrijdpaard nl heeft lopen bokken en ik er verkrampt op het gezeten, is dat echt niet bevoordelijk voor mijn rug. Maar wanneer ik gewoon goed aan mijn houding denk en mijn paardje een beetje lief voor me is Knipoog is het alleen maar beter voor mijn rug.
Alleen de meeste mensen die niet rijden bergrijpen dat helaas niet...

Dat is helaas maar al te waar

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:22

Inderdaad de omgeving heeft vaak al geen idee wat paardrijden is. "lekker zitten op een knol, daar wordt je toch niet moe van enz.."
Als je ze dan eenmaal bijgebracht heb wat paardrijden is, dan moet je ze weer uitleggen dat het juist niet slecht voor je rug is.

In principe "als je goed paardrijd" krijg je geen klappen in je rug. Je gaat mooi mee met de beweging, daarom zal voor een beginnende ruiter de rugklachten er waarschijnlijk niet beter van worden.
Laatst bijgewerkt door apenstaartje op 03-06-04 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:45

Ik heb het er al eerder met mijn fysio over gehad. Ik had een ongeluk gehad en heel erg last van m'n nek. plus 4 jaar geleden bijna m'n rug gebroken.
Voor m'n nek moest ik toen fysiotherapie gaan volgen. Het gaat supergoed en heb in otoaal maar 7 behandelingen nodig gehad.
Volgens de fysio kwam dit voor een groot gedeelte doordat ik paardrij.
Je hebt op een paard een goede, rechte houding, zit ontspannen, maar traint wel een heleboel spieren.
Ik moest er vooral mee doorgaan. Maar moest wel uitkijken dat ik er niet teveel naast lag.

Dus nee, paardrijden is niet slecht voor je rug, mits je natuurlijk een goede houding hebt en ontspannen rijdt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:49

mijn fysio zegt dat paardrijden juist goed is voor je rug. hij zegt dat jeje rug dan goed losmaakt en hem lekker soepel maakt.
ik heb zelf ook heel last van me rug