In laten slapen, of naar de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:07

SmithsGirl schreef:
Inslapen. Het einde moet met zo min mogelijk spanning verlopen vind ik... Banjer is nogal gestressed van reizen en in een vreemde omgeving, en zover ik weet mag afschieten (met kap op het hoofd) nog steeds niet op het eigen erf, dus daarom inslapen.

Daar komt bij dat ik in haar paspoort heb laten zetten dat ze niet bestemd is voor menselijke consumptie... Haha!


Goede actie, je moet er toch niet aandenken dat je paard in je frikandelletje zit.. *LOL* Bloos Schijnheilig Bloos! OK dan!

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:09

ik heb weinig keus: mijn paard is volgens zijn Oostenrijkse papieren slachtdier.

Ik heb ook wel eens een paard enorm zien vechten tegen het spuitje, ze kon amper lopen (hoefkanker) maar is er toch vandoor gegaan, alles gesloopt wat haar tegen kon houden, echt een drama....... nog geen 2 maanden geleden heb ik een hondje in laten slapen en die vocht ook zo, terwijl hij al eigenlijk helemaal niets meer kon Verdrietig

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:26

hoe komt iedereen toch aan die spook verhalen over inslapen?een vedoving legt je paard plat en valt in slaap de spieren werken dan niet meer hoe graag je paard het ook wild! ten twee welke bokker durft eerlijk toe te geven dat ze voor slachten zijn maar er eigelijk niet bij zijn als het echt gebeurt? ze krijgen een pin in hun hoofd waardoor ze niet meer kunnen bewegen maar het hard blijfd het wel doen..dit is omdat het paard opzekop word opgehangen en het hard moet er voor zorgen dat al het bloed uit zijn lijf word gepomd (hij bloed dus dood maar dat maakt hij toch niet mee want hij is er dan al niet meer)..ik weet zeker dat de mensen die denken dat hun paardje weg is dit niet mee maken..en dit is pas vreselijk

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:32

Slacht, methode is sneller en je bent er direct (misschien bruut gezegt vanaf)
Inslapen, paard ligt ik weet niet hoe lang aan de kant van de weg totdat ie op wordt gehaald en op wordt getakeld, en van bovenaf in de container word gesmeten, en dan hoor je een keiharde BONK..

Slacht je bent er direct vanaf...

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:41

pearl_tje schreef:
Slacht, methode is sneller en je bent er direct (misschien bruut gezegt vanaf)
Inslapen, paard ligt ik weet niet hoe lang aan de kant van de weg totdat ie op wordt gehaald en op wordt getakeld, en van bovenaf in de container word gesmeten, en dan hoor je een keiharde BONK..

Slacht je bent er direct vanaf...

wat als je paard van ouderdon steft in het weiland? of wil je dat dan voor zijn en hem naar de slacht brengen? je kan ook de ophaaldienst aan elkaar kopelen dat hij bv een uurtje erna op gehaald word...pff wat ben ik blij dat ik zulke beslinsingen niet hoef te nemen lijkt me echt vreselijk je houd toch van het beesie

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:46

Dat is idd iets anders dan moet je namelijk wel.. maar ja als je de keuze moet maken als ie bijv. ziek is dan is het slacht anders ja moet ie opgehaald worden je kan moeilijk een dood paard de trailer optrekken Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:48

smurf schreef:
ik heb weinig keus: mijn paard is volgens zijn Oostenrijkse papieren slachtdier.
(


Je hebt zeer zeker de keus, want je kunt een paard dat volgens de papieren slachtdier is heel makkelijk omzetten naar "niet geschikt voor menselijke consumptie"
Andersom is niet meer mogelijk. Een paard dat niet geschikt is voor menselijke consumptie kan overgezet worden naar slachtpaard.

Overigens is het zo dat je ook een paard dat niet geschikt is voor menselijke consumptie kunt laten slachten. Het vlees wordt dan alleen niet gebruikt maar weggegooid, en je zult er misschien nog geld op toe moeten leggen. Maar als jij wilt dat hij de kogel krijgt dan kan dat.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:08

Spuiten en de ophaaldienst kun je lang niet altijd koppelen. Mocht je een nood-afmaking hebben, kan het goed zijn dat je paard/pony een dag of 3/4 aan de weg ligt, voordat het opgehaald wordt.

En ja, als ik mijn paard af laat maken (slacht) dan ben ik wel zo eerlijk om hier te zeggen dat ik meega tot aan de deur en mijn vriend erbij is als het daadwerkelijke 'schieten' gebeurt. Als die pin door de hersens gaat, is het dier gelijk dood. Het wordt ondersteboven gehangen en de hals wordt doorgesneden, niet zodat het hart het lijf leeg kan pompen, maar je hebt zoiets als zwaartekracht en dat maakt dat het bloed uit het lichaam loopt.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:49

Citaat:
, want je kunt een paard dat volgens de papieren slachtdier is heel makkelijk omzetten naar "niet geschikt voor menselijke consumptie"


volgens het stamboek kan dat in Oostenrijk allen via een rechtszaak.

Ik heb op een grote stoeterij gewerkt en ik ben er helaas bij geweest als er parden ingeslapen moesten worden en ik kan jullie verzekeren dat er dieren bij zijn die zich erg verzetten tegen het inslaap-spuitje Scheve mond en een hele strijd gaan leveren, ze weten volgens mij dondersgoed wat er gaat gebeuren

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:28

Binnekort gaat Flame ook naar de slacht en ik heb verschillende slagers en Da gesproken.
bij de slachter mag ik alles zelf bepalen..
Ik mag erbij zijn, ze mag nog een paar weken op de wei, ik mag zelfs een deel van het vlees.
Ze willen haar halen, ik mag haar brengen en ik mag haar staart zodat ik ZEKER weet dat ze niet doorverkocht word.

Mijn keuze gaat naar het ophalen dan ga ik mee, op het land krijgt ze een pin en daar ben ik bij..

Klinkt raar,maar maar zo dnek ik nu, misschien strax weer anders dat ik er niet bij wil zijn..

Dan kan iederene wel zeggen van: jaa je wil het toch niet zien blabla..

Ik wil het wel zien, wil zekerheid hebben en ik heb vaker dode paarden gezien..
dit is wel wat anders,maar ja ik ga mn gevoel af

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:32

hier zijn al 501 topics over geweest...

Ik hoop dat Mirk spontaan dood neer valt, maar hopen dat het nog lang blijft duren. Anders koop ik hem terug van de verzekering, en krijgt hij een spuit. Naar de slacht brengen klinkt cruw, en ik durf er niet over na te denken, dat iemand anders lekker smikkelt van mijn Mirk-vlees Verdrietig

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:33

ik denk dat het naar de slacht word. Op 1 voorwaarde; hij mag nooit als product gebruikt worden, daar heb ik een hekel aan.


Opzich KLINKT een spuitje bij sommige mensen goed in de oren, maar als de dieren er tegen gaan vechten en ze hebben een ziekte of iets anders medisch, dan kan het voor hun ook aardig pijn doen, en ook voor jou natuurlijk.

Ik weet nu al dat mijn pony zou gaan vechten tegen het spuitje. Op welke manier je het ook bekijkt is mijn pony een zachtaardige vechter. Van buiten heel mooi en charmant, van binnen heel lief, groot hart en aan de andere kant heel stoer en verdedigt me als er iemand vreemds aankomt lopen die hij bedreigend vind.....

slacht zou het dus worden, maarja liever natuurlijk geen van beide, het liefste vredig in zijn slaap zonder pijn en lasten.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:35

nano schreef:
hoe komt iedereen toch aan die spook verhalen over inslapen?een vedoving legt je paard plat en valt in slaap de spieren werken dan niet meer hoe graag je paard het ook wild! ten twee welke bokker durft eerlijk toe te geven dat ze voor slachten zijn maar er eigelijk niet bij zijn als het echt gebeurt? ze krijgen een pin in hun hoofd waardoor ze niet meer kunnen bewegen maar het hard blijfd het wel doen..dit is omdat het paard opzekop word opgehangen en het hard moet er voor zorgen dat al het bloed uit zijn lijf word gepomd (hij bloed dus dood maar dat maakt hij toch niet mee want hij is er dan al niet meer)..ik weet zeker dat de mensen die denken dat hun paardje weg is dit niet mee maken..en dit is pas vreselijk

ik denk dat er zat bokkers zijn die precies weten hoe het gaat maar er niet bij willen zijn, ik hoef het echt niet te zien hoe het gaat, stuiptrekkingen etc...
maar als ik voor de slacht zou kiezen, hoef ik er toch niet zelf bij te zijn? ik ga er vanuit dat die mensen geen fouten maken als ik daarvoor kies en dat mn paard niet onnodig hoeft te lijden, zij zal er niets meer van merken en daar is waar het mij in dat geval om zou gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:36

smurf schreef:
Citaat:
, want je kunt een paard dat volgens de papieren slachtdier is heel makkelijk omzetten naar "niet geschikt voor menselijke consumptie"


volgens het stamboek kan dat in Oostenrijk allen via een rechtszaak.


Je zit in Nederland, en als jij niet wilt dat je paard naar de slager gaat dan hoeft dat ook niet. De Oostenrijkers hoeven daar helemaal niet van af te weten, en kunnen je nergens toe dwingen.

Overigens kun je de aantekening dat hij niet voor menselijke consumptie is, zelf in het paspoort aanbrengen, heb je geen stamboek voor nodig. En wat denk je dat het stamboek gaat doen als je hem niet laat slachten maar laat inslapen?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:44

Hier zijn echt al een hele hoop topics over. Wat ik zelf zou doen weet ik niet, maar gelukkig heb ik ook nog nooit voor die keuze gestaan.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:46

Ik zou het nu echt niet weten, denk er liever niet te veel overna en hoop dat ik binnenkort niet zo'n beslissing hoef te maken. Ik vind zelf inslapen een prettiger idee, als het normaal verloopt en het paard er niet tegen vecht denk ik dat ik dat nog wel aan kan zien om erbij te blijven. Maarja al die verhalen dat paarden tegen gaan stribbelen vind ik ook geen leuk idee Scheve mond Zou het het liefst wel bij een kliniek laten doen zodat mn paard niet een paar dagen op stal langs de weg ligt. Ik vind het een beetje egoistisch om je paard maar naar de slacht te brengen omdat je er dan geld voor krijgt. Een paard heeft je genoeg geld gekost dus dan kunnen die kosten van inslapen er ook nog wel bij...

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:08

Wat is er nou zo erg aan dat je paard na zijn dood nog eventueel gebruikt wordt voor consumptie?
Als er in de natuur een dier dood gaat, wordt hij of opgegeten door het roofdier dat hem doodde, of hij wordt opgegeten door aaseters, wier leven bestaan doordat er weleens dieren sterven, dat is toch 'the circle of life'?
Als ik heel eerlijk ben, zou ik liever het vlees op eten van een dier dat van mij is geweest, waarvan ik weet dat het een goed leven bij mij heeft gehad, maar omdat hij ondraaglijk lijden heeft (bijv. ernstig kreupel oid) wordt afgemaakt, dan van dieren uit de bio-industrie die alleen maar gefokt zijn om als carbonaatje op een bord te belanden.
Of denk ik nu te nuchter?

Tuurlijk, het blijft een moeilijke keuze, beslissen over het leven van een dier. Maar ook ik heb inmiddels al een keer een paard weggebracht (naar de slager) ik weet dat het daar netjes gebeurt en heb er vrede mee dat het vlees voor conusmptie gebruikt kan worden, er is niks mis mee, ik eet vlees, onze honden en katten eten ook vlees, waar denk je dat dat vandaan komt?
Maar wanneer je je dier lachend naar zijn laatste rustplaats kunt brengen, zonder dat het je wat doet dat het dier doodgaat, dan ben je een gevoelloze rotzak die het niet waard is om liefde van een dier te ontvangen.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:44

ik bedoelde eigelijk alleen maar dat er veel spook verhalen zijn over het inslapen zoals "hij vecht er tegen" of "hij stond op en begon gek te doen" dat kan gewoon niet want er valt niks te vechten
1 omdat ze verdoofd zijn (als jij verdoofd bent kun je toch ook niet opeens opstaan en weg lopen (stel dat je je bent vedoofd voor een operatie))
2 de hartspier word stil gelegd en dan is het pats boem over niks er tegen vechten die verdoving word niet gegeven zodat hij weg kan lopen maar omdat het nog al een harde prik is.
als jou hart er in 1x mee uitscheid kan je er toch ook niet tegen vechten!

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:30

Ik heb het allebij mee gemaakt en mijn paard gaat toch echt naar de slacht.
Bij het inslapen kreeg ze eerst een spuitje dat ze op de grond viel en dan willen ze weer opstaan en gaan lope vechte enz.
Daarna krijgen ze pas een spuitje dat ze echt weg zijn en dan duurt ook zown 5 tot 10 minuten voordat dat echt ingewerkt is.
Bij de slacht gaan ze naar binne krijgen een kogel en het is gebeurd ze hebben geen idee van wat er met ze gaat gebeuren.
En het gaat 10 keer sneller.

groetjes kiekje

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:32

nano schreef:
ik bedoelde eigelijk alleen maar dat er veel spook verhalen zijn over het inslapen zoals "hij vecht er tegen" of "hij stond op en begon gek te doen" dat kan gewoon niet want er valt niks te vechten
1 omdat ze verdoofd zijn (als jij verdoofd bent kun je toch ook niet opeens opstaan en weg lopen (stel dat je je bent vedoofd voor een operatie))
2 de hartspier word stil gelegd en dan is het pats boem over niks er tegen vechten die verdoving word niet gegeven zodat hij weg kan lopen maar omdat het nog al een harde prik is.
als jou hart er in 1x mee uitscheid kan je er toch ook niet tegen vechten!

Ze vechten echt wel hoor want ze willen dan proberen op te staan na die verdoving pas als ze op de grond liggen krijgen ze die verdoving dat ze helemaal weg zijn .
kiekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 01:04

nano schreef:
hoe komt iedereen toch aan die spook verhalen over inslapen?een vedoving legt je paard plat en valt in slaap de spieren werken dan niet meer hoe graag je paard het ook wild! ten twee welke bokker durft eerlijk toe te geven dat ze voor slachten zijn maar er eigelijk niet bij zijn als het echt gebeurt? ze krijgen een pin in hun hoofd waardoor ze niet meer kunnen bewegen maar het hard blijfd het wel doen..dit is omdat het paard opzekop word opgehangen en het hard moet er voor zorgen dat al het bloed uit zijn lijf word gepomd (hij bloed dus dood maar dat maakt hij toch niet mee want hij is er dan al niet meer)..ik weet zeker dat de mensen die denken dat hun paardje weg is dit niet mee maken..en dit is pas vreselijk



Je moet toch aan je paard denken en niet aan jezelf.. vind ik tenminste!

Nadat die pin door het hoofd geschoten is voelt het paard niets meer. het is dan dood, heeft geen pijn meer. Is dus ook niet meer bij bewustzijn hoor! een verdoving legt je paard plat Scheve mond niet dus!!!
Het slaap middel.. díe hoort je paard plat te leggen.
Dit kan echter, vooral bij een strijdlustig paard (zoals mijn stefje )
lang duren. Het paard voelt zich zelf zwak worden, maar durft/wil niet gaan liggen. zakt door zijn benen, springt weer overeind. probeert rondjes te gaan lopen, verliest door de slaap zijn evenwicht en valt weer. schrikt zich dan weer rot, omdat ie doorkrijgt dat ie ligt, en probeert weer overeind te komen, waarna ie wer neerklapt. Jemig Verdrietig ze kunnen zo in paniek raken als ze niet willen. Ik dacht toen dat, door het vechten tegen de koliekpijn, stef al haar strijdlust was kwijtgeraakt.. die doffe ogen.. maar ze werd helemaal gek door het slaapmiddel.. zo paniekerig.. Huilen
zit nu weer te huilen bij de gedachte daaraan.

De slacht is voor jou een leguber gevoel, maar is minder pijnlijk voor je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 01:18

nano schreef:
ik bedoelde eigelijk alleen maar dat er veel spook verhalen zijn over het inslapen zoals "hij vecht er tegen" of "hij stond op en begon gek te doen" dat kan gewoon niet want er valt niks te vechten


Ik weet niet of jij weleens een paard ingeslapen hebt zien worden..

Die van mij (stef dus),
schopte de mecicijnendoos van de DA om in de strijd tegen de slaap.
Ze vechten er wél tegen. misschien ligt het aan wat voor paard je hebt..
Maar ik heb het al vaker gezien, en allemaal gingen ze vechten:S

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:59

Er zijn dus mensen die hun paard naar de slager brengen omdat er ook mee speelt dat als hij thuis een spuit krijgt, hij mischien een paar dagen op het erf ligt???
Dat vind ik nogal egoistisch Scheve mond
Het paard IS dan wel dood, en die dood kwam in zijn eigen vertrouwde omgeving.
Dan moet je die paar dagen maar op de koop toe nemen.
Bij het in de wagen laden hoef je niet te kijken, dat zou ik ook niet willen denk ik.
Dat paarden bij de slager weinig door hebben is ook niet waar, ze voelen het al vanaf het moment dat je ze weg brengt volgens mij.
Maar ja, ieder het zijne.
Bij de slager is het ook niet altijd in een keer raak, waar mensen werken worden fouten gemaakt, en dat heb ik gehoord VAN EEN SLAGER!

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:00

Die van mij hebben echt nisk doorgehad.
Ik moest hem zelf uit de trailer halen en naar de deur brenge en dara werd ie overgepakt deur werd gelijk dichtgedaan en het ik wou weg lope zegt die man die bij de deur stond het is al gebeurd.
Dus ze kunnen zich eigenlijk niet bedenken van waar ben ik nou weer,want dan is het al gebeurd.
groetjes kiekje

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:43

Inslapen zeker weten geen twijfel over mogelijk. Heb mijn merrie 5 jaar geleden in laten slapen in een kliniek en dat is heel rustig en netjes verlopen als ik er weer voor zou komen te staan doe ik het precies wer op die manier.