Hoe aanpakken? Boos worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Hoe aanpakken? Boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 07:13

Tinka veranderd op het moment als een gek.
Was ze eerst alleen stronteigenwijs als de DA er was, nu is ze dat continu, en niet alleen stronteigenwijs, ze is ook "ineens" overal bang voor.
In het land resulteert dat in hele mooie sprongen Lachen maar gister mepte ze me dus omver heb haar meteen even duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend bent door boos te worden, dat maakte wel indruk geloof ik (ik ben niet zo vaak boos Knipoog )
Maar hoe kan ik dat schrikkerige nou het beste aanpakken? Ze heeft daar hiervoor nooit last van gehad, het is echt iets van de laatste tijd.

In principe doe ik niet zo veel met haar, zo nu en dan even poetsen en aan een halstertje van land wisselen, ze is net 1 jaar.
Ze is wel gewend aan het halster te lopen en in principe is er niks om banng voor te zijn.
Ze heeft de hele winter samen met Sharif in een uitloopstal gestaan en ze staat nu met hem op het land, wel met een draadje ertussen.
Ze heeft een paar weken met Nancy gestaan en op dit moment staat ze even alleen tot Polly weer thuiskomt.

Opfok o.i.d is geen optie i.v.m. haar gezondheidsproblemen.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:17

nouw ik weeet niej de orzaak van het schrikken maare sommige paarden maken er gebruik als ze iets zien dan schrikken ze zomaar terwijl ze het niej eng is . maar omdat je pony nog maar 1 is kan het gek doen ook aleen maar spelen zijn (want wij als mens spelen we ook) en een btje dollen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:15

Blijf goed stevig in je schoenen staan en gebruik je no-nonsense stem. "Doe niet zo achterlijk man" etc. Als het goed is neemt ze de 'cues', de aanwijzingen voor haar gedrag van jou over, dus als jij een beetje streng doorzet en niet reageert op haar gedrag zal ze er misschien wel mee stoppen. Als ze je omver loopt of op een andere manier pijn doet zou ik zeker wel boos worden. Ze hoort uit te kijken waar jij bent en te zorgen dat ze haar leider geen pijn doet, ook al schrikt ze 100x!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:00

Volgens mij neemt ze je in de maling. Je weet dat het een shet is he Tong uitsteken.

Zonder gekheid, ze heeft er wel de leeftijd voor. En voorheen was het ook geen probleem. Ik denk dat het gezeur is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 09:15

Dat denk ik dus ook, dat ze gewoon aan het uitproberen is.
Het is zo vreselijk vermoeiend dat je haar dan wil pakken en als je haar bijna hebt dat ze omdraait en wegrent (afgekeken van Nancy).
Maar ook; ze krijgt al maanden medicijnen: Equi Airpower. Dat is een homeopatisch middel voor de luchtwegen, en normaal kom ik aan met het spuitje en dan komt ze met haar mond bij wijze van spreken open naar me toe lopen en gister moest ze het gewoon niet...*zucht*

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:32

nooit boos worden op je paard, maar afleiden en zorgen dat hij dingen leuk gaat vinden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:14

het is een paard hoor geen watje en ik wordt wel vaker boos. Zou een mooie boel worden dat als ze iets stouts doet dat ze dan als "afleiding" (beloning) iets leuks mag doen.

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:25

hej polly...

mijn shetlandveulen heeft de laatste tijd hier ook erg vaak last van ze is ook 1 jaar duss... Scheve mond

en bij die van mij is het idd gewoon speelsheid *LOL* ..duss laat ik haar vaak bij andere shetten hier in de buurt in de wei staan...zodat ze haar speeluurtjes tog kan doorbrengen Knipoog:P

natuurlijk word ik ook erg vaak boos op haar omdat ik geen speelkammeraadje ben ookal ren ik wel vaak hard enzo Schijnheilig met haar ze meot gewoon wete wat wel en niet mag...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:16

tuurlijk ga ik weleens bij haar in de wei zitten en ik heb zat met haar gestoeit, maar ze is nu omgedraaid als een blad aan een boom en wordt nu echt gemeen..hoewel ze wel redelijk onder de indruk was van mijn uitbarsting gister want ze was angstig rustig vandaag Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:22

Ik zou idd boos worden als ze iets rondom jou doet wat gewoon gevaarlijk is.
En zoals AL zegt als ze schrikt gewoon een doe toch normaal gek stem opzetten en verder negeren.
Ben het met je eens dat ze je in de maling neemt Haha!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:13

jeps ze neemt je in de maling.. als je het eerst niet eng vind.. en 'ineens' wel.. dan zit ze je uit te proberen. ik zou met je stem... boos op der worden.. niet gelijk tik geven of zo *of het moet echt gevaarlijk worden..* maar ik zou wel heel goed laten merken dat ze je neit meot uitproberen.. ! succes!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:22

Ik vind niet dat je boos moet worden, vaak snappen die jonge beestjes nog niet dat ze jou pijn doen op deze manier. En als je dan boos word, dan snappen ze dat niet en worden ze alleen maar heel wantrouwend.
Je kan beter gewoon goed oppassen, geen enge dingen op gaan zoeken en haar gedrag gewoon negeren. Laat het haar maar even lekker allemaal zelf uitzoeken en je kunt wel gewoon dingen die zij eng vind in de wei zetten, dan kan ze lekker zelf op onderzoek uitgaan.
Voor de rest zou ik zorgen dat je niet te veel met haar gaat lopen slepen, daar worden die jonge beestjes vaak alleen maar vervelender van, vandaar dat ik voorstander ben van de opfok, maar als dat niet kan, zou ik er wel voor zorgen dat de manier hoe zij opgroeit wel zoveel mogelijk erop lijkt

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:27

maar jarrah, als je je jaarling niet ergens aan kan laten wennen (juist de dingen die ze "eng" vind) hoe ga je dat dan oplossen als ze groter (en sterker ) is?
ik denk zelf dat ze je ook in de maling neemt
probeer het anders eens uit met iets waarvan jij ZEKER weet dat ze er niet bang voor is, kijken of ze dan "bang"is. zo ja dan weet je zeker dta het van haar uit gewoon een spelletje oid is.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:34

My Dominique schreef:
maar jarrah, als je je jaarling niet ergens aan kan laten wennen (juist de dingen die ze "eng" vind) hoe ga je dat dan oplossen als ze groter (en sterker ) is?
ik denk zelf dat ze je ook in de maling neemt
probeer het anders eens uit met iets waarvan jij ZEKER weet dat ze er niet bang voor is, kijken of ze dan "bang"is. zo ja dan weet je zeker dta het van haar uit gewoon een spelletje oid is.

Goed lezen
Ik zeg: dat je beter dingen die zij eng vind gewoon in de wei kan zetten, zodat ze er zelf aan kan wennen, ik vind dat je zo'n jong beestje gewoon alles lekker zelf uit moet laten zoeken.
Mijn paard heeft tot afgelopen november (toen was ze ruim 3,5 jaar) in de opfok gestaan en heeft dus voor de rest nog nooit iets van de buitenwereld gezien. Nu zijn we een half jaar verder en ik heb nog nooit zo een fijn paard meegemaakt, gewoon omdat ze heeft geleerd het zelf uit te zoeken als iets eng is. Ik kan zo met haar langs een drukke weg rijden, daar heeft ze helemaal niks van.
Ik ben juist van mening dat als je je jaarling vast hebt en je wil hem dan aan enge dingen laten wennen, danb hebben ze het gevoel dat ze opgesloten zitten en dan vinden ze het alleen maar enger en als je dan ook nog eens boos word Verward Heel veel dingen worden bij die jonge beestjes gewoon ingeprent hoor, dat onthouden ze voor de rest van hun leven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:16

De opfok is dus inderdaad niet mogelijk, maar ze staat wel met meerdere paarden in het land. Ik heb haar gisteren ook gewoon laten staanwaarze stond, ik wasmoe en dan ga ik onredelijk doen tegen haar.
Overigens doe ik bijna niks met haar maar haar gedrag viel me op toen ik haar van weide wisselde, meestal gooi ik dan de draden open en lopen ze zelf maar ze moest nu door het weiland van de hengst.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:25

Is normaal jaarlingen gedrag, zou idd ongewenst gedrag afstraffen, maar het dier zoveel mogelijk met andere paarden op het land laten staan en met rust laten. Beter weinig weten dan verkeerd gedrag aanleren

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:51

nou volgens mij kan je er als je er nog weinig mee doet.. dat je dat schrikkerige.. niet af kan leren.. volgens mij neemttie jou gewoon in de maling..Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 12:25

ik heb er het afgelopen jaar wel veel mee gedaan, nou ja wat is veel. Ze stond in een uitloop en om de dag even eruit om te poetsen en elke avond los in de bak. maar sinds ze op het land staat vind ik het eigenlijk wel prima, ze vermaakt zich ook wel maar ik moet wel normaal door het land kunnen lopen.

floor4
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:50

word nooit boos op je pony maar ga met je pony langs de dingen die hij eng vind en loop er een paar keer rustig lang als het een los voorwerp is kan je je pony ook vast zetten en er dan eerst aan laten reuken en dan beweeg je het langzaam.mijn pony is b.v. bang voor boekjes als ik b.v. een proef wil voorlezen aan mijn vriedin en ze geeft me een boekje aan dan gaat mijn pony er van door.dan stap ik af en laat ik haar aan het boekje snuffelen en dan ga ik er opeens mee bewegen!dan is ze er meestal niet meer bang van!
xxx-jes britt