Het is nu echt TE gek , wat een irritante stress-kip zeg , bah !

Het dier heeft een beetje een gespleten persoonlijkheid , in de omgang is ze tegenwoordig geweldig , ik was bvb. supertrots op haar bij de paardentandarts van de week
Maar onder het zadel BLIJFT dat zenuwen-gedoe terugkomen , en ik wordt het nu toch wel meer dan zat dat ik elke keer de therapeut moet uithangen om Rena weer relaxed te krijgen , ik blijf er koel onder , zie de humor en wel van in , waardeer het karakter van het diertje , ben consequent en rustig , vind ze iets eng dan staat ze over haar hele lijf te rillen , hartslag van 320
, zweet breekt haar uit , spontaan aan de diarree en dat hele lijfje gespannen , klaar om in doodsangst weg te vluchten .En dat al voor een brandnetel die de verkeerde kant op staat naast het ruiterpad in de duinen
Ik ga er laconiek mee om , blijf er relaxed opzitten en maak me niet druk.
Ze mag niet omdraaien en gillend wegvluchten wat ze eigenlijk wil
,maar ik laat haar staan en ernaar toegaan , even snuffen zodat ze ziet dat het okee is. Scheiterd

Of ik rij gewoon door alsof m'n neus bloedt , laat haar niet te veel uitwijken en negeer het. Normaal is het dan al na een paar keer over ,
als het al voorkomt want de afgelopen maanden was ze eigenlijk best relaxed.
Maar nu is die irritante Rena weer terug hoor....
Afgebroken tak : *RAAAAAH!!!*
Stronk : *REM-IEEEEKS!*
graspolletje : *wijk-wijk-wijk-scheeeeeet*
Schrikt vervolgens van haar eigen scheet , maakt een rare zwiep met haar hoeven waardoor ze wat zand in de bosjes smijt , dat maakt een raar geluid waar ze weer voor de andere kant op springt , tegen een uitstekend takje ofzo aan , en beest staat stijf van de stress.
Ik :
*gaap* Sjeezus Rena , doe eens even normaal zeg..pfft 
Paar keer uit dribbelstapje-drafje terugnemen , gewoon doorgaan met "leuke" buitenrit , beest weer redelijk ontspannen en vanuit het niks weer ineens *waf* met een sprong opzij , irritante spast zeg , bah.
Dat beest is echt zo'n paranoïde spast , ik ben het behoorlijk beu dat stomme gedoe , ze zit zichzelf gewoon in de weg en dit is echt NIET gezond.
Op een gegeven moment ben ik eraf gegaan om het 1 en ander goed te doen , er waren net wat ganzen voor ons op het ruiterpad geweest , ze hield zich goed al spoot de diarree eruit
, maar dat hele beest staat gewoon stijf van de spanning , angst en van die doffe naar binnen gekeerde oogjes , echt NIET normaal , je krijgt er amper contact mee 
1 en al spanning in dat lijfje.
Ze doet het zichzelf aan , van mij zal ze het niet krijgen , ik geef haar totaal geen reden om zo'n stresskip te zijn. Dit steekt af en toe de kop op , het lijkt wel of er ineens in dat lijfje een adrenaline-kraantje wordt opengezet ofzo , er is ECHT geen goede reden voor.
WAT een geit zeg ... pffft.
We hebben natuurlijk ook wel leuke ontspannen stukken erbij zitten , en maandenlang is ze gewoon m'n fijne , enthousiaste coole paardje , maar ze heeft dus deze periodes dat ze echt gek van zichzelf wordt.
Beest staat sinds een paar dagen hele dagen op de wei , in de winter staat ze van schemering tot schemering in de wei , klein leuk kuddetje , rustige stal bij mensne thuis , maar 3 pensionklanten. Ze krijgt nu geen voer meer alleen een stuk brood / appel / peen voor het lekker af en toe.
Ze is nu sinds een maand ofzo weer zo ontzettend irritant druk aan het spoken zoeken en schrikken , los in de wei maakt ze zichzelf nog gek...
Is ook zo hengstig als de pest , daarmee zit ze zichzelf OOK nog eens in de weg nu ... wat moet ik er nou mee

Het komt echt vanuit het dier zelf al die stress en onrust , wat helpt hier nou tegen ? Een rustgevend poedertje van de Paardendrogist ?
Pavo nerv-control ? Iets bach-bloesem-achtigs ?
Ik wil sowieso al graag iets geven nu ze geen voer meer krijgt , waardoor ze wel alle benodigde stofjes binnekrijgt die dat lijfje lekker op gang houden en rommel afvoeren enzo. Maar dit idiote gedoe daar moet echt wat aan gebeuren hoor , dat dier zit zichzelf ZO ontzettend in de weg , da's echt niet leuk meer

Iemand goede tips wat voor spulletje haar kan helpen ?

Gegarandeerd dat er nu allerlei NH-omgangs-tips gaan komen ,
maar daar is het me niet om te doen , ik voldoe er zeker aan qua omgang en huisvesting , en ik ben niet het probleem , dat is zij echt zelf wat deze onrust betreft .....

Gezellig samen ontstressen 
zijn??? Volgens Miro dus echt wel en omdat meneertje zo achterlijk doet wordt het voor mij ook gevaarlijk
Ook als er bijvoorbeeld een kartonnen doos langs de weg ligt kan menneer enorm in de stress vliegen (zo erg dat ik zijn hart in mijn benen voel kloppen, hij wordt wel weer echt tuigpaard dan