ik rijd momenteel een paard dat nogal eens durft te freaken wanneer ze vaststaat (bijvoorbeeld om geborsteld te worden).
Het halstertouw wordt altijd vastgebonden aan een strotouwtje dat door de ring steekt. Wanneer ze dus een stevige ruk met haar hoofd geeft, breekt het strotrouwtje.
Nu denk ik dat ze gewoon wéét dat wanneer ze even achteruit loopt met haar hoofd in de lucht, ze vrij komt (omdat het touwtje dus breekt), en ze hiervan profiteert. Zonder aanleiding steekt ze gewoon haar hoofd in de lucht, en staat ze dus los.
Nu vraag ik me af hoe ik haar kan leren dat ze zich niet meer lostrekt.
Als ik haar vastzet aan de ring zelf, ze vervolgens trekt met haar hoofd, en merkt dat ze niet los komt, begint ze te panikeren, en maak ik haar dus snel los - maar ja, dan heeft ze dus weer gewonnen
.Iemand tips?
Wat doen jullie als jullie paard begint te panikeren (= zich achteruit trekt) wanneer het vaststaat?

Een strop maak je van sterk touw, je maakt een lus met daardaan een sterke ring. Deze lus haal je door de ring (waar je normaal je halstertouw aan klinkt) met de ring naar beneden, de lus doe je over haar hoofd achter haar oren en voila, zodra je paard trekt of gaat hangen krijgt ze zo'n enorme druk achter de oren dat ze wel weer naar voren gaat en na een paar keer er niet aan denkt om te gaan hangen
Als je paard hangt en het halster/touw breekt en hij klapt achterover (wat ik Miro dus heb zien doen
) heb je meer kans op schade. Je moet natuurlijk je paard niet alleen laten als je weet dat hij kan gaan hangen, blijf er wel bij zodat als het fout mocht gaan je in kan grijpen door de paniek of veligheids knoop los kan trekken. Je zet je paard gewoon vast zoals normaal alleen zit je touw nu niet aan het halster maar aan de strop, dit kwam inderdaad niet helemaal over, sorry hiervoor
. Dit paard dient nodig eens aangepakt te worden (zei de pantoffelheld
)!
!
!
.