Suzuki Vitara goede trekauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:04

Dealer schreef:
De 'Max.massa Voertuig' op het kentekenbewijs geldt als wettelijk uiterste. Dwz. dat je een trailer met een grotere max.massa (2p = 2000kg) domweg niet achter jouw auto mag hangen, ook al is 'ie leeg.


Dit is dus tegenwoordig niet meer zo. Nu gaat het om het 'technisch gewicht', d.w.z. het gemeten totaalgewicht van de aanhanger mèt lading op dàt moment, b.v. bij evt. controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:16

Bij E wel
maar wil je een aanhanger achter B dan geld bovenstaande wel.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:30

speelgoedauto !! Barbieauto !!! Wat een banketstaafreacties allemaal zeg.
Ik heb zelf een Suzuki Vitara 1.6 JLX uit 1993 en trek daarmee een 1,5 paards wesco trailer. GAAT PERFECT !! Heb al in allerlei weersomstandigheden gereden en het gaat super. Dus naar mijn mening kan je echt niet spreken van een speelgoedauto....
Mijn vader heeft een grand vitara 5-deurs uit 2002 en die neemt ook weleens de trailer mee, dat gaat ook super. Maar mijn ouwtje doet er zeker niet voor onder en kan ook goed meekomen !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:34

Pyra,
iedereen spreekt hier uit ervaring.
Ik heb bv een jaar lang met een Feroza gereden en gewoon ervaren dat het waardeloos is. Wellicht als je eens in de maand naar het dorp verderop gaat dat het goed te doen is, maar ik ben er vaak toch wel 2 keer in de week mee op pad en kom in alle uithoeken van Nederland.
Neem van mij maar aan dat ik blij was met de L200 toen ik mijn net gecastreerde paard moest ophalen in Ermelo en met noodweer door de Noord-Oostpolder moest.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:50

Ik spreek ook uit ervaring en mijn ervaringen zijn gewoon erg goed. En heb echt niet alleen "rondjes om de kerk" gereden.
Ik vind het prima dat er mensen zijn die het niet zo ervaren, maar ik geef ook mijn mening. En mijn mening is dat het niet terecht is om over speelgoedauto's te praten.
Bijvoorbeeld : Ik ben gaan kijken naar een Toyota Rav 4 , die een stuk zwaarder weegt dan mijn vitara, maar die mocht minder trekken omdat de constructie van de auto niet meer toeliet volgens de verkoper, dan spreek je dus echt van een fun-autootje.
Ik heb mijn Vitara toen ik hem kocht helemaal laten nakijken om te zien of het onderstel nog okay was, en volgens de garage is de constructie sterk genoeg om mijn 1.5 paards-trailer te trekken.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:57

en als ik het gevoel zou hebben dat het niet veilig zou zijn, of als mijn auto door mijn trailer van de weg zou worden geduwd, dan zou ik er echt niet mee rijden. Het scheelt ook al een hoop als je trailer technisch goed in orde is en goed meeremt !!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:15

ingvdh schreef:

Over de barbie voertuigen gesproken, offtopic ik ben een keer op safari geweest in Tanzania met vrienden van mij en toen gingen we weg met de Samurai ipv de Vitara die ze ook hadden, de samourai bleek nl betere uit de weg te kunnen op de "paden" aldaar. Zo zie je maar weer, het is niet altijd zoals het lijkt. Je zou nl verwachten dat de Vitara daar beter uit de voeten zou kunnen met een zwaardere motor en meer vermogen. Dit bleek dus niet het geval.


Please, check my profile Knipoog
Ik heb ook een Sam en dat zijn echt terreinbeesten hoor Knipoog En het is géén barbieauto Tong uitsteken

Oh, en ik vind de reacties ook nogal raar. Net alsof zwaarder altijd beter is. Niet dus he. Ik ken veel mensen met Vitara's en die zijn er allemaal zeer tevreden over.
En tja, als je op snelheid wil gaan rijden moet je gewoon geen jeep kopen.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:19

Sjuimpje schreef:
Wellicht als je eens in de maand naar het dorp verderop gaat dat het goed te doen is, maar ik ben er vaak toch wel 2 keer in de week mee op pad en kom in alle uithoeken van Nederland.
Neem van mij maar aan dat ik blij was met de L200 toen ik mijn net gecastreerde paard moest ophalen in Ermelo en met noodweer door de Noord-Oostpolder moest.


Ik geef Sjuimpje hier wel gelijk. Als je zoveel (bijna bedrijfsmatig) rijdt dan zou ik ook onmiddelijk een zware trekker kopen.
Meer reserve, minder slijtage, bedrijfszekerder.

En af en toe een wedstrijd of buitenrit gaat prima met een lichtere combinatie. Mag ook best wat verder weg zijn dan rond de kerk, daar loop ik wel heen Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:22

Ik heb er ook aan zitten denken. Een Vitaraatje met een 1,5 paards-trailer... leek me leuk.
Mijn broertje (keurmeester en alles erop en eraan) moest toch eerst een beetje lachen om mijn verhaal... vertelde me later serieus dat deze autootjes best wel wat mogen trekken, maar dat je beter naar een zwaardere auto met meer capaciteit kan uitkijken. Een barbieauto noemde hij het net niet, maar vond het wel onverantwoord om er met een trailer en paard mee te gaan rijden.
Helaas is ook de constructie van de Vitara niet een van de besten, wat betekent dat er snel zwakke plekken optreden. Daarbij komt nog kijken dat de constructie in zijn geheel vervangen moet worden als er iets mis mee is.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:23

Ik zou eerder gaan voor een echte trekauto. Op bv grij kenteken. Wij hebben ook Suzuki gehad. Maar he twas echt niks merde trailer..Wij hebben nu een Land rover, Wel een oude maar toch. En dat trekt veel beter. Oo khebben wij een oude Ford Scorpio en dat gaat ook hee lerg goed. Maar ik zou eerder gaan voor een zwaardere auto. Veel succes.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:27

Mijn Vitaraatje is 11 jaar oud, en met de constructie is niks mis, volgens de keurmeester bij de APK is de constructie van de vitara's van die leeftijd vaak nog sterker is dan de nieuwere 3-drs. modellen.
Ik snap ook wel dat je als je heel vaak en heel ver moet rijden dat je dan een wat zwaardere en comfortabelere auto wenst. Maar voor normaal gebruik, dus regelmatig naar concoursen en af en toe naar zee of een andere verdere bestemming, gaat bij mij prima !

Ik wens je ook veel succes met het zoeken naar de voor jou geschikte auto !

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:29

Rinske schreef:
Net alsof zwaarder altijd beter is.



ik denk dat dat wel geldt. Zwaarder lijkt mij wel altijd beter, MAAR........je hoort mij ook niet zeggen dat je het niet kan trekken (zeggen de anderen ook niet) maar we hebben het over het veiligheids-aspect.

Als deze auto net iets meer dan 1000 kilo weegt, trek je meer dan je weegt en kom je op papier gezien geen heuveltje op, maar ga je achteruit Haha!

Zwaarder lijkt mij wel altijd beter, maar we kunnen dat niet allemaal betalen en zullen het moeten doen met wat we hebben. Ik trek dus met een auto die 1250 weegt, maar ik trek NOOIT meer dan wat de auto weegt, dat vind ik gevaarlijk. Maar dat is persoonlijk. Ook 1250 zullen heel veel mensen veel te weinig vinden, dat weet ik zeker. Maar we kunnen niet allemaal een giga auto aanschaffen, dus tja....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:30

IlsjePilsje schreef:
Helaas is ook de constructie van de Vitara niet een van de besten, wat betekent dat er snel zwakke plekken optreden. Daarbij komt nog kijken dat de constructie in zijn geheel vervangen moet worden als er iets mis mee is.

Waar heb je dat dan vandaan? Suzuki's zijn juist beter qua constructie. Ik zet straks wel even neer waarom, zit nu op mijn werk.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:33

Rinske"]
[quote="IlsjePilsje schreef:
Helaas is ook de constructie van de Vitara niet een van de besten, wat betekent dat er snel zwakke plekken optreden. Daarbij komt nog kijken dat de constructie in zijn geheel vervangen moet worden als er iets mis mee is.

Waar heb je dat dan vandaan? Suzuki's zijn juist beter qua constructie. Ik zet straks wel even neer waarom, zit nu op mijn werk.
[/quote]

Die wijsheid heb ik zelf niet in pacht....zoals ik aangaf dit vertelde mijn broer.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:35

Precies rinske, dat heb ik dus ook al van meerdere mensen gehoord !

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:41

Maak je niet zo druk joh Pyra, ieder z'n ding. Wat ik al eerder schreef:

Margreet schreef:
Maar iedereen moet het lekker voor zich weten hoor, mijn paard en trailer gaan er voor geen goud achter, echt niet, als een ander zich volkomen safe voelt met zijn/haar combinatie, dan moet 'ie dat vooral doen, mij hoor je er verder niet over hoor Lachen Er worden in dit topic meningen gevraagd, en dit is hoe ik er over denk.


Ik vind een 1.6 motor en zo'n klein autootje te weinig op fatsoenlijk op pad te gaan (ik heb een heel flink paard en een luxe 1,75 trailer), voor jou is het genoeg, nou prettig voor jou dan toch? Dan rij je goedkoper dan ik!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:43

Sjuimpje schreef:
ophalen in Ermelo en met noodweer door de Noord-Oostpolder moest.


Dan rij je wel een beetje om hoor Knipoog

Maar op de weg vanaf Emmeloord kan het aardig spoken Haha!

De Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 die ik bij me had gaf geen krimp met noodweer daar en de trailer ook niet, maar ik had niet graag met lichter materiaal gereden (al snap ik dat zo'n Jeep ook niet voor iedereen is weggelegd)

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:55

ik maak me helemaal niet druk, vertel gewoon mijn mening, maak ik me dan gelijk druk ?? dat zie ik niet zo hoor.
Als iemand negatieve dingen zegt die niet gegrond zijn dan reageer ik daarop, is toch niets verkeerds aan ???

En in noodweer rijdt niemand prettig met een trailer denk ik.... dat is altijd vervelend al rijdt je zonder trailer.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:56

kortom : succes met de zoektocht naar een geschikte auto !

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:10

Ik heb ook een Vitara, eentje uit 91.

Hij mag op papaier 1450 kg trekken de auto zelf weeg 1040 kg!
Beetje nadenkent persoon weet wel dat je het aanhang gewicht zo laag mogenlijk moet houden met deze auto.


Ik denk wel dat ik een heel eind op weg ben met een 1,5 paard trailer en een van mijn paarden(fjord/haflinger).

Ik heb het E nog niet maar als ik het heb zal ik alles nog eens een keertje goed na rekenen. Staat het me niet aan dan zal ik een auto moeten lenen.
Ik wil wel veilig op de weg.

Wat weegt een gemiddelde 1,5 paards trailer??

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:23

Cowgirl schreef:
Wat weegt een gemiddelde 1,5 paards trailer??



Mijn trailer weegt leeg 580 kilo.
Dan komt er een paard in van 170, dus zeg ruim genomen dat hij 600 kilo weegt, dan maakt het dus samen rond de 1200 a 1250 kilo.

Ik ga vanavond naar een Diahatsu Feroza kijken, die zijn alweer een stuk zwaarder dan de Vitara en red ik het allemaal prima qua gewicht (wel zo veilig).

Dus allemaal bedankt voor de reacties, maar ik denk dat een Vitara toch niet zwaar genoeg is voor wat ik moet hebben. Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:25

Cinzano schreef:
Dan komt er een paard in van 170


Zo mager is Cinzano toch niet Schijnheilig of heb je hem op dieet gezet sinds ik je gezien heb *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:33

Kijk ook eens voor de gein naar een mercedes Vito 110 of 120 dubbele cabine........ rijd als een luxe personenauto trekt als een vrachtwagen Haha! Haha! en al die ruimte die je erin hebt.......... geweldig!

ik heb voor mijn vito uit 2001 14.000 eurotjes hoeven te betalen (met een jaar garantie Haha! )

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:38

ik heb niet deze topic doorgelezen.....maar wilde toch even reageren

mijn moeder heeft de suzuki vitara en we trekken met gemak een 2-paards trailer met een flinke D-pony en een stevig paard erin

je merkt wel dat als er 2 paarden instaan dat het zwaarder trekt dan met 1 ponytje

maar ach das logisch...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:54

Ok, hier even mijn uitleg waarom een Suzuki wel een goede constructie heeft. Een Suzuki (Vitara of Samurai) bestaat uit een balkenchassis. Door deze constructie zijn de auto's oersterk en (bijna) niet kapot te krijgen. Ook maakt het bij dee auto's niet uit of ze verroest zijn, zolang ze maar niet verroest zijn aan dat chassis. Een normale auto heeft niet zo'n balkenchassis, waardoor die niet zo sterk is.
Het is natuurlijk zo dat je er misschien geen volbeladen 2paards trailer achter kunt hangen, maar deze auto's zijn prima geschikt voor een 1 of 1,5 paards trailer.
En er zit meer in wat minder vermogen dan je denkt hoor. Bijvoorbeeld bij het terreinrijden (jaja, kom ik weer aan met mijn terreinrijden Tong uitsteken ). Een grote zware auto zit veel sneller vast door zijn gewicht. Met een Vitara of Sam rij je zo overal doorheen, ook met weg- of allterrainbanden. Het maakt dan helemaal niet uit of je veel vermogen hebt of niet, in het terrein hoef je toch bijna alleen maar stationair te rijden.