Hoeveelheid voer verdubbelt op zijn nieuw stal!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:37

Euh? Als het jouw paard is, waarom bepaalt dan een ander wat hij te vreten krijgt? Vind het een heel rare gang van zaken. Het is toch volstrekt normaal dat je aan de stalhouder meedeelt, zoveel krijgt hij te vreten, en dat wil ik dat hij krijgt. En niet meer of minder punt, geen discussie, en daar heeft die stalhouders niks mee te maken van de hoeveelheid het beestje krijgt. Toch Verward

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:41

Juist!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:48

Maya schreef:
Euh? Als het jouw paard is, waarom bepaalt dan een ander wat hij te vreten krijgt? Vind het een heel rare gang van zaken. Het is toch volstrekt normaal dat je aan de stalhouder meedeelt, zoveel krijgt hij te vreten, en dat wil ik dat hij krijgt. En niet meer of minder punt, geen discussie, en daar heeft die stalhouders niks mee te maken van de hoeveelheid het beestje krijgt. Toch Verward


Euh op de meeste stallen wordt er standaard gevoerd. Alle paarden doen daarin mee. Bij vooral de grote stallen is het gewoon lastiger. Als de mijne op half voer staat hang ik een brodje op met half voer. En anders gaat hij mee met de rest. Ik pas mijn bijvoer daar wel op aan.

Vicky denk toch dat je moet gaan kijken wat de kwaliteit voer het is. Misschien wordt hij er wel helemaal niet dik van.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:42

Het is dus niet mijn paard maar wat bij mij stond nadat ze hem van mij heeft gekocht.
Het voer lijkt mij van de zelfde voedingswaarde of misschien wel meer. Ik gaf basisbrok en ik dacht dat er geen biks is waar nog minder inzit.
Ik heb het meisje waarvan die is al gemaild en gezegt dat ze hier maar even moet lezen naar de reacties.
Maar wat jullie al zeggen het is haar pony, maar zij is een meisje van 13 wat totaal geen ervaringen heeft met het voeren van paarden!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:50

Het lijkt mij ook erg veel.
Mijn haf krijgt 's winters meestal 2x per dag 1/4 kg (dus een halve kilo per dag) en zomers staat ze op het land en dan krijgt ze nog minder (een handje per dag)
Nu ze drachtig is krijgt ze 2,5 kg merriebrok per dag en dat is zelfs nog minder als wat die haf krijgt.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:54

mijn haf krijgt half schep brok en half schep muslie en de hele dag buiten op de wei en savonds een plukje kuil

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:47

vind het ook wel erg veel voor een gezonde jonge haf die niet echt werkt. Straks krijgt ze problemen met de spieren of koliek ofzo. Ik zou meer ruw geven en minder kracht of meer gaan trainen.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:12

Het ligt inderdaad ook aan de kwaliteit van het voer en de voedingswaarde. Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor voer het is. Ook onderhoudsbrok kan erg verschillen in voedingswaarde.

Ik heb zelf trouwens een tinker van 1.46, die per dag 2 kilo onderhoudsbrok krijgt, en 2 kilo sportbrok. Daarbij staat hij ook nog een groot deel van de dag op het land. Maar hij heeft het echt nodig, en staat ook flink in het werk.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:22

mijn 3 jarige haf krijgt nu 1 kilo brok,en een schep maismeel,
dit omdat hij een beetje af aan het vallen was,
nu is hij echter weer bijgekomen en krijgt ie weer een beetje minder..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:52

Dit verhaal komt me erg bekend voor. Ik heb op 2 stallen hetzelfde probleem gehad. Waarbij op de eerste stal er gewoon slordig werd gevoerd. Connor mocht in principe een handje biks per keer en meer niet. En de ene keer bleef het daarbij de andere keer was het een schep brok. Het resutaat toen een geflipte pony. Om die reden zijn we toen weggegaan naar een andere stal die van het probleem afwist.

Resultaat van de verhuizing. Na een paar maanden een zwaar spierbevangen pony die de rest van zijn leven (hij is nu pas 5) niks anders mag hebben dan een beetje haver voor de energie, eiwitarm natuurhooi en oppassen met gras. Dus geen brok, brood, appels of wortels oid. Het bleek dat ze hem 2 kilo brok per dag gaf omdat ze het zielig vond dat hij maar zo weinign mocht hebben.

Bespreek dit aub met je stalhouder voordat je paardje hetzelfde te wachten staat als die van mij. En zie dan je gelijk of je DA kosten maar eens vergoed te krijgen van de stalhouder die ervoor verantwoordelijk is.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:58

Veel te veel krachtvoer voor zo'n pony die maar weinig werkt. Zelfs mijn paarden krijgen nog zo veel niet. Slechts eentje krijgt 2kg conditionX brok (soort basisbrok) de rest veel minder. Ze lopen wel veel buiten in de wei en krijgen s'morgens en s'avonds een biet en kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:28

Prisca schreef:
Euh op de meeste stallen wordt er standaard gevoerd. Alle paarden doen daarin mee. Bij vooral de grote stallen is het gewoon lastiger.

Scheve mond Dan zou ik toch echt doorzoeken naar een andere/betere stal. Ik heb op twee pensionstallingen gestaan, en aan beide stalhouders verteld wat ik wilde dat mijn paard kreeg. En dat kreeg ze ook. Beide stallen hadden zo'n 15 paarden. En op een echt grote stal zou ik dus echt niet gaan staan, als mijn paard 2 kg moet krijgen omdat álle paarden dat krijgen. Ze zijn uniek hoor, met allemaal hun eigen behoeftes...

Maar Prisca, als jij dus op stal A staat, waar álle paarden 1,5 kg brok krijgen, en dan verhuis je naar stal B waar álle paarden 2,5 brok en 1 schep muesli krijgen, dan schakelt jouw paard zo over op het rantsoen van die tweede stal? Hopelijk wel met een wenperiode, maar toch... vind ik niet echt een normale en/of goede gang van zaken. Maar goed, dat moet jij zelf beslissen Lachen Het zou alleen absoluut niet mijn keuze zijn.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:04

Het ligt idd wel aan de kwaliteit van het voer, maar ook al heb je k*t kwaliteit waar zowat niks inzit in dit toch nog echt teveel. Ik zou een haf hooguit één schep geven als hij het echt nodig heeft en verder gewoon onbeperkt hooi.

Ook zou ik als ik niet zelf kon beslissen hoeveel mijn paard te eten krijgt toch echt heel snel een andere plek voor hem zoeken.

groetjes Viola.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:53

Hoi Vick.
IK maak me ook best wel zorgen, hoor. Je weet dat ik niet zo veel verstand heb wat voeren betreft maar ik vindt dit te veel, maar wat hij bij jou kreeg te weinig. Ik zoek dus een evenwicht hiertussen. Zou ik muesli kunnen gaan voeren in de plaats van een deel van het biks wat hij nu krijgt. Lijkt dat je een goed idee ? Ik heb geen zin in een hoefbevangen paard namelijk.
Ik ga het er met Hanneke over hebben. Je hoort het nog wel.
Van Anne-Sophie en Max.

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:27

Maxielover:
Kijk eens op onderstaande link. Hier kan je uitrekenen wat je pony echt nodig heeft qua energie en eiwitbehoefte bij de hoeveelheid werk dat je pony verricht.
http://www.dierenartsenoisterwijk.nl/in ... npaard.htm

Ik ben het wel met de mensen hier eens dat de hoeveelheid brok die je nu voert veel teveel is. Basis van paarden "dieet" is ruwvoer, dus gras/hooi/voordroogkuil. Hiertoe moet een paard als mogelijk vrije toegang hebben. Brok voer je ter compensatie van het niet kunnen grazen wegens arbeid. Een paard is gemaakt om te leven op heel arm voer in grote hoeveelheden.
Bij deze hoeveelheid krachtvoer zal je paardje waarschijnlijk in eerste instantie ontploffen en vervolgens vervetten.

Volgens veel veeartsen zijn er veel meer paarden ziek van teveel voer dan van te weinig.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:11

Hoi Tamary.
Ik heb op die site gekeken, en ik snap er echt helemaal niks van. Max (het paard waar het om gaat), is mijn paard. Mijn moeder zegt dat Hanneke (de manegebaas) het goed in de gaten houdt en dat hij nu genoeg krijgt. Ik rij nl. ong. anderhalf uur met hem per dag, en dan galoppeer ik ong. 5 keer 3 min, draven 5 keer 10/15 min, stappen 5 keer 10 min. Zou jij het voor me willen uitrekenen ? Ik reken dit per uur. hijv moet wel hard werken, doordat ik altijd in het bos/duin/strand rij, en dat is best heuvelachtig met mul zand. Ik galoppeer ook graag heuveltjes op en af, wat ook best zwaar is natuurlijk. Ik rij dus behoorlijk intensief, voor zo'n stevig paard als hij met niet zo'n geweldige conditie. In ieder geval bedankt.
Groetjes van Anne-Sophie en Max.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:36

Tamary, wat bij mijn vorige berichtje staat, klopt niet, want ik zeg daar wat ik allemaal doe in een uur, terwijl dat bij elkaar al 115 min. is ! Dus bijna 2 uur ! Je moet het dus niet per uur rekenen maar per 2 uur, wat daar boven staat. Hier staat de juiste volgorde van 1 uur buitenrijden :
stap: 30 min.
draf :15 min.
galop : 15 min.
Zou jij dit voor me uit willen rekenen op die site ? Alvast bedankt.
Groetjes van Anne-Sophie.

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:59

ok uitgaande van een koudbloed ruin van ong 400 kg.
basis: eiwit 270, energie 3300.
arbeid : matig (paard van 400 kg en ruiter van 60 kg
energie 1220, eiwit 95
totaal : 4520 energie voor 1 uur en 365 eiwit voor 1 uur matige arbeid
5740 energie voor 2 uur en 460 eiwit voor 2 uur matige arbeid

Bij het kijken naar de waardes van verschillende voersoorten, etc kom ik tot de conclusie dat er vaak teveel eiwit en te weinig energie in zit. (nogal riskant met veel hafjes)
Hoeveel gras/hooi krijgt dit paard per dag?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15462
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:46

Ik sta sinds kort op een erg grote pensionstal (40 paarden, is voor mij groot). Mijn paardje krijgt op dit moment ander voer en een andere hoeveelheid. Dat is geen probleem. Ik betaal de stalling, zij hebben de verantwoordelijkheid om mijn paard mijn gewenste hoeveelheid en soort voer te geven. Doen ze dit niet....bye, bye. De staleigenaar krijgt in mijn ogen vaak iets te veel vrijheid om te doen met andermans paarden wat hem of haar goed lijkt. Jouw paard krijgt in mijn ogen echt veel te veel hardvoer. Mijn vorige haflinger kreeg in de tijd dat ze dagelijks zo´n 2 uur bereden werd 1 kg Equiral per dag en een schrale weide. Nog was ze tonnetje rond, ze was een ouderwets gebouwde haflinger. Zorg er dus voor dat vooral het krachtvoer drastisch naar beneden gaat om ernstige problemen te voorkomen. Heb je het idee dat de staleigenaar het toch anders doet dan je zelf zou willen, ga dan met hem of haar in gesprek. Komt daar voor jouw geen positief iets uit, stop dan met deze samenwerking en ga op zoek naar een andere stalling.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:15

Aan Tamary, Vicky en Coby :
Max weegt ong. 600 kg en geen 400 kg. Hij is nl. vergelijkbaar met een kleine Belg ! Hij krijgt 2 keer op een dag kuil, en dat is bij elkaar ong. een even grote bos als 1 plak hooi.
Ik zit nu wel met een probleem, want volgens mijn moeder mag hij uist wel wat meer hebben, maar zoals jullie dat ook zeggen vindt ik dit overdreven veel en ik maak me zorgen omdat ik bang ben dat hij nu hoefbevangen zou kunnen worden. Zeker een paard als hij is zeer vatbaar voor hoefbevangenheid. Mijn vriendin die heeft een fjord, en die krijgt nu 1 brood en een halve schep biks op 1 dag. Hij staat op een schraal weilandje. het is niet bepaald een grote Fjord, maar ik vindt dit wel weinig. Hij moet wel afvallen, maar goed. Ik zit ook met een probleem, omdat alle paarden bij ons 4x gevoerd worden, zou het banketstaaf zijn als hij dan niet zou krijgen. Ik heb geen zin in vervelende, jaloerse bedelpony. Zou het dan bv. een optie zijn om hem in de ochtend 1 schep, tussen de middag een halfje, in de middag een halfje en 's avonds 1 schep te geven ? Met kuil erbij natuurlijk. Want ik wil niet dat hij hoefbevangen wordt. Ik zal eens aan de manegebaas vragen of zij dit niet te veel vindt en wat voor voer ze geeft. Als ze nou heel eiwitarm voer geeft, is het niet zo erg.
Doei !

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:19

Aan Saskia9: Ben jij soms de eigenaar van Nickey(spreek uit als Nikey), een Haflingerruin van ong. 3 jaar ? Nickey heeft vroeger bij Vicky gestaan.
van Maxielover.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:39

Hallo allemaal.
Mijn moeder zei laatst dat Hanneke heel goed op Max let en dat hij als hij weinig gedaan heeft wat minder krijgt en als hij veel heeft gedaan wat meer krijgt. Zijn voer wordt dus aangepast op hoeveel hij doet. Ik maak de laatste tijd ook veel meer lange tochten, zoals naar meyendel of de zuidduinen van Katwijk. Vandaag naar de zuidduinen geweest. Niet te geloven ! Ik heb 21 konijnen, 3 hazen en op het strand een zeehond gezien ! In ong. 6 uurtjes tijd. Ik ging nl. met een vriendin rijden en toen hebben we van 2 uur ong. tot ong. half 8 gereden.
En nu ben ik verbrand.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:50

het gaat super met max, dit zijn zorgen voor nix !
hij krijgt nu :
ochtend : 1 schep biks en een bos kuil
middag : 1 schep biks
avond : 1 schep biks en kuil (soms brood)

Ik rij iedere dag ong. een uur a een a anderhalfuur. ik rij intensief, in mul zand, duin/bos/strand, zwaar dus. max is heel mooi slank, ik ken absoluut geen slankere Haf ! hij is nu ook enorm gespierd, vooral op z'n voorhand. Hij is nu een stuk sneller en heeft een betere conditie en hij glanst, heeft appeltjes en is helemaal gezond. niks om je zorgen over te maken ! als hij een dagje niks of weinig doet, wordt zijn voer ook aangepast, dus kwaad kan het niet.
geen zorgen ! Haha!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:53

Mijn haflinger kreeg 1,5 kg basis/sportbrok op een dag, gras en kuilgras. En werd 5 tot 6 keer per week flink gereden.
4 kg voor een paard wat niet echt aan het werk wordt gezet is echt veel.

Op stal staan 30 paarden, en allemaal krijgen ze wat voor hun goed is. Als de stalhouders soms weg is, haal ik ze wel eens binnen en voer ze. Nou, het is een hele lijst om uit je hoofd te weten Knipoog Die een half, die een hele, die 2... enz...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:06

Ik sluit dit topic aangezien het al een oud topic is.