Eten van dennenaalden.. schadelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Eten van dennenaalden.. schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:30

Ik wandel geregeld met mijn jaarling door de bossen om hem aan van alles te laten wennen voordat ik er over een aantal jaren daadwerkelijk mee door het bos ga rijden. Tijdens het wandelen wil hij nog wel eens wat meepakken. Ik wil dat in principe niet, maar zie het heel af en toe door de vingers. Nou hebben dennebomen een ontzettende aantrekkingskracht op mijn paard. Ik denk vanwege de geur, maar weet het eigenlijk niet zeker. Hij eet in ieder geval met plezier stukken denneboom op. In het bos uiteraard niet, maar naast het weiland staan ook enkele dennebomen, waarbij hij vreselijk veel moeite doet om een hapje te bemachtigen. Mijn vraag was nu of dennenaalden niet schadelijk zijn voor paarden...

Hij eet ook wel eens bruine bladeren van de grond, maar ik neem aan dat dat in ieder geval al niet kwaad kan?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:00

Mijn paard doet dit ook de laaste tijd. Daar ik mijn paarden natuurlijk hou zou ik maar zeggen, laat ik ze zelf hun eten opzoeken. Dennen naalden horen de laaste maand ook bij dat natuurlijk menu. Hij leeft nog steeds en ziet er heel goed uit. Laat hem zelf eten wat hij nodig heeft. Een paard in de natuur heeft een ingebouwd gevoel voor kruiden wat ze wel en niet mogen eten. Laat hem dus lekker eten als jij dat zegt natuurlijk, zodat hij zich zelf gezond houd.
Hou hem a.u.b. niet weg van alles. Je hebt kans dat hij later niet meer weet wat hij wel en niet mag eten en dus aan een giftige over dosis van een plant ziek of zelfs dood kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:01

Kwaad kan het niet maar vanuit opvoedingstechnisch oogpunt vind ik het niet zo slim om het af en toe door de vingers te zien. Is totaal inconsequent en draagt dus bepaald niet positief bij aan de opvoeding.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:05

Ik zie het eerder door de vingers als ik onoplettend ben en het kwaad al is geschied.. Scheve mond Dus in principe eet hij gewoon niets buiten. Maar als hij soms wat meesnaait, ben ik wel benieuwd of het uberhaupt kwaad kan, aangezien er een aantal planten- en bloemensoorten zijn die toch zeer negatieve uitwerkingen kunnen hebben op paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:07

Dennennaalden kunnen geen kwaad. Bij ons gaan de kerstbomen na gebruik zelfs de paddocks in om nog een paar weken als speelgoed gebruikt te worden voor de lieverdjes Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:15

Hmm, ik zij niet voor niks als jij het zegt. Natuurlijk mag het paard niet zonder toestemming eten. Word een heel gedoe om je pard dan mee te krijgen.
Wat ik altijd doe is het aanwijzen als ze mogen eten. Dus in de meest voorkomende geval buk ik en raak met mijn vingertoppen het gras aan. Elk paard snapt dat binnen 3x. Bomen is iets moeilijker, maar ze hebben het heel snel door. Ik moet altijd wel lachten om die smachtende blikken van het gras en dan naar mij. Zo van schiet nu toch op, ik wil eten.