hoevenkrabben?? wel of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:20

Ja staat ook niet zo netjes als ze op strosloffen lopen Haha! Dat staat zo slordig

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:25

Luckey schreef:
nou ik zou het eigenlijk wel doen..! Als je de hoeven niet uitkrabt blijft toch alles in die hoeven plakken? Heeft ie dalijk plateauzolen


Is onzin, zoveel kan er nooit in de hoef blijven zitten, wat er 'teveel' inzit wordt er vanzelf vanaf geschraapt.
Paardenhoeven, of liever de straalgroeven, zijn juist gemaakt om zand/grond op te pakken. Voor betere grip en schokabsorbtie.

Ik krab de hoeven dan ook zelden helemaal uit, ik haal alleen de steentjes uit de witte lijn.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:39

ik krab willem zijn voeten altijd uit. voor heeftie ijzers en daar blijft vrijw einig in hangen.. de straal enzo ziet er nog perfect uit. maar zijn achtervoeten zijn een ramp. na 1 dag (of ikhem nu opgestrooit of helemaal heb uitgemest) staatie met zijn achtervoeten in de pis te dansen.. zijn stralen zijn daardoor vaak zacht. zou ik zijn straal niet goed verzorgen dan krijg ik rotstraal,, dat wat tussen de randjes zit krijg je er echt niet zo uitgestampt, zeker niet als je nietover het harde hoeft.
steentjes blijven er bij hem altijd inz itten, hij heeft heel vaak lastvan scheuren(vandaar verplicht op ijzers voor) omdat alle troep in de witte lijn gaat zitten. standaard zitten er stenen in zijn voeten als ik naar buiten ben geweest endie zorgen er weer voo dat er holtes achterblijven in de witte lijn, waar dan weer zand in kan gaan ophopen. door de kracht van het stampen met zijnvoeten gaat het steeds verder naar boven en dan heeftie weer een scheur..
dus als ik er niets tegen zou doen zou mijn paard dus scheuren tot aan de kroonrand hebben en dus kreupel gaan lopen..

het ligt er echt aan welk paard je voor je hebt hoe goed/minder goed je moet krabben

stalgenoot van me heeft een paard met straalkanker(is weg gesneden) maar als ze die voeten niet helemaal poep en pisvrij houd en niet verzorgd met dat spul wat ze heeft zit het er in no time weer

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 10:31

gekke_koei schreef:
ik krab willem zijn voeten altijd uit. voor heeftie ijzers en daar blijft vrijw einig in hangen.. de straal enzo ziet er nog perfect uit. maar zijn achtervoeten zijn een ramp. na 1 dag (of ikhem nu opgestrooit of helemaal heb uitgemest) staatie met zijn achtervoeten in de pis te dansen.. zijn stralen zijn daardoor vaak zacht. zou ik zijn straal niet goed verzorgen dan krijg ik rotstraal,, dat wat tussen de randjes zit krijg je er echt niet zo uitgestampt, zeker niet als je nietover het harde hoeft.
steentjes blijven er bij hem altijd inz itten, hij heeft heel vaak lastvan scheuren(vandaar verplicht op ijzers voor) omdat alle troep in de witte lijn gaat zitten. standaard zitten er stenen in zijn voeten als ik naar buiten ben geweest endie zorgen er weer voo dat er holtes achterblijven in de witte lijn, waar dan weer zand in kan gaan ophopen. door de kracht van het stampen met zijnvoeten gaat het steeds verder naar boven en dan heeftie weer een scheur..
dus als ik er niets tegen zou doen zou mijn paard dus scheuren tot aan de kroonrand hebben en dus kreupel gaan lopen..

het ligt er echt aan welk paard je voor je hebt hoe goed/minder goed je moet krabben

stalgenoot van me heeft een paard met straalkanker(is weg gesneden) maar als ze die voeten niet helemaal poep en pisvrij houd en niet verzorgd met dat spul wat ze heeft zit het er in no time weer




dat over dat je hoeven er prima uitzien kun je dus nouwelijks zien omdat het in de straalgroef is... Vetten moest ik ook niet doen want dan komt er geen water in en het kan er niet uit. Dan krimpen de hoefen en dan kun je allemaal hoefziektes. Alexa

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:45

Ik krab mijn pony haar hoeven wel elke dag uit.
In de bak zijn schelpjes, en op het pad steentjes, dus die haal ik er altijd uit.
Ook ik haal het grovere eruit met de hoevenkrabber, en het losse haal ik weg met het borsteltje.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:49

MiZzLoVe schreef:
Ik krab mijn pony haar hoeven wel elke dag uit.
In de bak zijn schelpjes, en op het pad steentjes, dus die haal ik er altijd uit.
Ook ik haal het grovere eruit met de hoevenkrabber, en het losse haal ik weg met het borsteltje.


zo maak ik de hoeven ook schoon

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:51

Op mijn manege hoef je niet altijd de hoeven uit krabben.. Maar toen ik op ponykamp ging moest ik elke keer voor de les, na de les, voor de bosrit, na bosrit de hoeven uitkrabben * meer controle * vind ik prima want overal zijn er steentjes..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:58

Mijn hoefsmid is ook niet zo voor het dagelijks uitkrabben van de hoeven.
En ik ook niet.
Zou er een dagtaak aan hebben om steeds 40 hoeven uit te krabben...

Alleen als ze over een grindpad gelopen hebben, kijk ik ze wel na. Dan heb je kans dat er een steentje klem blijft zitten.
Hier lopen ze alleen in het land en wordt er eigenlijk nooit wat uitgekrabt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:03

punkies schreef:
Zaterdag kwam de hoefsmid en die vertelde mij dat je hoeven eigenlijk neit moest krabben Bloos! .Waarom, omdat het vel tussen de binnenkant van de hoef en de buitenkant heel dun is. Als je daar elke dag langsschraapt dan gaat dat open. daardoor krijg je rotstraal. Een hoevekrabber is alleen om de scherpe steentjes uit de (waar het ijzer hoord te zitten) hoef te halen

Moet dit nou wel ofnie?
Scheve mond
Alexandra


Sluit me bij aan ALLEEN hij bedoelt het denk ik anders. Er is namelijk een verschil tussen krabben en krabben. Veel mensen krabben te hard en daardoor haal je de beschermlaag weg.

Wat je moet doen is even langs de straal gaan troep eruit en meer niet en hard krabben veel mensen doen dat helaas.

Mijn smid is ook geen voorstander van de moderne manier van hoeftuitkrabben dit heet namelijk hoe hoefWEGkrabben. Met een simpel borsteltje bereik je hetzelfde.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:13

Wij krabben eigenlijk ook nooit de hoeven uit, alleen na een buitenrit op steentjes controleren, ze staan op zaagsel en tijdens het naar de bak lopen is alle troep er al lang uitgevallen. We hebben trouwens nooit last van rotstral of andere problemen. Van invetten heb ik vaker gehoord dat dat ook niet goed is.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:26

Gewoon ffies het stro en de poep er uit halen en de steentjes natuurlijk, Verder moet je niet gaan schrapen tot het helemaal wit is, maar dat is logisch Knipoog .

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:50

brechje schreef:
Ik doe het eigenlijk nooit echt grondig. Bacterien groeien trouwens ook niet zonder zuurstof. Dus haal je hem niet leeg...valt dit nog best mee. Ik let wel altijd op de witte lijn...of hier niks in zit! Mocht ik het wel helemaal doen, dan doe ik dat eigenlijk omdat ik de onderkant in het teer zet..maar dat is niet zo vaak!

Oeh, foutje! De bacteriën die rotstraal veroorzaken voelen zich juist meer dan prima zonder zuurstof! Daarom is het zo link om een straal met rotstraal lekker in te teren: je sluit de boel af en de bacteriën juichen!

Maar goed. Wat het krabben betreft: voorzichtig zijn met de straal (gebruik inderdaad een borsteltje voor gepruts en ga niet met de punt van je hoevenkrabber dingen wegpeuteren), steentjes uit de witte lijn halen en dan is het prima. Het hoeft ook niet dagelijks. Het is bij mij een "poetsgewoonte", gewoon onderdeel van de poetsbeurt en dus doe ik het wel bijna dagelijks, maar echt nodig is dat niet. Het paardje van mijn vriend wilde niet eens zijn voeten optillen, dus die zal in de afgelopen jaren weinig hoevenkrabbers gezien hebben, maar zijn voeten zien er wel prima uit, dus hij heeft er niet onder geleden!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:05

Het is wel zo dat je de hoeven (en vooral rond de straal) niet te vaak moet krabben, het zand zorgt voor een goede bescherming, maar omdat we nou eenmaal niet meer in de prehistorie leven en de zandpaden verandert zijn in kiezelpaden enzo kun je beter de steentjes eruit krabben. Zand kan geen kwaad.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:08

ik krab de hoeven elke dag als ze uit stal komt, en als ik gereden heb, ik zorg dan dat er geen vies meer in zit, maar wat ik wel gehoord heb, is als je álles heel erg goed schoon maakt, je sneller de kans hebt dat er bacteriën in kunnen, maar ik weet niet of dat waar is, ik was haar hoeven zowizo bijna elke dag, dus vies zijn ze nooit

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:10

Ik krab bijna nooit de hoeven uit. Meneer heeft geen ijzers, dus er blijft ook niet veel inhangen. Hij heeft ook praktisch nooit 'stro-sloffen'(zoals dat hier genoemd wordt Tong uitsteken ). Na buitenritten cotroleer ik wel op steentjes e.d., maar verder doe ik er niets aan.

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:34

punkies schreef:
Zaterdag kwam de hoefsmid en die vertelde mij dat je hoeven eigenlijk neit moest krabben Bloos! .
Alexandra



dan verschillen hoefsmeden lekker veel zeg..

mijn verzorgpaardje had rotstraal, en hij zij juist vaak uitkrabben...lekker vreemd hoor...2 mensen die voor hetzelfde hebben gestudeerd iets totaal anders zeggen!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:46

Femke_L"]
[quote="punkies schreef:
Zaterdag kwam de hoefsmid en die vertelde mij dat je hoeven eigenlijk neit moest krabben Bloos! .
Alexandra

dan verschillen hoefsmeden lekker veel zeg..

mijn verzorgpaardje had rotstraal, en hij zij juist vaak uitkrabben...lekker vreemd hoor...2 mensen die voor hetzelfde hebben gestudeerd iets totaal anders zeggen!!!
[/quote]

Ligt denk ik helemaal aan de kwaliteit hoef. Met rotstraal moet je wat extra verzorgen en meer schoonmaken. Als het mooi droog is en alleen stro of zaagsel hoef je niet te krabben.

Wat er tegewoordig vaak gebeurd is dat mensen de hoef teveel beschadigen met de krabben dan alleen even vuil eruit borstelen en klaar.

Zet 4 hoefsmeden naast elkaar met een paard met moeilijker voeten en je krijgt 4 verschillende ideeen uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer maar bekijken het anders. Dat heb je nu eenmaal tegewoordig.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:59

Nou, niet krabben zou ik zeker niet doen!
En je moet natuurlijk niet gaan hakken en takken op die hoeven, ik krab het ergste eruit, de rest borstel ik weg. Genderose haar hoeven deed ik zo'n 3x per dag, en dat was flink nodig ook, omdat er veel stenen bij ons liggen je paard met een steen laten lopen is al helemaal niet bevorderend voro de hoeven.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:06

Ik twijfel nu toch een btje aan mezelf.
Ik was dus ook nooit zo van dat hele grondige krabben.
Totdat ik van mijn vriend(paardenman) commentaar kreeg.
Hij had namelijk altijd geleerd om voor en na het rijden de hoeven uit te krabben, en dan echt alles, behalve de straal.
Dus ik krab nu voor en na het rijden de hoeven uit, en dan ook nog eens erg grondig.
Nou moet ik zeggen dat Iwan net, na het rijden, een steentje in de witte lijn(waar het ijzer hoort) had zitten, dus nu was ik er wel blij om dat ik het gecontroleerd heb.
Maar ik moet me dus beperken tot de groeven en dat lijntje, en heel voorzichtig?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:26

de eerste les is bij ons op de manege als je komt rijden, hoe je de hoeven uitkrabt, ze leren je dan vooral de V goed uit te krabben, en dan met het borsteltje de andere restjes weg te vegen, zo doe ik het dus ook

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:24

Onze smid zei dat je na het rijden (behalve als je buiten gereden hebt ivm steentjes) beter niet de hoeven kon uitkrabben, het zou juist goed zijn als er zand in zat want dan ging de mest en urine er moeilijker in zitten.
En idd niet de hoef helemaal 'uitschrapen'.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:42

ik haal nu alleen de losse'klodders' eruit. Laat de rest lekker zitten. De Smid had een dode hoef bi zich(gewoon zo'n opgezet ding) maar die hadden ze opengesneden en zo kon je zien hoe dun dat velletje is.
Ik geloof hem wel. Hij zei dat het hoevenkrabben vroeger helemaal niet gebeurde, alleen om de steentjes uit uit die lijn waar het ijzer hoort te zitten. Verder is het gewoon zo onwikkeld en is zo zijn die ziektes veel meer voorgekomen.

Alexandra

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:49

Ik krab ook nooit uit (mijn paard staat 24/7 buiten) alleen controleer ik de hoeven op steentjes etc. Ik vet en teer ook nooit en mijn paard staat ook niet op ijzers. De hoefsmid is supertevreden over haar hoeven, en ik heb mazzel dat mijn paard zulke goede hoeven heeft.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:58

Ik begrijp ook wel wat je hoefsmid bedoelt, maar als er stro over een steentje zit en ik krap niet, dan zie ik dat steentje ook niet

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:04

Nee, precies, dat is nou ook wat ik dacht.
Als je niks mag doen, hoe weet je dan of er een steentje of een ander scherp ding in de hoef zit?