Zelfs dierenartsen schrijven pessoateugel voor bij rugklachten en zelfs artrose. Er wordt blijkbaar vanuitgegaan dat voorwaarts neerwaarts lopen altijd de rug ontspant. Niets is echter minder waar. Bij fout gebruik kunnen ook dit soort hulpteugels ernstige schade berokkenen.
In een vorig berichtje had Orri een foto van Divoza afgehaald, waarbij de pessoa tegeugel wordt gedemonstreerd :
[img]../upload/19/pessoa.jpg[/img]
Als je de beenzetting van dit paard bekijkt, dan merk je dat de voorbenen veel te ver onder het lichaam blijven en dat de achterbenen bijna maximaal lang lopen. Het linkervoorbeen komt bv. amper voorbij de loodlijn.
Nu geloof ik nooit dat op die manier bij dat paard enig probleem kan opgelost worden. De rug blijft ook in deze houding gespannen en de voorbenen worden zeer sterk belast. Enkel een paard met stalen voeten kan dit soort training dagelijks uithouden.
Ik wil maar zeggen : ook met dit soort hulpteugel moet je kunnen werken en het hoort niet thuis in de handen van een beginner. En als je weet hoe je moet longeren, hoe je je paard recht houdt en hoe je de achterhand erbij kan krijgen, dan kan zo'n hulpteugel ongetwijfeld nuttig zijn. Maar dan denk ik ook niet dat je hem echt nodig hebt.
Wat denken jullie hierover? Is de pessoa teugel voor jullie een modeverschijnsel of een praktisch en bruikbaar hulpmiddel?

. 
) maar als ik hem goed voorwaarts heb met de pessoateugel gaat ie eindelijk zijn voorbenen er een beetje uitgooien. Ik vind wel idd dat je hem niet te strak moet zetten. Maar voor Waldo is het ook een goede oefening om zich bewust te wordne van zn achterhand, en zn benen wat meer onder zn lichaam te plaatsen.