Dilemma: Trailerladen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:41

ik had het zelfde probleem. hoe is het opgelost? tja goeie vraag Verward

1. vanalles geprobeerd maar uiteindelijk lukte het om hemde trailer in te krijgen door met 2 man achter hem te staan en geef de ander persoon een hand achter de achterhand van het paard en een ' zetje' geven.
(ps mijn paard bokt niet,verder heel braaf, kun je natuurlijk niet bij ieder paard doen) OK dan!

2. een vriendin had een sleutelbos in de hand, en drukte ff in de kont.(zonder geweld hoor) maar het gerammel van de sleutel vond hij toch wel zo eng, dat hij voortaan altijd erin gaat als hij een bosje sleutels hoor rammelen.

Hij speelt soms wel een spelletje met mij hoor, hij weet dat hij erin moet, en wacht gewoon op het sleutelbosje *LOL*
Maar tegenwoordig loopt hij zonder moeite gewoon de trailer op.
ik weet niet of je er iets aan hebt, maar toch ff een reactie van mij.

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:01

Het enige wat echt helpt op een goede en paard vriendelijke manier is:

Paard in een kale stal zetten, twee paards trailer ( midden stang eruit) er voor, dicht maken zodat ze er niet langs kan. Voer op de laadklep en het paard zo laten staan. Al staat ze zo twee drie dagen het maakt niet uit. Op gegeven moment krijgt ze honger en wil ze toch eten. Als ze dit goed doet voer verder naar voren schuiven. Tot dat het helemaal in de nok staat. Op een gegeven moment vind ze het niet erg meer en gaat ze op haar dooie gemak eten in de trailer. En loopt ze er ook zelf in en uit. Want haar water bak staat immers in stal. Dan stang er tussen zodat ze ook achteruit uit zich zelf moet lopen. En na een paar dagen is: Angst in overwonnen!!!!!!!!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:33

Voetjes op de laadklep zetten wil ook nog wel eens helpen. Tegelijkertijd de druk methode toepassen (druk houden als hij stil staat op het halster en direct de druk wegnemen als het paard naar voren wil).
Dit werkt alleen als je heel veel geduld hebt. Het moet je niets uitmaken of je er nu een uur staat of 6 uur. Het paard zal en moet in de trailer.

Ook lukt het wel eens om een paard te overbluffen. Neem een stuk of drie vier mannen met een lage donkere stem, die heeeel hard tegelijkertijd JA roepen. Paard schrikt en loopt de trailer op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:47

ik heb ook de methode gebruikt zoals anya (en bij uitbreiding vonnie) ze beschrijft. werkt príma OK dan! ! maar je moet idd niet denken dat het op 5 minuutjes gepiept is Haha! !
ze moeten gewoon ontdekken dat ze het zichzelf ónaangenaam maken door niet te willen, en makkelijk maken door wél te willen. je moet er verschillende keren, én konsekwent op trainen. en ja hoor, de mijne krijgt ook altijd wat voer, als hij op de trailer STÁÁT. voor wat hoort wat vind ik wel, maar gaan lokken met voer doe ik niet, dat werkt namelijk toch niet als ze echt niet willen. je krijgt er alleen een paard met een giraffe-nek van Haha! !

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 16:43

HET IS GELUKT!!!

Vandaag hebben we eerst nog even laten zien hoe het volgen, omgaan etc werkt. Knopjes werkten perfect! Haha!

Toen de trailer mat eruit gehaald. Daar nog even over heen gewandeld. Ze keek niet eens! Haha!

Paard in de bak, wij de mat in de trailer, trailer op een veilige plek gezet (linkerkant langs een container) en paard ervoor. Liefste draaide ze naar links. Dat ging niet. Hihi (6) Hadden we an voorbereid! Daarna 2 halstertouwen over elkaar gedaan. (tip van Vonnie84)

Tiara voor de klep gezet en druk op de touwen. En maar wachten, wachten, wachten.... Ik ben uiteindelijk op een afstandje gaan staan en een stalgenootje heeft het over genomen (ik begon langzaam maar zeker mijn geduld te verliezen) Na nog een uur vanalles geprobeerd te hebben (bezem, kontje, prikken met handen etc. Niets hielp. Nou ja ik was ondertussen weer rustig dus had het weer overgenomen. Mijn digi aan een moeder van een stalgenootje gegeven en die heeft vrolijk filmpjes zitten maken! Leuk om terug te zien. Ik zal ze zo proberen te uploaden.

Maar goed, wat nu dit keer hielp: druk op haar 2 touwen, daardoor kreeg ze (ja ik weet he het is niet lief) heel weinig adem, dan longeerlijn aan de ene kant van de trailer, om haar heen aan de andere kant vasthouden en iemand aan de kant van de container, 2 aan de andere kant en 1 erachter (ja je moet er een hoop mensen voor hebben) en na even volhouden druk houden en een paar keer tot 10 tellen liep ze ineens heel mak achter me aan Verward

Meteen klep dicht gedaan, eten gegeven, klep weer over en naar de wei gelopen!

Morgen gaan we het weer proberen. Hopelijk redden we het dan in 1,5 uur Lachen

Ik zal zo het filmpje uploaden hoe ze de trailer op loopt. Dan kunnen jullie ook zien dat zodra ze doorhad dat we niet gingen opgeven en ze ook niet opgegeten zal worden ze er heel mak op liep..

Ik heb nog een hele berg truukjes nav dit topic. Ik hoop dat andere mensen hier ook echt wat aan hebben gehad en zullen hebben!

Ik ga nu snel het filmpje op internet zetten!

Masja

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 17:43


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:25

Fijn dat jullie paard de trailer eindelijk is opgegaan, ik hoop dat hij het nu wel blijft doen. Blijf oefenen.

Ik ben ook blij dat iedereen nog leeft.
Voor jullie eigen veiligheid, Knipoog zet eerst de achterstang er achter dan pas de klep sluiten.
Als het paard naar achteren komt kunnen jullie onder de klep komen te liggen en het paard walst over jullie heen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:04

goed resultaat hoor!

maar mag ik toch nog even twee bedenkingen?
- ik zou er absoluut de voorkeur aan geven dit met haar alléén te oefenen. nu krijgt ze allerhande impulsen, van overal, en door elkaar. daardoor verzet ze zich tegen vanalles wat, zonder te beseffen wat haar het beste resultaat oplevert. ze moet zich kunnen koncentreren, en nadenken over waar ze mee bezig is (verzet tegen het halstertouw), en hoe het op te lossen (één stapje naar voren).

- op het eerste filmpje zie ik precies af en toe een stukje waar het leidtouw toch telkens even los hangt, ondanks dat ze geen stap in de goede richting heeft gezet. in principe mag dat ook niet, want dan wordt ze beloond op het verkeerde moment, wat het leerproces alleen maar vertraagt. Knipoog

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:21

BlueStar schreef:
Voor jullie eigen veiligheid, Knipoog zet eerst de achterstang er achter dan pas de klep sluiten.
Als het paard naar achteren komt kunnen jullie onder de klep komen te liggen en het paard walst over jullie heen.


Helemaal mijn idee.
Verder leuk om te zien, die filmpjes.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:31

Juist voor onze veiligheid hebben we dit keer eerst de achterklep dicht gedaan. Die is namelijk eerder dicht dan dat de stang er achter zit. Vorige keer hebben we eerst de stang gedaan en is ze er dus juist wel uitgesprongen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:21

Heel erg fijn dat het gelukt is hoor!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 00:54

irene schreef:
Juist voor onze veiligheid hebben we dit keer eerst de achterklep dicht gedaan. Die is namelijk eerder dicht dan dat de stang er achter zit. Vorige keer hebben we eerst de stang gedaan en is ze er dus juist wel uitgesprongen.


Ja en was Irene bijna plat Haha! Dit werkt echt even beter, maar is een goede tip. Sommige paarden nemen een duik achteruit als ze de klep zien komen.

Ik ben echt mega blij dat het zo goed is gegaan en we hebben maar 2 uur aan gemodderd. Morgen weer een poging. Kijken of het weer lukt!

Masja

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:29

masja schreef:
Daarna 2 halstertouwen over elkaar gedaan. (tip van Vonnie84)



Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld en hoe je het gedaan hebt. Maar ik werk niet met 2 touwen. Volgens mij zag ik op de filmpjes dat je aan allebei de kanten een touw vast had gemaakt Verward (ik kon het niet goed zien). Maar ik werk met 1 touw. Kijk nog maar eens goed naar de foto's.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 12:31

JA 1 touw had ik eerst. Tiara loopt steeds naar 1 kant dus hadden we 2 touwen op jouw manier gedaan en daardoor had ik meer houvast en kon ik sturen Lachen Dus wel die manier, met stuur Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 00:48

*update*

Zondag hebben we nog een poging gedaan. Na 3 uur ofzo stond ze er eindelijk op. Wij haar hooi gegeven tot ze rustig was en er weer af. We hadden besloten dat als ze er rustig af kwam we het no geen keer gingen doen, dan zou ze het rustige beeld nog in haar hoofd hebben. Nou niet dus. We zijn gestopt op het moment dat mijn vinger tussen de lijn en de stang terecht kwam. Met als resultaat retourtje eerste hulp.

Daar een dik verband en een fijne tetanus prik in mijn arm, die nu niet buigbaar meer is.

Ik geef het nu op. Ik heb werkelijk alles gedaan wat ik kon. Nu is de beurt aan een prof. Moet nog beslissen welke richting ik het wil doen. De lieve of de harde manier. Ik ben er nog niet uit. Zodra het zo ver is laat ik het weten. Ik ga nu een poging doen om te gaan slapen.....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:01

Dit topic heeft me stukken geholpen hoor, maar wat moet ik beginnen als ik een nieuw paard op donderdag moet halen ? Waar ze vandaag nog met een zweep hebben opgezeten om haar erin te krijgen. Ik denk dat het beter is om een ervaren persoon mee te nemen, maar iemand die iets van trailerladen wete ken ik niet. Zijn er hier miss mensen die naar Nieuwmoor (prov. Antwerpen in de buurt van Kapellen) willen komen om mij te helpen ? Eens ze dan aangekomen is oefen ik wel verder met de lange maar beter methode, of we gaan samen zo'n trailerlaad cursus volgen. Maar op donderdag moet ik haar echt halen en dat gaat alleen 's avonds na school, en tot in de late uren kan ik niet blijven want ik vrijdags 's morgensvroeg naar Engeland.